X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה היה אומר בר כוכבא לו ידע שסוף סוף קום תקום מדינת ישראל החופשית, שחיילי ישראל ימצאו את פקודותיו, ומפקדי הצבא יחלקו לו כבוד? רשמים והרהורים בעקבות יום העיון והסיור לציון 50 שנה לגילוי האגרות במערות המפלט במדבר יהודה
▪  ▪  ▪
מגילות בר כוכבא במוזיאון ישראל [צילום: פלאש 90]
יגאל ידין פרסם כרך על הממצאים החומריים, והבטיח שפרסום מלא של התעודות ייעשה "בכרך הבא", אשר לא ראה אור מעולם. חלפו שנות דור עד שפורסם כל החומר הכתוב על-ידי עדה ירדני בשלושה כרכים, אבל - אוי לאותה בושה - הארמית והעברית של פקידי בן-כוסבא פורסמה באנגלית...

השנה היא שנת תש"ך, 1960. לבכירי הארכיאולוגים דאז - יוחנן אהרוני, פסח בר אדון, נחמן אביגד ויגאל ידין - נודע שבדואים ממדבר יהודה מסתובבים בשוק העתיקות בירושלים העתיקה, שהייתה אז מעבר לגבול, ומוכרים קטעי מגילות קלף כתובות בעברית "ממקור לא ידוע". לאחר בירורים עולה חשד מבוסס ש"מקור לא ידוע" פירושו נחלי מדבר יהודה אשר 'בצד שלנו'. הבדואים חיטטו וביצעו חפירות שוד, מצאו מה שמצאו, חיללו בתוך-כך את קברי שלדיהם של הנצורים אשר מתו ברעב במערות המדבר - אבל גרמו למקבלי ההחלטות להבין שהמדינה פושעת בהזנחת אוצר תרבותי ורוחני אשר לא יסולא בפז, העלול לרדת לטמיון. זה היה הרקע למבצע חסר תקדים של סריקה וחפירה במערות מדבר יהודה - מבצע צבאי וארכיאולוגי - בצוקים הזקופים של הנחלים הגדולים: נחל צאלים, נחל משמר ונחל חבר.
השבוע מלאו חמישים שנה למבצע המפעים הזה, ומאות אנשים אשר מורשת בר כוכבא תוססת בנפשם התכנסו במתנ"ס בגוש עציון כדי לציין את האירוע.
הארכיאולוג ד"ר בועז זיסו סקר את הממצאים במערות השונות, שבחלקן הוא עצמו היה שותף לחפירה. מתברר שחקר מערות המפלט - שאליהן נמלטו הפליטים כשלא הייתה עוד תקווה לחיות ביישובים - לא הסתיים, והוא מניב פירות חדשים עד היום הזה. אחת התגליות הבולטות הייתה המטמון הענק של מטבעות בר כוכבא שנמצא במקום חדש ומפתיע - במערת התאומים ליד בית שמש.
בועז, ואחריו כל הדוברים, העלו את זכרו של פרופ' חנן אשל - שאנו עדיין בתוך שלושים ימי אבלו. חנן היה 'מרא דשמעתא' בכל הנושאים שנדונו בכנס: בחקר הטקסטים הכתובים, בניתוח השטח והבנתו, בחפירה הארכיאולוגית, ובחקר דברי חז"ל והמקורות החיצוניים. רוחו של איש האשכולות הזה הייתה שרויה בין באי הכינוס - וגם ענבי מחקרו צוטטו לא אחת.
זיסו ואשל חפרו יחד במערה בנחל מכמש, ובַמטבעות שמצאו ניתנה תשובה חותכת לשאלה שהייתה שנויה במחלוקת שנים רבות - האם נוסדה אליה קפיטולינה לאחר דיכוי המרד, או קודם לכן. במערה נמצאו מטבעות בר כוכבא יחד עם מטבע רומי המתאר את הקמת העיר האלילית, ובה נראה אדריינוס מהלך אחר צמד בקר חורש (וזאת לדעת כי חרישת תלם סביב אתרה של עיר, היא טקס ייסודה). מתברר אפוא שחילול קדושת ירושלים בבניינה כעיר אלילית היווה סיבה למרד - ולא תוצאה שלו, וזוהי כמובן עובדה חשובה עד מאוד.

