X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בכל מהפכה, אם לא מתקדמים - נסוגים. למרות אביב העמים בעולם הערבי, עדיין יש כוחות חזקים במצרים שמבקשים לכונן משטר של מובארק ללא מובארק. השמאל התומך בתהליך המהפכני מייחל לפרוגראמה לוחמת חדשה, שתציג יעדים מדיניים, חברתיים וכלכליים שבלעדיהם אין לגבש חזית עממית רחבה
▪  ▪  ▪
מטוס של צרפת בלוב [צילום: AP]

בראשית המשבר בלוב נמצאו חברים בשמאל שהאמינו שצריך לתמוך ביוזמת ארה"ב ונאט"ו להתערב בלוב, כדי למנוע אסון הומניטרי. כאשר התבררה המטרה האמיתית של המערב ה"נאור", והעמיקה ההבנה שמדובר בהשתלטות על ארץ עשירת נפט, התמיכה הצטמצמה. אנו עדים למלחמת אזרחים בלוב, ולתמיכת ארה"ב וגרורותיה ב"מורדים" שאיש אינו יודע מי הם. יש להניח שהממשלה החדשה בלוב תורכב לפי האינטרסים של ארה"ב. השמאל הולך ומתאחד סביב הדרישה לסילוק כוחות ארה"ב-נאט"ו מלוב. כוחות אלה אינם הפתרון, הם חלק מהבעיה.
השימוש בשיטת ה"התערבות ההומניטרית" הפך לכלי המאפשר לארצות ההון הגדול להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות, כולל בהתערבות צבאית. תמיד יש נימוקים נאצלים המצדיקים זאת. נימוקים אלה אינם יותר מהסוואת האינטרסים של מעצמות המערב. ההתקפה על עירק הוכיחה את הצביעות בשיטה.
היום האזור שלנו מספק הוכחות נוספות לכזב ב"התערבות ההומניטרית". התסריט ברקע הפלישה ללוב אינו עומד במבחן ההיגיון והצדק. לא הוכח שפני המשטר בלוב היו לרצח עם, ולא הוכח שהתקפה רצחנית על לוב היא הדרך היחידה למנוע שואת מלחמה. יש יסוד להאשמת משטר קדאפי בפשעים נגד אזרחי ארצו, אך תופעות כאלה שכיחות באזור. אפילו לא היינו פוסלים התערבות עקרונית, אין הוכחות ודאיות לממדי המעשים. יש חשש שהתסריט בושל כדי לשמש אליבי להתערבות מהירה.
השילוש הקדוש של אובמה, קמרון וסרקוזי לא הזעיק את האו"ם נגד פלישת ערב הסעודית לבחריין, פלישה הסותרת את מגילת האו"ם. בבחריין ננקטת תוקפנות בלתי לגאלית, ומשבר הומניטרי הולך ומעמיק. אך ערב הסעודית היא בת הברית המרכזית של ארה"ב באזור. נשיא תימן, סלאח, שולט ביד ברזל בארצו 40 שנה בגיבוי אמריקני. לאחרונה שוקלים האמריקנים להחליפו בגין ביצועים כושלים. הדבר מטופל כעניין אמריקני פנימי...
הצגת הדמוקרטיה בסוריה ובאירן מחייבת גישה כוללת. שלטון השילוש הקדוש של אובמה, קמרון וסרקוזי באזור הוא שלטון של אלימות. יש מאמץ תעמולתי להוכיח שאין הבדל בין סוריה ואירן לבין העריצים המשרתים את וושינגטון בנאמנות נגד עמיהם. שתי הארצות הללו ניצבות בפני סכנת תוקפנות מצד המעצמה הגרעינית ארה"ב והמעצמה הגרעינית (לפי מקורות זרים) ישראל. חטאן החמור הוא סירובן להשתלב אסטרטגית וכלכלית במערך של ארה"ב. למשטרים אלה יש נטייה להגדיר כל פעילות מחאתית כפעולה חתרנית, ולכן קיימת דרישה צודקת בדעת הקהל הדמוקרטית לכבד את זכויות העם.
התומכים בעצמאות סוריה ואירן מדגישים את חשיבות השינויים הדמוקרטיים, כדי לבסס את התמיכה העממית במדינות אלו, הנחוצה כדי לחסום תוקפנות אפשרית. המגמות הניאו-ליברליות המסתמנות בשתי המדינות, על רקע המשבר הכלכלי הבינלאומי, הן ההפך ממה שדרוש לחיזוק התמיכה העממית בשתי הממשלות.
בשמאל עקבנו עד כה אחרי ההפגנות בכיכר תחריר בתקווה ובדאגה. אין להימנע מתקופת מעבר בין ההתקוממות של העם לבין הרכבת ממשל דמוקרטי חדש. אך בינתיים צובר הצבא, במצרים ובתוניסיה, עוצמה רבה, שניתנה כפיקדון לחסימת ניסיונות של חוגים הקשורים ברודנים המודחים - לחזור לשלטון. במצרים מדברים על הסכם בין הצבא ובין האחים המוסלמים.
בכל מהפכה, אם לא מתקדמים - נסוגים. למרות אביב העמים בעולם הערבי, עדיין יש כוחות חזקים במצרים שמבקשים לכונן משטר של מובארק ללא מובארק. השמאל התומך בתהליך המהפכני מייחל לפרוגראמה לוחמת חדשה, שתציג יעדים מדיניים, חברתיים וכלכליים שבלעדיהם אין לגבש חזית עממית רחבה.
ידוע שכיום השמאל אינו גורם חזק בעולם הערבי. יש לשער שכוחות השמאל יתעצמו על רקע המצב המהפכני המעמיק. המורשת של ג'מאל עבד-אל-נאצר אמורה לשמש מקור רעיוני מגייס. הכרחי לבנות מודל של עצמאות לאומית מדינית. הצעד הראשון צריך להיות איחוי הקרע המסוכן עם אירן.
הצלחת המהפכה הדמוקרטית הערבית תלויה בהתוויית דרך המפנה עורף לכלכלה הניאו-ליברלית שזכתה לפריחה במשטר מובארק. יש לאחל לעם במצרים ולעם בתוניסיה שיחדשו את התנופה המהפכנית הבנויה על תמורות יסוד בפוליטיקה ובחברה.

