X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעד הראשון לגיור - מימי חובב ויתרו ועד עולי חבר העמים - הוא הזדהות עם צרתם של ישראל והיחלצות לעזרתם. אך אין די בכך
▪  ▪  ▪
נתאר בדמיוננו את המצב הבא: מועמד לגיור, החי בסביבה יהודית חילונית, מוכן לקבל על עצמו מספר (משמעותי של) מצוות שיביעו את הזדהותו עם הברית, והוא מתכוון לכך ברצינות ולא מן השפה ולחוץ. נניח שהדיינים מסתפקים אם די בכך. כאן תבוא ברית ה-M-16 ותכריע לחיוב

לאחרונה התפרסם מאמרו של ידידי, פרופ' אשר כהן מאוניברסיטת בר-אילן, על בעיית הגיור הצה"לי. המאמר התפרסם תחת הכותרת הקולעת 'בן לאב יהודי ולאם 16'. כוונתה: יש לבחון באהדה את גיורו של בן לאם נוכרייה המסתער עם רובהו (M-16) אל מול פני האויב, גם אם אין לו כוונה לקיים מצוות. מול טענה נוגעת ללב ולרגש זו יבואו אנשי הלכה ויאמרו שאין בכוחנו להזיז ממקומה את ההלכה המחייבת קבלת מצוות, גם ביחס לחייל הקרבי. טענה זו עשויה להיעזר בטענתם של אנשי דת החוק והשמאל, התובעים את הריסת בתיהם של אלירז פרץ ורועי קליין הי"ד בעֵלי בטענת ייקוב הדין את ההר (אגב: בתים של חיילים קרביים רבים נהרסים מדי יום במאחזים, לעתים כשהחייל עצמו במילואים, ונשותיהם וילדיהם מושלכים החוצה באישון לילה, ואין מוחה!).
נשוב לטענת ה-M-16 כבסיס לגיור, וננסה לבחון אותה דרך פרשתנו.
יתרו מגיע למחנה לאחר ששמע את הגדולות שעשה ה' לישראל ביציאת מצרים, אך משה אינו מסתפק בכך והוא ממשיך לספר לו (כנראה גם על מלחמת עמלק):
...עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם ה'. וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם.
האווירה בפסוקים אלו אינה השתוממות על גדלות ה' וגבורתו, אלא הזדהות עם צרתם של ישראל ושמחה והודאה על כך שה' הצילם. והרי כך עולה לכאורה מן המקור ההלכתי הבסיסי לגרות, הצורך בהזדהות עם ישראל בצרתם:
תנו רבנן: גר שבא להתגייר בזמן הזה, אומרים לו: מה ראית שבאת להתגייר? אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים, דחופים, סחופים ומטורפין, וייסורין באין עליהם? אם אומר: יודע אני ואיני כדאי, מקבלין אותו מיד (יבמות מ"ז).
גם עצתו של יתרו 'ממחרת' חותמת בתקנתם של ישראל:
וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם.

עזרה בניווט

אך דומה שהכרעת העניין נמצאת דווקא בפרשה אחרת. בסוף פרקנו הולך יתרו הזקן אל ארצו, ועל-פי פשטי המקראות הוא משתקע בה ואינו שב עוד למחנה ישראל. גם אם נגדיר את ביקורו במחנה ישראל כגיור, העובדה שיתרו לא הצטרף למחנה ישראל לצמיתות ושב למדיָן מערערת את משמעות גיורו. שבט הקיני שיצא מזרעו חי דווקא בקרב אויבי ישראל, שבטי עמלק, עד למלחמה עם שאול המלך.
אך יתרו הותיר במחנה ישראל את חובב בנו (הלכנו בדרכו של ראב"ע. לחולקים עליו הפירוש שונה מעט), והוא משתכנע ללכת עם ישראל לארצם, והופך להיות חלק מעם ישראל. מבחנו בהליכה עם ישראל, לאחר שרצה לשוב לארצו, הוא מבחן ברור מאוד:
וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ. וַיֹּאמֶר אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם. וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ה' עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ.
ישראל נזקקים לעזרתו של חובב בעת הליכתם במדבר הלא מוכר להם (כנראה עמוד הענן לא פתר את כל הבעיות), וחובב נחלץ לעזרה ומקים את יחידת הסיור המדברית לצליחת המדבר הגדול והנורא.