התור הולך ובא

ואחר כל הדברים האלה עלו כל המתכנסים על ג'יפים ורכבי שטח ליד משטרת אום-דרג', ונסעו בדרכי המדבר אל אתרי מחנות הצבא הרומאי אשר צר על מערות המפלט לפני אלף שמונה מאות שבעים וחמש שנים – ועדיין נראות גדרות האבן שלהם – ובאותם אתרים עצמם היו מחנות החופרים במבצע ההוא, חיילים וארכיאולוגים יחדיו, לפני חמישים שנה.
זה המקום לציין לשבח את המארגנים – נדב אברמוב ואנשי מרכז הלימוד והסיור בסוסיא ומכללת הרצוג גוש עציון – אשר 'תקתקו' את יום העיון והסיור למופת, בשילוב מנצח של מדריכים מעולים וניהול קפדני ויעיל.
בָּרמה שמעל נחל חבר, אל מול מערת האגרות ומערת האימה, נערך טקס הסיום. דגלי המדינה ודגלי המועצה האזורית הר-חברון התנופפו על שפת צוק המפל הגדול, וצביקי בר-חי – ראש המועצה – דיבר אל משתתפי הכינוס הניצבים מסביב. מסוקו של אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, נוחת בגבעה סמוכה – הוא נוטל את המיקרופון האלחוטי ומחבר בדבריו בין לוחמי בר כוכבא ולוחמי צה"ל, חוליות בשרשרת של הקרבה, אמונה וחזון, מורשת והגשמה. אחת המדריכות מסכמת בדברים מפעימים – מה היה אומר בר כוכבא לוּ ידע שסוף סוף קום תקום מדינת ישראל החופשית, שחיילי ישראל ימצאו את פקודותיו, ומפקדי הצבא יחלקו לו כבוד.
ואכן, הדברים מרטיטים. הצירוף של דברי הימים הקמים ועומדים, 'חיים ובועטים' בלב מציאות ההווה – כשקוראים אנו את איגרות בן כוסבא, כשחיילינו קוברים בכבוד את שלדי לוחמיו אשר דמם ניגר ונאסף אל חיק הארץ הזאת – הריהו צירוף רב כוח, מזון מרוכז להמשך המסע אל חירות ירושלים ובניין בית עולמים. שוב נזכרים אנו באיגרת ברכתו של הרב קוק לחניכי 'בני עקיבא', שיאחזו במידת רבם – מידת "התלהבות ומסירות לחזק כל חזון של גאולה ותחיה לישראל וארצו. ודווקא מפני שהחזון בשעתו נכשל, ובר כוכבא נפל ועמו נפל ישראל בבחינת חירותו הלאומית, בטוחים אנו כי תורת אמת אשר בפה קדוש יבוא תור לה, והתור הזה הולך ובא". כמוהו חרת גם אצ"ג את העיקרון הזה בלוח השיר, לאמור: "ואמת היא תורת בר-כוכבא גם בִּנפול ביתר / ואמת היא תורת גוש-חלב עד אחרית יוחנן" (בַּקובץ: 'אזור מגן ונאום בן הדם', כרך ב' בסדרת כל כתביו).
ואולם, אין לטשטש את צידו השני של המטבע. חובה עלינו לשאול גם מה היה אומר בר כוכבא לוּ ראה את מדינת ישראל עושה כל שביכולתה כדי להותיר את הר הבית בשליטה מוסלמית, את שוטריה המונעים בזרוע כל לחש תפילה שם, את חייליה גוררים בכוח מתיישבים על אדמת ישראל והורסים את בתיהם – על-פי צו אלוף הפיקוד הממלל דברים לכבוד שמעון ולוחמיו... אילו רק יכול היה המפקד להכתיב עוד איגרת לסופריו, אפשר כי היה מצווה עליהם לכתוב שנית את שכתב כבר אז, ולהזהיר את נושאי המִשׂרות והדרגות "שֶאני נותן תַ'כּבלים ברגליכם, כמו שעשיתי לבן עפלול"...

