X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלּא יְדָעוּךָ" - אין לי זכות לשפוט את ירמיהו על אמירה כזו, במצב בו הוא זועק מנהמת לבו לנוכח מראות האימה. אך אני חייב לשאול את עצמי ואת החברה בה אני חי, האם ברצוני לבחור במורשת השנאה והנקמה או בציוויי חמלה ואהבה בין פסח לשבועות
▪  ▪  ▪

שבעת השבועות מפסח, חג היציאה מעבדות לחירות, עד לשבועות, שאחד מסימניו היותו חג מתן תורה, זו תקופה המציבה בפנינו התמודדות עם הוויה לאומנית מסוכנת המשתלטת על טקסי החגים ומשתלטת על מציאות חיינו היומיומיים במישוריות החברתית והמדינית.
לא מזמן קראנו את ההגדה של פסח, שיש לה מקום מרכזי בטקס ליל הסדר שלנו כבר למעלה מאלף שנה. הגדת הפסח לא נכתבה על-ידי אדם אחד בזמן אחיד. ההגדה היא לקט קטעים הנפרסים על פני מאות שנים. יש בה קטעים קדומים מתקופת התנ"ך עם שילוב מאוחר יותר של קטעי משנה ומדרשים ותוספות עוד יותר מאוחרות של פיוטים מימי הביניים.
אחת האמירות ששולבה באיחור רב במאה האחת-עשרה כוללת את הציטוט מתהלים פרק ע"ט, פסוק ו': "שפוך חמתך אל גויים אשר לא ידעוך, ועל ממלכות אשר בשמך לא קראו".
אני נמנה בין אלו, שהחליטו לא לקרוא את הקטע הזה. אני רואה בהגדה סיפור של אמירה לילדיי ולנכדיי. הם רשאים לגבש הזדהות עם כל אמירה שהם יבקשו להם. אבל אינני רוצה להעביר להם אמירה שמזדהה עם משאלה לנקמת דם. אם הם יחליטו לאמצה, זו זכותם. אותי היא תצער.
גם בחג פורים הבהרתי לילדיי ולנכדיי את הסתייגותי מהאמירה במגילת אסתר פרק ח', פסוק י"א: "להשמיד ולהרוג ולאבד את כל חיל עם ומדינה טף, נשים ושלל לבוז". ועל-פי פסוק 13 נקבע היום הזה ליום שמחה ונקם מכל אויבינו באשר הם שם.
אינני רוצה נקם בנשים ובטף של עם הנמנה עם אויבי עמי בשמחת חג פורים. אינני רוצה יום נקם בפסח - חג היציאה מעבדות לחירות - באמצעות שפיכת חמת אלוהים על כל ארצות הגויים.
אינני רוצה להעביר לילדיי בבחינת ו"הגדת לבניך", שחזון אחרית הימים כולל חזות קשה של יום דין אוניברסלי, בו ישפוט האל את האומות שבשמו לא קראו. עולמי הרוחני מבוסס על כמיהה לעתיד של רעות בין כל העמים.
בעולם שלי, בחובה של "והגדת לבנך" יש מקום לבני כל הדתות, גם לאלו ששמים את כל יהבם בפסלו של בודהה, ולכאלו שרואים בכנסייה או במסגד כביתם. וכך הייתי רוצה שילדיי ונכדיי יגיעו לחג השבועות, חג מתן תורה.
גם ירמיהו הנביא בפרק י', פסוק 25, קורא: "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך". מדובר בנביא שראה לנגד עיניו חורבן טוטאלי. הוא כואב ודואב את מראות הרעב, המוות וההשפלה שפקדו את עם ישראל ב-586 לפנה"ס.
אין לי זכות לשפוט את ירמיהו על אמירה במצב בו הוא זועק מנהמת לבו לנוכח מראות האימה. אבל אני חייב לשאול את עצמי ואת החברה בה אני חי, האם ברצוני לבחור במורשת השנאה והנקמה או בציוויי חמלה ואהבה. האם אני רוצה לגדל דור על ציווי המחייב "שפוך חמתך" או לגדל דור בדרכי "שפוך אהבתך" - אהבה לגר הגר בתוכנו ולאהבה לכל העמים, כולל אלו החיים בשכנות לנו.
מצערת העובדה שבסיומה של כל תפילה בבית הכנסת, שלוש מאות ששים וחמישה ימים בשנה אנו אומרים "עלינו לשבח", שבח שיש בו הסתייגות מהאחר: "עלינו לשבח לאדון הכל... שלא עשנו כמשפחות האדמה, שהם משתחווים להבל ולריק, ואנחנו כורעים ומשתחווים ומודים לפני מלך מלכי המלכים, הקב"ה".
אינני רואה במוסלמים, בנוצרים, בבודהיסטים ובבני כל דת ואמונה אחרת, כאנשי הבל וריק, הם עבורי בני אדם ואנשי תרבות שאני חש כלפיהם הערכה וכך גם כלפי תרבותם. לכן הייתי מעדיף שבסיומה של כל תפילה בבית הכנסת - השבח יכלול ברכה בנוסח הזה: "אֱלוֹהִים, שְׁפוֹךְ אַהֲבָתְךָ עַל כָּל הָעַמִּים, עַמִּים שֶׁיְּדָעוּךָ וְעַמִּים שֶׁלּא יְדָעוּךָ".
סיפור חג השבועות הוא הזדמנות פז להנחיל ערכי "שפוך אהבתך על כל העמים". רות, בת עם מואב, נישאת לבועז, איש בית לחם. מואב שימשה מקום מקלט לבני ישראל בעת מצוקה כלכלית, כך הגיעה לשם משפחתה של נעמי, כשם שמצרים אספה לחיקה בעת מצוקה כלכלית את אברהם אבינו, את יעקב ובניו וסעדה אותם.
בחג השבועות אנחנו לא נתמקד במואב של עגלון מלך מואב שהציק לשבט בנימין (שופטים ג'), לא במלחמות בהן חברה מואב לעמון ועמלק נגד ישראל (שם י"ג) - אנחנו נתמקד ביריעה ההיסטורית המציבה אלטרנטיבה לאימת המלחמות והשנאות.
נפתח צוהר למה שעושה מציאות של עתות שלום, מציאות של יחסי שכנות טובה בין שני העמים, שידעו גם להתגבר על תקופות איבה. מואב הפותחת שעריה לפליטי רעב מבית לחם. נרקמות מערכות יחסים אנושיות, שאחת מהן מקבלת את ביטויה במעשה החסד של רות המואבייה כלפי חמותה נעמי, בת בית לחם.

