X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נחלנו תבוסה במלחמה נגד החינוך הפרטי, כעת נותר רק לוודא שהחינוך הפרטי לא יהיה לעשירים בלבד אוקסימורון?! לאו-דווקא
▪  ▪  ▪
תקציב לכל תלמיד [צילום: פלאש 90]
   קובי לירז
בחזרה לידע

   קובי לירז
"הכול כלול" - גם בחינוך?

   קובי לירז
עיניים בגב או מורה לחיים

   קובי לירז
"לא לסרקזם האפל בכיתה"

ככול שאני מתוודע מבשרי יותר ויותר למערכת החינוך, כך אני למד עד כמה חסרת תקנה היא. מה שמדכא הוא שהפעם באמת יש שר חינוך שיודע מה צריך לעשות, והוא אחד משרי החינוך היעילים והמוכשרים שהיו במערכת. הוא נכנס לתפקידו במרץ ובכוונות טובות, אך השינויים איטיים, והתוצאות לפי שעה מעטות מידי. יש אפילו יוזמות מקומיות שמעוררות תקווה, אך הן בודדות מידי. לצערי, כפי שכבר כתב כאן לפני אברהם (פריצי) פריד, משרד החינוך מהמנכ"ל ועד ראשי האגפים הוא אוסף פקידים אפור, חסר חזון וחסר מנהיגות, אשר קובר כול יוזמה תחת ביורוקרטיה וועדות אינסופיות, שרק מסלימות את המצב הקיים תוך שהן מוסיפות עליו עוד ועוד אבני רחיים.
לאף אחד חוץ משר החינוך לבדו אין אינטרס ברור לשפר את מערכת החינוך. המורים יודעים שהם יקבלו פחות או יותר את אותה משכורת עלובה, ללא קשר לתוצאות התלמידים. המנהלים, במקום לפקח על איכות ההוראה, לחנוך את המורים ולסייע להם לשפר את דרכי ההוראה שלהם, עסוקים בהגנה על המורים, כאילו הם לא מנהלים אלא ראשי הוועד של המורים. הניסיון של משרד החינוך להתחיל למדוד את רמתם של בתי הספר, שהיא יוזמה מבורכת ומועילה כשלעצמה, תגרום למנהלי בתי הספר ליצור פסאדה מלאכותית של שיפור, בצד הפעלת שיטות עקיפות שיגרמו לתלמידים הפחות טובים לעבור מיוזמתם לבית ספר אחר, כך שהמדידה לא תכלול אותם. מבין העוברים, אלה שיכולים, ורק הם כמובן, יגיעו בסופו של דבר לבית ספר פרטי. שם, תתפלאו, התוצאות שלהם יהיו לא רעות בכלל.