קבלת ברית

הגר לא רק מצטרף לעם ישראל, לצרותיו ולתלאותיו. הוא גם מקבל על עצמו את ברית היסוד שכרת ה' עם עמו ישראל בהר סיני על כל משמעותה, ברית התורה והמצוות

זהו אפוא הבסיס לגיור על-פי נוסחת ה-M-16 שהציע פרופ' אשר כהן. יהיו מי שירימו גבה בספקנות: כלום כל העולים הגויים המתגייסים לצה"ל עושים זאת על בסיס הזדהות מוחלטת עם תלאותיו של העם היהודי ועל בסיס מסירות נפשה של רות המואבייה לנעמי חמותה?! כלום אין להם גם שיקולים אחרים, 'ארציים' יותר, בהתגייסותם? אך דומה שהשירות בצה"ל, העושה לילות כימים על ביטחונה של המדינה, ראוי היום למבט באמצעות עין טובה, המלמדת זכות על חייליו גם בעת ספק זה או אחר.
ועדיין דומה שככל שנהפך בזכות ההתגיירות המקִלה, לא נוכל להתעלם מהכרתו של יתרו בגדולת ה' המוציא את ישראל ממצרים, מן הברכות והשבחים שהוא נותן לו ומבואו לאכול לחם 'לפני האלוהים'. כך לא נוכל להתעלם מאמירתה של רות '...ואלוהיך אלוהי' ומדבריו של בועז בשבח התגיירותה: וּתְהִי מַשְׂכֻּרְתֵּךְ שְׁלֵמָה מֵעִם ה' אֱלֹוהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו. הגר לא רק מצטרף לעם ישראל, לצרותיו ולתלאותיו. הוא גם מקבל על עצמו את ברית היסוד שכרת ה' עם עמו ישראל בהר סיני על כל משמעותה, ברית התורה והמצוות.
אין בדברינו האחרונים כדי לבטל את ערכה של ברית ה-M-16 שפרופ' כהן דן בה. טענתנו היא שיש לה משמעות חשובה בתהליך הגיור, אך לא די בה! יש לתת לה אפוא משקל מצטרף בעת שאנו מסופקים לגבי גר אם די במצוות שהוא מקבל עליו (בהנחה שאף שאינו כופר בחשיבותן של כל המצוות הוא מוכן כרגע לקבל על עצמו ברצינות רק חלק מהן, ואיני דן כאן בגודלו היחסי של חלק זה). כדי להמחיש את הדברים נוכל לתאר לעצמנו בדמיוננו את המצב הבא: המועמד לגיור, החי בסביבה יהודית חילונית שאינה משדרת לו הזדהות עם התורה והמצוות, מוכן, כדי להזדהות עם כניסתו לברית שנכרתה בין ה' לבין עמו בסיני, לקבל על עצמו מספר (משמעותי של) מצוות שיביעו את הזדהותו עם הברית. הדיינים מציעים לו חבילה גדולה של מצוות המזוהות לברית, והוא בוחר מרצונו ומקבל על עצמו לקיים חלק מהן, אף שלא את כולן, ובלבד שהוא מוכן ומתכוון לכך ברצינות ולא מן השפה ולחוץ. נניח שהדיינים מסתפקים אם די בכך. כאן תבוא ברית ה-M-16 ותכריע לחיוב.
ועדיין הדברים ראויים להכרעתו של הדיין, ולא של רשימתנו בעיתון.
מילה אחרונה על צה"ל: שתי מחלוקות חריפות משסעות את החברה הישראלית עד כדי איום על לכידותנו כעם ועל יכולת הישרדותנו: בעיית עולי מדינות חבר העמים ומעמדם של החרדים. בשתיהן התגייס צה"ל יותר מכל גוף אחר בחברה בדרך לפתרון: בגיור ובגיוס החלקי הגובר של החרדים. לא לחינם הרמטכ"ל אשכנזי הוא דמות כל כך אהודה.

