X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על ציונות בימינו: בעל המאה הוא בעל הדעה? - לא בכל מחיר כרסום ביחסי ישראל והתפוצות, או שינוס מותניים ויציאה לדרך חדשה...?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לאחרונה נתקלתי בשני מאמרים מהתקופה האחרונה, העוסקים ביחסי ישראל עם יהדות התפוצות. מאמר של פרופסור שלמה אבינרי, שהוא תגובה להצעתו של נתן שרנסקי, יו"ר הנהלת הסוכנות, שהסוכנות ולא הרבנות הראשית לישראל תהיה הכתובת שאליה יפנה משרד הפנים לשם בדיקת תקפות גיורם של מועמדים לעלייה; המאמר פורסם בהארץ (23.2.11)1. מאמר שני הוא תגובה למאמרו של אבינרי, שאותה פירסם פרופסור יחזקאל דרור, בהארץ, ב-1.3.11 2, ובה הוא שולל את גישתו של אבינרי, בטענה ששאלת הריבונות שמעלה אבינרי, אינה השאלה היחידה ואפילו לא השאלה המכרעת בגיבוש תשובה נאותה להצעתו של שרנסקי. לדעתו, התשובה לשרנסקי נשענת על "שתי רגליים" - ריבונות היא אחת מהן ויחסי הקבע של ישראל עם התפוצות היא השנייה. לדעת דרור: "אחד הייעודים העיקריים של ישראל הוא לשמש כמדינת הליבה של העם היהודי...". "כלומר, הצידוק לקיומה של ישראל אינו מצוי בה בלבד, אלא במידה רבה בהיותה בסיס חיוני לעתיד העם היהודי...". הטיעונים ברורים, ההנמקות והמשמעויות האופרטיביות ברורות הרבה פחות; לאלה אני מבקש להתייחס בקצרה.
שתי העמדות הנ"ל מבטאות מחלוקת מתמשכת בין היישוב בארץ לבין ארגונים יהודיים בתפוצות, שימיה כימי ההתיישבות החדשה בארץ-ישראל. מצד אחד ניצבת התפישה הציונית הקלאסית, הרואה במדינת לאום יהודית "בית לאומי יהודי", משמע: מדינת היהודים כולם; ומצד שני נמצאת קשת רחבה של דעות - מהתנגדות נחרצת למדינה יהודית ועד לקביעה שמשקמה מדינה יהודית עצמאית, היא עומדת לעצמה; יהודי העולם, אם ירצו ולכשירצו, רשאים להצטרף אליה "בזמנם החופשי".
המדינה היהודית קמה על יסוד גישה אקטיביסטית, הרואה בה בית לאומי יהודי וגורסת שהגשמה ציונית, ביסודה, היא עלייה והתיישבות במדינת ישראל. ברוח זו חוקקה חוק שבות, המאפשר ל"כל יהודי" להצטרף אליה ללא קושי, לקבל באופן מיידי אזרחות ולהשתלב בחיי המדינה כשווה זכויות וחובות לאזרחים האחרים, בין אם נולדו בה ובין אם עלו אליה. זכורים היטב הוויכוחים המרים שניהלו בן-גוריון ומנהיגים ציוניים אחרים עם המנהיגות היהודית בתפוצות, בדבר "החובה ציונית" להגשמה, שיסודה בעלייה והתיישבות קבע בישראל. באותה רוח עוד דיבר רבין בהיותו ראש ממשלה (1976), כאשר כינה את היורדים מישראל "נפולת של נמושות"3.
ברמה הסכמטית, התמונה פשוטה לכאורה, אלא שנאמר לא אחת ש"אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" - וכך גם בסוגייה שבה דנים שני הפרופסורים הנכבדים. כנראה שההבדל בין דיון אקדמי, שאותו ניתן לא פעם לפתור על-ידי הגדרות חד-ממדיות ולעתים אפילו פשטניות, החיים החברתיים, הפוליטיים והאידאולוגיים סבוכים הרבה יותר.

