X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שי חרמש ודוד רותם. מובילים צעד של גזענות [צילום: אתר קדימה/פלאש 90]
איך מטפלים הח"כים בנורמה חברתית פסולה וגזענית, אשר התקבעה לכדי התנהלות גלויה ומקובלת בישראל? מעגנים אותה בחוק חוק ועדות הסלקציה ליישובים מדיף צחנת גזענות
▪  ▪  ▪
ועדת החוקה אישרה את חוק ועדות הקבלה ליישובים
איציק וולף
בתום דיון סוער בוועדת החוקה של הכנסת אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק שעל פיה יוכלו יישובים קהילתיים קטנים להקים ועדות קבלה * ח"כ אחמד טיבי: מדובר בחוק גזעני
לרשימה המלאה

לאחר אישורו של חוק "ועדות הקבלה", נכתב בספר דברי הימים של הרשות המחוקקת בישראל פרק נוסף המעיד על זילותו של המוסד הפרלמנטרי. חברי הכנסת שי חרמש מסיעת קדימה, ודוד רותם מישראל ביתנו הובילו את הצעד בניגוד לפסק דין קעדאן, מבלי להתחשב בנזק שהם יוצרים לאופיו של המשטר ולתדמיתה של ישראל בעולם, ובטוחים שאחריהם המבול.
כיצד הם מטפלים בנורמה חברתית פסולה וגזענית, אשר התקבעה לכדי התנהלות גלויה ומקובלת בישראל? מעגנים אותה בחוק. ועדות הסלקציה/קבלה ליישובים קהילתיים המונים מתחת לחמש מאות בתי-אב, הפוסלות מועמדים להצטרפות בכדי למנוע פגיעה במרקם ההומוגני של היישוב הוכרזו כעת כחוקיות.
אישור החוק מטביע את חותם הקסנופוביה על ישראל, בעודה משמשת ממילא כאחת החברות השסועות בעולם. בחסות הצעד האנטי-דמוקרטי, מתעוררות אוכלוסיות מוחלשות בישראל לעוד בוקר של חקיקה מפלה, המייתרת אותם מהמרחב בתירוץ ציני בנוגע לזכותן של קהילות ייחודיות להגן על אורחותיהן ומאפייניהן הייחודיים וההומוגניים.

ניגוד אינטרסים

תופעת הסלקציה אינה חדשה. אפליה נגד אזרחים החורגים מגבולות קונצנזוס השעה התרחשה בעבר באופן בוטה ומסוכן, וכעת היא הופכת ללגיטימית. מי שחתומים יותר מכל על עניין ועדות הסלקציה בעברה של המדינה הם דווקא הקיבוצים. בהשראת הפוליטרוקים האשכנזים בממסד המפא"יניקי, הרשו לעצמם הקיבוצים לפסול הצטרפות של מועמדים שאיימו לפגוע במרקם החברתי/אידיאליסטי של הקיבוץ. סירובם של הקיבוצים לצרף מועמדים בעלי אוריינטציה דתית אף האיצה את הקמתם של מספר קיבוצים דתיים. כל חטאו של בעל התשובה היה שעולמו הערכי שאב את השראתו מהעולם הדתי שאינו עולה בקנה אחד עם הערכים הקולקטיביים של הקיבוץ דאז. גם לערבים, יוצאי צפון אפריקה ואסיה, ואלו שכדברי הוועדות השונות פשוט "אינם מתאימים", לא נמצא מקום באוטופיה הקיבוצית שונאת הזרים.
הוגה הדעות אלכסיס דה טוקוויל ציין בעבר כי בעידן של דמוקרטיה ושוויון המביא לאינדיבידואליזם, אנשים ממהרים לשכוח את אלה שהיו לפניהם ואין לאדם עניין אלא בקרובים אליו ביותר. מפתה שלא לחייך חיוך מר נוכח קריאות הליברלים בעיני עצמם שיוצאים נגד החקיקה הנוכחית, אך בעבר קולם נדם, הם לא עשו דבר בכדי למנוע אפליה דומה, בעת שחזו בוועדות הקבלה של הקיבוצים, עד שההתבטלות החברתית התפוצצה להם בפרצוף.
מוביל המהלך, חבר-הכנסת חרמש, חבר קיבוץ עזה, בו קיימת ועדת קבלה ושחקיקה מסוג זה מהווה עבורו ניגוד אינטרסים מובהק, איננו נשאל על טובתו האישית נוכח העניין. חברו לביצוע המוצלח, דוד רותם, מבצע זאת ממניעים כנים של מניעה מאזרחים שאינם יהודים להתגורר ביישובים יהודיים, בדומה לחוק אזורי הקבוצות בדרום אפריקה.

