X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דודו פלמה משורר, סופר, מחנך ועיתונאי על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הניסויים המפורסמים של סטנלי מילגרם ופיליפ זימברדוֹ הוכיחו בעליל שחברה דמוקרטית איננה יכולה להישאר כזאת, אם האנשים שמרכיבים אותה אינם מבינים באמת את הנטייה הטבעית לצייתנות, הטבועה בנו בעוצמות גדולות
▪  ▪  ▪
הממצאים ממחישים כיצד האדם נכנס לתפקיד החברתי שיועד לו [צילום: AP]

אם אני כזה דמוקרט, למה מפחידות אותי המגמות המתרחשות כעת בחברה הישראלית? מה כל-כך נורא בכך שיש אנשים בארץ שחרדים לביטחון יותר מאשר לדמוקרטיה הישראלית?
במחקרים שנערכו אחרי מלחמת העולם השנייה, לבדוק איך עם שלם הלך בעיניים עצומות אחרי ממשלה שהגשימה את הדמוקרטיה שלה בהקמת מחנות להשמדת יהודים, עלה הרצון של אנשים לציית לסמכות. שני הבולטים היו של הפרופסורים סטנלי מילגרם ופיליפ זימברדוֹ.
הניסוי של מילגרם, בפסיכולוגיה חברתית, בחן את הציות לסמכות. לאחר חלוקת תפקידים, ה"מורים" הוטעו לחשוב שהם נותנים ל"תלמידים" (שחקנים) שוקים חשמליים בעוצמה של ארבעים וחמישה וולט (וה"תלמידים" שיחקו בהתאם). בכל פעם ש"תלמידים" ביצעו טעות, "המורים" הונחו להעלות את עוצמת השוק בחמישה עשר וולט. כאשר הגיעו לעוצמת שוק של מאה וחמישים וולט, "תלמיד" ביקש שהניסוי יסתיים, ונענה על-ידי החוקר כי על הניסוי להימשך.
ל"מורים" שביקשו להפסיק את ניסוי, הסביר החוקר כי הוא לוקח על עצמו את האחריות לתוצאות הניסוי ולביטחונו ושלומו של התלמיד, וכי על הניסוי להימשך. 65% מהמשתתפים נתנו את השוק החשמלי הגבוה ביותר, על אף שרבים לא הרגישו בנוח. אף נבדק לא עצר לפני עוצמת שוק של שלוש מאות וולט. לפני הניסוי, פסיכולוגים העריכו פה אחד שכל משתתפי הניסוי, פרט לכמה סדיסטים, יסרבו לתת שוק חשמלי בעוצמה הגבוהה.
הניסוי החל ביולי 1961, שנה לאחר משפטו של אייכמן. מילגרם רצה לבחון את השאלה, האם ייתכן שאייכמן ומיליוני משתפי הפעולה האחרים בשואה "רק" ביצעו פקודות? מילגרם האמין כי השואה נבעה מאלמנטים בתרבות הגרמנית, וביקש לבחון את תגובותיהם של גרמנים לניסוי מול תגובותיהם של אמריקנים, שהיו קבוצת ביקורת. לאחר חלקו האמריקני של הניסוי, נרעש מילגרם מתוצאותיו, ויתר על החלק הגרמני, ופנה להתעמק בתוצאותיו. במטא-ניתוח שנערך ב-2002 במחקרים דומים, נמצא כי שיעור המשתתפים שמעבירים את עוצמת השוק הגבוהה ביותר קבוע ונע בין 61% ל-66%.
ניסוי הכלא של זימברדו בחן התנהגות בתנאים שדימו חיי כלא. הסטודנטים המשתתפים חולקו באקראי לתפקידי "אסירים" ו"סוהרים". הראשונים הועברו בעיניים מכוסות למרתף המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, שהוסב ל"כלא". ה"סוהרים" קיבלו מדים, אלות ומשקפי שמש - לצורך שמירה על מרחק פיקודי. ה"סוהרים" קבעו את כללי ההתנהגות לשמירה על הסדר בכלא. העונש הנפוץ ל"אסירים" היה שכיבות שמיכה. "סוהר" אחד גם דרך על גב האסירים בזמן שכיבות השמיכה.
חלק מה"סוהרים" הפכו בהדרגה להיות יותר ויותר סדיסטיים, ונראה שנהנו מהעוצמה שבתפקידם. ה"אסירים" הפכו למדוכאים והראו סימני לחץ נפשי. הניסוי יצא משליטה מהר, וביום השני פרץ מרד - ה"אסירים" התבצרו בתאיהם. ה"סוהרים" החליטו לטפל במרד בכוח. הם הפעילו מטף אש כדי להכריח את ה"אסירים" להתרחק מהדלתות, הפשיטו אותם, והעבירו את יוזמי המרד לבידוד.
ה"סוהרים" התחילו לראות את ה"אסירים" כעושי צרות, ולהתנהג ביתר אלימות. החוקרים הפסיקו את הניסוי לאחר שישה ימים בלבד. התנהגות החוקרים ספגה ביקורות רבות על כך שלמרות פניות הורי הסטודנטים, וההתנהגות הסדיסטית של ה"סוהרים", לא הופסק הניסוי מוקדם יותר. מטרת הניסוי הייתה לבחון התנהגות בשבי, אך ממצאיו ממחישים כיצד האדם נכנס לתפקיד החברתי שיועד לו, ואת הציות של אנשים כשניתנת להם אידיאולוגיה שיוצרת לגיטימציה להתנהגות מסוימת.
הניסיונות הוכיחו בעליל שחברה דמוקרטית איננה יכולה להישאר כזאת, אם האנשים שמרכיבים אותה אינם מבינים באמת את הנטייה הטבעית לצייתנות, הטבועה בנו בעוצמות גדולות.
אני לא מרגיש שמי שלא חושב כמוני מפחיד או מחריד אותי. אני שמח שאדם שאינני מסכים איתו בוחן את גבולות הסובלנות שלי. אני באמת מאמין שדעתו של מי שלא מסכים איתי חייבת להישמע, ואני אפילו מוכן למסור את חיי על כך. שלא כיגאל עמיר, שביריות בגבו של יצחק רבין אמר למעשה לו ולנו: "אני לא מסכים איתך, ואני אפילו מוכן להרוג אותך כדי שדעתך לא תתקיים". את זה, רבותי, אף פעם לא תשמעו ממני.

