X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השליטה הישראלית בבקעת הירדן בכל הסדר עם הפלשתינים היא חיונית לביטחונה של ישראל, אך הפלשתינים רואים בבקעה את "השער המזרחי" שלהם למדינות העולם גם לירדן יש אינטרס מובהק שישראל תמשיך לשלוט בבקעת הירדן עמדתה של ארצות הברית בנושא זה יכולה להכריע את גורלה של בקעת הירדן בעתיד
▪  ▪  ▪
הגבול המזרחי של מדינת ישראל [צילום: AP]

גורלה של בקעת הירדן בהסדר הקבע הוא אחד הנושאים העיקריים המטרידים את ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם יתחדש המשא-ומתן בין שני הצדדים אמור הנושא הזה להיות אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בין ישראל לפלשתינים.
הבקעה משמשת כעת כגבול המזרחי של מדינת ישראל. הפלשתינים רוצים שבקעת הירדן תהייה גבולה המזרחי של מדינת פלשתין.
השבוע קיימה הממשלה הפלשתינית בראשותו של סלאם פיאד את ישיבתה השבועית ביריחו. במהלך הישיבה היא השיקה פרויקט שתכליתו לחזק את מעמדה של יריחו ולפתח את בקעת הירדן באמצעות סדרת פרויקטים שתתפרס על פני שלוש שנים.
בהודעת הממשלה נאמר כי מטרת התוכנית להפוך את אזור יריחו ובקעת הירדן ל"שער למדינה הפלשתינית, כך שלא ניתן יהיה לוותר עליה בצידה המזרחי".
סלאם פיאד כבר פועל ליצור עובדות בשטח כדי לסכל את כוונת ישראל לשלוט על בקעת הירדן במסגרת הסדר הקבע.
בשטח הבקעה עצמו מתנהל כבר מאבק ממושך בין ישראל לרשות הפלשתינית. הפלשתינים מאשימים את ישראל בהשתלטות על אוצרות הטבע,מקורות המים והשטחים החקלאיים של בקעת הירדן לצורך פיתוח הישובים הישראלים בבקעה.
המסר הפלשתיני ההסברתי הוא ברור: לא ניתן לוותר על שטח בקעת הירדן לישראל במסגרת הסדר הקבע. מדובר בשער המזרחי של מדינת פלשתין לעולם הערבי והמערבי, ישראל חייבת לפנות את הישובים שהקימה בבקעת הירדן לאחר מלחמת ששת הימים ולמסור את השטח במלואו לרשות הפלשתינית.
ישראל רואה את הדברים אחרת.
במערכת המדינית והביטחונית לא שוכחים את לקחי ההינתקות מרצועת עזה. הנסיגה הישראלית מציר "פילדלפי" בגבול רפיח מצרים שאורכו כ-12 ק"מ הביא לפריחתן של מאות מנהרות שהקימו הפלשתינים שמשמשות בין היתר להברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה. כך הפכה הרצועה למחסן כלי נשק גדול ולבסיס להתקפות טרור על ישראל. החשש הישראלי הוא שהתופעה תחזור על עצמה אם תיסוג ישראל מבקעת הירדן במסגרת הסדר הקבע.
אורכה של בקעת הירדן הוא כ-80 ק"מ. גבול ארוך מאוד שיכול להפוך במהרה לצינור הברחות ענק של אמצעי לחימה לתחומי הרשות הפלשתינית. כך עלולה הגדה המערבית להפוך אף היא למאגר עם ארסנל גדול של אמצעי לחימה שישמשו את הפלשתינים להכות בחוזקה ב"בטן הרכה" של מדינת ישראל ברקטות ובטילים.
ישראל גם מודאגת מהתחזקותה של אירן והסימנים להקמת חזית מזרחית חדשה נגד ישראל. בעקבות נסיגת צבא ארצות הברית מעירק גוברים הסימנים להקמת קואליציה פרו אירנית בעירק.
"אפקט הדומינו" עלול לפעול...
אירן ותומכיה עלולים להשתלט על ירדן.
אם תיסוג ישראל מבקעת הירדן עלול להיווצר מצב שלמדינת פלשתין יהיה גבול עם מדינה שהינה בת חסותה של אירן. ומשם כבר תהיה הדרך קצרה להזרמת כוחות צבאיים אירניים אל שטח מדינת פלשתין בגדה המערבית כדי לתקוף את ישראל.
