X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התשתית הערכית המוצקה, התפתחויות ביטחוניות ומדיניות במזה"ת ומאפיינים אסטרטגיים של ישראל, הפכו את ארה"ב למבצר תמיכה קבועה במדינה היהודית סקר "גאלופ" מפברואר האחרון מוכיח שמעמדה של ישראל בארה"ב איתן "שטחים-תמורת-יחסים"? לא ולא!
▪  ▪  ▪
לא בדד [צילום: פלאש 90]

ב-1989 המליצה הפקידות הבכירה של משרד החוץ הישראלי לנקוט במדיניות של "שטחים (לפלשתינים)-תמורת-יחסים (עם ארה"ב)". היוזמה נועדה לבלום שחיקה - כביכול - במעמד ישראל כבעלת-ברית אסטרטגית של ארה"ב כתוצאה מהתפוררות ברית המועצות, מתום עידן המלחמות ומהצטיירות ישראל כסרבנית שלום.
אבל המציאות טפחה על פני הפקידות הבכירה. איומים משותפים שפכו אור על ייחודיות ישראל כבעלת-ברית של ארה"ב בעולם רב-קוטבי, והביאו להעמקת שיתוף פעולה אסטרטגי עם ארה"ב, למרות חילוקי-דעות סוערים בנושא הפלשתיני, ועל אפם ועל חמתם של הנשיא בוש ומזכיר המדינה בייקר.
ב-2011 יוצאת ישראל ביוזמה מדינית הממחזרת את רעיון "שטחים-תמורת-יחסים", ומבוססת בין היתר - כמו ב-1989 - על הנחות מופרכות כאילו יחסי ישראל-ארה"ב סבים על הציר הפלשתיני, כאילו ויתורים לפלשתינים משפרים את יחס ארה"ב לישראל וכאילו מעמד ישראל בארה"ב מתערער.
הסקר השנתי של "גאלופ" מפברואר 2011, על תדמית מדינות העולם בעיני הציבור האמריקני, מוכיח שמעמד ישראל בארה"ב איתן. תדמית ישראל כבעלת-ברית אסטרטגית אמינה, יציבה, דמוקרטית וללא-תנאי משתבחת על-רקע ההתפרצויות הוולקניות במדינות ערב, המבהירות שהעניין הפלשתיני אינו שורש זעזועי המזרח התיכון, לא בבת-העין של המדיניות הערבית ולא מושא לאהדת הציבור והקונגרס בארה"ב.
כל מי שטוען שמעמד ישראל בארה"ב מתערער, וכדי לשמור על היחסים עם ארה"ב על ישראל לצאת ביוזמת ויתורים נוספים לפלשתינים, טועה, מטעה, או מחפש אליבי להיעדר כוח עמידה מול לחץ של נשיא חלש-יחסית בבית הלבן.

רוח גבית אוהדת

הבוחר האמריקני אינו רואה במדינה היהודית רק נושא חוץ, אלא גם נושא פנים הקשור לתשתית הערכית היהודית-נוצרית של ארה"ב. מרבית הבוחרים - אך לא אובמה - רואים בדמותו של הנשיא רייגן אב-טיפוס ערכי, ומזהים את ישראל כ"רונלד רייגן של המזרח התיכון"

