X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל, מדינת העם היהודי, הנמצאת במיעוט בעולם הערבי שאינו מעוניין בקיומה, יש לחוקק חוקים המסייגים את עיקרון השוויון בכל מקרה שבו נמצאים ערביי ישראל בניגוד עניינים, כמו, למשל, מתן פטור מהשירות הצבאי אבל גם שלילת זכותם להצביע בכנסת ובמשאלי עם בנושאי ביטחון, התיישבות יהודית, עלייה והעברת שטחי מולדת לשלטון זר נחמן פביאן מראיין את השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן - חלק ב'
▪  ▪  ▪
השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן [צילום: בוצ´צ´ו]
אין מנוס מהפעלת חקיקה המקנה אפשרות חוקית להתיישבות של יהודים בלבד במקומות ובנסיבות שייקבעו בחוק, ולגרום בחקיקה לכך שחוק זה לא יוכל להיפסל על-ידי בתי המשפט. זו אינה גזענות. זו הגנה עצמית. כאשר יבוא השלום ולא יהיה מאבק ערבי לחיסול הזהות היהודית של המדינה, לא יהיה צורך בחקיקה כזו

חיסיון עיתונאי וסוגיות חיוניות למשפט צדק וכבוד האדם
נחמן פביאן
חלום חיי היה לכהן כשופט בשער העיר, פטור מהכבלים של סדרי הדין ודיני הראיות כך שאני, כשופט, אוכל לנהל את המשפט בעצמי על-פי הבנתי ולא על-פי המִתווה המוכתב על-ידי החוק ועורכי הדין * נחמן פביאן מראיין את השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן
לרשימה המלאה

השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן השתתף בניסוח הצעת "חוקה למדינת ישראל" מטעם המכון לאסטרטגיה ציונית, שהוגשה לשר מיכאל איתן, בהיותו יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. למרות זאת הוא סבור כי אין אפשרות בתקופתנו לחוקק חוקה ראויה לשמה בהסכמה גורפת של אזרחי המדינה. "המחלוקות בין חלקי האוכלוסיה במדינה הן עמוקות וגדולות", מסביר השופט וממשיך: "כל עוד אין חוקה, האמורה על-פי מהותה להיות קשיחה ובלתי ניתנת לשינויים בקלות, ניתן להגיע לפשרות ולהשיג איזונים המאפשרים לבני הלאומים השונים, לקבוצות הדתיות השונות ובכלל לאוכלוסיות המגוונות במדינה לחיות ולתת לחיות בצוותא, תוך חיכוכים וויכוחים אבל גם תוך ויתורים והשלמות. קבלת חוקה מחייבת הכרעות בין שאיפות סותרות, אשר לעתים קרובות מתקשות מאד, ואולי אף אינן יכולות, לדור בכפיפה אחת".
תוכל להציג אחת מן הבעיות הקשות?
"יש לנו בעיה קשה בכל הקשור להתייחסות למיעוט הערבי. על חוקה להבטיח שוויון מוחלט בין כל אזרחי המדינה. שוויון כזה מחייב, למשל, את השוואת זכות הכניסה של יהודים לישראל מכוח חוק השבות לזכות דומה שתוענק לערבים המוגדרים כפליטים שברחו מפלשתינה ולצאצאיהם עד סוף כל הדורות. הוא גם מחייב שוויון בין חברי הכנסת היהודים והערבים. לפיכך על דלתותיה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת להיות פתוחות בפני ח"כ ערבי, למרות שבה אמורים להיחשף סודות ביטחוניים חיוניים להגנת המדינה. בכנסת נעקף צורך זה על-ידי הקמת ועדת משנה לשירותים חשאיים. לח"כ ערבי ישנה זכות להיות חבר בוועדה זו. בינתיים לא נעשה ניסיון לממש זכות זו ואני מקווה שבית המשפט העליון לא יחליט על אכיפתה. אבל, כל עוד מדינת ישראל נמצאת במצב מלחמה עם הערבים, חוקה שלא תאפשר הבחנה בין זכויות יהודים לזכויות ערבים תחייב את בתי המשפט לאפשר לערבים לממש זכויות ללא הבחנה הנובעת מלאומיותם. ישנן זכויות שמימושן יסכן את מהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ולימים, כנראה, אף את קיומה".
