X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה היה הגורם העיקרי לכך שאברהם התמיד בדרכו האמונית באלוהי השמים והארץ? ועוד: על סיפורי המקרא וחשיבותם הרבה
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "לך לך", היא המשכה הישיר של קודמתה, פרשת "נח", המסיימת בסיפורו של אבי אברהם, תרח, שיזם את עזיבתו מאור כשדים "ללכת ארצה כנען". ברם, "נתקע" בחרן, פיזית ורוחנית. בתחילת פרשתנו, אברהם (ושרה, שהרי "הייתה שקולה לאברהם", על-פי "מדרש גם") מצווה על-ידי האל: "לך לך מארצך, וממולדתך, ומבית אביך אל הארץ אשר אראך. ואעשך לגוי גדול, ואברכך, ואגדלה שמך, והיה ברכה...". מכאן אנו למדים שאברהם ושרה לא היו הראשונים שיזמו את עזיבתם מבית אבא ואימא, מארץ המולדת ומכור המחצבת "ללכת" אל יעד לא ידוע וברור. אלא, היה זה תרח אביהם שעשה זאת. ואף על-פי כן, הוא אינו זוכה להיקרא "אביה ומייסדה של האומה העברית", אלא, היו דווקא אברהם ושרה אשר "קנו את עולמם" ונכנסו לפנתיאון השמות והדמויות הנצחיות של העולם היהודי לדורותיו ונשאו בהדר ובגאון תואר נכסף זה שאף אחד מנביאי ישראל הידועים [ישעיה נ"א, ב'] "מפרגן" בגדול ומציע: "הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם". ואין זאת, אלא משום שאברהם ושרה, יחד וכל אחד לחוד, חוללו את "המהפך ההיסטורי", בענווה וללא שום היסטריה, אשר שינה את פני העולם העתיק מהשקפת עולם פוליתיאיסטית, אמונה באלים רבים לאמונה מונותיאיסטית, אמונה באלוהים אחד ויחיד. אלוה גדול שמאז שברא את העולם בחוכמה מופלאה והרמונית, הוא מכוונו ומנתבו על-פי רצונו וחשקו. הם התחילו עוד בהיותם באור כשדים, המשיכו בדרכם במעלה נהר פרת, בדרך המובילה לחרן ובתוככי העיר עצמה ואף שהייתה באותם ימים "עיר של מרכז מדיני חשוב ובעיקר מרכז פולחני אלילי פגאני" וגם בהמשך נדודיהם ב"מעלה בית אל" (תרתי משמע), בנדודיהם אל ארץ כנען הלא היא ארץ ישראל.
ושאלתנו: מה היה הגורם העיקרי לכך שאברהם מתמיד בדרכו האמונית ב"אלוהי השמים והארץ" עוד מהיותו עול ימים ושנים, עוד כשהיה "בן שלוש והכיר את בוראו" וכמעט משלם על כך בחייו כשנמרוד וגיבוריו "שלחו, הביאוהו ונתנהו בתוך כבשן אש" [נדרים ל"ב. ופרקי דר"א, כ"ו] וכאשר הוא הצטווה על-ידי האל לעזוב את בית אביו, כור מחצבתו ומכורתו, עושה זאת בלי היסוס והתלבטות? האם היה זה בגלל שלאחר שנאמר לו "לך" הוא עושה זאת משום שבמילה הנוספת "לך" רמוזים הרווח וטובות ההנאה שעתיד הוא לקבל (כפי שחלק מן הפרשנים ורש"י, המייצג גישה פרשנית זו, כותב על אתר: "לך" - להנאתך ולטובתך"?!) או שמא יש פה היבט נוסף, חשוב ומעמיק, העומד מאחורי החלטתו הטוטאלית של אברהם לבצע את מה שצווה בביטוי "לך לך"?!