בין ישראל לקהילה היהודית בארה"ב

הקושי בוויכוח העולה ממאמריהם של שני הפרופסורים הנכבדים, הוא ששניהם צודקים ושניהם מעלים טיעונים נכונים. חולשת עמדותיהם נובעת מכך שהם מסתפקים בחזרה על בעיות ודעות ידועות, אך אינם מנסים להתמודד עימן בהצעת דרכי פתרון, שכן אף אחת משתי העמדות לא תוכל לשרוד בגפה לאורך זמן, כגישה יחידה המתעלמת מההיבטים האחרים של המציאות.
קל להבין גם את עמדות הרבנות והרבנים לגווניהם. עמדה זו נגזרת מן ההלכה מזה ומן האיומים המתגברים על המסורת היהודית מזה. כך היה גם בתקופות הממושכות של הגלות, ומאותן סיבות ממש. ההלכה ניתנת לפרשנות אך לא לשינוי, ואיומים היו תמיד. החשש שפרשנות תתפרש כשינוי או תיגרר לעבר שינוי, נתנה רק בידי יחידי סגולה את הסמכות לפסוק הלכות ורק יחידים בין יחידי הסגולה הצליחו להשפיע גם מחוץ לקהילותיהם. האיום הביא להסתגרות, להקפדה יתרה בקלה כבחמורה ובמקרי-קיצון גם ל"קידוש השם". האופי הגלותי שעוצב במשך עשרות דורות, ובחלקו מתייחס למדינת-ישראל בחשדנות על שום ריחוקה מהמקורות (גם כשאין בכך צורך ואין לכך צידוק), יוצר בישראל ובתפוצות, גם כיום, אותה הסתגרות ואותה צפידות מול צרכי השעה; היהדות החכמה והמסתגלת של העבר הרחוק הפכה ברובה ליהדות המאובנת כיום, ובמקום שהיא מתירנית וגמישה יותר, חיקוי היסודות הזרים ליהדות, נראה מובהק יותר משימור עכשווי של היסודות היהודיים המסורתיים (אירופיים או מזרח-תיכוניים).
הדילמה היהודית כבר מאות שנים היא ההתבוללות. התבוללות ולא הכליון הפיסי היא שהביאה לאובדן אדיר של נפשות יהודיות בגלות שאחרי חורבן בית שני. מדינת-ישראל, בראייה הציונית הקלאסית, לא נועדה לפתור את בעיית היהודים רק בתחומי הקיום הפיסי, אלא לספק גם פתרון יהודי-רוחני. דומה שפן זה נעלם גם מדיונם של הפרופסורים המכובדים, והיפוכו נמצא בהצעתו של שרנסקי; ישראל אינה יכולה לשמר את מקומה המרכזי בעם היהודי מבלי שתהיה לו מרכז מדיני-רוחני. הצגת תביעה המוליכה לכיוון כזה, אינה קריאת תיגר מינהלית על חלוקת האחריות והסמכות בין מוסדות המדינה לגורמים יהודיים אחרים במטרה לשפר תהליכי ביצוע, היא ערעור על עצם התפישה הציונית הגורסת שלעם היהודי דרוש מרכז לאומי מדיני-רוחני אחד5, ומבלי שיישמר עיקרון זה יתפצל העם בסופו של דבר ויתרסק.
אין ספק שמבחינה כלכלית ומבחינת הביטחון הפיסי, בינתיים, מצבה של הקהילה היהודית בארה"ב טוב ממצבה של ישראל. מאידך-גיסא, אין גם ספק ששיעורי ההתבוללות בה גבוהים בהרבה מהשיעורים בישראל, וכמעט בכל קהילה יהודית אחרת בעולם. זו כנראה פונקציה של ה"חיכוך" הפתוח של חברי קהילה זו עם הסביבה הלא יהודית, ושל העובדה שלא מצאה דרך יעילה להתמודד עם פיתוייה של פתיחות זו. ההבדלים בין ישראל לקהילה היהודית האמריקנית, הם נימוק חשוב במתן עדיפות לפתרון השומר את ישראל כליבת הקיום הלאומי היהודי על כל פתרון אחר. אבל כדי שמצב זה יימשך, חייבת ישראל להיות קשובה ליתרונותיה ולטפח אותם, ולחסרונותיה ולמזער אותם. בסופו של תהליך ייקבע מבחן התוצאה - רצונות, נכונות להקרבה ותנאי סביבה מסייעים - ולא אידיאות יפות או אינטרסים בני חלוף, אבל לדרך חשיבות רבה.