רות והאדם הסביר

דרכם השונה של יתרו ושל חובב מזכירה, למרות ההבדלים הרבים, את דרכן לימים של ערפה ושל רות בעת שהן מלוות את נעמי השבה למולדתה מארץ מואב. ערפה מגלמת בצורה מוצלחת את מה שבית המשפט היה מכנה היום 'האדם הסביר'. היא מגלה מסירות לחמותה ואהדה לעמה של נעמי, אך בגבולות השמירה על עצמה ועל עתידה. היא שבה אל ארצה. רות, לעומתה, מגלה מסירות חריגה וממשכנת בעיוורון את עתידה, ובלבד שלא תפקיר את נעמי חסרת הישע. על-פי פשטי המקראות, דומה שהיא התגיירה בקבלת מצווה אחת, ובהידור רב: מצוות 'ואהבת לרעך כמוך', שהפכה לימים בידי רבי עקיבא ל'כלל גדול בתורה'. בדרכה הלך הלל הזקן (שבת ל"א), כשגייר גוי שרצה ללמוד את כל התורה על רגל אחת. הלל גיירו על בסיס מצוות 'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך', ואמר לו שכל התורה היא פירוש למצווה זו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/01/2011   |   עודכן:  22/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גיורו של סייר המדבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא הבהרת כוונתך, בענין אשכנזי ל"ת
הניה  |  23/01/11 12:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
העיוות האלקטוראלי מדרדר אותנו לתחתיות שאסור להגיע אליהן    רק בישראל 90 מנדטים של פתקי בוחרים אינם יכולים ל-30 מנדטים של מפלגה שהציבור מאס בה    רק כי בישראל הזוהמה הפוליטית יודעת להפתיע ולרדת נמוך יותר
צבי גיל
דור ניצולי השואה הולך ומתמעט. בעוד שנים לא רבות לא יהיה עוד אדם שיעיד: "אני זוכר את מה שאירע בשואה". ייוותרו רק ספרי זיכרונות, תמונות ועדויות ניצולים. או אז יהפוך זיכרון השואה מגורל כפוי לייעוד היסטורי
יובל לובנשטיין, ערן יהב
מדוע השוק בארץ מתנהג שונה מהשווקים בחו"ל? מה נמצא מאחורי הסירוב של טויס-אר-אס למיזוג עם הפיראט האדום? מי מרוויח מהמצב בישראל? כיצד לאיקאה יש קשר לכל העניין? ואיזה שחקן נוסף עשוי לטרוף את הקלפים?
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם "השמיט" בעתירתו לבג"צ ראיות מהימנות המסייעות למג"ד וממשיך בקמפיין תקשורתי המשחיר את פני המג"ד בישראל ובעולם בהתבסס על גרסת החייל שנדחתה ע"י בית המשפט    משפט הירי בניעלין הוא גם משפטו של ארגון בצלם בפני הציבור
דניאל פרדקין
הקונצ'רטו של ברדנשווילי הוא ללא ספק קשה מאוד לביצוע, רק שנדמה כי המילה "קשה" אינה קיימת בלקסיקון של טביאה צימרמן    טכניקת הנגינה שלה פשוט מושלמת, ומגוון הצלילים שהיא מפיקה מהויולה הוא כה רחב עד שלפעמים נדמה כי אינה מנגנת בכלי אחד, אלא עוברת מכלי לכלי יחד עם שינויי האופי של המוזיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il