גישתך נחזית כגישה גזענית. הערבים הם מיעוט מכובד במדינה והם אזרחים שווי זכויות ליהודים. מה היית אומר לו זו הייתה עמדת המדינות המערביות כלפי היהודיים החיים בהן?
"אכן, בפועל אנו משווים תמיד את מצבם של הערבים בישראל למצבם של מיעוטים יהודיים בעולם. כל הכופר בהשוואה וסובר שהשוויון המוחלט אינו אפשרי עתה בישראל זוכה לכינוי הגנאי 'גזען'. אבל, ההשוואה בין ערביי ישראל ובין היהודים במדינות אחרות היא טעות חמורה. המיעוט היהודי לא היה מעולם חלק מעם שאיים על המדינה שבה חי. יהודי שהוא חבר הקונגרס או הסנט בארה"ב, חבר בפרלמנט הבריטי או הצרפתי, לא היה מעולם ואינו נמצא עתה בניגוד עניינים בגלל היותו יהודי והיותו חבר בבית המחוקקים של המדינה בה הוא חי, כי העם היהודי מעולם לא איים ואינו מאיים על אותה מדינה, ולא על אופייה ולא על אורח החיים של העם המתגורר בה. נהפוך הוא: מאז תקופת ההשכלה, השתדלו היהודים להתבולל (לאו-דווקא מבחינה דתית) בחיי החברה בה חיו, או לפחות לנהוג כמנהגיה, ולקבל עליהם את אורחות החיים המקובלים בה".
אבל ערביי ישראל נאמנים למדינה, לא כן?
"ערביי ישראל הם המחותנים, החתנים ובני הדודים של ערביי יהודה, השומרון ורצועת עזה. גם בהיותם הנאמנים ביותר למדינת ישראל כמדינה יהודית, הם נמצאים בניגוד עניינים בגלל הנטייה הטבעית והאנושית של כל אדם לטובת בני עמו. הקמת מדינה פלשתינית ומסירת הגולן לסוריה חשובה עבורם, והם יתמכו בכל החלטה המקדמת מטרות אלו ללא כל היסוס והרהור גם אם טובתה של מדינת ישראל אינה מצדיקה זאת".
ומה אנו למדים מכך?
"לא יייתכן שח"כים ערביים ישפיעו, יצביעו ויחליטו על תקציב הביטחון של המדינה ולא יייתכן שערבים יחליטו על גורל הגולן ועל פינוי אפשרי של התנחלויות, כי בשיקוליהם הם לא יקחו בחשבון את טובתה של מדינת ישראל. אם רוב יהודי יחליט בנושאים אלה, שהם נושאים קיומיים עבורנו, אקבל את הדין, גם אם אחשוב שהרוב טעה".
אבל החוקים מבטיחים שוויון בין יהודים וערבים?
"כל החוקים המיועדים להבטיח שוויון מוחלט בכל נושא בין יהודים ובין ערבים ללא הבחנה בין נושא קיומי לעם היהודי בארצו לבין נושא שאין לו השפעה על כך, אינם פועלים לטובתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".
למשל?
"כיום, אין עילה משפטית השוללת את זכות הערבי לכהן כרמטכ"ל, כראש השב"כ או כראש המוסד. אבל, לדעתי, הכל מסכימים שהשעה אינה הולמת את מימוש הזכות הזאת. איש לא יעלה על דעתו שכל עוד אין שלום, הרמטכ"ל וראש המוסד לא יהיו יהודים. אני משוכנע שתיקים ביטחוניים חסויים ביותר של חשודים ערבים לא יגיעו לידיו של שופט ערבי, למרות הצהרת האמונים שלו למדינה, ולו כדי לפטור אותו מחשש של לחצים אפשריים של בני עמו, לפחות, לחשוף את סודות התיק".
כיצד אתה מתייחס למסמכי החזון של ראשי הציבור הערבי בישראל וארגון עדאלה?
