X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מכבש הלחצים הן מכיוון השמאל בישראל והן ממוקדים שונים במערב ובעיקר מצד ממשל אובמה, עלול בסופו של יום, לחלחל גם לצמרת המדינית הישראלית ולפעול כמנוף לחץ שידחק את ישראל להעלאת רעיונות מדיניים חפוזים, שיתחוורו ככאלה שייצא שכרם בהפסדם
▪  ▪  ▪
מורד בלוב [צילום: AP]

רעשי המשנה בהמשך ל"רעידת האדמה" שפקדה את תוניס ומצרים טרם מיצו את עצמם, ומירב הסימנים מבשרים גל נוסף של זעזועים גם מעבר למלחמת האזרחים המתחוללת בלוב.
נוכח המצב הדינמי המתמשך, גם במדינות שכבר חוו הפיכה, מתבקשת נקיטת גישה מדינית הגיונית, זהירה ומפוכחת מצד ארה"ב והמערב, ויותר מכך מצידה של ישראל .
דומה כי אין לפי שעה הערכה או תחזית מעוגנות דיין כדי להנחות מהלכים גלויים ו/או חשאיים חיצוניים, שתכליתם לסייע לעיצוב דמותם של המשטרים החדשים שבדרך, על אחת כמה וכמה שמוקדם לקבוע כי העולם הערבי חווה בעצם ימים אלה, תהליכים דמוקרטיים, בבחינת תיקון דרך היסטורי, שבסוף הדרך נהייה עדים למזרח תיכון אשר ישמש דוגמה ומופת לעולם החופשי.
מבט בפרספקטיבה היסטורית יש בו כדי להוביל, כמו בהכרח, לתחזית פסימית, כזו המעלה את סבירותם של תרחישי קיצון, שביסודם, עליית כוחן של התנועות האיסלאמיות במדינות ערביות מובילות ובכלל זה קבוצת המדינות שסווגו כ-פרגמטיות, על כל המשתמע מכך בהתייחס לגישה העתידית כלפי ישראל .
המהפך הדרמטי המתחולל עתה באזורנו ואפקט הדומינו המצוי בעיצומו, מבשרים אפוא, את קריסתה של הדוקטרינה המעצמתית המסורתית אשר זיהתה את המשטר/השליט עם המדינה, באופן שביטל כמעט לחלוטין את משקלם של זרמים ותנועות חברתיים באותן מדינות. הגישה הקונספטואלית המערבית, כמו גם הישראלית, נטתה להקנות משקל יתר לביטחון העצמי שהקרינו השליטים הערביים באשר לאיתנות אחיזתם ברסן השלטון, ובעיקר להסתמכות על נאמנות הצבא ושירותי הביטחון למשטר ו/או לבית המלוכה.
מימד יציבות המשטרים הערביים נחשב מסורתית לנושא זניח יחסית על שולחנן של קהילות מודיעין מערביות, למעט בהתייחס למצב הפנימי בלבנון, שב-3 העשורים האחרונים חדלה למעשה להיות מדינה עצמאית במובן המלא של המילה. השאננות בהקשר זה היה בה כדי לדרבן את ההערכות האסטרטגיות של ארה"ב ושל ישראל במזה"ת, לפחות מאז הסכמי קיימפ דיוויד ב-1977, ובהתאם לתפיסת עולם זו עוצבו מתווים למו"מ הישראלי ערבי והישראלי-פלשתיני , כמו גם נבחרו העוגנים העיקריים של המערך הצבאי האמריקני במזה"ת, קרי, מצרים וסעודיה.
אין תימה כי המתחולל עתה בזירה המזרח תיכונית מזעזע את אמות הסיפים בכל קנה מידה, ומציב אתגרי חשיבה בלתי רגילים לגורמי ההערכה ברמה הלאומית במערב, שכן נקיטת מהלכים נמהרים ו/או בלתי מושכלים בעיתוי הנוכחי, עלולה להיות הרת אסון בהתייחס לזיקות של המשטרים החדשים שבדרך כלפי ארה"ב, ישראל והמערב. ניכר בהקשר זה כי פרשנים מובילים בתקשורת המערבית, טורחים במפגיע לתת משקל יתר לסממנים אופטימיים המבצבצים לכאורה מהתהליכים המהפכניים בעולם הערבי.