מדינת ישראל צריכה לשמר את ריבונותה, משום שפירוש הריבונות הוא שבידה מקור הסמכות לקבל החלטות בכל תחומי החיים על-פי שיקוליה וצרכי הקיום שלה. חרף התלות של ישראל בארה"ב והמשקל הרב של היהדות האמריקנית ביצירת ובשימור התמיכה האמריקנית בישראל, אסור לישראל להתיר לגורמים שאינם חלק אינטגרלי מחיי היומיום שלה להכריע בסוגיות יסוד. מאידך-גיסא, עליה לשמר ולטפח קשר עם התפוצות, ובמיוחד עם הקהילה היהודית בארה"ב, משום ששתי קהילות אלה יחד מהוות כיום כ-82% מכלל העם היהודי בעולם. אי-אפשר להפקיע סמכויות הלכתיות מהרבנות ואל לה לישראל ליצור מצב של ריבוי "עמים יהודיים" בישראל. יכולה היהדות האמריקנית להרשות לעצמה ריבוי של קהילות, חצרות רבנים ודפוסי פרקטיקה דתית שונים, משום שהשלימה עם מגמות של התבוללות קשה ומשום שהריחוק הפיסי בין הקהילות, לעיתים, אינו מתיר אחרת - זה אינו המצב בישראל ואסור לישראל לחתור אליו.
יתר-על-כן, אילו לא היה העם היהודי מפוצל באשמת הגלות הממושכת כפי שהוא מפוצל כיום, הייתה גם הסוגייה הדתית פשוטה הרבה יותר לפתרון. הפקת לקחים מניסיון העבר, מובילה למסקנה שכל תהליך חדש שיאומץ כיום, חייב לחתור לצמצום הפיצולים ולא לשימורם או להרחבתם.
כבר נאמר קודם שעל ישראל לחתור למציאת שפה משותפת עם יהדות התפוצות, אך לא מתוך התבטלות. בתחומים הפוליטיים, יהודי התפוצות ברובם המכריע הם אזרחי המדינות בהן הם מתגוררים. כאזרחים אין הם חופשיים לפעול בסוגיות שנויות במחלוקת בין ישראל לבין מדינותיהם. ומשום שאינם חופשיים לבחור, או שהחופש לבחור מוגבל, עליהם גם להימנע מנקיטת עמדות פוליטיות בוטות נגד ישראל, אם אינם חותרים לניכור היחסים עימה. שכן, מבחינתם הבעת עמדות המנוגדות לאינטרס הלגיטימי של ישראל6, אם טעו, מהווה "תרגיל מחשבתי" שאין הם נושאים באחריות ליישום תוצאותיו, ומאידך-גיסא הניסיון מלמד שאם יסברו שממשלתם טועה, לא יחושו חופש מלא לפעול ולהגיב מחשש שיואשמו ב"כפל נאמנויות", וכבר היו דברים מעולם, גם בארה"ב הליברלית-דמוקרטית.
בתחומי היהדות אין שום סיבה חיצונית שתמנע שיתוף פעולה מלא בין יהודי ישראל לבין יהודי התפוצות. אינני משלה עצמי שהדבר קל או פשוט, אבל הוא חיוני ליהודים באשר הם. בעיני רוחי אני רואה מוסד-על הלכתי יהודי, נקרא לו באופן סמלי "סנהדרין חדשה", מועצת רבנות עולמית או הקונגרס הרבני היהודי העולמי. מרכזו יהיה בישראל אבל תיוצגנה בו כל הקהילות היהודיות בעולם שתחפוצנה בכך, והוא יעסוק במתן פסקי הלכה יהודיים בעלי תוקף עולמי ובנושאים תורניים נוספים. על ממשלת ישראל לעודד הקמתה של מסגרת כזו, לתמוך בה כלכלית ולראות בה תחליף לרבנות הראשית הקיימת. פסקי הלכה שיקבל מוסד זה, יאומצו על-ידי מדינת ישראל וייושמו בה במידה רחבה ככל הניתן, ובכלל זה בשאלת מיהו יהודי במסגרת חוק השבות או בכל מסגרת דרושה אחרת. גוף זה תורני ולא יתערב בנושאים פוליטיים ובעניינים של ניהול המדינה או ניהול ארגוני-כלכלי של הקהילות.
