X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסנת בת פוטי פרע - הבת הרביעית בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים, שם אומצה בידי אדם הנמנה עם צמרת הכהונה המצרית אך אסנת קיבלה על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה אישית וזכתה למעמד שווה בתא המשפחתי
▪  ▪  ▪
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (א')
איתן קלינסקי
דמותה הנשית של תמר משדרת עוצמה של כנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו. היא דמות המופת של אישה הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים וראויה לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח מתוך גלריית הדמויות של מסורת ישראל בסיפור של התהוות עם בארצו
לרשימה המלאה

כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ב')
איתן קלינסקי
והפעם - על ציפורה המדיינית. ציפורה היא אישה דעתנית אקטיבית אשר יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. ציפורה ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות שקשה לה להשלים שישנם דברים השמורים רק לגברים. היא מוכיחה שאין מקצוע או עיסוק שהיא אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר
לרשימה המלאה

כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ג')
איתן קלינסקי
הבת השלישית - אילה פרוקצ'יה * היא הצילה את כבודו של עם ישראל אל מול שררה ואטימות לב של משרד הפנים, שהתחפש במדינת ישראל לפרעה מלך מצרים במתן פסק הוראה, לפיו כל עובדת זרה חוקית, אם ילדה תוך כדי עבודתה כאן, יש לגרש הילוד ואותה
לרשימה המלאה

לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי "כנגד ארבעה בנים דיברה תורה", אקיים בביתי השנה גם את הקריאה "כנגד ארבע בנות דיברה תורה". עד כה התייחסתי במאמריי הקודמים לשלוש דמויות. אני מסיים את חובי בהצגת הדמות הרביעית, והיא אסנת בת פוטי פרע, אשת יוסף, אם שני הבנים - אפרים ומנשה.
יש לנו בתורה מידע מצומצם בספר בראשית [פרק מ"א, 45]: "ויקרא פרעה שם-יוסף צפנת פענח ויתן לו את-אסנת בת פוטי פרע, כהן אן, לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים". וכן יש לנו עוד פרט אינפורמטיבי קצר באותו פרק [פסוק 50], לפיו אסנת ילדה את ילדיה "בטרם תבוא שנת הרעב".
יוסף הצדיק נישא לנוכרייה?
לפנינו סיפור על בת עם זר הנישאת ליוסף. יוסף מתערה בחיי החברה המצרית, עולה בסולם הדרגות, משתלב בממשלו ובאופן הטבעי ביותר הוא נושא לאישה בת למשפחה הנמנית לצמרת הכהונה במצרים. אסנת, רעייתו של יוסף, באה מהעיר אן, עיר המקדשים בממלכה המצרית, אשר לימים זוהתה עם הליופוליס שבאזור הדלתה של הנילוס.
המעט שקיים בתורה ובמסורת חז"ל על נישואי יוסף עִם בת עַם זר מעלה בפנינו תמיהות רבות. הדממה, שגזרה על עצמה ספרות חז"ל הענפה, נובעת מהתחמקות בדיון כיצד נשא יוסף לאישה בת עם נוכרי, דבר המונע את השתייכות צאצאיו להימנות אל בני עמו.
רק במקורות מאוד מאוחרים החלה התמודדות עם השאלה, כיצד קרה שיוסף נשא לאישה נוכרייה, בת משפחה מצמרת הכהונה המצרית, והיא אם ילדיו - אפרים ומנשה, שהפכו להיות אבות לשבטי ישראל. אותם מקורות מחלצים אותנו מהמבוכה, בכך שהם קובעים כי אסנת היא בתה של דינה בת יעקב. למעשה, יוסף נשא לאישה את אחייניתו, שנולדה ממעשה האונס שביצע שכם באם דינה.
לפי אותם מקורות, בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים. שם אומצה בידי אדם הנמנה עם צמרת הכהונה המצרית. בתיאור הזה מרחיב החיבור בפרקי דרבי אליעזר [פרק ל"ז], לפיו יוסף נשא לאישה את בת עמו, לה הוא נתן כתובה נאה.
בת הדת היהודית מתוך בחירה
אישית, אני מתרשם מתיאור הארוחה שערך יוסף לאחיו. הוא נותן מקום של כבוד לרעייתו, אסנת. יוסף שובר כאן מסגרות ומנהגים, לפיהם האישה מוצנעת בביתו של המארח ומקומה רק מאחורי הקלעים, במטבח. יוסף נוהג אחרת - הוא נותן לה מקום של כבוד בקדמת הבמה [בראשית רבה צ"ב, ל"ד].
גם התרבות היוונית השאירה לנו חיבור מרגש בשפה היוונית מהמאה השנייה לספירה על האהבה בין יוסף ואסנת, חיבור שהתקבל עם הזמן בשם "יוסף ואסנת". עיקרו של הרומן הוא סיפור אהבה בין אסנת ליוסף, אהבה כנה שהביאה את שניהם לחיק אהבה ולהחלטה על בניית תא משפחתי. אסנת מקבלת על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה והחלטה אישית שלה ולא מתוך אילוץ.
אני מתרשם מהעוצמה של אסנת, שהצטרפותה לעם היהודי היא מכוח החלטתה האישית. גם אם אקבל את הדעה של פרופסור אביגדור שאנן ופרופסור יאיר זקוביץ - "שיש להניח, כי ספר זה בא לעורר מגמות שרווחו בעולם היווני הקדום, כאשר נוכרים ובעיקר נשים נוכריות הצטרפו אל עם ישראל"1. שאנן וזקוביץ מודים שהרומן הזה "מספר על אהבה עילאית וטהורה בין גבר לאישה"2, בין יוסף הרועה מארץ כנען ובין אסנת בת למשפחה מעיר המקדשים.
בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מבקש לראות באסנת את הבת הרביעית במסגרת "כנגד ארבע בנות דיברה תורה". אני רואה באישה אסנת, כאישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך רואה אותה גם יוסף.