דווקא לנוכח ה"הוריקאן" הפוקד את אזורנו ומצוות הזהירות והבחינה המדוקדקת של המגמות ומרחב האפשרויות, ראוי להעלות תמיהות בהינתן הניסיונות המחודשים של "הקווארטט" בתמיכת גורמים פוליטיים בישראל וכן יוזמות של מדינות באירופה ובדרום אמריקה, להאיץ את תהליך המו"מ בערוץ הישראלי פלשתיני ובעיתוי מיידי! היכן שיקול הדעת? אנה נעלמו הראייה המרחבית והתובנות הההכרחיות מן המצב ההולך ומתהווה?
זאת ועוד, לא זו בלבד שנשמעת בציבוריות ובקרב פובליציסטים נחשבים בישראל הדרישה הנוקבת לוויתורים מפליגים מול הרשות הפלשתינית, אלא אף מועלית תביעה מחוגי האופוזיציה כלפי ממשלת נתניהו, למהר ולחדש את המו"מ המדיני עם סוריה. לשמוע ולמאן להאמין!
מכנה משותף רחב מקשר בין הרקע והנסיבות שהוציאו את ההמונים לרחובות הערים במדינות ערב, עובדה המתבטאת בראש וראשונה במצרף של שחיתות ההנהגה לצד מצוקת עוני ודלות של רוב רובה של האוכלוסיה. הזירה הפלשתינית אינה יוצאת דופן בהקשר זה, ונראה כי מה שפורסם עד כה, אודות רמת השחיתות שפשתה בקרב בכירי הרשות הפלשתינית אינו אלא קצה קרחון של תמונת המצב לאשורה.
הנהנתנות של הצמרת הפלשתינית לעומת מצוקתם של המוני הנתינים ובפרט תושבי מחנות הפליטים היא בגדר סוד גלוי, הגם שלפי שעה טרם תורגמה המחאה הלטנטית של ההמונים למעשים של ממש. האין בכך בבחינת איתות אזהרה של ממש?
זאת אף זאת ; הפיצול בזירה הפלשתינית התקבע כמציאות שיש להביאה בחשבון בכל היערכות לתהליך מדיני עתידי , מה גם שנתוני היסוד של התהליכים הדינאמיים בעולם הערבי אינם מבשרים טוב בהתייחס למגמות כלפי ישראל והמערב, בהינתן סממני ההתחזקות של הגורמים האיסלאמיים בזירת המזרח התיכון .
בפעם המי יודע כמה, מזמנים האירועים בזירה הערבית מעין "הרמה להנחתה" להסברה הישראלית, כאשר מתקיימים ארגומנטים איתנים המקנים תחמושת הסברתית אסטרטגית לשיקום תדמיתה של ישראל, כאשר המציאות הוכיחה את אשר לא עלה בידינו למנף, כי הסוגיה הפלשתינית אינה אלא עוד מימד בעל משמעות במזרח התיכון, ובכל מקרה זו מתגמדת לעומת הסיכון האמיננטי לאינטרסים של המערב בעולם הערבי, בדגש לתלות במקורות אנרגיה ולעתיד קשרי הכלכלה והביטחון עם מדינות ערביות שונות.
הדעת נותנת כי צמרת הרשות הפלשתינית קוראת היטב את המפה ומכאן נובע הלהט היצירתי מצידה, לחולל דווקא עתה, רעש דיפלומטי ותקשורתי בזירה הבינ"ל כדי לדחוק את ישראל לפינה תוך כדי "נפנוף" בתרחישי "אימים" של ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם עם "הנהגה שפויה".
במילים אחרות, הצד הפלשתיני מצוי בלחץ על סף היסטריה של ממש, ועקב כך מנסה בכל דרך, להעביר את ה"אונוס" למגרש הישראלי. הרושם המתקבל כי עולה בידיו של מחמוד עבאס לגייס אהדה למהלכיו, הן בקרב השמאל בישראל והן ברחבי העולם המערבי ובמסדרונות האו"ם, עלול בסופו של יום, לחלחל גם לצמרת המדינית הישראלית ולפעול כמנוף לחץ שידחק את ישראל להעלאת רעיונות מדיניים חפוזים, שיתחוורו ככאלה שייצא שכרם בהפסדם.