תאריך:  13/04/2011   |   עודכן:  13/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התערבות הומניטרית - מי מרוויח?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עוד דעתן חסר דעת
יואל קורנבלום  |  13/04/11 21:23
 
- אכן שימוש במושגים מעורפלים...
ירון זכאי  |  13/04/11 23:30
 
- לא אנרכיסט, מרקסיסט
ע. הנביא  |  14/04/11 00:20
2
לא להתרגש
ע.ג.  |  14/04/11 01:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
אנשי ריב אנחנו, אנשי ריב ומדנים. ובואו נודה על האמת, יש ריב גדול בין הציבור המפרנס לבין התקשורת המספקת לו בתמורה, סחורה שנויה במחלוקת. זכותו של הציבור הזה להשתתף ולקחת חלק "מתאים" במרחב התקשורתי. חובת המדינה לפעול שכך יהיה
עו"ד יוסי דר
מערכת המשפט בישראל תלויה כמעט לחלוטין בממשלה - כלומר בראש הממשלה - ככל שהדבר נוגע לתקציבים, לבינוי, לרווחת השופטים וכיוצא באלה עניינים שמהם מורכב היומיום שלנו    ערוץ 10 ורביב דרוקר, תסיקו את המסקנות לבד...
רן מלמד
זו המסקנה העולה מראיונות שקיימו מתנדבי "הכוח להשפיע - תושבים עושים שינוי" מיסודה של עמותת "ידיד", בקרב תושבים המקבלים סיוע מעמותות המזון    הרעיון לביצוע הראיונות עלה במוחה של ר"ד, פעילה חברתית מקרית-גת    אי-ביטחון תזונתי
יהודה דרורי
אין ספק כי אנחנו חוזים פה בחוצפה וצביעות של כמה מה"לשעברים"    עכשיו יש להם החוצפה לומר "תחזרו על השגיאה שלנו ואז נראה בהיסטוריה יותר טוב"
איתן קלינסקי
והפעם - על ציפורה המדיינית. ציפורה היא אישה דעתנית אקטיבית אשר יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. ציפורה ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות שקשה לה להשלים שישנם דברים השמורים רק לגברים. היא מוכיחה שאין מקצוע או עיסוק שהיא אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il