כניעה היא חורבן

הרב יעקב מדן – ראש ישיבת הר עציון – אמר ברגש רב דברים חיים ומאירים, ולרגעים נדמה היה שהוא דובר בהתכנסות החכמים (בבני ברק?), הדנים אם לקום ולמרוד או לנשוך שפתיים... הוא התפלמס עם הרב בני לאו אשר בספרו 'חכמים' דימה שמלכתחילה היה המרד בבחינת 'דרך ללא מוצא', שכישלונו המר הריהו בניין אב לעצם מהותו, שקולו של רבי עקיבא היה דעת יחיד, ושצדק ממנו רבי יוחנן בן תורתא שהעלה עשבים בלחיי עקיבא עד שלא יבוא משיח בן דוד... במחלוקת זו בין הרמב"ם לבין הרב לאו – האם היו כל חכמי הדור עם רבי עקיבא ובן כוסבא או אם לאו – התייצב הרב מדן אחרי הרמב"ם. הוא הסביר שכאשר הכריז רבי עקיבא "דֵּין הוא מלכא משיחא" הייתה כוונתו ששמעון הוא בחזקת משיח – שהפוטנציאל קיים, שהמרד ראוי – אלא שהאיש כשל אחר כך ב"חוש הרֵיח של הדין" כאשר הרג את רבי אלעזר המודעי, שותפו למרד, ואז פרשו ממנו חכמים.
השאלה שעליה בא הרב מדן להשיב, הייתה: האם היה המרד מחויב המציאות. לעניות דעתי אין זו כותרת הולמת, שהרי אין זה ברור מראש – ואף בדיעבד לא תמיד – מהי בעצם "המציאות" הזו האמורה לשמש קנה מידה. ארחיק לכת ואומר שהמרד – כל מרד – אף פעם אינו "מחויב". תמיד קיימת האפשרות להיכנע, להידרס בַּסנדל המסומר, להסכין עם השלטון הזר, להיאנס שלא למול את הבן, להתרגל לפסל יופיטר (או 'קובת א-צכרה') על מקום קודש הקודשים. לכן – תמיד – יהא המרד נעשה "בהתנדבות", באש נפשם של המורדים שאינם יכולים עוד להבליג ולהשלים עם "המציאות", והם יוצאים לשנותה מן היסוד. במילים אחרות, הרי זו שאלה של ערכים – ערכי היסוד של נפש העם, אשר הם התשתית למציאות חייו, והם היוצקים את אמַת המבחן ואת קנה המידה המחייב.
ואכן כך סיכם הרב מדן את דבריו, שאילו השלימו אז חכמים ולוחמים עם גזירת המילה, עם הגזירה האוסרת את טבילת הנשים, עם ה"הגמון" הגורר כל כלה אל מיטתו בליל כלולותיה – ועל הכול, עם ירושלים החרֵבה שהפכה ל'אליה קפיטולינה' וצֵלֶם ניצב בלב הר הבית – היה זה כיליון רוחני של העם. כניעה הייתה חורבן האומה, והיעלמותה מעל במת ההיסטוריה הייתה רק שאלה של זמן. במצב דברים שכזה – על-פי ערכי ישראל הראויים – מחויבת היא המלחמה כדין 'פיקוח נפש' לְדורות, גם אם מחירה הוא פגיעה אנושה בגופו של הדור החי בַּהווה, כפי שאמנם אירע.
הרב מדן חרז גם כמה חידושי הבנה בדברי חז"ל, והבריק ברק כשפירש כי "שועל" שראו רבי עקיבא וחבריו יוצא מבית קודשי הקודשים אינו אלא כינוי לאדריינוס – או פסלו, או רומא כשם כללי – כי כך כינו חכמים את מלכות אֱדום הרשָׁעָה תחת מכבש הצנזורה (ובוודאי לא סברו כולם כי "תַעלא בעידנֵיה סְגיד לֵיה")...

סודותיה של בבתא

לבמה עלה איש כסוף שיער, יוסף אבירם, וסחף את הקהל בהתרגשותו המאופקת, בזיכרונו החד ובדרך שבה הוא 'חי את הדברים'. אבירם היה בן ארבעים וארבע כאשר עמד בראש החברה לחקר א"י ועתיקותיה, וניהל את מבצע החפירות במערות המפלט במדברי יהודה. הוא שחזר את צמרמורת הרגע שבו בא אליו יגאל ידין, הניח דף על השולחן ואמר לו: "קרא!"