"מסמכי החזון האלה ממחישים היטב את ניגוד העניינים שבו נמצאים הערבים, שלא טובת המדינה היהודית היא לנגד עיניהם. במסמכים אלה יש ביטוי ברור לרצונם להפוך את המדינה ל"מדינת כל אזרחיה" ולא להשלים עם היותה מדינתו של העם היהודי, שבה יגורו, כמובן, באושר ובשלווה גם בני המיעוט הערבי ובני לאומים אחרים. אין במסמכים אלה הכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית שקמה מכוח החלטה 181 של האו"ם על הקמתן של מדינה יהודית ושל מדינה ערבית. אבל יש ביטוי במסמך של עדאלה להקניית זכות וטו ל-75 אחוז מחברי הכנסת של המפלגות הערביות להצעת חוק הפוגעת לדעתם "בזכויותיו המוקנות של המיעוט הערבי" וכן להשבת הפליטים לישובים הקיימים במדינת ישראל. אני מצטט: "כל הערבים אזרחי מדינת ישראל, אשר נעקרו מכפריהם או מאזור מושבם במהלך שנת 1948 ולאחר מכן ולא הורשו לחזור אליהם, יהיו זכאים לחזור לכפריהם ולאזור מושבם המקורי; ייקבע בחוק מנגנון הן לפיצוי הולם בגין הנזקים האישיים שנגרמו לפרטים אלה ולמשפחתם מאז עקירתם והן לסיוע לבנייה של הכפרים ו/או הבתים באיכות ראויה". המסמכים מעידים על כוונותיהם של הערבים בישראל. הם אומרים את האמת".
דיברת על חוק השבות כחוק שאינו עומד במבחן השוויון. בית המשפט העליון הכיר למעשה בזכות קיומו של החוק למרות שאינו חל על הערבים. לכן, מדוע ראית סיכון משפטי לקיומו במתכונת הנוכחית?
"השופט אהרן ברק, שכיהן כנשיא בית המשפט העליון, היה מודע לכך שחוק השבות הוא חוק המפלה לרעה ערבים, בכך שאינו מאפשר להם להיכנס מכוחו למדינת ישראל. בפסק הדין הידוע כפסק דין "קציר" (שמכוחו נכפתה קבלת זוג ערבי לישוב קציר) הוא הסביר כי מותר למדינה לפתוח את הדלת לצורך כניסתם אליה של יהודים בלבד אבל בתוך המדינה חייב להיות שוויון מוחלט בין יהודים לערבים. לדעתי, עם כל הכבוד, ישנה טעות בדבריו, כי המפתח של דלת הכניסה למדינה נמצא בתוך המדינה, כלומר בחוק השבות, ולא מחוץ למדינה. לכן, לא מן הנמנע, שלא ירחק היום שארגון עדאלה ידרוש בבית המשפט העליון בשם השוויון את חקיקת חוק השיבה או תיקון לחוק השבות, כך שגם לערבים תוקנה זכות הכניסה החופשית לישראל".

דו-קיום הוא חלום שווא

האם לא ייתכן שמצבם הכלכלי של הערבים הוא הגורם לתופעות שתוארו על ידך?
"אני מציע לא להתרשם מתיאוריהם את מצבם הכלכלי. ב-12 בנובמבר, כתב העורך הכלכלי הבכיר של הארץ נחמיה שטרסלר כי אין לסמוך על הנתונים הכלכליים הנאספים במגזר הערבי. לדבריו, בדיקת מימדי העוני בקרב הערבים מהווה בעיה: אמינות הנתונים מוטלת בספק, המוסד לביטוח הלאומי, רשות המיסים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינם יודעים מה באמת קורה אצלם. הם אינם יכולים לבדוק את עומק הכלכלה השחורה. לכן, לדבריו, הטיעון שיותר ממחצית המשפחות הערביות חיות בעוני אינו אמין".
אם כך, לדבריך, קיימת מדינה בתוך מדינה.
"עדיין לא. אבל בדרך לכך. מסתבר כי חלומות שווא רוקמים המאמינים בדו-קיום. הוא בלתי אפשרי. הרגשות הלאומיים אינם חולפים עם חלוף העתים ואף לא עם שיפור המצב הכלכלי. הם פועלים בלבו של כל עם במלוא עוצמתם. אפילו האיחוד האירופי והשוק המשותף לא ימחקו אותם בתוך אירופה. אך פרץ המשבר הכלכלי ומדינות אירופיות מסויימות היו על סף קריסה, החלו להישמע אצל האחרות קריאות בנוסח "מה לנו ולהן". עם התפוררותה של בריה"מ הקומוניסטית נכחנו לדעת כי שבעים שנות דיכוי של הלאומים החיים בתחומה לא מנעו את תחייתם, וכל המאמץ להשכחת הדתות מלבותיהם של בני האדם נמוג. הכנסיות מלאות מתפללים. כך גם קרה ביוגוסלביה אחרי נפילת השלטון הדיקטטורי. המדינה האחת נחלקה לכמה מדינות – מדינה לכל לאום.
