X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מפלגת קדימה מביאה להצבעה הצעה לשריין בחוק יסוד את מגילת העצמאות מי יתמוך ומי יתנגד? ח"כ יהודי שיתנגד - "שרוף"
▪  ▪  ▪
הממשלה אישרה את תיקון חוק האזרחות
איציק וולף
ממשלת ישראל אישרה ברוב של 22 מול 8 את תיקון חוק האזרחות שיחייב מתאזרחים להצהיר אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית * במתנגדים: כל שרי העבודה כולל היו"ר ברק ושלושת שרי הליכוד דן מרידור, בני בגין ומיכאל איתן
לרשימה המלאה

   איציק וולף
לבני: היותנו אלטרנטיבה היא הדבר הנכון

עיתון מעריב בישר בגיליונו (ג', 12.10.10) שמפלגת קדימה תביא להצבעה עוד השבוע (ד', 13.10.10) הצעה לשריין בחוק יסוד את מגילת העצמאות. הצעה זו באה בתגובה לחוק הנאמנות, אולי כדי להביך את נתניהו וליברמן, שיאלצו הפעם לבחור בין הקואליציה שלהם - לבין היותם (כפי שהם טוענים עד היום) ציונים, יהודים ודמוקרטים. לא פחות מכך! זהו, ככל הנראה, המעשה החשוב ביותר שהכנסת הזו יכולה לעשות. אם ההצעה תעבור, תהפוך מנהיגת האופוזיציה ציפי לבני למנהיגה ישראלית בקנה מידה היסטורי. לא פחות.
במה כל-כך חשובה מגילת/הכרזת העצמאות? מגילת העצמאות היא המסמך המכונן של מדינת ישראל, המגדיר את אופייה של המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, ויחד עם זאת כמדינה דמוקרטית, המבטיחה ערכים כמו שוויון, חופש דת (כמו גם חופש מדת), חופש מצפון, חופש לשון, חופש חינוך ותרבות. רק בכוחה של הכרזת העצמאות ליצוק תוכן ערכי אמיתי לתיבה "יהודית ודמוקרטית".
חשוב להבהיר כי אין המדובר במעשה שחשיבותו היא סמלית בלבד. עד היום הוכר מעמדה של מגילת העצמאות כמסמך בעל מעמד חוקתי בפסיקת בית המשפט העליון. אולם הפיחות במעמדו של בית המשפט העליון בשנים האחרונות, עלול להצר את יכולתו של בית המשפט להמשיך ולהיות המגן האחרון של הזכויות הדמוקרטיות בישראל. מכאן החשיבות העליונה לכך שמגילת העצמאות, על הזכויות הדמוקרטיות המובטחות בה, תקבל את הגושפנקא של הכנסת במעמדה כרשות המכוננת של ישראל.
מי יתמוך? מי יתנגד?
מי צפוי לתמוך ומי צפוי להתנגד? זו שאלת מיליון הדולר! התיאוריה אומרת שחברי הכנסת והשרים מקרב היהודים, שאומרים שהם ציונים, יהודים ודמוקרטים, חייבים לתמוך ממש. כלומר, הם חייבים להרים יד (או להרים קול, בהצבעה שמית) בעד הצעת החוק לשריון מעמדה של מגילת העצמאות בחוק יסוד. ח"כ יהודי ציוני שלא יתמוך ממש בהצעת החוק - לא יוכל להמשיך ולטעון שהוא ציוני ויהודי-דמוקרטי, מבלי לעורר פרצי צחוק רועמים של לעג, בוז וחוסר אמון.
מי צפוי להתנגד? הח"כים החרדים יתנגדו. לגביהם זה מובן מאליו, בהיותם אנטי-ציוניים, שגם הערכים הדמוקרטיים הם לצנינים בעיניהם. הציפייה הרפלקסיבית היא שגם הח"כים הערבים יתנגדו. אולם לגביהם, במבט עמוק יותר, ייתכן שקיימת אפשרות אחרת: ייתכן שיחליטו להעדר מההצבעה, בהעלותם טענה שהעניין העומד על הפרק הוא ויכוח פנים-יהודי. להיעדרותם של ח"כים ערבים יכולה להיות גם משמעות של קבלה, גם אם מתוך הסכמה שבשתיקה, את אופייה היהודי-דמוקרטי של ישראל. לא מיותר לומר כי יש בציבור הערבי בישראל הרואים במגילת העצמאות דווקא מקור להבטחת הזכויות הדמוקרטיות של המיעוט הערבי החי בישראל. לפיכך יהיה מעניין לעקוב אחר אופן התנהגותם של הח"כים הערביים בעניין זה. תמיכה בחוק מצד הח"כים הערבים, או חלקם, תהיה בבחינת הפתעה מרעישה ומרגשת.
מי צפוי לתמוך? קדימה תתמוך כמובן, העבודה תתמוך, מרצ תתמוך, הבית היהודי כנראה יתמכו. השאלה היא מה יעשו חברי הליכוד, ובמיוחד מה יעשו נתניהו וליברמן, הלכודים בהסכמים קואליציוניים עם החרדים מצד אחד, ומן הצד השני טוענים שהם ציונים, יהודים ודמוקרטים. הדרך היחידה של הליכוד להתמודד עם המצב הפוליטי הזה היא לאפשר לחבריו חופש הצבעה. במקרה כזה ההצעה תעבור, והזכויות הדמוקרטיות המובטחות במגילת העצמאות ישוריינו בחוק יסוד.
לא נותר לנו אלא להמתין ולראות כיצד יצביעו חברי הכנסת. מקרב הח"כים היהודים - מי שיתנגד, או יימנע, או ייעדר מההצבעה, מוציא את עצמו מהמחנה הציוני, היהודי והדמוקרטי.

תאריך:  13/10/2010   |   עודכן:  13/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שריון מגילת העצמאות בחוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שוב לא התייעת עם אולמרט ואדלר?
איש עצוב  |  13/10/10 13:41
2
מח"כים אל תצפה ליותר מידי...
אחד העם  |  13/10/10 15:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
בית משפט השלום שיבח את יושרתו ואת מעמדו של מומחה בית המשפט - ופסל את חוות דעתו    סיבת הפסילה לא מובאת בגוף ההחלטה, אך מבוארת ומנומקת בהחלטת בית המשפט המחוזי בתיק אחר, בעניין זהה, אשר גם בו המומחה נפסל
ראובן לייב
"בויאנה" שביפו היא מסעדה ביתית טובה וחסכונית
ציפורה בראבי
כדאי שתהיה ביקורת קבועה של גורמים מוסמכים, של ההנהלה ושל בני משפחה על הנעשה לקשיש/להורה בבית האבות הסיעודי
יוני בן-מנחם
השליטה הישראלית בבקעת הירדן בכל הסדר עם הפלשתינים היא חיונית לביטחונה של ישראל, אך הפלשתינים רואים בבקעה את "השער המזרחי" שלהם למדינות העולם    גם לירדן יש אינטרס מובהק שישראל תמשיך לשלוט בבקעת הירדן    עמדתה של ארצות הברית בנושא זה יכולה להכריע את גורלה של בקעת הירדן בעתיד
יצחק מאיר
אם רוצים לדעת היום מה יאמרו מנהיגים נערצים מחר מעל הדוכנים הפומביים בארץ ובעולם, ובמה יחכימו אורחים חשובים המבקרים בארצנו - טוב לקרוא מה אומרים הטוקבקיסטים היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il