שביעות רצון הלקוח

כפי שרמזתי בסוף מאמרי הקודם, מקור הבעיה הוא בכך שמערכת החינוך לא מכירה בכך שיש לה לקוח. זה קורה בכל ארגון. העובדים, אם זה היה תלוי רק בהם, היו מעדיפים שלא יהיו לארגון לקוחות, משום שהם רק "מבלבלים ת'מוח". אבל כאשר לכול אחד בארגון ברור שהצלחתו תלויה בלקוחות, הארגון חותר תמיד להשתפר, וכך מובטחת הצלחתו. בתי ספר רבים מידי במערכת החינוך משוכנעים שאין להם לקוחות, והם בוודאי אינם תלויים בהם. כך מאבדת המערכת את הרצון לחיות ומאבדת את עצמה לדעת. בתי הספר הפרטיים מצליחים, משום שלהם ברור שהם תלויים לקיומם בלקוחות שלהם. גם במועצות מקומיות שבהם החינוך הוא כרטיס ההצלחה העיקרי של ראש המועצה נרשמות הצלחות חלקיות.
הכישלון של מערכת החינוך הציבורית דוחפת את התלמידים שיכולים להרשות לעצמם לעבור לבתי ספר פרטיים. אך למעשה, גם עבור אלה שנשארים לכאורה בתוך מערכת החינוך הציבורית, הצלחת ילדיהם תובעת הוצאות כספיות ניכרות, ואני לא מדבר רק על התשלומים הרבים שבתי הספר גובים בכל מיני אמתלות. מערכת החינוך הציבורית מפריטה את עצמה לדעת. הפרטה זו נעשית בעיקר על-ידי העברת האחריות להצלחת התלמידים להורים, דבר שמחייב, שוב - רק את אלה שיכולים להרשות לעצמם, לפעול באמצעים מגוונים שכוללים מבדקים פסיכו-דידקטיים, מורים פרטיים, מכוני הכנה לבגרות וכו'. הכול כמובן בעלות מלאה שמשולמת מכיס ההורים.
הנה דוגמה לאחת הדרכים. אין חולק על-כך שכדי לבדוק את מידת התקדמותם של התלמידים יש צורך בבחינות, אלא שבמערכת החינוך בישראל הפכה הבחינה מאמצעי מדידה לשיטת הוראה בפני עצמה. לא אחת ההורים מקבלים מכתב מבית הספר על בחינה צפויה, היקף הבחינה, ובסוף ההודעה מתבקשים ההורים לוודא שהתלמיד יהיה מוכן לבחינה, כי זו בחינה מכרעת. מה לדעתכם המטרה של הודעה כזו? או שאולי חשבתם ברוב תמימותכם שזה תפקידו של בית הספר לדאוג להצלחת תלמידיו.
כעת שר החינוך מבטיח בונוסים בצורת משכורת 13 לבתי ספר שבהם יגיעו התלמידים להישגים גבוהים. במילים אחרות, בבתי ספר שבהם ההורים משקיעים הרבה בשעורי עזר ממורים פרטיים ומכוני הכנה לבחינות, יזכו המורים לבונוס. עכשיו תנחשו מה יעשו המורים כדי להבטיח לעצמם את הבונוס. ראשית, המורים היותר מבוקשים ישתדלו לעבור מבתי ספר בהם ידם של ההורים אינה משגת לשלם לימודים פרטיים אלה, אל בתי הספר באזורים היותר מבוססים, ובבתי ספר אלה הם יעודדו את ההורים להקדים ולשלוח את ילדיהם להשלמות הפרטיות, כדי להבטיח להם את הבונוס. למשל על-ידי הוספת עוד ועוד בחינות מכריעות. בבתי ספר אלה, המנהלים ידאגו בדרכים כאלה או אחרות, שתלמידים שהוריהם לא משיגים את הרמה הנחוצה, יבחרו "מרצונם החופשי" לעבור בית ספר כדי לא לקלקל להם את הסטטיסטיקה. שוב נפטרים מהלקוחות, במקום לרצות למשוך אותם.

