X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטעמים המקראיים לכך שחג החנוכה נקבע לשמונה ימים סמלו של המספר שבע בחיי העם היהודי "זאת חנוכה" - על שום מה?
▪  ▪  ▪
שבע חנוכות [צילום: פלאש 90]

"כמה חנוכות הן? שבע חנוכות הן: חנוכת שמים וארץ, וחנוכת החומה וחנוכת עולי גולה, וחנוכת הכהנים - זו שאנו מדליקים, וחנוכת העולם הבא, שנאמר: "אחפש את ירושלים בנרות", וחנוכת הנשיאים וחנוכת המקדש" [פסיקתא רבתי ב'].
אם נתבונן בימי החנוכות הנזכרות כאן, נגלה שמעלת המספר שמונה יוצאת דופן.
א. חנוכת שמים וארץ - היא בת שבעה ימי הבריאה שברא הקב"ה את העולם.
ב. חנוכת החומה - בת יום אחד. "ובחנוכת חומת ירושלים ביקשו את הלווים מכל מקומותם להביאם לירושלים לעשות חנוכה ושמחה ובתודות ובשיר מצלתיים נבלים ובכינורות" [נחמיה, י"ב, כ"ז].
ג. חנוכת עולי הגולה - בת יום אחד. "ונשלם הבית הזה עד שלושה לחודש אדר שהיא בשנת שש למלכות דריוש המלך ועשו בני ישראל הכהנים והלווים ושאר בני הגולה חנוכת בית האלוהים הזה בשמחה והקריבו לחנוכת בית האלוהים הזה פרים" [עזרא ו', ט"ו-י"ח].
ד. חנוכת הנשיאים - בת יום אחד - החנוכה נעשתה עם כל מלאכת הקמת המשכן. "ויאמר ה' אל משה נשיא אחד ליום, נשיא אחד ליום יקריבו את קרבנם לחנוכת המזבח" [במדבר ז', י"א]. על-אף שהיו שנים-עשר נשיאים, נקבעה החגיגה יום לכל אחד מהם.
ה. חנוכת המקדש - בימי שלמה המלך בת שבעה ימים: "ויעש שלמה בעת ההיא את החג... שבעת ימים..." [מלכים א', ח', ס"ה].
ו. חנוכת העולם הבא - המובא בדברי חז"ל אינו מוגבל לזמן מסוים, אך גם בו נזכר המספר שבע: "והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתיים כאור שבעת הימים" [ישעיהו ל', כ"ו].
ז. חנוכת הכהנים - חג החנוכה שאנו מציינים מדי שנה בשנה הוא בן שמונה ימים. מדוע שונה חג החנוכה מבין החגים ונחוג דווקא שמונה ימים? בהתבוננות מקיפה על החגים נגלה שחלק ממועדי השנה הם בני יום אחד בלבד. שבועות, יום כיפור וראש השנה - שמצוותו מהתורה יום אחד (ונוהגים לעשותו יומיים מסיבות היסטוריות). פסח וסוכות הם בני שבעה ימים על-אף שלחג הסוכות מתווסף יום שמיני עצרת, שהוא לכאורה יומו השמיני של חג הסוכות אך למעשה זהו חג נפרד שבו מקפידים לא לשבת בסוכה.
אם כן, חוזרת השאלה מה הטעם שחג החנוכה נקבע לשמונה ימים? יש המוצאים רמז לטעם שנאמר בספר החשמונאים ב': "ויחוגו את שמונת הימים בשמחה כחג הסוכות" [פר' י', ו']. היות שבאותה שנה לא חגגו את חג הסוכות מחמת המלחמה, השלימוהו החשמונאים בחג החנוכה. יש המוצאים רמז לטעם מדברי הגמרא במסכת תענית: "ומה ראו לעשות חנוכה זו שמונה ימים? אלא בימי מלכות יוון נכנסו בית חשמונאי להיכל ובנו את המזבח ושדוהו בשיד ותיקנו בו כלי שרת והיו מתעסקין בו שמונה ימים" [תענית דף ט', עמ' א']. הגאונים השיבו: "מפני שהשמנים באו מחלקו של שבט אשר ומקום היה לו שנקרא תקוע, ומשם עד ירושלים מהלך ח' ימים בין הליכה וחזרה וזה שנעשה להם נס לשמונה ימים" [אוצר הגאונים שבת דף כ"א, ב'].
רבנו בחיי, שחי במאה השלוש-עשרה, העלה רעיון מקורי שבו הסבר רציונאלי: "אם תתבונן תמצא כי רוב הדברים שבמקדש היו מתגלגלין בחשבון ח'. כי הכהן הגדול היה לובש ח' בגדי כהונה חושן, אפוד ומעיל... והלווים היו משוררים בח' כלים... שמונה דברים של ריח טוב... שמונה בדים... אף הקורבנות אחר ח' ימים ככתוב 'ומיום השמיני והלאה ירצה' [ויקרא כ"ב, כ"ז]. שמונת ימי המילה, שמונה חוטין של ציצית, שמונה מחיצות לנבואה וכו'" [מדרש רבנו בחיי לחנוכה, כ"ה].
ישנם פירושים רבים לטעמי רמזי חג החנוכה שנקבע לשמונה ימים. המספר שבע היה מקובל בשעתו לחגים ולאירועים חשובים בחייו של העם היהודי במהלך הדורות, וייתכן ששמונה ימים באים להדגיש את ייחודו של חג החנוכה שנחגג לשמונה ימים. כאשר היום השמיני נקרא בשם המיוחד "זאת חנוכה" מכיוון שיום זה מכוון כנגד שמיני עצרת שלאחר שבעת ימי הסוכות, שיש בו מכל מה שיש במועדים שלפניו. הן בעניין כפרה של הימים הנוראים והן בעניין שמות החג. אף "זאת חנוכה", היום השמיני של ימי החנוכה, כולל שמחה וישועה, הלל והודאה כבכל הימים הקודמים על-מנת לעלות מחיל אל חיל.

תאריך:  15/11/2010   |   עודכן:  15/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמים וארץ / Shamaim
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אישור העלאתם ארצה הוא, למעשה, הכרה דה-פקטו ביהדותם ומהווה, בנוסף, סגירת מעגל לקדנציה הקודמת של רה"מ בנימין נתניהו על כס ראשות הממשלה, שביקש להעלותם ארצה כמחווה של רצון טוב
יוני בן-מנחם
ההצעה האמריקנית להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים נוספים טומנת בחובה הסכמה אמריקנית לדרישה הפלשתינית כי יש לסכם בתקופה זו את גבולותיה של המדינה הפלשתינית העתידית    אם תסכים לכך ישראל היא תאבד קלף חשוב במשא-ומתן    ישראל חייבת להתמיד בדרישתה לסכם את סידורי הביטחון לפני כל דיון בנושאי הליבה של הסכסוך
איתן בן דוד
חבל וכואב שתהליך גאולת האדמות שהדורות הקודמים הקריבו כל-כך הרבה למענו יסתיים במסירה מרצון של הקרקעות לגורמים אחרים ובסיום עצוב של אחד הפרקים החשובים בציונות
אסף גולן
ההצעות האמריקניות הן ההוכחה הגדולה ביותר לריחוק ולאנטי ישראליות של ממשל אובמה. למען כבוד ישראל אסור לנתניהו להיענות להן
יוסי ברנע
המשותף לימין ולשמאל בישראל בפיקציות של ישראל כמדינת לאום דמוקרטית מודרנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il