X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מס רכישה בעסקות פינוי בינוי עשוי להיות מוטל על שווי גבוה בהרבה ממחיר הזכייה במכרז
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לאחרונה, דחה בית המשפט העליון בקשה לדיון נוסף בעניין גובה מס הרכישה המוטל על היזם בעסקות פינוי בינוי (דנ"א 1047/10 פרידמן חכשורי נ' מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב).
באותו עניין דובר בחברה יזמית שזכתה במכרז של מינהל מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב לפרויקט פינוי ובינוי בשכונת הארגזים. סכום הזכייה עמד על כ-1,250,000 שקל. לתומה, סברה החברה שזהו הסכום לגביו תחוב בתשלום מס רכישה (5%). אלא שמנהל מיסוי מקרקעין קבע כי יש להוסיף לשווי לצרכי מס רכישה גם את עלויות הפינוי של הדיירים - שהוערכו בכ-90 מיליון שקל, דהיינו כמעט פי 90 (!) מהסכום שהחברה צפתה כמס רכישה. ערר שהגישה החברה וכן ערעור שהוגש לבית המשפט העליון נדחו, וזאת בנימוק שהחברה התחייבה באופן מפורש כלפי מוכר הקרקע (המינהל) לשאת בעלויות הפינוי, וזהו בעצם טיבו של הסכם מסוג פינוי-בינוי.
החברה הגישה בקשה לדיון נוסף על הלכה זו, וזאת בין היתר לאור פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון, הקובעת כי יש לשום את המקרקעין במס רכישה על-פי מצבם במועד המכירה. כך לדוגמה, ככל שרוכש מקרקעין משלם תשלומים עבור עבודות פיתוח שטרם בוצעו במועד המכירה, הרי שאלה לא ייחשבו כחלק מהשווי למס רכישה (ע"א 2960/95).
הבקשה לדיון נוסף נדחתה אמנם, אך מהנמקת בית המשפט עולה במפורש כי הפסיקה בעניין פרידמן חכשורי היא עובדתית ונקודתית ואין לפרשה בהרחבה. בית המשפט מדגיש כי בנסיבות העניין דובר בהתחייבויות משולבות שלא ניתן היה להפריד ביניהן - התשלום למינהל והתשלום למשתכנים בגין התחייבויות של המינהל, היוו למעשה התחייבות חוזית, משפטית וכלכלית אחת. גם הערבות הבנקאית שניתנה וכלל התמחור, התייחסו לכלל העלויות כחלק משווי העסקה. מטעמים אלה ולאור עיקרון "צירוף כל התמורות" הוגדל השווי לצרכי מס רכישה.
ההכרעה בדיון הנוסף שבה ומבהירה כי הנסיבות בהן תיושם ההלכה בעניין חכשורי הן נקודתיות וספציפיות, והלכת שרביט בעינה עומדת ביחס לכל המקרים האחרים (כפי שנקבע גם בפ"ד עמוס גולן שניתן לאחרונה ונדון בנפרד במסגרת טור זה). כך לדוגמה, ודאי שאין להגדיל את השווי לצרכי מס רכישה מקום בו על המקרקעין יושבים דיירים שאין התחייבות של המינהל לפנותם ולשלם להם, ומקל וחומר אין להחיל את ההלכה במקרה של פולשים - חסרי זכויות כדין. כמו-כן ייתכן כי גם בעסקות פינוי בינוי מסוימות, בהן ניתן יהיה להפריד בין ההתחייבויות השונות, ואף אז לא יוגדל השווי לצרכי מס רכישה.
זאת ועוד, גם במקרים בהם מתערב מנהל מיסוי מקרקעין בשווי לצרכי מס רכישה בשל נימוקים משפטיים (כדוגמת פ"ד חכשורי), לא אמורות להיות לכך השלכות לעניין בחינת שווי הזכויות שנרכשו בפועל, לדוגמה לעניין הקצאת מניות וצרכים נוספים.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין.
תאריך:  26/10/2010   |   עודכן:  26/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אם כל דוח גולדסטון שקרי, איך קרה שלפתע מתגלה בישראל שהייתה אזהרה של קצינים על כך שבבית משפחה אחת היו רק אזרחים - שאינם בחיים עוד?
נרי אבנרי
למעריצי יצחק רבין שסולדים מ"הכניעה" של נתניהו לחרדים, צריך להזכיר שגם הוא נכנע לאולטימטום של שס והעיף את שולמית אלוני ממשרד החינוך    האם זה מוכיח שהיה סחיט? גם אהוד ברק בזמנו נכנע לדרישת שס וויתר על שירותיו של שר החינוך יוסי שריד. האם גם האיש הכי מצול"ש היה סחיט?
עו"ד שלמה ארדמן
במסגרת חוק תובענות ייצוגיות שנחקק בשנת 2006, למעט בעילות בודדות (בעיקר בתחום יחסי העבודה כאשר המדינה הינה מעסיק), נחסמה למעשה האפשרות להגיש תביעות אלה נגד המדינה
עו"ד צורי סבן
נהיגה נכונה ובטוחה חייבת להיות לחלק מהערכים והנורמות של החברה המודרנית, רק כך נוכל להציל חיי אדם
ראובן שליט
מה אומרת ההלכה היהודית על קבלת כספים על לימוד התורה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il