X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדאי להתחיל להתרגל לרעיון: הציבור בישראל החליט כי הדרך הטובה ביותר להנציח את זכרו של יצחק רבין היא להתפלמס על זכרו
▪  ▪  ▪
התמונה של רבין [צילום: פלאש 90]

כדאי להתחיל להתרגל לרעיון: הציבור בישראל החליט כי הדרך הטובה ביותר להנציח את זכרו של יצחק רבין היא להתפלמס על זכרו של רבין.
איש אינו יכול להתנבא היום אם הפולמוס הזה יישכך אי-פעם. אנשים אינם זוכרים מה שהיה נטו. אנשים זוכרים מה שהם רוצים שייזכר. הם לא זוכרים את העבר מתוך עניין בעבר. הם זוכרים אותו כאילוסטרציה למה שמתרחש בהווה בו הם חיים את הרגע, והמתוחכמים שבהם זוכרים את האתמול על-פי מה שמבטיח את העתיד אליו הם חותרים.
הציבור הישראלי כבר הוכיח לא אחת כי העבר שייך למי שייטיב להשתלט עליו. המאבק בין מה שקרוי שמאל לבין מה שנחמד לו מפני שקוראים לו ימין, הוא מאבק של תפוס כפי יכולתך ממאגרי התמול והשלשום, וגרוס במגרסת היום והמחר והמחרתיים. אף על-פי שנס גלוי הוא ששרדנו את ההיסטוריה ועודנו כאן, אין ספק כלל שאנחנו עם א-היסטורי. אנחנו עם של טקסט. אנחנו מספרים ביציאת מצרים מתוך ספר ההגדה, איש-איש במקומו ובזמנו, באותן מילים ובאותם פיוטים, וקריעת ים סוף היא יותר שירת הים מאשר אירוע סיסמי או אוקיאנוגראפי או כל כיוצא בזה. מותר לומר במידה של גוזמא צנועה, כי הקדוש ברוך הוא קרא את ההגדה וברא על פיה את יציאת מצרים.
הפולמוס על זכרו של רבין הוא פולמוס א-היסטורי. הוא פולמוס על מה ייכתב בטקסט של ההגדה החדשה בה נספר עד עלות השחר על יציאת ישראל מן הגלויות ועל הקמת מדינת ישראל, על המלחמות ועל השלום שמוכרח היה לבוא, או, חלילה, על השלום שלא יכול היה לבוא. זכרו של רבין הוא אבן הבוחן של הטקסט של ההגדה החדשה הזאת.
הפולמוס הוא כוחני. הוא אינו בוחל באמצעים ואינו בוחל במילים. הוא פולמוס שאינו מהסס לטעון כי רצח רבין הוא קונספירציה זדונית ואפלה, ואינו נרתע מלקבוע כי עם שלם דורש מלחמת חורמה בשלום שגרר את עמיר ללחוץ על ההדק. הוא פולמוס הנאחז בתיבות "מורשת רבין" ומקדש אותן כדי לקבוע שכל מי שימנע בגופו, בהתנחלותו ובהתנהלותו את מימוש שתי מדינות לשני עמים, ייכנס להגדה החדשה כרשע בארבעת הבנים המיתולוגיים של האומה, או פולמוס הכופר בלגיטימיות של התיבות "מורשת רבין" קודם כל מפני שאין מורשת כזאת, שנית מפני שהיא הייתה פלגנית מראשיתה, ושלישית מפני שהיא כופרנית. זהו פולמוס שמתקיים אפילו על-ידי השתקתו, אם על-ידי מחיקת היום מן היומן שמומן ממלכתית והופץ סקטוריאלית, בו אין בלוח השנה רצח רבין אלא יום פטירתה של רחל אימנו, אם על-ידי הסתייגויות מפורהסות מן המעמדים הרשמיים הממלכתיים, אם על-ידי סקרים משונים בהם בודקים מהו אחוז נאמני המגזרים להם אין לזכרונו של רבין משמעות, אם הזיכרון נדרש על-ידי השלטון. הזיכרון של רבין הוא וולונטרי. איש אינו טוען כי שלושת הרגלים, אף על-פי שהם נדרשים על-ידי קנון ההלכה היהודית, תלויים במידת המחויבות שהציבור חש בקיומם. הפולמוס הוא פולמוס על הכללת רבין בקנון הלכות הזיכרון של המדינה או על הדרתו ממנו.