תאריך:  29/04/2011   |   עודכן:  29/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שְׁפוֹךְ אַהֲבָתְךָ עַל עַמִּים שֶׁלּא יְדָעוּךָ
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
אתה, מה זה, "צדיק",
חנה שרה  |  29/04/11 10:56
 
- אני מבקש! קלינסקי הוא הל"ז!
יוסף יוסף  |  30/04/11 12:21
2
פרשן מטעם
יוא"ב  |  29/04/11 11:03
3
נוח מאד לכתוב רק את חלקו
חנה שרה  |  29/04/11 11:10
4
האיסלאם לא משתחווה להבל וריק
עמי, ת"א  |  29/04/11 11:17
 
- כל בני האדם נבראו בצלם
לעמי  |  30/04/11 07:44
5
ירמיהו הביט, איתן עוצם עיניים
איש עצוב  |  29/04/11 14:40
6
"שפוך חמתך אל הגויים.."-הרי
פלא יועץ   |  29/04/11 17:26
7
"למחנך" קלינסקי
מהפך 77  |  29/04/11 17:48
8
ואל תשכח אידיוט לחמול על היטלר ל"ת
יהודה דרורי  |  29/04/11 18:20
9
האהבה בונה, השנאה הורסת
יונה לבנה  |  29/04/11 20:10
 
