X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על ספרה של חלי איתן-אברהם, מחזור אור, שיר ואישה, 272 עמודים, הוצאת שבילים, 2009 הרצל חקק כותב על ספר שיריה החדש, ספר שהוא מבחר משירתה ויש בו מעבר לכך - 77 שירים חדשים. אסיף משובח שמעשיר את מדפי הספרות העברית
▪  ▪  ▪
ד"ר חלי איתן-אברהם
"מחזור אור, שיר ואישה"

ספר שיריה החדש של חלי איתן-אברהם מרשים בהיקפו ובאיכותו. הפעם מדובר בספר עב כרס, 272 עמודים - ומעבר למבחר השירים מן העבר, הספר כולל 77 שירים חדשים. חלק ניכר של הספר מוקדש לפואמות ארוכות יריעה, בשונה משיריה הישנים. את הספר פותח מבוא מיוחד ומעמיק מאת פרופסור הלל ברזל, המאיר בצלילות את מאפייני הפואטיקה של המשוררת.
ככל שאתה מדפדף בשערי הספר אתה נחשף למילים המהלכות על קצות הברותיהן, כדי לנסות לגלות היכן גבול הכאב, מה גבול האור שאפשר להיחשף אליו. מחזור השירים החדש - מחזור אור, מחזור שיר ואישה, סוחף אותנו לפואטיקה רבת עוצמה, למסע לגילוי האור הנסתר בעולם.
חלי כותבת:
ראה איך ים טרף תפוח שמש
איך עננים אדומים
צבעו דם את פני המים.
(עמוד 31)
והשינוי במחזור הזמנים הוא שינוי פנימי וחיצוני כאחד: המאבק בין השמש ללבנה, הוא מאבק שחושף בפנינו מלחמת עולמות (מלאו הגלים מלאכי אוון אדומי זקן/ ופני כחול עמוק/ בתוגת ערב נצבעים - שם, עמוד 31).
אבל אין זה רק מאבק בין כוחות טבע וכוחות על-טבעיים, אלא דרך לתאר ייסורים של אישה:
ליל יורד אל קרבה
ועצב אשה כיין תרעלה
מחלחל לוורידים
וכאן לוקח אותנו השיר להשתקפויות המראות מבחוץ ומבפנים:
ים מתכהה וקץ לאור
לילה ניצב כנצח.
גם טקסים מיסטיים כמו התשליך, מקבלים אצל חלי איתן אברהם ממד אישי-נשי, ובשיר "תשליך לאשה" הופכים המים והים לכוח פנימי-נפשי, שבאמצעותו יכולה המשוררת להפוך לכוח קוסמי:
היי כצדף על החוף
להישטף מעת לעת
לסלוח.
היי ים.
(עמוד 35)

גאולה מעבר לזמן

גם במחזורי שירה קודמים שלה יש השקה בין האישי והפנימי לבין הקוסמי: חלי איתן-אברהם אינה כותבת רק על המציאות הסובבת אותה, אלא מחפשת לה עולם אחר וחוקיות אחרת.
בשיר הפתיחה של הפרק "מעלית אל הים" - עמוד 121 - היא מחפשת, למשל, מעלית לעולמות רוחניים, לספירות נשגבות. איתן מחפשת גאולה במציאות חוץ-שירית. כיוון הגותי-שירי זה הולך לאורך כתיבתה הלירית.
בפרקי השירה, "קרן עין כחולה", היא בחרה לפתוח את ספרה בשיר עטוף סוד על קרן עין כחולה, המדריכה את מנוחתה. הפעם, בספר "מעלית אל הים" היא בוחרת לפתוח את הספר בשיר בעל אופי דומה.
קרן העין הכחולה תוארה באותו מחזור מיוחד - עמוד 215 - כגורם על-זמני: "קרן עין כחולה/ חוצה שושנה מפריחה את לבה בשקט/ מוזיקה חבויה מהלכת שמחה בוורידי השיחים/". וחלי בחרה לחצות את המילה 'שושנה' לשני חלקים - כדי להבליט את העל-זמניות שלה, את ייחודה מעבר למילה המקובלת 'שנה'.
גם בשירי קרן העין הכחולה אנו עדים לכוחות הנפש המחוללים גדולות ונצורות, לרגשות ההופכים לאוקיינוס של כוח: ההשתנות הקוסמית, החיבור בין כחול המים לכחול השמים, כל אלה הם עדות לאותה עוצמה הגוברת על המכשול, על הזמן, ואפשר לבחור כאן את הסיכום שנתנה חלי בשירה הקודם על עוצמת הקרן: "מה שיכול היה להיות/ נשאר אפשרות עתידית /שלא תתהווה לעולם".
המחזוריות שעליה מדברת חלי איתן-אברהם אינה מחזוריות מקדמת דנא, היא מבקשת באותו אור נשי אישי לראות עולם אחר. לא הים הוא העולה אל השמים בספרה החדש, אלא השמים עולים אל הים: "גאות המים במצוק / סודקת פתחים/ וזרימת מ ים בבטנו/ סמוך לגוו/ מעלית אל הים".
ברבים משיריה הזרימה הפנימית משנה את הקוסמוס, את מבנה הזמן. וכך כאן: קרן העין משתלטת על הכול, על הפריחה, על הזרימה הפנימית, על מבנה הזמן.