פרופ' שלמה אבינרי כתב בעיתון הארץ מאמר שכותרתו "בלגיה כמשל". לדבריו, הקרואטים והסרבים, הצ'כים והסלובקים, הטורקים והיוונים ועכשיו גם הפלמים והוולונים בבלגיה מוכיחים כי "הדו-לאומיות היא סיפור של כישלון". פרופ' אבינרי מסיים את מאמרו במסקנה הבאה: "אם צ'כים וסלובקים, פלמים וואלונים, שמעולם לא נלחמו אלה באלה, אבל יש להם תרבויות שונות וזיכרונות היסטורים שונים אינם יכולים לחיות במדינה אחת, צריך להיות עיוור, בור, או ערל לב או שלושתם גם יחד כדי לחשוב שיהודים ופלשתינים האוחזים זה בגרונו של זה יותר ממאה שנה יוכלו לפתור בעיותיהם, ליישב את מחלוקותיהם ולקיים אורח חיים דמוקרטי , לאחר שיוטלו לקלחת פוליטית אחת". אם התייחס לערביי ישראל כפלשתינים, ניחא. אבל אם לא התכוון להם – אזי ברור שהוא נמנע, ללא הסבר, מתיאור ההשלכות של מסקנותיו על החיים ב"דו-קיום" של יהודים וערביי ישראל במדינה אחת".
מה היא המסקנה שלך?
"המסקנה היא ש'דו-קיום' אינו אפשרי. הוא בוודאי לא ייכון כל עוד לא יהיה שלום בין היהודים ובין הערבים והם ישלימו באמת ובנפש חפצה עם קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי. עד אז יתנהל מאבק בין היהודים לערבים. במאבק הזה לא ייתכן שנפעל בישראל ללא מתן העדפה מתקנת ליהודים בשאלות חיוניות לחיי עמנו במדינת ישראל ולקיומה של המדינה כמדינת העם היהודי. לא ייתכן שתינתן זכות הצבעה והכרעה לערבים בשאלות הקיומיות עבורנו ולא תהיה ליהודים אפשרות להבטיח את שבות העם לישראל ואת ההתיישבות היהודית בלבד באזורים חיוניים להבטחת שליטתה של מדינת ישראל עליהם. לדעתי, דברי השופט אהרן ברק על כך שידה של הדמוקרטיה על העליונה למרות שהיא נלחמת כאשר אחת מידיה קשורה לאחור, לא הוכחו במבחן המציאות. אם אנחנו תאבי חיים במדינה יהודית, עלינו לתת את הדעת לנושאים האלה במהירות".

המציאות שמחוץ לבית המשפט העליון

משמע, אתה מציע לחוקק חוקים שונים ליהודים וערבים. האמנם?
"במדינות דמוקרטיות מקובל לחוקק חוקים המקנים העדפה, הנחשבת כ"העדפה מתקנת" למגזרים חלשים כמו נכים או לצורך קידומן של נשים. חוק החברות הממשלתיות שלנו, למשל, מתחשב בצורך לקדם ערבים על-ידי חיוב השרים למנות, ככל שניתן, דירקטורים מקרב האוכלוסיה הערבית. מסתבר שאין הכרח חוקי, משפטי, עקרוני בשוויון מוחלט בכל הנסיבות, תהיינה אשר תהיינה, אלא מותר להפר את השוויון כאשר הנסיבות מצדיקות התייחסות בלתי שוויונית למגזר מסויים או לקבוצות מיוחדות. אני חושב שבישראל, מדינת העם היהודי, הנמצאת במיעוט בעולם הערבי הסובב אותה שאינו מעוניין בקיומה, יש לחוקק חוקים המסייגים את עיקרון השוויון בכל מקרה שבו נמצאים ערביי ישראל בניגוד עניינים, כמו, למשל, על-ידי מתן פטור מהשירות הצבאי אבל גם על-ידי שלילת זכותם להצביע בכנסת ובמשאלי עם בנושאי ביטחון, התיישבות יהודית, עלייה והעברת שטחי מולדת לשלטון זר, ולחוקק חוקים המעניקים העדפה מתקנת לבני העם היהודי, לא רק על-פי חוק השבות, אלא גם לצורך התיישבות קהילתית יהודית בלבד. התיישבות זו תאפשר את ייהוד הגליל הנגב ובקעת הירדן, כי אם לא כן, תאבד המדינה את שליטתה על אזורים נרחבים במדינה, וערבים יתיישבו לאורך גבול הלבנון והירדן בישובים יהודים קיימים ובאלה שיוקמו על ידם. המופקדים על ביטחוננו בוודאי לא ישמחו מהתרחשותה של תופעה צפויה זו".