ונראה לנו לתרץ ולומר שאכן יש פה היבט נוסף, חשוב ומעמיק, הרמוז במילה "לך"! וממילא גם בהבנת המילה הנוספת הנצמדת אליה והיא "לך". כשהקב"ה מורה לאברהם "לך" הוא מתכוון שאברהם "ילך" ויסע "ממקומו" העכשווי. ולאן? - אל תוככי עצמו תחילה. אל תוככי נשמתו, מצפונו ופנימיותו. שאברהם יעשה מעין "מבדק עצמי" ראשוני: יראה ויביא אל "המראה הפנימית" שבתוכו, יחקור, יבדוק ויבצע "בירור אישי". ובאם יגיע למסקנה שאכן זו הדרך האמיתית, הנכונה והנכוחה, זו הדרך הסופית והמוחלטת ללא כל הרהור ובעיקר ללא ערעור. או אז "יצא" עם זה "החוצה" ו"יוציא" זאת "לאוויר העולם" ויעשה כל שלאל ידו כדי "לתקן עולם במלכות ולמלכות שדי". אם אברהם יסכים לבצע את משימת האל, את "משימת חייו", או אז הקב"ה יסייע בידו לא רק להשיג את המטרה האידיאלית הנכספת הלזו, אלא גם יעזור לו בהגשמת שאיפותיו הפיזיות, ובעיקר הרוחניות בבחינת: "ואברכה מברכיך ואגדלה שמך והיה ברכה". והגם שהרווח וטובות ההנאה יתקיימו במלואן באופן אישי, כלל העולם יצא נשכר אף הוא מכך והדרך "העולה בית אל" תהא פתוחה בפניו ובפניהם.
אנו תפילה שה' יזכנו להיכנס אל תוך עצמנו, אל תוככי פנימיותנו. נברר, נזכך ונזקק את נקודות ההתעצמות ותעצומות הנפש החבויות פנימה ונמצאות בתוכנו. או אז נצא מן האישי שלנו אל הציבורי הכללי כדי להעצים, להגדיל ולהאדיר את "שמיה רבה", כיאה לצאצאי אברהם ושרה, "אבות ומייסדי האומה היהודית לדורותיה" עד ביאת גואל צדק, במהרה בימינו, אמן.

סיפורי המקרא וחשיבותם

פרשת השבוע, פרשת "לך לך", פותחת בסיפור מדהים ומרתק על המשך הקשר ההדוק שבין ריבון העולמים ובין אברם העברי, ועיקרו: אברם מצווה/מתבקש לעזוב את ארצו, מולדתו ובית אביו וללכת "אל הארץ אשר אראך". בקיום מצוות הבורא אברם רק "ירוויח": הוא יתברך ויברך אחרים [על-פי המדרש], שמו יתגדל ויתפרסם בעולם והוא ייעשה וייהפך להיות "גוי גדול" ובו יתברכו אף "כל משפחות האדמה". לא הייתה זו משימה קלה ופשוטה. הייתה זו "משימת הליכה" קשה, מפרכת, של כ-1,600 ק"מ אל "יעד לא ידוע" וחז"ל בדברי קודשם אף כללו זאת כאחד מ"עשרת הנסיונות אשר נתנסה בהם אברהם אבינו ועמד [בהצלחה] בכולם" [מסכת אבות, פרק ה', משנה ג'].
בסיום אחד משיעורי התורה שהקב"ה מזכני למסור ולהעביר באירועים ובמקומות שונים, ניגש אליי יהודי "מוקיר תורה" ושאלני כהאיי לישנא: "מדוע מרובים הם סיפורי התורה בכלל וסיפורי בראשית בפרט?", "ומדוע לא?", עניתיו תשובה יהודית קלאסית, תשובה בלשון של שאלה. בן-שיחי הרהר רגע, ובמבט רציני המשיך תמיהתו ואמר: "משום שתורתנו הקדושה עוסקת בעיקר בתחומי המצוות, החוקים והמשפטים. אשר על כן, מקומם של הסיפורים אמור להיות מצומצם ומוגבל. ואם התורה טרחה לכלול בקרבה סיפורים, הם אמורים להיות בעיקר "סיפורים רוחניים", "סיפורים אמוניים" ולא "סיפורים פשוטים", "סיפורים גשמיים" שחלקם אף ארוכים ומפורטים, וחלקם אף חוזרים על עצמם".