מלבד סוגיות בוערות כגון "מיהו יהודי", הייתי מצפה שגוף זה יקבע עמדה הלכתית גם בשאלה הנוגעת ליישוב ארץ-ישראל. לעמדה כזו חשיבות מוסרית לאומית רבה, אם אנו מצפים שזכותנו על הארץ תוכר ותתקבל על-יסוד מקורותיה התנ"כיים, ההיסטוריים והאידיאולוגיים. אני מאמין שתהיה לכך גם תרומה בעידוד עליית יהודים לישראל - מטרה מרכזית של הציונות שטרם הושגה במלואה.

הערות

1. ראה: [קישור] (ש' אבינרי, פגיעה מהותית בריבונות (27.2.11);
2. ראה: [קישור] (י' דרור, מדינת העם היהודי כולו (1.3.11);
3. רבין התחיל ברגל רמה, אולם עד מהרה נרתע מהביקורות בחו"ל, והסתלק בצנעה מתביעותיו הציוניות המופגנות. בן-גוריון ומנהיגים מגשימים אחרים בני דורו, לעומתו, מעולם לא ויתר על תביעתו לעליית יהודים לישראל, כביטוי האולטימטיבי של הגשמה ציונית. מכמה וכמה בחינות מסמל רבין, מבני הדור הראשון למנהיגות ציונית חדשה שנולדה בישראל, תפנית. תפנית המשלימה עם פרשנויות ציוניות בעייתיות, שאינן עולות בקנה אחד עם הצורך המעשי לקיים, לשמר ולפתח את מדינת הלאום היהודי, דבר שניתן לעשותו בתנופת הגשמה רק באמצעות גיוס כל הפוטנציאל הלאומי היהודי למטרה זו. צורך זה הפך חיוני במיוחד לאחר השואה ואובדן כשליש מהעם – החלק שממנו בא עיקר הזרם המגשים;
4. יש בישראל לא מעט אנשים הרואים בחיקוי החיים האמריקניים "משאת-נפש" חדשה ומכוונים את כל מאודם ל"חיקוי מתוך התבוללות" של דפוסים אלה. ניו-יורק ותל אביב כמודלים של "ערים ללא הפסקה", הן דוגמה אחת לכך. אלא שישראל אינה ארה"ב, תל אביב אינה ניו-יורק, והמזרח התיכון אינו צפון אמריקה, וחיקוי מתוך התבוללות, כפי שגרס אחד-העם, הוא חיקוי מתוך ביטול עצמי ולכן תמיד חיקוי שלילי;
5. עניין זה מסביר היטב את החשיבות העצומה של העלייה ומניעת ירידה, עניין שבשנים האחרונות איבד לא מעט ממרכזיותו ומחשיבותו במחשבה ובמעשה המדיניים של ממשלות ישראל. זו שגיאה אסטרטגית. חרף הקשיים הקיימים בניהול וקידום פעילות זו, אסור בשום פנים ואופן לוותר עליה. נתונים של השנים האחרונות (הלמ"ס והמכון למדיניות העם היהודי) מצביעים על שוויון מספרי בקירוב של הקהילות היהודיות בארה"ב ובישראל (כ-5.25 מיליון נפש בכל אחת מהן). כל אחת מהקהילות מהווה כ-41% מכלל היהודים בעולם. אולם שיעור הריבוי הטבעי בישראל גבוה יותר מאשר בארה"ב, ושיעור ההתבוללות בארה"ב גבוה כיום בקהילות מסוימות מ-50%! אם תימשכנה המגמות הנוכחיות, איזון זה יופר בעשור הקרוב וישראל תהפוך לקהילה היהודית הגדולה בעולם, עובדה שתחזק עוד יותר את התפישה הגורסת מרכז לאומי מדיני-רוחני אחד.
