X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע ילדים כותבים בשגיאות ומהי הדרך נכונה להיפטר מהן
▪  ▪  ▪
לא לתקן אותם [צילום: פלאש 90]

לעיתים קרובות אני שומעת את הטענה כי "הילד לא קורא ולכן הוא כותב בשגיאות". זוהי טעות. גם מתוך הניסיון בשטח וגם מתוך מחקרים עולה, שאין קשר בין שליטה בקריאה לשליטה בכתיבה.
ילדים יכולים לקרוא היטב והרבה, ובכל זאת לכתוב בצורה משובשת ובשגיאות כתיב איומות. הסיבה העיקרית לכך היא שפעולת הכתיבה מצריכה כישורים ויכולות שונות מפעולת הקריאה. כך למשל, כתיבת מילה ללא שגיאות, כרוכה ביכולת לזכור את האופן בו היא נכתבת, היינו: בהפעלת זיכרון חזותי. ילד יכול לקרוא היטב את המילים, ולא לזכור איך כותבים אותן. אם לא יכוונו אותו לזכור את האופן בו המילים כתובות - הוא גם לא יידע לכתוב אותן בצורה מדויקת.
יש פער גדול בין שפת הכתב לשפת הדיבור וכתוצאה, בכל לשונות העולם, לעיתים קרובות הגיית המילים שונה מהאופן בו הן נכתבות. כך למשל, בעברית של היום קשה לדעת כי "תשומת לב" אין כותבים בצ', כי המקום בו לומדים הוא "בית ספר" ולא "ביצפר", וכי "עצמאות" כותבים בעי"ן ובאל"ף. כדי שתלמידים ילמדו לכתוב בצורה נכונה את המילים הללו, יש להסב את תשומת ליבם לאופן בו כותבים אותן, ולגרום לכך שהם יפנימו את השפה כתובה.
התרגיל הפשוט והיעיל ביותר הוא לאמן את הילדים מדי יום בזכירת הכתיב של 20-10 מילים. נותנים בידיהם רשימת מילים ומנחים אותם להתבונן בהן ולנסות לזכור אותן. לאחר-מכן, הילדים צריכים לכסות את המילים ולכתוב אותן מהזיכרון. עם סיום הכתיבה, כל ילד בודק בעצמו מה שכתב ומשווה למילים שקיבל. במידה שהוא מאתר שגיאה, עליו למחוק את מה שכתב ולכתוב את כל המילה מחדש בצורה נכונה, ללא שגיאות, וזאת על-מנת שהכתיב הנכון של המילה ייחקק בזיכרונו.
תיקון שגיאות כתיב על-ידי המורה או על-ידי ההורים, הוא בלתי יעיל ולעיתים הוא אף עלול להזיק מפני שהילד עלול לזכור את השגיאה ולא את התיקון. חשוב שהילד יאתר בעצמו את השגיאות, ויכתוב כל מילה מחדש ובצורה נכונה. בדרך זו הוא גם ילמד לכתוב נכון, וגם יחזק את ביטחונו העצמי.
כאן המקום להפריך את הדעה המקשרת בין כתיבה מבולבלת ורצופת שגיאות לבין יכולות שכליות. באופן חד-משמעי יש לחזור ולהדגיש שילדים בעלי יכולות שכליות טובות ואפילו מצוינות, יכולים לגלות קושי בכתיבה ולכתוב בשגיאות. אצל אחוזים גדולים מאוד מהילדים ניתן גם למצוא פערים גדולים בין היכולת להתבטא בעל פה לבין היכולת להתבטא בכתב, והסיבה לכך היא, בין השאר, שבתי הספר לא מקדישים די זמן כדי לאמן את הילדים בכתיבה.