ואכן, בן-שיחי הלמדן צדק בקביעתו. סיפורי "בית אברהם" הכתובים בפרשת השבוע, כמו גם בפרשיות הבאות, מצטרפים אל עשרות, מאות ואלפי הסיפורים הפזורים בשלושת חלקיו של תנ"כנו המקודש בבחינת "ספר ספר וסיפוריו, דור דור וסיפוריו" [על-פי מדרש ג"ם] והסיפורים המובאים בתורתנו, כחלק מסיפורי המקרא, הם בעיקר "סיפורים פשוטים וגשמיים" כהגדרתו. וזאת מדוע? - משום שאין אלה סיפורים ארכאיים, ישנים ועתיקים "שאבד עליהם הכלח". אדרבה! מלבד היותם כר נרחב ופורה של סיפורים היסטוריים המספקים לקוראים, למעיינים וללומדים ידע ואינפורמציה על העבר והתקופה הקדומה, הם בעיקר משמשים כדברי לימוד ומוסר, מידות טובות ואורחות חיים אמיתיים ושלמים בבחינת: "כל רואיהם יכירום כי הם 'חלק' ברך ה'...". תורתנו הקדושה היא תורת חיים המשמשת מקור לא אכזב ללימודי לקח תורניים, רוחניים, חינוכיים, אמוניים וערכיים, כמו גם להסקת מסקנות יישומיות בחייו של כל יהודי ויהודי, בכל זמן וזמן ובכל אתר ואתר. תורתנו הקדושה משמשת כבסיס חזק ואיתן, כאושיית יסוד וכחומה בצורה של האומה היהודית לדורותיה ולתקופותיה: עבר, הווה ועתיד, כדבריו של אחרון גאוני בבל, רבי סעדיה בן יוסף אלפיומי הידוע בכינויו "הרס"ג" (הרב סעדיה גאון, 942-882) בספרו הידוע "אמונות ודעות", פרק ג': "אין אומתינו אומה, אלא בתורותיה". כמו-כן, הוספתי ו"קינחתי" תשובתי לבן-שיחי כדרך שהשיב לחסידיו מייסדה של תנועת החסידות, רבי ישראל בן-אליעזר הידוע בכינויו "הבעש"ט" (הבעל שם טוב, 1760-1698) כששאלוהו על זו הדרך. תשובתו הייתה בדרך של משל, כדלקמן:
משל למלך ששלח את בנו הנסיך למקום רחוק כדי "שילמד את דרכי החיים בעולם" על הטוב ועל הרע שבהם ואם הבן יתייסר בייסורי דרך, נדודים ותלאות הוא יבין וירגיש את הטוב והמענג שיש לו בבית אביו. עברו ימים וחלפו חודשים. בן המלך שכח את תענוגות בית המלוכה והתרגל לחייו החדשים. לאחר תקופת זמן גברו געגועי המלך לבנו וביקש להשיבו אל ביתו. שיגר אליו שליחים שיחזירוהו. אולם הבן לא נענה להם. הוסיף המלך ושלח שליחים בשנית ובשלישית והבן סירב אף להם. הם חזרו כלעומת שבאו. הצטער המלך ונעצב אל נפשו עד כדי ששריו ועבדיו חששו לחייו. אחד משריו הפקחים והחכמים ניגש אל המלך ואמר: "אדוני המלך! הסר דאגה מליבך. אני אלך ואחזירנו. מידי תבקשנו". מה עשה? - הלך ולבש בגדים פשוטים הדומים לבגדים שלובש בן המלך במקום מושבו. התקרב אליו ודיבר בלשונו וכלשונו והתנהג בדרכיו וכמנהגיו ובכך התקרב אליו מאוד עד אשר רבתה ידידות וחברות אמיתית נוצרה ביניהם. ידידות וחברות אשר בסופה הצליח השר הפיקח והחכם לשכנע את בן המלך לשוב אל בית אביו, אל בית המלוכה.

תאריך:  15/10/2010   |   עודכן:  15/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כיצד מידע הפנים הורס את הבורסה    מה מוציא את החשק לנסוע ברכבת    את מי מזניחה עיריית תל אביב    מה לא למדו בארץ ממיקרוסופט
ראובן לייב
מסעדת "מל ומישל" התל אביבית היא אחת המעטות שהתברכה לא רק בארוחות-גורמה, אלא גם בסולידיות לשמה, שכיף לסעוד בה
אורנה רב-הון
כל ניסיון לכפות דעה על אנשים הוא ניסיון חמור, ולכן הניסיון של גופים מסוימים במדינה לכפות עלינו את תורת דרווין ותורות מדעיות נוספות, הוא ניסיון חמור ביותר, שגובל בפשע חינוכי-מוסרי
יהונתן דחוח-הלוי
אנרכיסטים וחוגי שמאל רדיקליים מתנערים ממוסדות המדינה ורואים בהם ביטוי לתפישה גברית השואפת לכיבוש ולדיכוי של האחר    להמחשת תפישת עולמם הם גררו דגם טנק שעליו הותקן איבר מין ענק והשפריצו על מוסדות לאומיים בתל אביב    והם לא לבד, פעילות בכירות בשמאל חוזרות ושונות מצע רעיוני דומה
אלישיב רייכנר
אם כולם מסתכלים עלייך ומדברים על אודותייך אז זה לא מאוד משנה מה הוא חושב. כנראה שאת רלוונטית מאוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il