6. שאותו קובעת הממשלה הנבחרת, אלא אם חותרים להתערב בעניינים הפנימיים של ישראל ולפגוע בריבונותה.

מיהו יהודי? שאלה דתית-לאומית-מהותית

השאלה האמיתית שעל הפרק אינה מי יקבע "מיהו יהודי" לצורך חוק השבות, אלא כיצד נגרום לכך שיהודי ישראל וגם יהודי התפוצות - אם לא כולם, אזי למצער רובם ככולם - יקבלו את ההכרעה מתוך הסכמה או השלמה. אם ניכשל בכך, אין כל חשיבות לשאלה מי החליט או מה החליט. התוצאה תהיה החרפת המחלוקות, הגדלת הניגודים, התרחקות והתנכרות, עוינות ואפילו נקמנות. "סוגייה פעוטה" זו זיהה בן-גוריון בשעתו ובגינה קיבל את הרבנות הראשית כפוסקת בישראל בשאלת מיהו יהודי, ונמנע מהכרעה בשאלות-יסוד של יחסי דת ומדינה בישראל. על כן, חרף עוצמתו הפוליטית האדירה בחמש השנים הראשונות לעצמאות, בהיותו ראש הממשלה הראשון, ומי ש"הקים את המדינה...", נמנע מכתיבת חוקה אותה התכוון במוצהר להביא להכרעת מועצת העם זמן קצר לאחר הכרזת העצמאות. מצב המלחמה, הרצון ללכד שורות ולא לפצלן, הצורך בתמיכה של יהדות העולם וסיבות רבות נוספות, הביאו אותו, פוליטיקאי מעשי וממולח, למסקנה שלא זו הדרך ולא זו השעה.
מה השתנה כיום? - מהותית, כמעט לא דבר; בתנאים ובנסיבות - הרבה מאוד. המדינה כבר בת שישים ושתיים. "דור המדבר" הולך ותם. קמו כאן ובתפוצות רבים שאינם מודעים לשורשים ההם של הוויכוחים הגדולים בשאלות אלה, שורשיהם, נימוקיהם ומידת הרלוונטיות שלהם כיום. רוחות חדשות של פוסט-מודרניזם שוטפות כל חלקה טובה ביסודות האידיאולוגיים ה"ישנים", ובהיחלש הזיקה הישנה והמודעות לסיבותיה ומשמעויותיה, חותרים לקעקע יסודות אלה מתוך חוסר הבנה מהולה במידה רבה של חוסר סובלנות.
בפרמטרים רבים ישראל כיום חזקה הרבה יותר משהיתה, משקלה הדמוגרפי ביהדות העולמית גדל והמדינה כבר בת 62 ומשכילה לגדול ולהתפתח חרף משברים מקומיים ועולמיים שונים שעוברים עליה. יש כאלה שסבורים שהציונות סיימה את תפקידה ההיסטורי בכך שהקימה את מדינת-ישראל ובוחרים לשכוח שהקמת המדינה לא הייתה היעד היחיד שהציבה לעצמה הציונות כתנועת השחרור הלאומי של העם היהודי בעת החדשה. חריפות הטראומה של השואה הולכת ושוככת, וקמו בעלי אינטרסים רבים ושונים שמקדמים בשקיקה תהליך זה. נוצרים ניגודי אינטרסים בין ישראל לבין יהדות התפוצות, במיוחד בין ישראל (מוקד מדיני ותרבותי מרכזי של העם היהודי) לקהילה היהודית הגדולה והחזקה שבארה"ב (מוקד דמוגרפי ותרבותי מרכזי לא פחות), וככל שישראל מצטיירת כבוגרת וחזקה יותר, חילופי הדורות עושים את שלהם והקשר האמוציונלי הישן מוחלף בהתייחסות עניינית וביקורתית יותר. כך מתגבר המאבק בין ישראל לבין הקהילה החזקה שבארה"ב על ההגמוניה בעולם היהודי העכשווי.
ביסוד המחלוקת ניצבים שלושה גורמים מרכזיים:
  • ראשית, ישראל כבר אינה "ילדת-פלא". כבוגרת יותר היא נשפטת על-פי מעשיה והישגיה, וכאן בצד הישגים יוצאי-דופן, ניצבים גם כשלים לא פשוטים; במיוחד מדאיגים בהקשר זה הכשלים היהודיים ודעיכת הסולידריות והלכידות החברתית.