שיבה לחיק ההפרדה הגזעית

אם נידרש למהות החקיקה, נגלה שהסירוב לקבלת מועמד ליישוב אינו חייב להיות מנומק, פשוט "חוסר התאמה". הדבר מהווה פתח למחול שדים מסוכן, כיוון שהחברה הישראלית מרובדת לדעת, וכל פרט יכול להוות כסיבה לסירוב.
האם ישוב שהוקם על טהרת עולים ממדינות מזרח אירופה, ומעוניין לשמור על צביונו מפני התערותה של משפחה ממוצא אתני מזרחי, רשאי לפסול אותה על בסיס מוצאה? בהחלט. היא אינה מתאימה למרקם ההומוגני של היישוב. מושב שמרבית תושביו הטרוסקסואלים יכול לפטור עצמו וילדיו מהדילמות של מגורים בשכנות ללהטבי"ם מאותה הסיבה בדיוק - המרקם. כבר היום, ביישובים מנוף ויובלים שבמשגב, נדרשים מועמדים להצהיר על נאמנות לחזון הציוני כאחד מתנאי הקבלה, פרט מפלה ופוגעני כאחד. מה בדבר אנשים בעלי מוגבלויות? בלא מעט מקרים מבקשים בעלי נכסים המתגוררים בסמוך למרכז סיוע לנכים, להעתיקו עקב הפגיעה בערך הנכס - החוק יפטור אותם גם מדילמה זו.
ערבים, להטב"ים, נכים, עניים, מזרחיים, יהודים שפסחו על שירות צבאי ועובדים זרים... שאמשיך...?
מימושו של החוק לא ייעצר ביישובים קטנים, סופו לקבל ביטוי בכל הגיזרות, גם האורבאניות שבהן. בצפת, עיר המונה שלושים אלף תושבים, יצא פקיד המדינה, הרב שמואל אליהו, בקריאה שלא למכור דירות לערבים, ועד לאיומים על שריפת ביתו של אדם המעוניין לבצע זאת, לבל ישתנו פניה של העיר. אליו הצטרף מאוחר יותר הרב עובדיה יוסף, שפסק כי אין למכור בתים לגויים. אכן ארץ עוכרת גוייה.
זוהי מדינת ישראל האומללה של 2010. מסרבת לאפשר כניסתם של חתני נובל והוגי התקופה דוגמת נועם חומסקי, רק מפני שקולם אינו קול השלטון. אוטמת גבולותיה ל"סיכונים ביטחוניים" כמו הליצן איוון פראדו שביקש להרפות מהמתחים של ילדי רמאללה, ומתבזה דיפלומטית על בסיס שעתי. אך כל אלו מחווירים למול ההתנשאות של המשטר והעם בישראל כלפי ציבורים באוכלוסיה, שאינם עונים להגדרות הסטטוס-קוו, עד כדי פעולות לביטול רב-התרבותיות בישראל. הפחד מהתמודדות עם השונה והאחר מעביר את החברה בישראל על דעתה, מסיבות של דת, הומופוביה וחוסר רצון לעזור לחלש להתערות במרחב הציבורי.
האירוניה היא, שאלו המבקשים לשמור על טוהר העם והדם היהודי מפלגים אותו ואת העם בישראל על שלל המיעוטים המתגוררים בו. בהמשך עלולים להתקבץ הציבורים הרבים לאזורי אכלוס הומוגניים שיובילו את ישראל לחלוקה פנימית, קנטונים מבוססי השתייכות למוצא, דת, מגדר, מוצא אתני, השקפה פוליטית ועוד. העם בארץ היה מחולק לאורך אלפי שנים לשבטים ולקהילות פזורות בגולה, עד להקמת ישראל. צעדים מסוג זה עלולים להכשיל את ניסוי מיזוג הקהילות השונות במדינת ישראל, ולהחזיר אותנו איש איש לחיקה של ההפרדה הגזעית.

תאריך:  03/11/2010   |   עודכן:  04/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
ההוראות המחמירות החדשות ביחס לקבוצות רכישה אינן חלות בהכרח ביחס לקבוצות לרכישת קרקעות חקלאיות
אברהם בן-עזרא
מי שבונה בבית משותף, צריך לראות פני עתיד ולדאוג לשכניו אשר קיימת להם זכות לבנייה כשם שקיימת לו - ועליו לתכנן את הבנייה באופן שתתחשב במימוש זכות זו ללא יצירת מפגעים ואילוצים
אלישע פורת
מכתב ראשון על "הוצאת היובל" של שירי אברהם שלונסקי
ציפורה בראבי
מה הפלא שהדיכאון בימינו כה נפוץ? כמה כבר יכולים לרוץ במהירות הכמה-מגה שמחייב דור המצליחנות הזה?
עינת קורץ
במרוצת שנות האינתיפאדה התפצל הסכסוך הישראלי-פלשתיני לשלוש מערכות: פתח-חמאס, ישראל-הרשות שבהובלת פתח, וישראל-הרשות שבהובלת חמאס. חיכוכים בשלוש הזירות הזינו זה את זה, ניסיונות לשכך מתיחות באחת מהן ליבו מתח באחרות, ודינמיקה מורכבת זו הוסיפה אבן נגף בדרך לפשרה ישראלית-פלשתינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il