- דבריך מרגשים ומשכנעים ל"ת
ליונה לבנה  |  29/04/11 20:25
 
- אבל שכנינו שונאים אותנו!
איש עצוב  |  30/04/11 10:14
10
הגדה שונה
צפורה בנאי  |  30/04/11 10:45
11
سلام
سلام  |  30/04/11 11:51
 
- תודה רבה על ברכתך
תגובה לשלום  |  30/04/11 16:17
 
- إن شاء الله ל"ת
مواطن مخلص  |  30/04/11 17:55
12
האם:"שפוך אהבתך על עמים שלא יד
קורןנאוה טבריה  |  30/04/11 12:59
13
לי יש את שיטת הרפלקטור
החלמאית  |  30/04/11 19:00
 
- תודה לחלמאית על תגובתה .
איתן קלינסקי  |  30/04/11 19:42
 
- עלוב! מה מורכב?
חנה שרה  |  30/04/11 22:41
14
ראשית, כתוב: צדיק באמונתו יחיה
חנה שרה  |  30/04/11 22:32
 
- וידום קלינסקי כפי שצווה ע"י
אלישמע  |  30/04/11 23:17
 
- יפה אמרת,רק תיקון אחד-דת=חוק.
פלא יועץ  |  1/05/11 12:19
15
יישר כוח איתן
חברים שאוהבים  |  1/05/11 09:33
 
- מצטרף לברכות של חברים שאוהבים
עמית גורן  |  1/05/11 13:46
16
מעדיף שפוך אהבתך. ל"ת
מסכים עם הכותב  |  1/05/11 14:22
17
נקם, כמודל התנהגותי
שמעון,חבל שפויים  |  5/05/11 09:45
18
האם בנביאים תניד ראשך בסכלותך?
ישמח משה  |  11/05/11 00:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר א קולנשר, עו"ד י. שפטל
השמאל הישראלי על מפלגותיו, חוקריו, ארגוניו וכיוצ"ב, עושה כל שביכולתו כדי להעלים מעיני הציבור בארץ ומעיני העולם, את עזרת הצמרת הפוליטית של התנועה "הלאומית" של ערביי א"י בראשות הצורר המופתי חאג' אמין אל חוסייני בהשמדת יהודים בזמן השואה    וגם: מדוע אין כל זכר במוזיאון "יד ושם" למעורבות המסיבית של הנהגת ערביי ישראל בראשות המופתי וכנופייתו בהשמדתם של מאות אלפי יהודים בשואה?
איתמר לוין
נחשו את מי עצרה ישראל לאחר הרצח בקבר יוסף    אובמה מדבר והדם בסוריה ממשיך להישפך    בג"ץ והיועץ המשפטי מסיקים מסקנות הזויות מפרשת ה"מרמרה"    ממה צריך להיזהר כאשר ילד מאושפז בבית חולים    ומדוע כולנו כנראה יוצאים מדעתנו
אברהם (פריצי) פריד
הוראות שופט לדיון הציבורי    כישורי מנהיגות    מפוחי הארנונה
יהונתן דחוח-הלוי
בית המשפט קבע, כי לזדורוב, שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה, תפישת עולם מעוותת כולל לגבי אונס    הרקע: חששו של זדורוב לדבר עם ילדות מחשש שיואשם בהטרדה מינית, וטענתו כי אונס חמור יותר מרצח
ניסן ג'רבי
גם אני, כמו החבר אסד, מאסתי בהתנחלויות הישראליות. גם אני, כמו החבר אסד, מאסתי בכיבוש ברמת הגולן. גם אני, כמו החבר אסד, מאסתי בגזענות, באפליה ובקיפוח המתמשך המופעל כבר למעלה משישה עשורים נגד תושבי האדמה הפלשתינים. מאסתי בימין הישראלי, מאסתי בטיפשות הדתית. למעשה, כשאני ממשיך ומחטט לפרטי פרטים, להפתעתי אני מגלה שאני ונשיא סוריה חולקים לא מעט במשותף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il