זמן הקודש וזמן המשפחה

נקודות ההשקה בין הרוחני לעולם מבחוץ, ניכרות גם בשירי המשפחה המרגשים. השיר המחשמל מכולם, הוא השיר "תיקון" שמתאר בשני בתים, שני רבדים נסתרים המחברים בין הכלים השבורים.
בבית הראשון של השיר "תיקון" - עמוד 55 - אנו עדים לכמיהה משיחית שגנוזה בלב אבותיה, אותו געגוע שהוא המפתח לגאולה האמיתית.
הבית השני מגלה את צופן החיים. מותו של האח אינו סוף פסוק, ונשמתו הופכת להיות כוח רוחני העולה אל שבעת הרקיעים. הכוח הרוחני מנצח את החומר, מחבר בין הכלים השבורים, יוצר תקווה לאור אמיתי - וכך חשה המשוררת שדרך תיקון הנשמות יש מזור:
"מצא אבי הלכות נשמה
להסיר דמעה מעיני".
שירי המשפחה נוגעים ללב ולעתים מרגשים עד דמעות. כאלה הם השירים לאביה ולאמה, ומרגשים במיוחד השירים "ניגונים לאב", "על לבבו נקשה".
שירי המשפחה מחברים בין זמנים ודורות, וכאלה הם שיריה על הסבא והסבתא, השיר "עצמות ללא חזון" המסתיים במילים המצמררות: "הרגבים עדיין חמים/ אני שומרת על חומם/ בחום גופי" (עמוד 45).
הדרך של חלי איתן-אברהם לשוב לעולם אבותיה היא דרך ההתחברות למחזוריות המתחדשת, השירה שהופכת לתפילה, ויש באנרגיות שלה מסילות למעלה, לגרמי שמים, והבקשה שלה המשוררת מתחוורת לאיטה: רצון להוציא את הקוסמוס מגלות לגאולה. כך למשל בשירה על הלבנה שבשמים: "שוב מתמעטת/ אוספת את אורה אל גופה/ נעטפת בבדידות כהה/ של גלות קוסמית/ עד יום גאולתה". מעגל המשפחה ומעגל העולם מוצאים דרך להתמזג. אנו נותרים עם אותו לחן קסום, אותה התפעמות והתחברות לעולמות נסתרים ובראשיתיים - וכל אלה מוליכים את האדם לזרימה אחרת, להתחברות מופלאה אל הכמוס מכל, אל הסוד, אל עולמו האמיתי.