אבל, עקרונות השוויון אמורים לפעול לא רק לטובת הערבים. מכוחם יכולים יהודים לגור בישובים ערבים.
"אני מכיר תנועה של ערבים לקניית מקומות מגורים בישובים יהודים. כאשר נמנעת מהם אפשרות זו בנימוקים שונים (אשר בגלל הפחד מסיווגם כ"גזעניים" והחשש שהם לא יעמדו במבחן בתי המשפט, הנימוקים הנאמרים הם אחרים, שונים ומשונים, שאינם בהכרח אמיתיים) הם מסתייעים ויסתייעו בפסיקת בתי המשפט האוסרת על כל הפלייה. אבל פסיקה זו מתעלמת מהמציאות – מאפליה לרעת היהודים בכוח האלימות".
מה היא המציאות בעיניך?
"בהיותי שופט שלום, הסבירו לי אנשי הוועדה המקומית לתכנון ובניה את חוסר האפשרות להרוס מבנים בלתי חוקיים בישובים הערבים בגלל האלימות הצפויה. לימים, בהיותי שופט מחוזי ויו"ר ועדת ההוצאה לפועל של משרד המשפטים, סופר לי על חוסר האפשרות לגבות כספים בישובים הערביים, כי לצורך ביצוע הוצאת רכוש מעוקל צריך לגייס כוחות משטרה רבים. בסיור בגליל לפני כארבע שנים שמעתי על אלימות של ערבים כלפי יהודים בעלי שטחי מרעה ובקר ואף ירי אל הפרות, הכל במטרה לסלקם משטחיהם, ועל משטרה חסרת אונים. סיפורים דומים שמעתי בסיור בנגב לפני כשלוש שנים. ברהט, לאחרונה, מאות שוטרים נאלצו לטפל במהומות שפרצו בגלל ביצוע צו הריסה למסגד שנבנה שלא כחוק. הפגנה חוקית של אנשי ימין באום אל-פחם נזקקת להגנתם של 1500 שוטרים ומסתיימת במהומות. יהודי ששכר, רק שכר, דירה בכפר ג'דידה מכר, על גבול עכו, בגלל דמי השכירות הנמוכים, סיפר לעדי שורץ, כתב הארץ, שסקר את מהומות יום הכיפורים בעכו : "ביום הראשון שעברתי לשם בא אלי ערבי הביתה ואמר לי שאם אני לא עוזב מיד, הוא שורף לי את הבית. קיפלתי את הזנב בין הרגלים וחזרתי לעכו". בידיעות אחרונות סופר לפני ימים אחדים על קבלת הפנים שנערכה ליהודי שרכש דירה בגודל 122 מ"ר בכפר עיבלין בגליל ב-140 אלף דולר. עם כניסתו לדירה, הופיעו שכנים ובמקום לברכו – דרשו באיומים את הסתלקותו. אחד מהם איים לעקור לו את עיניו באומרו: "אבא שלי יושב בכלא ולא אכפת לי לשבת איתו בתא משותף".