מי יעצור את הכוחות האלה?
והיכן בדיוק?
ברגע שיעברו את נהר הירדן ממזרח למערב ויעלו לגב ההר יהיה זה כבר מאוחר מדי עבור ישראל.
מי שמשחקת משחק כפול היא מדינת ירדן.
המלך הירדני עבדאללה מודאג מאוד מהאפשרות שאירן תשלט בקרוב על עירק ומשם היא עלולה להשתלט על ירדן. הוא גם חושש שהמדינה הפלשתינית שתקום בגדה וברצועה תנצל את בקעת הירדן להסתננויות לשטח ירדן וחתרנות נגד משטרו כדי להקים בירדן, שרוב תושביה ממוצא פלשתיני, את המשכה של המדינה הפלשתינית ממזרח. כך עלולה ליפול הממלכה ההאשמית לידיה של אירן או לידיה של פלשתין. לכן האינטרס שלו הוא שישראל תמשיך להחזיק בבקעת הירדן כאזור חיץ.
את האינטרס הירדני הזה שמעו מנהיגי ישראל בחשאי בשנים האחרונות מפי המלך עבדאללה ומפי אביו המלך חוסיין. למרות זאת המלך עבדאללה ממשיך באופן פומבי להטיף למען הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67 ולנסיגה ישראלית מלאה כוללת מבקעת הירדן.
אין גבול לצביעות של השליטים הערביים.
גם ארצות הברית מודעת לאינטרס הזה של ירדן. לכאורה אמור הממשל האמריקני לתמוך בהמשך שלטונה של השושלת ההאשמית בירדן. לכן גם האינטרס האמריקני אמור להיות שישראל תמשיך להחזיק בבקעת הירדן במסגרת הסדר הקבע. העמדה האמריקנית של ממשל אובמה עדיין לא ברורה.
על-פי פרסומים עיתונאיים מוכן הממשל האמריקני לתת מכתב ערבויות לישראל תמורת המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות התומך בנוכחות צבאית ישראלית בבקעת הירדן במסגרת הסדר הקבע. אולם ברשות הפלשתינית טוענים בתוקף שהשליח מיטשל הכחיש נמרצות באוזניו של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס את הפרסומים האלה ואמר כי אינם נכונים וכי ממשל אובאמה תומך בנסיגה מלאה של ישראל לקווי 67.
העמדה האמריקנית האמיתית תתברר בקרוב...
לאור ניסיון העבר עם ממשל אובאמה אנו צריכים להיות מודאגים. השליטה הישראלית בבקעת הירדן בכל הסדר עם הפלשתינים היא חיונית לביטחון ישראל. אסור לוותר עליה בשום פנים ואופן... נקווה שמנהיגינו מבינים זאת.
תאריך:  13/10/2010   |   עודכן:  13/10/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
השער המזרחי של מדינת פלשתין
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  13/10/10 22:03
2
יוני מצוין בהסברה ערוץ33 ב ו'
אמיר2008  |  14/10/10 02:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
אם רוצים לדעת היום מה יאמרו מנהיגים נערצים מחר מעל הדוכנים הפומביים בארץ ובעולם, ובמה יחכימו אורחים חשובים המבקרים בארצנו - טוב לקרוא מה אומרים הטוקבקיסטים היום
עו"ד משה גולדבלט
עו"ד משה גולדבלט מגיב לתיקון לחוק האזרחות    משמעותו הערכית וההתנגדות לה
אליקים העצני
היסטוריונים יתקשו להסביר, כיצד הדור הזה ידע לשפוט ביוהרה את "הקונספציה" ההיא, בעודו שקוע עד צוואר בקונספציה משלו, מסוכנת פי כמה. מנטרת "שתי המדינות", זו הקונספציה החדשה, שאת השלכותיה על כל עתידנו איש אינו חוקר
שולמית קיסרי
הפתרונות של נתניהו ושל כ"ץ לא ישנו לטובה את מצב האומה ולא את מצבם האמיתי של האזרחים החיים במדינה    מהומה על לא מאומה
דודו אלהרר
מדובר בניסיון בלתי אפשרי לייצר "שלום" בין ניצים שאינם מגובשים בתוכם    כל פתרון שיוסכם עליו, לא יחזיק מים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il