X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפעם נבדוק את נושא הביטחון וההגנה בארץ השתבשה ההבחנה בין ביטחון אסטרטגי להגנה נבחן את מרכיבי הביטחון האסטרטגי, ונבדילם מהטרור בערבובם, המדיניות הופכת לבת ערובה של הטרור, והממשלה מאבדת את חופש הפעולה
▪  ▪  ▪
צבא או ביטחון? [צילום: פלאש 90]
חישובי טעויות לאומיות
צבי כסה
לסיום שנת 2010, נבחן את איומי מדינות ערב * מתברר שבניגוד לתודעה הישראלית, מדינות ערב יציבות, ומדיניותן איננה מכוונת להשמדת מדינת ישראל * הן הציעו את יוזמת השלום הערבית, וממשלותינו אפילו לא דנו בכך
לרשימה המלאה

שנה חדשה מעוררת מחשבות לחשבונות-מבחן אישיים ולאומיים. במאמר הקודם כאן (חישובי טעויות לאומיות, 30.12.10) העלינו את נושאי יציבותן של המדינות הערביות, והאם הן מוליכות מדיניות אקטיבית לחיסולה של ישראל. במאמר היום נעלה את הנושא: ביטחון והגנה.
מראשית השתרש בארץ שיבוש מושגים בין "ביטחון אסטרטגי" לבין "הגנה". זו הייתה תרומתו של בן-גוריון, שרצה לנכס למשרדיו את מלוא המרחב הפוליטי (כיוון שהיה גם ראש ממשלה וגם שר הביטחון - אבדה האבחנה בין השניים).
מה זה ביטחון במובן האסטרטגי?
  • בראש ובראשונה כוח המחץ הצבאי כתנאי הכרחי. אבל, צריך תנאים מספיקים:
  • כלכלה חזקה, שמנפיקה משאבים לתפעולו האיכותי של הצבא. וכלכלה נשענת על:
  • טכנולוגיות מתקדמות, שבאות מ:
  • ההשכלה והמדע, היונקים מ:
  • מערכת החינוך, האוניברסיטות ומכוני המחקר. ואלה מתעצבים מ:
  • חברה מתוקנת וסולידארית.
וכל אלה לא מספיקים, כי צריך גם:
  • סיוע-תמיכה של מעצמה עולמית. וזו ניתנת לנו על-ידי מעמדה של:
  • קהילת יהודי התפוצות, ובראשן זו האמריקנית, שהקשר איתה שני בחשיבותו רק לצה"ל.
ונשאלת השאלה - מכל המכלול הזה של מרכיבי הביטחון האסטרטגי, על מה אחראי שר הביטחון? - על הצבא. על כל היתר אחראים ראש הממשלה והשרים האחרים. לאמור, הוא שר ההגנה, ולא שר הביטחון. ומפקדי הצבא הם, מכאן, מומחים לצבאיות, ולא לביטחון. יש מפקדים צבאיים שמסוגלים להתעלות לרמת הביטחון האסטרטגי. אבל זה אינו אוטומטי, כפי שהשתרש בחברה הישראלית, שאלוף או רב-אלוף פורש - מיד הוא נחשב למתאים לרמה האסטרטגית.
מנהיגי ישראל, בכל השנים ומכל המפלגות, טרחו לבלבל את הציבור באבחנה בין שתי הקטגוריות הללו. הרי אפשרי מצב שבתקופה מסוימת השקעה בחינוך ובמדע חשובה יותר מהשקעה בצבא (דוגמה מרחוק: צבא ארה"ב פרסם השנה כי 70% מבני 24-17 אינם כשרים במיומנויות לדרישות הצבא האמריקני). בכיר במשרד החינוך שלנו אומר כי כ-25% מבוגרי בתי ספר תיכוניים מתקשים בהבנת הנקרא. ויכול להיות מצב שצמצום פערים כלכליים בחברה - מרכיב חשוב במרכיבי הביטחון האסטרטגי - עדיף לתקופה מוגדרת בתקצוב, על פני תקציב הצבא (להבחין מתקציב הביטחון. לאמור, מה שמכונה היום תקציב הביטחון הוא תקציב הצבא). אבל, כשאומרים "ביטחון", מובן שהכל קופצים לדום. לו הגדירו זאת כ"תקציב הצבא", היו מתקבלים איזונים אחרים בהקצאות ובהשקעות.