דוגמאות אלו המצטברות לאורך שנים מצביעות על המאבק במדינה בין יהודים ובין ערבים שאינו מתנהל בכוחות שווים. הערבים בכוח חוקינו נכנסים לישובים היהודים ובכוח האלימות, שאינו נתקל בתגובה הולמת של כוחות החוק שלנו, אינם מאפשרים ליהודים לחיות בישוביהם. לכן אין מנוס מהפעלת חקיקה המקנה אפשרות חוקית להתיישבות של יהודים בלבד במקומות ובנסיבות שייקבעו בחוק, ולגרום בחקיקה לכך שחוק זה לא יוכל להיפסל על-ידי בתי המשפט. זו אינה גזענות. זו הגנה עצמית. כאשר יבוא השלום ולא יהיה מאבק ערבי לחיסול הזהות היהודית של המדינה, לא יהיה צורך בחקיקה כזו".

חלק א' של הראיון, "על החיסיון העיתונאי ועל סוגיות חיוניות למשפט צדק וכבוד האדם" פורסם בגיליון 124 של מגזין "מראה".
נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  26/11/2010   |   עודכן:  26/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העדפה מתקנת ליהודים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
על חרבנו נחיה עוד שנים רבות.
אליהו חיים  |  27/11/10 00:12
2
החרם נגד סחורות מישראל מקנה
לנו זכות העדפה  |  27/11/10 08:53
3
זו לא גזענות זו התגוננות מפני
קורןנאוה טבריה  |  27/11/10 18:36
4
הצעה מצוינת והסבר מעולה!!! ל"ת
הניה  |  27/11/10 20:57
5
דברים ראויים ויש צורך להפיצם! ל"ת
קורא בעיון  |  28/11/10 12:41
6
הסוסים כבר ברחו...
ירון זכאי  |  28/11/10 15:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי דנה
מעניין ומעורר תהייה הדבר כי יבוא סטודנט צעיר ללמד את המורה הנכבד לאזרחות שיעור בדמוקרטיה. אך כפי שאומרים 'לעיתים גובר התלמיד על המורה'. אדוני המחנך, תן לי להזכירך פרט קטן אך חשוב שכה העדפת להשמיט. דמוקרטיה משמעה כי גם לצד האחר יש את זכות המחאה    תגובה למאמרו של יהושע רץ
עמית ברק
אין חולק כי שורש האינטרס הצבאי לברר כל תלונה המגיעה אל פיתחו נעוץ הן בהכרח שיש לצבא לשמור על מערכת החוקים הפנים ישראלית והבינלאומית, והן בצורך לשמר רמה מוסרית גבוהה, משימה ההופכת מורכבת ככל שהמציאות הופכת מלחמתית ואלימה יותר, וכך גם השפעתה על נפש החייל ופוטנציאל המעשים הנגזר ממנה    אך האם זהו גם האינטרס של "ארגוני זכויות האדם"?
עו"ד משה גולדבלט
אף אחד לא באמת מעוניין בתוצאות החקירה של מח"ש ובברור מדוקדק של הגרסאות    המתלוננת ד"ר אורלי אינס בחרה במודע לנהל את הקרב בזירה הציבורית תוך "חשיפת זהותה"    דווקא הנשים צריכות להיות מוטרדות מהתנהלות המתלוננת: על-אף ההגדרות האובייקטיביות שבחוק למניעת הטרדה מינית יהיה תמיד קיים יסוד סובייקטיבי בבדיקת העבירות ועל כן סוגיית כנות התלונה תהיה תמיד בעלת משמעות
עו"ד אברהם הללי
הקנאה מעבירה אחים על דעתם    בעוד הוריהם בחיים, הם מגלים רוחב לב והבנה ומגלים אחוה ביניהם    בלכת ההורים לעולמם, מתחילה הקנאה המלבה את השנאה ביניהם    הפרשה וישב ממחישה זאת בצורה מיוחדת    הקנאה ביוסף הביאה את האחים לרקום מְזִמָּה להרוג את אחיהם יוסף כי יעקב אביהם אהב אותו
ענת פרסמן
ניהול משרד אדריכלים, מודדים או מהנדסים הוא אתגר לא קטן. כל בעל עסק יודע שניהול יעיל כולל היערכות מוקדמת, חשיבה לטווח ארוך, תכנון תקציבי ודבקות בו, אבל במציאות, שינויים מאוד מהירים מתרחשים בטווחי זמן קצרים— שוק הנדל"ן תנודתי, המצב הכלכלי בארץ ובעולם משפיע, פרויקטים צצים ונעלמים, צוותים גדלים וקטנים ותוכנית בניין העיר מתעדכנת    הנה מספר צעדים בדרך להתייעלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il