X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המציאות שבה ישנם ארגונים הפועלים למטרות חברתיות והם עסקים כלכליים רגילים, ואילו ארגונים ללא כוונת רווח מפעילים גופים שהם עסקים לכל דבר, מחייבת שינוי בדרך הסיווג של ארגונים וחברות, לא רק על-פי דרך ההתאגדות שלהם אלא על-פי אופן הפעילות של התאגיד ומטרתו, על-מנת לזהות האם מדובר בגוף הפועל למטרות חברתיות-ציבוריות
▪  ▪  ▪
לפעול באופן מיטבי לקידום המטרה [צילום: יח"צ]

אנו חיים בעולם שבו צרכי האוכלוסיה הולכים וגדלים ומנגד המשאבים העומדים לרשות אוכלוסיית העולם הולכים ומצטמצמים, ואינם יכולים לספק את הגידול העצום בדרישות החברה האנושית, לאוכל ומים, עבודה וחינוך, רפואה ואנרגיה, כמו גם צרכים ציבוריים כהגנת הסביבה ושמירה על כדור הארץ.
במאמרו של ירון אדל "מלכוד ושמו עמותה" (The Marker 26.5.11) מבקש הכותב להציג את המודל של העסק החברתי כמודל המיטבי לטיפול באתגרים הכלכליים-חברתיים של האנושות כאשר העמותות לדבריו הן מודל ומיושן וכי רוב "הקשיים שארגונים חברתיים מתמודדים איתם נובעים ממודל ההתאגדות המשפטית הנקראת "עמותה".
תפיסה זאת, הרואה במודל משפטי וכלכלי אחד את הפתרון לאתגרים החברתיים של החברה, מתעלמת מתפקידם העצום של הארגונים ללא כוונת רווח ופעילותם, במיוחד לסיפוק צרכי אוכלוסיה שכשלי השוק אינם מאפשרים את סיפוקם במודל עסקי.
אומנם עד לאחרונה שררה התפיסה כי האחריות לטיפול בסיפוק צרכים אלה ובקידום מטרות ציבוריות חברתיות בכלל, חלה על המגזר הממשלתי ועל ארגוני המגזר השלישי - החברתי בלבד. כאשר השנים החלה לחלחל גישה אחרת, המכירה באחריות התאגידית של עסקים מסחריים, ובתוך תאגידים אלו החלו להכיר בשיקולים של הגינות ואתיקה, זכויות אדם וזכויות עובד, קיימות ומחויבות לבעלי עניין נוספים מלבד בעלי המניות.
ואולם אף לאחר שינוי תפיסתי זה, נותרה מבחינת התאגידים המסחריים שורה תחתונה אחת והיא שורה תחתונה של רווח. לעומת עסקים אלה, נהגה על-ידי חתן פרס נובל לשלום, מוחמד יונוס, הרעיון של "עסק חברתי", שהינו עסק אשר פועל למטרות חברתיות, מצוי בבעלות הקהילה וחל עליו עיקרון של אי משיכת רווחים ולכל היותר החזרת ההשקעה למשקיע.
אף שאין הגדרה אחת ל"עסקים חברתיים" וקיימים מודלים רבים, הרי שישנה תמימות דעים כי מדובר בעסקים אשר הינם בעלי שורה תחתונה כפולה של רווח כספי וחברתי, ויש האומרים אף משולשת, של רווח סביבתי.
אכן העסקים החברתיים יוצרים מציאות תאגידית חדשה אשר אינה מכירה בגבולות ההגדרה אשר היו קיימים עד כה: מחד מתבצעת פעילות לקידום מטרות חברתיות על-ידי גופים עסקיים ומנגד מקימים ארגונים ללא כוונת רווח עסקים אשר פועלים כחלק מהמגזר העסקי.
החשיבות הגדולה שבעסקים חברתיים הינה בניפוץ החלוקה המסורתית הקיימת בין המגזרים בנוגע לאחריות החברתית, כך שגם גופים עסקיים השייכים למגזר העסקי פועלים לקידום מטרות חברתיות ואינם משאירים את הטיפול בצרכי החברה אך ורק למגזר הממשלתי והמגזר השלישי. יש אף הרואים בכך יצירת מגזר נוסף - רביעי - לצד שלושת המגזרים הקיימים.
במקביל חלות התפתחויות אצל ארגוני המגזר השלישי וארגונים רבים מקימים עסקים. עסקים אלו נחלקים בין כאלה אשר עצם קיומם הוא בהגשמת מטרות הארגון כגון תעסוקת אנשים עם מוגבלויות, לבין עסקים אשר באים לשמש כמקור הכנסה לארגון וגיוון מקורות ההכנסה שלו, הגדלת תקציבו לצורך הרחבת היקף פעילותו החברתית והשפעתה. על-אף שכל העסקים המוקמים על-ידי ארגונים ללא כוונת רווח בפעולתם וברווחיהם, מיועדים למטרות ציבוריות, הרי שלא כל עסק המוקם על-ידי גוף ללא כוונת רווח הינו בהכרח "עסק חברתי" אלא יכול להיות עסק לכל דבר.