לפי סקר "גאלופ", ישראל נהנית מרוח גבית אוהדת - רק אחוז אחד פחות מהשיא של 1991, כאשר הייתה מטרה לטילי "סקאד" עירקים. ישראל שומרת בעקביות על אחוזי אהדה גבוהים (68%) ונמנית על השביעייה הפותחת יחד עם קנדה, בריטניה, גרמניה, יפן, הודו וצרפת, לפני קוריאה הדרומית והרבה לפני מדינות ערב (סעודיה, מצרים וירדן - 37%, 40% ו-50% בהתאמה). הרשות הפלשתינית (19%) סוגרת את הרשימה יחד עם אירן וקוריאה הצפונית המוקעות על-ידי הבוחר האמריקני.
תדמית חיובית של ישראל, ושלילית של הערבים, מושרשת בתודעת הציבור האמריקני, שהוא הציר המרכזי של שיטת הממשל בארה"ב, המהלך אימים על הנשיא והמחוקקים. לפי סקר "ראסמוסן" (הנמנה עם שלושת הסוקרים המובילים בארה"ב) מ-25 בפברואר 2011, רוב הציבור האמריקני דורש לבטל את סיוע החוץ למדינות ערב, אך תומך בהמשך סיוע חוץ לישראל. 61% מאמינים שתהפוכות המזרח התיכון לא יובילו את מדינות ערב לדמוקרטיה ולשלום.
הביטוי המוחשי ביותר לחוסן ישראל בארה"ב ניתן על-ידי הנציגים האותנטיים ביותר של הציבור האמריקני: המחוקקים בגבעת הקפיטול. המחוקקים שקולים בעוצמתם לנשיא ומייצגים נאמנה את תפישת העולם של הבוחר בנושאי פנים וחוץ. לכן, כ-75% מ-435 צירי בית הנבחרים וכ-80% מ-100 הסנאטורים - רפובליקנים ודמוקרטים כאחד - נוטים לתמוך במדינה היהודית על-ידי הצעות חוק והצהרות, גם חרף התנגדות הנשיא.
הפער בין תפישת עולמו של אובמה לבין הלך הרוח של הבוחר האמריקני נחשף בבחירות נובמבר 2010, כאשר המפלגה הדמוקרטית ספגה - בעטיו של אובמה - את המפלה הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. הפער קיים גם בהתייחסות למדינה היהודית, המהווה מכנה-משותף בין-מפלגתי וזוכה לאהדה ציבורית רבה יותר (68%) מזו המוענקת לאובמה (47%).
הבוחר האמריקני אינו רואה במדינה היהודית רק נושא חוץ, אלא גם נושא פנים הקשור לתשתית הערכית היהודית-נוצרית של ארה"ב. מרבית הבוחרים - אך לא אובמה - רואים בדמותו של הנשיא רייגן אב-טיפוס ערכי, ומזהים את ישראל כ"רונלד רייגן של המזרח התיכון" המבטאת את ערכיהם הבסיסיים: קריאת תיגר על אתגרי טבע ואדם, זיקה חיובית לדת ולמסורת, פטריוטיות, ביטחוניזם, אנטי-או"ם, אנטי-טרור, חשדנות כלפי מוסלמים וערבים.
התשתית הערכית המוצקה, התפתחויות ביטחוניות ומדיניות במזרח התיכון ומאפיינים אסטרטגיים של ישראל, הפכו את ארה"ב למבצר תמיכה קבועה במדינה היהודית, למרות מדיניות בעייתית לעתים של הבית הלבן, על-אף ביקורתיות ה"ניו-יורק טיימס" וחרף האווירה העוינת בקמפוסים. זו לא העת למורך-לב, להתרפסות ולוויתורים כואבים; זו העת למינוף התפרצות הר הגעש המזרח תיכוני, לשדרוג שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ארה"ב ולביצור נכסי היסטוריה וביטחון כדי לשכך כאבים.

תאריך:  14/03/2011   |   עודכן:  14/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עם לא-לבדד ישכון!
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
סוללים את הדרך לקראת 9/11
חשדנית  |  15/03/11 03:41
2
מה הפלא ?
ישמעאל  |  15/03/11 07:31
3
במצב הקים אסור ליסוג אף מלימטר
עטרה קלימי שגב  |  15/03/11 08:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי גנני
נג'ם פאוז גדל בקליעה בדרום לבנון במשפחה שאהבה את היהודים והאמינה בהם עוד לפני מלחמת העצמאות. כשהחל בשנת 1976 הקשר בין מדינת ישראל לנוצרים בדרום לבנון, התגייס פאוז לצד"ל ובהמשך עבד בשירות גופי המודיעין לגיוס סוכנים ומשת"פים. כעת, כשהוא זקוק לסיוע ולשיקום - המדינה מפנה לו עורף
יוסף דוריאל
כדי לעורר ציבור רחב להגיב כראוי על מעשה זוועה, צריך להמחיש את הזוועה במלא חומרתה. את זה הבינו בימי התנ"ך, בפרשת פילגש בגבעה, אך לא מבינים עד היום, במלחמת ישראל על דעת הקהל העולמית
עודד בלום
מקורות חייו של קדאפי ניתן ללמוד על דמות רצינית ושכלתנית שפעולותיו מתבצעות לאחר מחשבה עמוקה. קדאפי איננו בלתי שפוי כמו שרבים נוטים לראותו, אלא ההפך הוא הנכון. הוא דמות המנהיג שהעמיד את לוב כמדינה
אורן קאשי
מדי שנה אנו מתכנסים לדבר על מורשת    ראש הממשלה השישי הותיר אחריו חותם מדיני; אך, החותם האמיתי, מורשתו, איננה הפצצת הכור או השלום; מורשת בגין היא העוז וההדר, האיש שבדם וביזע, בצניעות ובאהבת ישראל סלל דרכו מבריסק לירושלים - לא דרך אישית, אלא קולקטיבית    לא לרשת באנו אם כי לשרת: זוהי מורשת בגין
שלמה גזית
אינני יודע מי עומד מאחורי היוזמה הפלסטינית בפייסבוק, הקוראת לאינתיפאדה חדשה נגד ה"כובש הישראלי". אינני יודע גם אם הרצח הנורא באיתמר, שאני - ככל אדם - מגנה בכל תוקף, הוא "חלוץ" מעוות שלה (או תגובת "תג מחיר" ל"תגי המחיר" המצטברים של המתנחלים)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il