  • שנית, ישראל כבר אינה מקבלת "תרומות" ומתנות, ותמורת סיוע שמגישה לה היהדות האמריקנית (בעיקר), היא מצפה לתמורה ישראלית רצויה לה. תמורה ישראלית היא למשל אימוץ דרך החיים של היהדות האמריקנית4, אם בתחום הפרקטיקה הדתית ואם בתחום סולם הערכים המקובל.
  • שלישית, היהדות האמריקנית חשה ככל הנראה בתמורות המתרגשות על העולם בכלל, ועל המערב וארה"ב בפרט, ומבינה שמקרה קיצון של תמורות אלה עשוי להעמיד אותה בניגוד עניינים עם ישראל.
את הדרך להימנע מעימות אפשרי כזה, עיצבו חלקים בחברה היהודית בארה"ב, בדמות תמיכה בגורמים פוליטיים בישראל, שעמדותיהם ככל שניתן להעריך, מקטינות חיכוך אפשרי עם הממשל בארה"ב. אם בעבר הייתה ממשלת ישראל מעצבת המדיניות היחידה, ומול מדיניות זו ניצבו תומכים מובהקים ומובהקים פחות, ובקצה הספקטרום הלגיטימי ניצבו הצופים הפסיביים - החידוש כיום הוא שמותר להיאבק גם מבחוץ כנגד מדיניות הממשלה הנבחרת בישראל. ממקורותיה של מציאות זו נובעת להערכתי גם הצעתו של שרנסקי, משום שקשה לקבל שאינו מבין ששאלת מיהו יהודי אינה שאלה פוליטית-ארגונית, אלא דתית-לאומית-מהותית.

תאריך:  17/04/2011   |   עודכן:  17/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי יקבע מיהו ומהו יהודי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מי הוא יהודי?רק משיח בן דוד
פלא יועץ   |  18/04/11 11:51
 
- המשיח יבוא לחתום על המוגמר
רפי לאופרט  |  20/04/11 10:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
6 הערות, הארות ושאלות על סדר היום לאור המצב המדיני-ביטחוני-פוליטי, ויש גם הצעות לפתרון: הצונאמי המדיני שאנו נמצאים לפתחו; אנחנו וטורקיה - מדוע יש לתקוף אותה הסברתית; חקירות רה"מ בתקופת כהונתו - החלת "החוק הצרפתי"; יוזמת הבכירים לשחרור גלעד שליט - יוזמת הבכירים הביטחוניסטים?; איך בוחרים וממנים ראש שב"כ בישראל?; למה מיהרו עם טקס חלוקת הצל"שים כשכולם מבקשים לדחות?
זאב בן-יוסף
זאב בן-יוסף מהרהר על הפרדוקס הבלתי נמנע של החיֵרות האישית שלא תוכל להתממש אלא אם ישעבד האדם מרצונו החופשי את חירותו לאומה ולחברה בהן בחר לחיות
מני ישי
בציבור הכללי ישנם לא מעט "תמים" שאינם יודעים שמץ על היהדות    בורים גמורים שאיתם צריך להתחיל מ-א"ב    מצד שני, ישנם גם "רשעים", המכירים את התורה לפרטיה ודקדוקיה, אך מתנגדים לה אידיאולוגית
חן בן אליהו
כיצד הפך צה"ל, כמעט מבלי שנשים לב, מצבא אדיר ומפואר שלחם בגבורה את מלחמות ישראל וכל מעייניו היו נתונים להגנת העם, המדינה והארץ, לצבא נטול כמעט יכולות לחימה הפועל בלי בושה ובלי למצמץ כנגד העם, המדינה והארץ
אברהם שרון
שמעון פרס, אם יש משמעות לביקורך באוהל המשפחה מחר ואם עשויות לצמוח ממנו תועלת ותקווה, הן גלומות רק בקריאה מפורשת שלך, אמיצה ונוקבת, לראש הממשלה להסכים לשחרר את החייל השבוי גלעד שליט במחיר הידוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il