X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו לא כועסים כשחבורה של פורעים רומסת את גבולותינו ואת ריבונותנו. האם יש משהו שביכולתו להכעיס אותנו? הפכנו את האימפוטנציה לדרך חיים
▪  ▪  ▪
כועס על חיסול המדינה הקרב? לא! מחיר הדלק המאמיר מכעיס אותו יותר [צילום: פלאש 90]
כשארה"ב כעסה על עירק, בין אם זה היה מוצדק (בפעם הראשונה), ובין אם לא (בפעם השנייה), היא פלשה אליה, וכולם עברו על כך לסדר היום. כשטורקיה כעסה על הכורדים, היא דיכאה אותם, ואיש בעולם לא הרים גבה. כעת, אגב, הם כועסים עלינו, אבל אנחנו? לא כועסים. מה פתאום?

זוכרים את אדון פוחצ'בסקי, שחשבו עליו שהוא בלתי-עציב? בסופו של דבר הוכיח לנו חכם מימון, שאין אחד שהוא בלתי-עציב. צריך רק למצוא סיבה מספיק טובה. לעם היהודי יש תכונה דומה - הוא עם בלתי-כעיס. שום דבר לא מכעיס אותו. לכעס יש תפקיד חברתי חשוב. כאשר אדם מביע את כעסו יודעים כולם כי מבחינתו הוגדשה הסאה, והוא לא מוכן לכך יותר. למשל - כאשר אם כועסת על ילדיה, הם יודעים שהם עברו את הגבול, ומקבלים מסר ברור כי אסור להם לעשות זאת שוב.
אין אדם שהוא בלתי-כעיס, ואפילו כקבוצת אנשים, עמים כועסים. אבל יש רק עם אחד שהוא בלתי-כעיס - העם היהודי. מאות שנים הוא אולף להבין שאין טעם לכעוס, כי הכעס שלו אינו משפיע על הפריץ וגם לא על הקוזקים למיניהם. במקום זאת הוא התרגל להתחנן, להתרפס וכשגם זה לא עוזר, לקבל את גורלו בהכנעה. זו מהות הגלותיות.
הכעס הוא תגובה אנושית טבעית, שאפילו מתקבלת בהבנה רבה. היא כל-כך טבעית, שאפילו בין עמים היא מתקבלת כדבר מובן מאליו. כשבריטניה כעסה על גרמניה היא הפציצה את דרזדן ועוד ערים אזרחיות, והעולם קיבל זאת בהסכמה. כשרוסיה כעסה על הצ'צ'נים היא פעלה באופן דומה על עריהם, וגם כאן העולם הבין ושתק. כשארה"ב כעסה על עירק, בין אם זה היה מוצדק (בפעם הראשונה), ובין אם לא (בפעם השנייה), היא פלשה אליה, וכולם עברו על כך לסדר היום. כשטורקיה כעסה על הכורדים, היא דיכאה אותם, ואיש בעולם לא הרים גבה. כעת, אגב, הם כועסים עלינו, אבל אנחנו? לא כועסים. מה פתאום?
כשפוגעים ברמז בדמותו של הנביא מוחמד בדנמרק, כל העולם המוסלמי כועס, ומביע את כעסו באופן ברוטלי. אבל כשביצעו פוגרום ביהודי קישינב, אף יהודי לא הביע זעם. האימפוטנציה הזו הפכה לבעיה קיומית, כשבמלחמת העולם השנייה אנחנו הוּבלנו, אם להודות על האמת, כצאן לטבח. התנהגנו יפה, והיודנראט אף ניהל בקור-רוח דיונים עם הנאצים על היקף המשלוחים.
בישראל הפכנו את האימפוטנציה הזו לדרך חיים - איפוק קוראים לזה. גם כאן, היא מסכנת את קיומנו. דווקא במקום שבו נשבענו שזנחנו את הגלות ואת הגלותיות. התכונה הגלותית מכל מרימה ראש ומאיימת לחסל את כל הישגי הציונות.
אנחנו לא כועסים כשחבורה של פורעים רומסת את גבולותינו ואת ריבונותנו. אנחנו מגלים איפוק! אנחנו לא כועסים כשמדינות אירופה מחזרות אחר אנשי החמאס שמחזיקים בהשקפה נאצית. בדיוק כפי שלא כעסנו כש"המתונים" מהפתח לא קיימו אפילו פסיק אחד בהסכמי אוסלו, והקימו תשתית טרוריסטית מתחת לאפנו תוך שהם מקיימים מערכת הסתה אנטישמית למהדרין. לקח לנו שמונה שנים לכעוס (מעט מדי) כאשר החמאס הפציץ את ישובי הדרום כמעט מדי יום, ואז לא הבנו כשאומות העולם הביעו פליאה - מה פתאום נזכרנו. לא כעסנו כש"הפרטנר" שלנו אבו-מאזן התנגד לקיומה של מדינת ישראל ובכלל הכחיש את קיומו של העם היהודי, דווקא אחרי שנתניהו הכיר בזכות קיום למדינתם.
אנחנו לא כועסים כשחיזבאללה מפר בריש גלי את החלטת מועצת הביטחון 1701. בדיוק כפי שלפניה לא הטריד אותנו כלל שהוא הפר את החלטה 1559. כשארגון טרור חוטף חייל שלנו ומחזיק בו שנים בלי לאפשר לצלב האדום לבקר אותו, אנחנו מגיבים בנון-שלנטיות, ומדסקסים בנחת את האפשרויות לשחרר תמורתו מאות מרצחים.
גם אם מישהו יכריז מדינה באופן חד-צדדי על חשבון השטח הריבוני שלנו, בניגוד להסכמים עמנו, לא יעלה על דעתנו לכעוס, או לפחות להודיע כי אנו אלה שיש להם זכות בלעדית לקבוע את גבולות המדינה הזו באופן חד-צדדי.
ואולי בעצם הבעיה האמיתית היא שאנחנו לא עם, אלא אוסף של אינדיבידואלים שדואג רק לרווחה האישית שלו, ועליית מחירי הדלק מכעיסה אותו יותר מהתוכנית המתגבשת, בהסכמת "ידידינו", לחסל את קיומנו על-פי תוכנית השלבים של ערפאת. אם במקום לכלות את זעמנו במי שהפר את כל ההסכמים עמנו, הפעולה היחידה שאחדים מאיתנו נוקטים היא לבדוק שהדרכון האירופי עדיין בתוקף, יכול להיות שהיטלר וממשיכי דרכו מהמופתי ועד אבו-מאזן, שטענו שאין עם יהודי, צודקים?
האפשרות הזו מעציבה אותי מאוד. כי אני כנראה לא בלתי-עציב.