ומותר לחשוש; יותר מזה - צריכים לחשוש, שהציבור הישראלי היום אינו רוצה בשום פנים ואופן שתיכתב הגדה חדשה אחת. הוא רוצה או את שלו, או יותר מאחת, או אף לא אחת. זה לא רק רבין. זה לא רק מי רצח את ארלוזורוב. זה לא רק הדרתו של ז'בוטינסקי. זה לא רק מי הסגיר יהודים לבריטים בסזון. זה לא רק מלחמת השחרור והולדת הדרמה או הטרגדיה של הפליטים הערבים, המסרבת בכל דרך אפשרית להיעלם מן העולם, זה לא רק אלטלנה, זה לא רק מלחמת ששת הימים המציתה את אש מסירות הנפש של ההתיישבות היהודית בשטחים, או את אש שאט הנפש ממעשה הסותם כל אפשרות מעשיית שלום עם הפלשתינים, זה לא רק אוסלו, זה לא רק פינוי גוש קטיף כאירוע שמשמעו כמשמעות חורבן הבית. זה הכל. ובתוך ההכל הזה, ניצבת האנדרטה שאנו בונים לרבין, מי בגזית ומי בבוץ, מי כסמל לתקווה ומי כסמל לתבוסתנות, מי כאנדרטת זיכרון ומי כאנדרטת אזהרה.
לא נגיע אל המנוחה. המנוחה שלנו היא מנוחת הלוחם, לא אחר הקרב, אלא בתוכו. טוב לנו לא כשאנו יושבים סביב למדורת ליל המלחמה שתמה ורובנו נצורים ונשענים עייפים זה על זה וזוכרים מה היה, אלא כשרובנו זקופים ודרוכים ויורים לכל עבר והקרב נטוש על המחר ולא איכפת לנו כל-כך מה שבאמת היה, אלא מה שאולי נצליח להחדיר לתוך מה שייחשב מחר כמה שהיה.
את זה אי-אפשר לשנות בעתיד הנראה לעין. זה ישתנה אולי מאליו, כשלהט בניין העתיד הרשום בטאבו ימצה את עצמו וידעך מעייפות ואולי גם מחוכמה. עד אז, נזכור את רבין על-פי מה שאיננו מסכימים בעוצמות נדירות על רבין. תמונתו תהיה תלויה על כותל המזרח שלנו מפני שיקום תמיד מישהו או מישהי שידרשו לסלק אותו משם. הם עצמם יישכחו, כי מי זוכר מי שמבקש להיזכר בכל אמצעי ודרך, אולם הפולמוס הזה עצמו הוא המסמר עליו תלויה התמונה הגדולה של שדה המערכה על הנראטיב המנצח הישראלי.

תאריך:  21/10/2010   |   עודכן:  21/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המסמר עליו תלויה תמונת רבין
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יצחק מאיר מורח קישקושים על הדף
בוקי סרוקי  |  21/10/10 13:29
2
הדרך היחידה להנצחת זיכרו:להפסי
ישע  |  21/10/10 16:14
3
this is pure nonsense
eliam  |  21/10/10 20:54
4
מאמר מעמיק, מעניין ומעציב  ל"ת
יוסי פלס   |  21/10/10 21:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קיריל הדר
לא כולם נטשו הספינה, יש מי שממשיכים להילחם באומץ רב נגד הפשיזם הציוני, לוחמי חופש וזכויות אדם המרימים ראשם נגד קלגסי ושוטרי הכיבוש הציוני
הרב אליהו קאופמן
לאלה היוצאים כנגד העוולות לערבים יש מידת רחמנות שאין לאלה הקוראים ל"יד חזקה" נגד הערבים    לשמאל יש יותר "פיגמנטים" יהודיים מאשר לימין
ד"ר מוטי גולן
פרשת "וירא": על הכנסת האורחים של אברהם אבינו ועל עקידת יצחק    ולקינוח: סיפור מליצי ומחכים מאת הרב יעקב פלג
איתמר לוין
צוער הייתה אמורה להיהרס יחד עם סדום ועמורה, אך ברגע האחרון ניתנה לה האפשרות להציל את עצמה כאשר העניקה מקלט ללוט
ראובן לייב
גם בחלוף שלושה חודשים, מאז שפקדנו אותה לאחרונה, לא נס ליחה של אם המסעדות הביתיות    רשימת מעקב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il