אחר כך עלה לבמה איש כסוף שיער, נראה 'כבן שבעים שנה' – יוסף אבירם – וסחף את הקהל בהתרגשותו המאופקת, בזיכרונו החד ובדרך שבה הוא 'חי את הדברים'. אבירם היה בן ארבעים וארבע כאשר עמד בראש החברה לחקר א"י ועתיקותיה, וניהל את מבצע החפירות במערות המפלט במדברי יהודה. "אני השריד היחיד", הוא פתח ואמר – חמישים שנה אחרי – כשהוא בן תשעים וארבע... הוא שחזר את צמרמורת הרגע שבו בא אליו יגאל ידין, הניח דף על השולחן ואמר לו: "קרא!" – "משמעון בר כוסבא נשיא ישראל"... אי-אילו ממחטות נייר ספגו כמה דמעות כשתיאר אבירם את בכי התרגשותן של גולדה מאיר ורחל ינאית בן-צבי בצריף הנשיא, בַּמעמד שבו קרא ידין באוזני יצחק בן צבי – נשיא המדינה – את איגרתו של "הנשיא האחרון של מדינת ישראל".
אבירם הוא אשר דחף כל השנים לפרסום מכלול הממצאים מאותו מבצע. הנה זהו המצב היום: ידין פרסם באותן שנים כרך על הממצאים החומריים, והבטיח שפרסום מלא של התעודות ייעשה "בכרך הבא", אשר לא ראה אור מעולם. חלפו שנות דור עד שפורסם כל החומר הכתוב על-ידי עדה ירדני בשלושה כרכים, אבל – אוי לאותה בושה – הארמית והעברית של פקידי בן-כוסבא פורסמה באנגלית... עד היום לא נמצא האיש או המוסד – ובעיקר הממון – לפרסום התעודות בעברית. אם למי מן הקוראים ישנו רעיון טוב בעניין זה, המצפה לגאולה, ירים נא שפופרת ליוסף אבירם.
ד"ר דורון שר-אבי ניגש "לעשות סדר" במכלול הממצאים הכתובים – בידענות מופלגת ובחן רב. שנים ארוכות הקדיש דורון לחקר התעודות, תוך כדי הדרכה בשטח, בצד היותו גם מרצה לבוגרים ומוביל נערים בשבילי הארץ. הרבה ניתן ללמוד – כך מסביר שר-אבי – על חיי היומיום של האנשים ההם, בדור בו התגבשה ההלכה התנָאית. הרבה ניתן ללמוד על הליכותיהם, על לשונם, על שמות האנשים ויישוביהם, על ענייני משפט וחברה, ובעצם – על מה לא? עֵדה ראשית לכך היא בבתא בת שמעון מן הכפר 'מחוזא' (= נמל) בעבר הירדן, אשר ברחה עם אנשי עין גדי אל מערות המפלט, ושם מצאה את מותה. בבתא זו נטלה עמה את ארכיונה צרוּר בסל נצרים, ומתעודותיה יודעים אנו כה הרבה עליה ועל משפחתה, על נכסיה – ואף על מצב בריאותה – עד שדורון מפטיר כי בוודאי לא הייתה בבתא רוצה שנציץ אל כל סודותיה...

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  21/06/2010   |   עודכן:  21/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עינת רמון
למרות שראה בהשכלה רוח הכרחית לא התכחש לחשיבות המסורת; את הסכנות שבקדמה חזה כמעט בחוש נבואי. משנתו של א"ד גורדון עשויה להיות מורת דרך בעידן של מאבקי זהות
אברהם שרון
רשת האינטרנט מלאה רוע וכיעור אנושי, אבל פרפר אחד קסום ויפה שעף לפתע לכיווני נותן יסוד לתקווה כי לא הכל אבוד...
נרי אבנרי
רמת התיעוב שהשקרן הזה, אריאל שרון מעורר בי היא כל כך גדולה, שאני חש חוסר אונים. וכדי שלא תגידו שאני מגזים, הינה לכם אשכול קטעי וידאו ותשפטו בעצמכם. מנקודת מבטי, הפצת תיעוב כלפי האיש הזה, היא מעשה פטריוטי חשוב...
דניאל ינאי
המהלך להקלת המצור האזרחי שהושת על עזה נכון    המהלך של ראש הממשלה שגוי
איתן קלינסקי
אני מבקש מכבוד השופט נעם סולברג להיות קשוב למורשת אבות    שיתפנה ערב אחד לעיין בקונקרדנציה המקראית וימצא ש-82 פעמים מוזכרת המילה 'גר' בתורה וגם בספרות הנבואה
רשימות נוספות
כמו פעמון שענבליו מקרקרים  /  חגית כהן
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
בחזרה לטבע  /  איריס בר-טל
נעמתם לנו מאוד  /  אלישיב רייכנר
אידיאולוגיה של איבוד לדעת  /  ראובן שדה
כל אחד והשולה שלו  /  פזית רבינא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il