תאריך:  18/05/2011   |   עודכן:  18/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלתי-כעיס
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
דברים כהוויתם
יוסי שפניר  |  18/05/11 13:38
2
עשרה קבין של זעם ירדו לעולם
אליק א.  |  18/05/11 16:40
 
- גדול, תקראו את התגובה הזו ל"ת
גדול  |  18/05/11 19:55
3
ניתוח מוצלח וכתוב היטב. ל"ת
עמי, ת"א  |  18/05/11 18:41
4
רוצים לכעוס אבל לא יכולים
סתם_1  |  19/05/11 01:10
5
אנחנו עם עם הנהגה סמרטוטית
אלישמע  |  20/05/11 12:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
"אלפי תושבים גורשו במלחמת תש"ח... כמעט כל מי שלא ברחו - הונסו... 400 כפרים נהרסו"    לא נותר לירון לונדון אלא לצעוד עוד צעד אחד קטן קדימה ולהטיף לזכותם של הפלשתינים לשוב ליפו, לחיפה ולעכו
אלכסנדר ס. שכטמן
אירועי יום הנכבה האחרונים הוכיחו כי פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני חייב לגעת קודם כל בסוגיית הפליטים. כל המבקש להתעלם מהנושא או להפנות את הדיון לאפיקים אחרים, לא רק שאשם בהולכת שולל את האחרים אלא גם בהמשך הנצחתו של העימות לעיל
אורנה רב-הון
כל תרומה שאדם נותן, אפילו אם זו תרומה של מיליונים, למרכז לקבלה, אינה משתווה למה שהוא מקבל. כי כמה צריך בן אדם לתת, או לשלם, עבור כוח החיים שבתוכו? האם יש לזה מחיר בכלל? ובכל פעם שאני באה למרכז לקבלה, אני מרגישה שהתווסף לי כוח חיים
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מגבשים אסטרטגיה חדשה למאבק בישראל, שתכלול תהלוכות המוניות ממדינות ערב לעבר גבולותיה של ישראל והפגנות ענק סמוך לגדר ההפרדה ביהודה ושומרון    הבעיה הפלשתינית מתחילה לשוב לסדר היום של העולם הערבי וצפוי שהמגמה הזו תתחזק לקראת חודש ספטמבר
יוסי שחר
ממתי הריבונות היא נכס צאן ברזל במדינת היהודים? מדוע נפגענו עד שורשינו הריבוניים מפריצת גדר הגבול בגולן וכניסתם של כמה עשרות פרובוקטורים? היכן הריבונות הישראלית בקבלת אלפי הרקטות והפצמ"רים הנורות על כפריה ועריה כגזירה משמיים, המסכנות ומשבשות את חייהם של מאות אלפים מאזרחיה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il