1. "גם כך לא כתוב בתנ"ך", פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שאנן (עמ' 144).
2. שם (עמ' 145).
תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ד')
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
מדרש אפולוגטי של חז"ל.
לאיתן  |  15/04/11 11:18
2
תמשיך להיות איתן .
לאיתן  |  15/04/11 11:27
3
הסיפור על דינה מאולץ
ידידיה  |  17/04/11 17:22
4
יפה שנתת ביטוי לקולה של האישה ל"ת
שולה.  |  17/04/11 17:32
5
מקבל את גישתך
עלי בן אהרון  |  17/04/11 18:02
6
איתן , כלל הכבוד ל"ת
עדית בן יעקוב  |  18/04/11 18:37
7
חובה לתת כבוד לאישה בהגדה
כנגד ארבע בנות  |  18/04/11 19:27
8
אסנת-פרק עלום, 4 בנות זהמקורי
החלמאית  |  19/04/11 22:30
 
- תודה למגיבה מס' 8
איתן קלינסקי  |  20/04/11 08:08
9
בת רביעית
א ש ליאור  |  19/04/11 22:32
10
לאיתן תודה ל"ת
זבולון לוי  |  20/04/11 13:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עבד אל-סלאם נג'אר
יש דיסוננס בין ההצהרות והמעשים של השמאל היהודי. בחמש השנים האחרונות מקבלים רובם את ה"מדינה היהודית-דמוקרטית", ומדגישים את המרכיב הדמוקרטי. הם לא מבינים שהמרכיב "יהודית" לא מאפשר קיום למרכיב "דמוקרטית"
נסים ישעיהו
עבודת השם צריכה להיעשות בגשמיות דווקא, משום שהתעסקות ברוחניות תוך ניתוק מהגשמיות, היא בפירוש לא עבודת השם וספק אם זו עבודה בכלל, כי מי שעושה את עבודת השם - עושה אותה כי טוב לו עם עשייתה
שי שהמי
חוק נכסי הנפקדים היוצר אפליה בין סוגים שונים של אוכלוסיה - בהתנחלויות היהודיות בירושלים המזרחית - על בסיס גזעי, הוא חוק גזעני המתאים למדינת אפרטהייד, ולא למדינה המתיימרת להיות "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון"
גלעד (גילי) חסקין
בחמש השנים האחרונות אנחנו פוסעים במדרון חלקלק בנוגע לשוויון אזרחי יהודי-ערבי. מלמדות זאת גם התגובות הרופסות בציבור ל"מכתב הוורוד", מסמך השטנה, אחרי "מכתב הרבנים" שקראו לא להשכיר בתים לערבים, ולפני המסמך ש...
דודו אלהרר
הזהות הישראלית היא פיתוח והמשך של הזהות היהודית    לפיכך, יש להודות, חיים להם במדינת-ישראל שני ציבורים שונים בתכלית זה מזה - יהודים מחד-גיסא וערבים מאידך-גיסא    העוינות ביניהם טבעית לגמרי    הערבים בישראל הם אויב מר מכל אויב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il