הביטחון האסטרטגי עניינו העוצמות שמסכנות את קיומה של המדינה. ההגנה עניינה לתת תשובה לכל קשת הסיכונים - לסיכונים אסטרטגיים, ולמה שמכונה "ביטחון שוטף", ובפועל - הטרור. אבל אי-האבחנה גרמה לערבוב נושא הביטחון עם נושא הטרור. הטרור הקשה והאכזרי והנבזי ככל שהוא כזה - איננו מסכן את קיום המדינה. הוא הופך למרכיב אסטרטגי כאשר השיח הציבורי לא מבחין בין השניים, והפוליטיקאים, במקום לחזור ולחנך את הציבור לאבחנה הדרושה, רוכבים על רגשות הזעם הצודקים. כך הופך הטרור למרכיב אסטרטגי. בפירוש המעשי, המדיניות הופכת לבת ערובה של הטרור, והממשלה מאבדת את חופש הפעולה.
באופן מעשי למדנו - ורוב הציבור לא יכול לזכור - שהיה טרור מירדן, ופסק. היה טרור מסוריה, ופסק. היה טרור ממצרים, ופסק. לא מאנושיותם ומוסרם, אלא בשל המחיר הכבד מנשוא שאותה מדינה, ובעיקר שליטיה, נאלצו לשלם. גם השקט בלבנון איננו אלא תוצאת המכות שחיזבאללה ספג במלחמה האחרונה. יש סבירות כי אם וכאשר תהיה לפלסטינים מדינה, היא תאלץ לחסל את הטרור. משהו מכך אנחנו יכולים לראות בגדה המערבית, שבה הצליחה המנהיגות הפלסטינית לבלום את הטרור. לא מדאגה לישראל, אלא מדאגה לאוכלוסיה, ובעיקר לשרידות של המנהיגות. אין ולא יכול להיות מצב של כיבוש ושליטה בעם אחר שלא יולידו טרור. אין חיה כזאת.

תאריך:  04/01/2011   |   עודכן:  04/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשבון הטעויות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לבן של יונה כסה
Brutus  |  5/01/11 20:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
בתוך אווירת הייאוש ואי הבהירות שלאחר תום הקרבות במלחמת יום הכיפורים, מתבלטת ידיעת העתיד וניחוש הבאות של מחבר הרשימה. החברים הלוחמים קשה להם מאד עם הנבואה, והם ממש "סוקלים" את נביא הזעם בקופסאות שימורים...
אורן קאשי
'מבחן בוזגלו ללא חנינה' זעקה כותרת אחת בעיתון, ובאחת הזכירה לנו כי מבחינת הקליקה המתנשאת קצב היה ונשאר בוזגלו, אולי אפילו מבחינתו; ובכן, מיהו בוזגלו? מדוע מורמי העם, שופטים ועיתונאים לא חדלים להשתמש במושג?
יבשם עזגד
מחשבות על אמנות לאחר ביקור בתערוכה ”ניאו ברבריזם” של "רוטשילד 69” והמסלול לקולנוע ניסיוני של הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה    האם יש כאן, באמת, אמנות ניאו-ברברית?
רפאל בוכניק
מקרה מותה של ג'והאר אבו-רחמה מאפיין אף הוא שיטת פעולה מוכרת לניצול מתוכנן של מוות ממחלה או בתאונת דרכים כמקרה המשוייך לפגיעה בזדון המייוחס ל"צבא הכיבוש"    נדרשת פעילות מתוכננת לחשיפת המזימה של הצד הפלשתיני
נרי אבנרי
על הקטעים בהם תוכלו לצפות כאן - נאמר: כל המוסיף, גורע...    השקר הגדול של הנשיא האמריקני ה-42 של ארה"ב נודע לעין כל העולם    העצה של הנשיא ה-8 של מדינת ישראל תשמש אותו    גלגל חוזר בעולם...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il