שכר לימוד מהמדינה לכל תלמיד

אפשר לנסות להמשיך להנשים את מערכת החינוך הגוססת, אך הארכת החיים באופן מלאכותי, כמו עם כל מי שגוסס ממחלה סופנית, באין תרופה או שיטת טיפול אפקטיבית, רק מאריכה את הסבל של המטופל. אך מעל לכול, מדינת ישראל צריכה למצוא את הדרך לתת הזדמנות לחינוך מעולה לכל התלמידים, ולא רק לאלה שיכולים לשלם את ההוצאות הרבות לחינוך ילדיהם, אשר נכפות עליהם במישרין או בעקיפין.
את הרעיון כיצד ניתן לעשות זאת קיבלתי דווקא מהצלחה שנרשמה בשולי מערכת הבריאות. אני מתכוון לחדרי הלידה. כל מי שעבר את החוויה המשמחת של לידת בן או בת, יודע שבכול הקשור למחלקות היולדות התנהלות מערכת הבריאות מפתיעה לטובה. מדוע? משום שכל יולדת יכולה לבחור באיזה חדר לידה ללדת ללא קשר לקופת החולים בה היא חברה וללא קשר לאזור מגוריה, ובלי לבקש אישור מאף אחד. המדינה משלמת את ההוצאות לאותו חדר לידה שבחרה היולדת, ואת כל שאר המשימות היא משאירה לחדרי הלידה עצמם, כאשר משרד הבריאות עסוק רק בפיקוח עליהם. עכשיו אתם מבינים מדוע מחלקות היולדות עסוקות בהשתפרות מתמדת, ועושות את כל המאמצים כדי למשוך אליהן את היולדות.
זה מה שצריך לעשות גם במערכת החינוך. משרד החינוך צריך להקציב תקציב לכל תלמיד. התקציב הזה צריך להיות גבוה יותר עבור תלמידים באזורים פחות מפותחים או אזורי עדיפות לאומית, בנוסף צריך להינתן בונוס עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים, אך מלבד זאת כל התלמידים שווים בתקציב המוקצה עבורם. כול התלמידים, או בעצם הוריהם, יוכלו לבחור באיזה בית ספר ללמוד ללא קשר לרשות המוניציפאלית שאליה הם משתייכים, ובלי לקבל אישור מאיש. יש כמובן להטיל מגבלה של מרחק נסיעה, אך מעבר לה אין שום סיבה שתלמיד שגר למשל ברמת גן לא ילמד בבית ספר של גבעתיים ולהיפך.
כדי להתגבר על בעיית הריחוק, המדינה תקציב לכל תלמיד באזור שבו נדרשת הסעה תקציב הסעות בהיקף שיאפשר לו לבחור בין לפחות ארבעה בתי ספר. גם כאן התקציב יגיע לבית הספר בו הוא יבחר. סך התקציב לתלמיד שתעמיד המדינה יהיה שכר הלימוד של התלמיד. כול בית ספר יקבל את תשלום שכר הלימוד מהמדינה לפי מספר התלמידים שיבחרו ללמוד בו, בין אם הוא בית ספר פרטי, בית ספר של רשות מקומית או בית ספר של רשת חינוך כול-שהיא. ייאסר על בתי הספר לגבות מהורי התלמידים כול תשלום נוסף. אפילו לא עבור טיול שנתי. כול בית ספר שבו יבחר התלמיד יהיה חייב לקבל אותו, ובמקרה של חוסר במקום, הבחירה בקבלת תלמידים חדשים תהיה אקראית.
התקציב הזה יהיה במקום כול ההקצבות הישירות והעקיפות שמעבירה המדינה למערכת החינוך בדרכים עקלקלות. המורים יפסיקו להיות מועסקים על-ידי משרד החינוך ויעברו להיות מועסקים על-ידי בתי הספר. משרד החינוך יעסוק בפיקוח בלבד. במקום לבחון את התלמידים, יתמקד משרד החינוך בבחינות מיצב לבתי הספר ורצוי בלי הודעה מוקדמת. אפשר גם לחשוב על בחינות מיצב למורים עצמם.
כך תבטיח המדינה שכול בית ספר יעשה את מירב המאמצים למען הצלחת תלמידיו, וזאת מבלי שהורי התלמידים יצטרכו לממן זאת אפילו בפרוטה אחת. ניגוד גמור למה שקורה היום.

תאריך:  07/09/2010   |   עודכן:  07/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך פרטי לכל פועל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ילמדו איך בנה בגין את המדינה
אין חדש תחת השמש   |  7/09/10 18:22
2
רעיונות מצויינים
מורה פרטי  |  10/09/10 01:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מני ישי
אצלנו, לגדל ילדים זו מטרה וזו זכות, ועליה אנו עמלים כל חיינו, וכאשר אנו מתבגרים אנו זוכים לראות בנים ובני בנים, סמוכים על שולחננו וממשיכים את דרכנו
יוסף קנדלקר
אם פעם היית צריך לשבור תוכנית חיסכון כדי לקבל השלמה לרכישת מכונית שרצית, הרי שהיום נותנים לך את המכונית עד היד/ההגה
פסח רויטמן
זה לא אובמה שפרץ לתודעה בסערה וגם לא נתניהו המנהיג הישן-חדש    אלא אדם אחד שהכין את המדינה לעמוד מול משבר עולמי
אורן קאשי
ביום ו', 3.9.10, כ"ד באלול תש"ע, עלינו לבירת השומרון, אוחזים בנשק סודי, נשק שנדמה כי עבר מן העולם: נשק אהבת החינם, נשק האמונה והחיבור
דניאל גיגי
בניגוד למדיניות של ברק, השמאל החדש צריך להתבסס קודם כל על העיקרון הבסיסי ביותר של השמאל - רדיפה אחר צדק חברתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il