הנאמר לעיל, כוחו יפה גם במסכת הטיעונים הנוגעת להיגיון הטמון בקידום מו"מ מדיני עם סוריה של בשאר אסד בעיתוי הנוכחי. שומה שגורמי ההערכה ומקבלי ההחלטות בישראל ישקללו את היתרונות והמגבלות של עיסוק בחידוש המגעים עם דמשק , בהכרה כי הסערה בעולם הערבי מצויה עדיין בעיצומה וכי איש לא יתקע לידינו כף כי גל זה יפסח על סוריה.
יודגש כי נתוני היסוד במדינה זו משקפים שלטון מדכא של המיעוט העלאווי (כ-15% מהאוכלוסיה), לעומת הרוב המוחלט של בני העדה הסונית (כ-75% מהאוכלוסיה); במשתמע, אין לשלול את ההיתכנות להתקוממות עממית גם בסוריה, כנדבך ויראלי נוסף של רעידת האדמה הפוקדת את העולם הערבי. בנסיבות כאלה , עלולה ישראל למצוא עצמה מול שלטון עתידי של תנועת "האחים המוסלמים" בדמשק! תרחיש כזה אינו דמיוני כלל ועיקר, ומשמעויותיו אינן זקוקות להסבר של מומחים.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  06/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רעידת-האדמה בעולם הערבי: חשיבה מדינית - הכרחית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
israel v wait and see & help
magshim  |  6/03/11 22:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
מכל האמירות של ברק אובמה בשנתיים האחרונות הראויות להיזכר, האמירה שנחרתה בזכרוני יותר מכולן הושמעה בנאומו ההיסטורי בקהיר בראשית כהונתו. הוא הזהיר את העמים שלא להימצא "בצד הלא-נכון של ההיסטוריה"
מתי דוד
התקשורת הפכה שבויה בידי הרייטינג, והמדינה שבויה בידי הפוליטיקאים והתקשורת, כאשר העיתונאים מנצחים על התזמורת, ללא ביקורת    כשם שאנשי הציבור חשופים, בצדק, יום-יום לביקורת, כך חייבים גם העיתונאים להיחשף בהתאם, על במות בתקשורת, על-ידי צרכני תקשורת
דניאל גיגי
מסקנות ועדת נאמן בנושא הטיפול בשכר הבכירים אינן מהוות סוף פסוק לסוגייה חשובה, שצריכה להיבחן שוב ע"י הממשלה    לא בטוח שהדרך הנכונה היא לחוקק חוקים שיגבילו את שכר הבכירים, אך חשוב למצוא דרכים יצירתיות לגרום לבכירים במשק לאחריות חברתית גדולה יותר    שיטת התמריצים יכולה אולי לעזור להשיג מטרה זו, כאשר ניתן לתגמל מנהלים חברתיים שדואגים לעובדים שלהם ולהעניש מנהלים חסרי-אחריות
אורי גנני
ב"פרלמנט העמק" בקיבוץ יפעת לא הבינו אזרחים וגם לא קיבלו תשובה איך ומדוע מערכת הביטחון אינה עושה ככל יכולתה להגן עליהם ועל המדינה כולה מפני איומי הרקטות והטילים    על כולנו להפנים את העובדה שבגלל קיבעון מחשבתי ושיקולי אגו מפקירה מערכת הביטחון את ההגנה על המדינה
יהודה דרורי
הגז המצרי הפסיק לזרום לתחנות הכוח שלנו לאחרונה מאחר שהשלטון שינה פניו. הם ימצאו לכך מיליון תירוצים, אבל זה לא משנה, הם פשוט מנסים לפגוע בנו    המסקנה המתבקשת זה שנים רבות היא לפרסם מיידית הנחיות ממשלתיות האוסרות על חתימת הסכמים כלכליים ארוכי טווח עם מדינות וחברות ערביות
רשימות נוספות
"אנחנו המייצגים של לוב"  /  איציק וולף
כוחותיו של קדאפי נהדפו לאחר הרג עשרות מפגינים  /  יואב יצחק
אובמה: קדאפי איבד את הלגיטימיות  /  איציק וולף, עידן יוסף
אונס אינו מוליד דמוקרטיה  /  רפאל ישראלי
מי הבא בתור?  /  מרדכי קידר
כיכר תחריר והכיבוש  /  אליקים העצני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il