X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו חיים בחברה אשר בהדרגה הופכת להיות חברה שבה העיקרון המכונן שלה הוא 'אני ואפסי עוד' חברה שבה אדם לאדם – להד"ם חברה שבה איש לא רואה את זולתו ואיש לא סופר אותו חברה שבה הזולת, כמאמר הוגה הדעות הצרפתי ז'אן פול סארטר, הוא הגיהינום
▪  ▪  ▪
חברה חולה [צילום: פלאש 90]

בטבורה של עיר, באמצע הפופיק שלה, מול מעבר חצייה, נפקק לו פקק תנועה. עמדתי. מבעד לקיר זכוכית גדול ורחב של חנות למוצאי חשמל דלקו מכשירי טלוויזיה אחדים. בחצי עין ראיתי חולים מאושפזים בבתי חולים עמוסים לעייפה. לבושה ולחרפה. מבוזים, מושפלים, צפופים זה ליד זה, שכבו שם תשושים, חסרי אונים, חלקם בוהים, חלקם מחרחרים.
ראיתי, בתמצית, רפואה חולה. מערכת רעועה, חורקת, שעובדים בה רופאים מעולים ואחיות נפלאות ובכל זאת משהו ב"מערכת" דפוק. משהו שדופק את האנשים המקצועיים, הראויים לכל הוקרה בשבח, אשר אותה "מערכת" קולעת אותם למצבים בלתי סבירים, בלתי אנושיים, בלתי אפשריים. אנשים בריאים שעובדים בתוך מערכת בריאות חולה.
מה מחליא את ה"מערכת"? האם אלה הם נגיפים, הרסניים הקמים עליה לכלותה מבפנים, להחריבה מתוכה? האם היא לוקה בכשל חיסוני נרכש? סובלת ממחלה אוטו-אימונית?
האם זו ההפרטה המכלה כל חלקה טובה? האם זו תפיסת עולם בסיסית הבאה לידי ביטוי ברציונל בכלל ובאופן ההתנהלות בפרט, לפיהם כל תופעה, כל תהליך, כל תרופה, כל מכשיר, כל אדם, איבר במשוואה של עלות מול תועלת?
מה משבש את ה"מערכת"? מה לא מאפשר למרכז השליטה והבקרה שלה להתנהל באופן תקין, מושכל, אנושי? מה מעמיס עליה עומס שהיא אינה מסוגלת לשאת אותו ולפיכך היא הולכת וכושלת, מתרופפת וקורסת על תוך עצמה?
מה הופך את שירותי הבריאות לעוד אחת מהמערכות שתפקודן לוקה בחסר, שמשאביהן דלים ולא מספיקים, שהתקציבים נבלעים בתוכן כמו מים בבורות ללא תחתית, אשר הקרקע שלהן ספוגית וסופחת?
יש לי דקה אחת שבה אני עומד, תקוע בפקק, רואה בחצי עין – החצי השני שלה מונח על הכביש - כדי להשיב לעצמי על השאלות, אשר רצף של תמונות שראיתי במשך דקה אחת במהדורת חדשות אחת, עורר אותן בי. ואין לי תשובה, זולת אחת, כללית, חלקית, הכללתית: רפואה חולה. יש לנו רפואה חולה כי אנחנו חיים בחברה חולה. כי חיי אדם, סתם אדם, אחד האדם, לא נחשבים במקומותינו. לא מדובר בקדושת החיים אלא בעצם קיומם. אנחנו חיים בחברה אשר בהדרגה הופכת להיות חברה שבה העיקרון המכונן שלה הוא 'אני ואפסי עוד'; חברה שבה אדם לאדם – להד"ם; חברה שבה איש לא רואה את זולתו ואיש לא סופר אותו; חברה שבה הזולת, כמאמר הוגה הדעות הצרפתי ז'אן פול סארטר, הוא הגיהינום.

תאריך:  20/01/2011   |   עודכן:  20/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפואה חולה בחברה חולה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נכון ועצוב ל"ת
שירה  |  20/01/11 11:21
2
התשובה פשוטה,לעשות כמו בטוניס
אליהו חיים  |  20/01/11 23:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בגלגולו הראשון הוא היה מועד לחקלאים בלבד לצורך הפרשת מעשר. אחר-כך הוא נחגג כליל שמחת האילנות, ורק מאוחר יותר הוא הפך לחג של נטיעות ושל שמירת הטבע    ט"ו בשבט הגיע, חג ל... למה בעצם?
יהודה דרורי
קשה להבין מדוע המדינה מוותרת לחברות הפיננסיות על סכום של 30 מיליארד שקל השוכב בחשבונות רדומים מבלי שיימצא לו דורש    ועדת שרים לחקיקה אף פסלה חקיקה שתסייע לזיהוי החשבונות    זהו מחדל הדורש לצאת לרחובות
יורם אטינגר
עמי העולם מעוצבים על-ידי ההיסטוריה שלהם    הם תובעים ריבונות ושואבים כוח עמידה מול אויבים ואתגרים, על יסוד הגיאוגרפיה של ערש ההיסטוריה והטופוגרפיה של צרכי הביטחון, שנועדו להגן על ערש ההיסטוריה    ככל שמתעצמת הדבקות בשורשים, כן משודרג כוח העמידה מול סערות מאיימות וכן מתבססת הריבונות
יהונתן דחוח-הלוי
תמליל קלטת הווידאו, ששימשה ראיה מרכזית במשפט, תומך בטענת המג"ד כי לא הורה לחייל לירות לעבר העצור הפלשתיני    בצלם הפיץ לתקשורת רק קטע קטן שנחתך בדיוק לפני העדות המסייעת למג"ד    יד המקרה או יד מכוונת?    בצלם ממלא פיו מים
שאול חנוכה
כשבוועדת חוק חוקה ומשפט מתלבטים אם אפליה תהפוך ללשון החוק בכל הארץ או רק בגליל ובנגב, הצעת החוק לשוויון ההזדמנויות במקום מגורים משאירה סיכוי לדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il