X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האוצר וההסתדרות מרוצים, הושג הסכם שכר והשביתה הכללית לא פרצה אבל כששני הצדדים מרוצים, ישנו גורם שלישי שנפגע אף שההסכם קרוב יותר לדרישות ההסתדרות, אין בו פיצוי על שחיקת השכר בשל האינפלציה הצפויה ולא בטוח שלעובדים יש סיבה למסיבה
▪  ▪  ▪
   עידן יוסף
הושג הסכם שכר; השביתה בוטלה

האם השביתה הכללית בדרך?
מנחם רבוי
ההסתדרות מאיימת בהשבתת המשק אך יודעת שלא תקבל את מלוא תביעתה לתוספות שכר * האוצר מציע הסכם שההסתדרות לא יכולה לקבלו * אין אפשרות להגיע להסכם ללא שביתות, סבל לציבור ונזק למשק? כנראה שלא
לרשימה המלאה

"הישג לעובדים", "הישג למשק" – כך ההסתדרות, כך האוצר (בהתאמה) ביום ג' (2.11.10), היום בו הגיעו שני הצדדים להסכם שכר חדש בשירות הציבורי לשנת 2009 עד מחצית שנת 2012. שני ההישגים הללו הביאו להישג שלישי: השביתה הכללית בשירות הציבורי שהייתה אמורה לפרוץ באותו יום ג', ללא הגבלת זמן, בוטלה דקות לפני המועד המתוכנן לתחילתה.
צודק מי שיאבחן ציניות בטקסט הפתיחה לרשומה זו. לא היה כאן בעצם מאבק אמיתי של ההסתדרות להשיג תוספת שכר ראויה לעובדי המגזר הציבורי, שרבים מהם מקבלים השלמת הכנסה מהקופה הציבורית, כי שכרם אינו מגיע לרף התחתון המתחייב. האוצר, מצידו, גם הוא לא ניהל מאבק של ממש לשמור על הקופה הציבורית על-מנת למנוע תשלומים שהתקציב לא יכול לעמוד בהם, כהגדרתו, במצב שבו המשבר הכלכלי עדיין מאיים על המשק הישראלי.
שני הצדדים שיחקו את המשחק. ההסתדרות מציבה דרישה לתוספת שכר שהיא יודעת שלא תצליח לקבל, האוצר מצידו מגיב בהסכמה לשלם תוספת בשיעור מבזה, שברור כי אי-אפשר להסכים לה. ההסתדרות מאיימת בהשבתת המשק, והתסריט קובע כי דקות לפני המועד שני הצדדים יתפשרו ויסכימו להיפגש באמצע. זה מה שקרה בפועל.
בכל זאת נראה שה"אמצע" הזה קרוב מעט יותר לתביעות ההסתדרות. גם באחוזי התוספת, גם בכך שלא התקבלה דרישת האוצר לחלק את התוספת על-פי רמת ההשתכרות של העובדים, כך שהמשתכרים פחות יקבלו תוספת גבוהה יותר. גם בתוספות הנלוות בהסכם לטובת העובדים יש הישג להסתדרות: מענק חד-פעמי, תוספת שכר לנשים עובדות שיש להן ילדים קטנים, הגדלת הפרשות לפנסיה, ועוד.
מזכ"ל ההסתדרות יכול היה לדעת מלכתחילה שעמדת הפתיחה של האוצר (תוספת של 0.5% לכל שנה משנות ההסכם ובסך-הכל 1.5%) היא כל-כך מופרכת, עד שברור שהוא יאלץ ללכת לקראת דרישות ההסתדרות. הוא גם ידע שההסכם העתידי "נופל" על תקופת בחירות בישראל, ושום ממשלה לא תרצה עימות עם עובדים בתקופה זו. על כן, ברור היה שיוכל להשיג את שלו.
גם שר האוצר היה מודע לנתונים אלה, אבל העדיף להיצמד לתסריט של "על סף משבר", על-מנת להצטייר כשר שקול, שאינו שש למאבקי כוח ויוקרה. התסריט הזה שירת היטב גם את מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני. הוא ממשיך בטיפוח הדימוי הענייני, הנזהר מ"שליפות" ומשיג בסופו של דבר את שלו.
השביתה הכללית הייתה מיותרת מלכתחילה. אבל כנראה שהאיום בה שירת את האינטרס של שני הצדדים.
חרף העובדה שעל פניו ההסכם החדש קרוב יותר לתביעות ההסתדרות, נראה שבסופו של דבר אין בו פיצוי על שחיקת השכר בשל האינפלציה שהייתה ועוד צפויה (כ-3% לשנה על-פי היעד הממשלתי), ועל ניכויים חד-פעמיים מהשכר של העובדים (קיצוץ בדמי הבראה ועוד) בשנים עברו.
חשוב להזכיר עוד "כלל אצבע": כששני הצדדים מרוצים, ישנו לעיתים גורם שלישי שנפגע. במקרה שלפנינו, האוצר וההסתדרות מרוצים. לא בטוח שלעובדים יש סיבה למסיבה. זאת נראה בחודשים הקרובים.

תאריך:  02/11/2010   |   עודכן:  03/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא חזן
האם הקורלציה בין השווקים הפיננסים תישמר?
שאול דישי
מה יהיה עם הסרט הבא של מנחם גולן?!    קובלנותו + מצוקתו של יוצר סרטים ותיק שלא מתעייף לעולם
פרופ' שמעון רייף
פרופ' שמעון רייף מעניק ידע ומוכנות, שאולי לא ימנעו מחלות, אך יהוו כלי עזר להורים    מוכנות טובה תביא לרוגע ברגע האמת בהתמודדות
נרי אבנרי
אני יודע שאסור להגיד את זה, אבל יצחק רבין היה המסית הראשי. "הליכוד שותף עיקרי באלימות", אמר כמה דקות לפני שנרצח    ומה אמר בנימין נתניהו? הלכתי לארכיון...
אורן קאשי
יום לאחר כינוס התמיכה בד"ר גבי אביטל, המדען הראשי המפוטר של משרד החינוך, התקיים דיון עצמי בגלי צה"ל    רינו צרור ועידן קוולר הפגינו אחווה לא נדירה בעלת גוון אחיד האופיינית כל-כך למי שחגג לא מכבר 60 שנות התנשאות, יהירות וחד-צדדיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il