לשון המראות של ביאליק

בפרק המבוא של הספר מנתח פרופסור הלל ברזל כמה משיריה, ולדבריו יש בשיריה כמיהה אל הטמיר "כמו בפואטיקה הביאליקאית", ולפי הפענוח שלו יש בשירת חלי איתן-אברהם השתנות של המראות - ובלשונו - אנו זוכים למראות ה"יורדים לצורך עלייה" (כך בעמוד 18 בספרה של איתן-אברהם). פרופ' ברזל מצטט את השיר "רקפת בין קברות המכבים": "הנה בא הרגע/ בו השמש כובשת את המים/ מנפצת אותם לרסיסי יהלומים/ גאות עולה מבקשת מפלט".
בפרקי השירה שלה, "נופי הבית", היא לוקחת אותנו למציאות פסטורלית, ללב הטבע ואנו עדיין חשים שאנו בתמונת חלום אישית:
בלב שדות ומרחבים ירוקים
ניטעתי בידי אבי ואמי
והלב נסגר
מפני העולם הרחב.
חלי איתן הדוברת בשיר היא דמות חלומית, היא דשא, היא צמח, והיא נשמה בתוך מרחבים, עולם ללא גבולות - והחוקיות היא חוקיות החלום.
נפשה של המשוררת עוטפת לבושים אחרים, כאילו הייתה נשמה חסרת גוף:
"זורמת כנחל
וממשיכה ללכת".
ב"נופי בית" אנו מוצאים געגועים עזים לעולם הילדות כעולם שבו הראייה היולית, בתולית, טהורה - ואכן יש דמיון לשירה הביאליקאית ולפרק המבוא של ספיח על המראות הראשונים שאינם נמוגים לעולם. יש קרבה לאותה שאיפה לברוא עולם שונה מן העולם החומרי האפור שבו אנו חיים.
כותבת חלי בשירת "נופי הבית":
את החלב שתינו חם
ישר מן הרפת
וטעמו לא ערב.
הנקודה היא המקור, השורש - זה הגיע מן הרפת, גם אם הטעם לא ערב. הנוסטלגיה באשר היא מעניקה הרגשה של בראשיתיות, והמשוררת בבגרותה משלימה עם כך שלעתים הנוסטלגיה היא מרה.
המאבק בסופיות, בזמן, במוות - המאבק הזה מקבל כאן ממדים של קדושה, של חיפוש אחר מהות אחת, של אמונה במהות-על: מעבר לכל המשתנים יש נהייה אחר הקבוע שייתן משמעות לכל. בעולמה של חלי איתן-אברהם יש קידוש של החולין ועילויו למהות נשגבת חדשה.

המאמר פורסם לראשונה ב"מקור ראשון" (5.7.10)
תאריך:  23/07/2010   |   עודכן:  23/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החיפוש אחר מחזור האור והמחזוריות הנשית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שירה בעלת עומק
בת שבע דמרי  |  30/07/10 11:55
2
מחזור אור, שיר ואישה
אביעד ב.  |  30/07/10 16:42
3
מחזור אור
נילי רינסקי  |  31/07/10 17:53
4
המשוררת חלי
בן יחיאל יהודה  |  2/08/10 00:45
5
עצמת הדמיון ובטויו בלשון
רחל הרפז  |  4/08/10 15:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל ישורון
תרבות האג'נדה והפופוליזם חילחלו חזק חזק בקרב שופטי בג"צ וביהמ"ש בכלל    מה לעשות כשמורה הנבוכים שלהם, פרופ' ברק, הוא אבי אבות אותו פופוליזם דורסני
רו"ח חננאל ובר
מדוע יצר השם את עשרת הדיברות על שני לוחות, בצורה כה חצויה, שמאפשרת לרבים ליצור חיץ בין שני הלוחות?
עו"ד יוסי דר
שומר החומות של מערכת המשפט נקלע בעצמו לקו האש, ועכשיו הוא משוכנע שהמערכת היקרה הזו גרמה לו עוול קשה
יוני בן-מנחם
מצרים מאשימה את ישראל בהפצת שמועות כוזבות על מצבו הבריאותי של הנשיא מובארק כדי, כדי שתוכל לכאורה להתחמק ממחויבותה לשלום    המעניין הוא שדווקא ישראל מאוד מעוניינת שהיציבות במצרים תישמר
אדוארד אטלר
עיתון 'ישראל היום' מתפקד, בתמימותו(?), כספק של דפי פרסום למגזין 'אוטו', שהוא סוג של שופר של היבואנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il