המאמר פורסם בנוסח ארוך יותר ב"דוגרינט", עיתון אינטרנט יהודי-ערבי בגליל, www.dugrinet.co.il.
הכותב הינו משורר, סופר, מחנך ועיתונאי, חבר קיבוץ כפר-הנשיא.
תאריך:  01/06/2010   |   עודכן:  01/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק רבין / Rabin Yitzhak
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי שלא חושב כמוני מפחיד אותי?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איך הכותרת קשורה לתוכן ?
צבי גלברד   |  1/06/10 13:28
2
עוד סמולן מהסמול הסהרורי ההזוי
שחי בהזיות ומנותק  |  1/06/10 16:17
 
- תגובה
איתן ק  |  1/06/10 21:08
 
- איתן- אולי תענה על שאלתי  ל"ת
צבי גלברד 2   |  1/06/10 21:48
 
- נו, שויין - אתמודד עם הכותב.
מורה נבוכים  |  7/06/10 12:03
3
דוד פלמה....
י.ש  |  2/06/10 07:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
היה פה מקרה נדיר של עימות שבו שני הצדדים הצליחו במשימתם - הטרוריסטים ביקשו להרעיש עולמות והצליחו, וישראל ביקשה למנוע מהמשט להגיע לעזה וגם היא הצליחה
גד גזית
צה"ל הוא צבא מודרני! הוא בונה את עצמו במרץ ובהרבה תחכום והשקעה לאתגרי המחר! מה הוא אשם שמטילים עליו היום להלחם את קרבות האתמול???
עו"ד אמיר מסארווה
למה, ריבונו של עולם, מדינת ישראל נמצאת באופן עקבי, במסע הסברה בינלאומי, בגין פעולות צבאיות כושלות? הראשון שהכתיר את המבצע הצבאי בלב הים, כהסתבכות, בחר בכינוי הכי עדין, ביחס לפעולה צבאית, שהסתבכה וכשלה, כאחד
ד"ר אברהם בן-עזרא
חיילי צה"ל יודעים לירות, ושולחיהם יודעים לדבר, כך שלו היו שם - באוניית המשט - אמורים להתחולל דיבורים, לא היה ראוי לשלוח לאוניה חיילים אלא פוליטיקאים מקצועיים שעניינם ומומחיותם בכך
יוסי דר
למה לעזאזל היה צריך לעלות על כלי השיט ולהתנגש חזיתית עם הפעילים? כך מתנהלים אל מול פרובוקציה? משחקים לידי הפרובוקטורים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il