המציאות שבה ישנם ארגונים הפועלים למטרות חברתיות והינם עסקים כלכליים רגילים ואילו ארגונים ללא כוונת רווח מפעילים גופים שהינם עסקים לכל דבר, מחייבת שינוי בדרך הסיווג של ארגונים וחברות, לא רק על-פי דרך ההתאגדות שלהם אלא על-פי אופן הפעילות של התאגיד ומטרתו, על-מנת לזהות האם מדובר בגוף הפועל למטרות חברתיות-ציבוריות.
הבנה זאת תשפיע גם על האופן שבו יורכבו בעתיד שותפויות אשר יפעלו למטרות ציבוריות-חברתיות, והרכב השותפות לא ייעשה על-פי החלוקה הישנה, אלא הן יורכבו מגופים מכל המגזרים, כך ששיתוף פעולה בין גוף ממשלתי, ארגון ללא כוונת רווח, עסק חברתי וגם עסק רגיל במסגרת שותפות, עשוי להיות מובן מאליו בעתיד הנראה לעין
יש לאפשר לכלל הגופים העסקיים הפועלים למטרות חברתיות והגופים החברתיים המפעילים עסקים, לפעול באופן מיטבי לקידום מטרותיהם, תוך קבלה ועידוד של מגוון של מודלים לפעילות למטרות ציבוריות. לשם כך, כל המגזרים ובראשם המדינה, להתמודד עם האתגר הגדול של הגדרה מחודשת של הגופים ויצירת כלים חדשים, כגון קרן השקעות תלת מגזרית אשר תשקיע ביזום, הקמה ותמיכה בעסקים חברתיים, ובמקביל להקל על עמותות להקים עסקים שרווחיהם מיועדים לבסס ולגוון את הכנסותיהם של הארגונים ללא כוונת רווח.

כנס בנושא עמותות, עסקים ומיזמים חברתיים - מודלים כלכליים חדשים ייערך ביום חמישי (2.6.11) ב"מרכז לימודי ישראל יפה" בת"א.
הכותב הוא שותף במשרד בוגט-קידר המתמחה בארגונים ללא כוונת רווח.
תאריך:  01/06/2011   |   עודכן:  01/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על עמותות, עסקים ועסקים חברתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל רובינשטיין
יישוב סכסוכים בדרכים אלטרנטיביות - אמת או חובה?!    דלתות מסתובבות - האם טוב ההליך האלטרנטיבי מהדיון המשפטי?    על לשון המאזניים - אוטונומיית הצדדים מול הקטנת העומס    בכפייה או בהסכמה - על אופציית בוררות וגישור חובה. מה עדיף?    מי מפחד מיישוב סכסוכים - מדוע לא פונים להליכים אלטרנטיביים?
יצחק מאיר
"עופר גייט" הוא סיפור שדורך את קשתם של כל העיתונאים החוקרים, מהם אידיאליסטים, מהם שכירי חרב, מהם רודפי צדק, מהם רודפי שלמונים. זה סיפור שמאיים לנער את הקהל הישראלי הגדול אל מחוץ לארץ הפלאות של האגדה לתוך סיפור של מזימות ותככים וקונספירציות שגם הן אגדה. זה סיפור שיש בו פוטנציאל לניצול אנטי ציוני, ואנטי ישראלי, ואנטי שמי ובעיקר פרו ציני בעוצמה מדאיגה
נרי אבנרי
לנביא התנ"כי יש אליבי: אלוהים אמר לו להגיד מה יש לנביא שביט לומר על תחזיותיו המוטעות    הוא סומך על זכרונו הקצר של הציבור    הלכתי לארכיון...
דניאל גיגי
שוב ביבי נתניהו התעלה על עצמו והצליח לבנות לעצמו דמות של גיבור כפי שהוא עושה כל הזמן בסרטים המתוקשרים שלו    מצליח לחפות על הכשלים שלו ושל ממשלתו באמצעות יצירת מציאות וירטואלית שבה הוא מוצג כגיבור ישראל, שמגן עליה מפני האסונות שנופלים עליה משמיים
יוסף קנדלקר
חג הציפייה לתורה הופך יותר לחג הציפייה לשקית מאין תבוא. אלו שאינם מתפללים עם הנץ החמה מוקדם וסתם כאלו שמוזמנים לארוחת צהריים, אינם יודעים למה לצפות. האם תבוא הברכה מבית, מגג, או מילד סר טעם שאינו בוחל באמצעים. הטאבו של איסור פגיעה במבוגרים נשבר מזמן, ובמקומות מסוימים גם לעצור מכונית וליירט את יושבי הרכב בשקיות מים הוא דבר זמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il