תנו להם לכתוב והרבה

רבים טוענים שכיום ילדים כותבים בשגיאות בגלל הגישה הרווחת שלא לתקן את שגיאותיהם. מניסיוני אני יכולה להעיד שתיקון שגיאות כתיב על-ידי מורים או הורים, אינו גומל את הילדים מכתיבה בשגיאות. ילדים לומדים לכתוב נכון על-ידי שיפור הזיכרון החזותי ומיקוד תשומת הלב בזכירת האופן בו כתובות המילים.
בנוסף, יש להקדיש זמן ללימוד שיטתי של "משפחות מילים", היינו: לימוד המנגנון של יצירת מלים משורשים [מכתב - כ.ת.ב]. בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי יש ללמד דקדוק ותחביר ולזכור כי גם כשלומדים דקדוק ותחביר יש לפתח את הזיכרון החזותי של כתיבת המילים נוכח ריבוי היוצאים מהכלל בעברית.
צריך ללמד ילדים להיעזר בהקשר בו מופיעה המילה על-מנת לכתוב אותה בצורה נכונה. כך למשל, במשפט "אני לא רוצה לאכול" - המילה "לא" מביעה שלילה ולכן היא תיכתב בא'. בהקשר זה יש להדגיש כי כתיב של מילים בעלות הגייה זהה כמו "עם" או "אם", יש ללמד לחוד ולא ביחד. אחרת כשהילד יבוא לכתוב את המילה, הוא יהסס כיצד לכתוב אותה.
הוראת הקריאה והוראת הכתיבה צריכות להיות משולבות זו בזו. מהשלבים הראשונים של הקניית הקריאה בכיתה א', יחד עם רכישת אבני היסוד של הקריאה, יש ללמד כתיב ולהרגיל ילדים להשתמש בשפה הכתובה להבעה עצמית.
יש הבדל בין כתיבה חופשית לבין תרגול כתיב ללא שגיאות. כשילדים כותבים כתיבה חופשית - אין לתקן שגיאות כתיב. הם צריכים להתמקד במה שהם רוצים לכתוב, ברעיונות שהם רוצים להעביר ולא איך לאיית את המילים. בגיל צעיר חשוב לעודד את הילדים ולחזק אותם על כל ניסיון כתיבה שהם עושים וברור מאליו שהערות ותיקוני שגיאות עלולים לגרום להימנעות מכתיבה. לסיכום: ככל שהילדים יעסקו בכתיבה ויפנימו את השפה הכתובה, שגיאות הכתיב שלהם יפחתו.

מחברת המאמר הינה מייסדת ומנהלת המרכז להוראה דיפרנציאלית, זוכת פרס החינוך, יוצרת תוכנית ליטף להוראת קריאה, כתיבה והבנת הנקרא
תאריך:  31/05/2010   |   עודכן:  31/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תתקנו להם שגיאות כתיב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
צריךלחזר למבטא הספרדישל ח ע ט
מדריך לעברית  |  31/05/10 15:50
 
- יכולת צילום
tbrty4  |  31/05/10 18:32
2
את כ"כ צודקת, שיטותייך ללימוד
הורה  |  1/06/10 00:42
3
יש משחק נחמד שיכול להועיל
רחובותית  |  1/06/10 09:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
בית המשפט לא תמיד מקבל את המרות של הפסיקה המחייבת אותו כחוק כתוב לכל דבר ועניין    כך נוהגות גם ועדות לתכנון ולבנייה המתעלמות מההיררכיה הקיימת בתחומן
אברהם שרון
בעוד הספינות "עושות דרכן" אל נמל ישראלי, לבדיקה ולבירור, לחקירה ולאיתור, נותר הים הגדול והשקט, זה שאנשים מדמים על חופיו ובאופק שמעבר לו, אהבות וסיכויים, זירה עדה אילמת לקרב-רב נוסף במלחמה שאף פעם לא די לה
ראובן לייב
תפריט ההרצה של "בוצ'רי דה ברילוצ'ה", שזה אך נפתחה, הוא בקטגוריה של "שישו בני מעי", אבל השירות, עדיין, ברווז מקרטע    גם הרעש, הבוקע מחלל המסעדה אינו מבשר טובות: הוא, פשוט מעצבן ובלתי-נסבל    הכל בשל אקוסטיקה גרועה, שאינה מאפשרת שיחה לשמה
כרמית גיא
ככל שמסגרות התקשורת, בעיקר זו האלקטרונית, רחבות יותר ומאפשרות לכאורה יותר זמן ליותר אנשים וליותר עמדות, כך הולכות רשימות הדוברים והמרואיינים ומתקצרות, וממילא גם טווח הדעות שאנחנו נחשפים אליהן מתכווץ    על תוכנית הרדיו "המילה האחרונה"
דודו אלהרר
המשט הטרוריסטי בהובלת טרוריסטים איסלמיים לעזה היה התגרות לשמה    פרובוקציה בלתי-נסבלת! שום מדינה לא הייתה מרשה למשט כזה לצאת לדרכו מלכתחילה    אין לישראל על מה להתנצל!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il