X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאמירות כי ריבוי עורכי-הדין מביא לבעיות אתיות בקרב צעירי המקצוע אין על מה להסתמך. עיון ברשימת עורכי-הדין המורשעים בדין משמעתי ואף בפלילי, מעלה כי אחוז עורכי-הדין הוותיקים שהורשעו במעילה בכספי לקוחות, בהפרת חובת נאמנות, בהטעיית בית המשפט ועוד כיוצא באלה עולה בהרבה על מספרם של צעירי המקצוע
▪  ▪  ▪
ניצול כוח אדם זול במסווה של נימוקים אידיאולוגיים [צילום: AP]

בתחומים מסויימים איפשרה מדינת ישראל לקבוצות לחץ חזקות, ובהן לשכת עורכי הדין שהח"מ נמנה עם חבריה, להקים גילדות בנוסח ימי הביניים. לראשי מערכת המשפט, חלק מחברי הכנסת ומשרדי עורכי הדין הגדולים יש זיקה הדוקה ללשכה ולעסקניה וכך קרה, כדברי דיקן הפקולטה למשפטים בחיפה לשעבר, ש"לשכת עוה"ד היא גוף אוטונומי, בעל מונופול, עם היקף סמכויות גדול מזה של גופים מקבילים בעולם ושל גופים המייצגים מקצועות אחרים בארץ.
והנה, כמיטב מסורת הגילדות, מנסה הלשכה, בתמיכת שר המשפטים שמשרד עוה"ד שלו הוא לכאורה צד מעוניין, למנוע או לפחות להקשות על חברים חדשים להצטרף לשורותיה, ובמקביל לנצלם ככל האפשר. הרצון האמיתי למנוע תחרות ולנצל כוח עבודה זול מוסווה במעטה של נימוקים אידיאולוגיים. חילוקי הדעות וניגודי העניינים הקיימים בין המשרדים הגדולים לבין הקטנים, נעלמים כשמדובר בשימור אינטרסים כלכליים. זו תסמונת האוטובוס, כאשר מי שעלה עליו מנסה למנוע זאת מנוסעים נוספים.
המכללות פתחו את המקצוע, שהיה שמור בעבר לאוכלוסיות מבוססות ו"מקורבות" יותר, גם לפריפריה ולשכבות אמידות פחות. המאבק כנגד הקמת מכללות ללימודי משפטים נכשל, ומכאן הקריאות עתה להגבלת מספר תלמידי המשפטים. נאמנים עלי דברי שופט ביהמ"ש העליון לשעבר (ומורי לשעבר) פרופ' יצחק זמיר, לפיהם "אין זכות לאדם שהספיק להיכנס למקצוע למנוע כניסת אדם אחר. החברה מפיקה תועלת מההיצע הגדל של עורכי הדין, שיעלו את הרמה בשירות הציבורי ובמשק הפרטי, גם אם לא יעסקו ישירות במקצוע. הערמת קשיים על מימוש עצמי בבחירת מקצוע מנוגדת לחוקי היסוד".
ההצעות לחסימת הכניסה למקצוע ולהארכת תקופת ההתמחות אינן נובעות מרצון להעלות את הרמה. שרי משפטים שאינם צד כלכלי מעוניין, כד"ר יוסי ביילין או פרופ' אמנון רובינשטיין, טוענים שאין להאריך את תקופת ההתמחות משום שאין הוכחה שהארכתה תשפר את המקצוע, ובמקביל היא תפגע בהשתכרות מתמחים מהשכבות החלשות שהצליחו ללמוד במאמצים מרובים, ובמתמחים ששירתו בצה"ל וממילא החלו לימודיהם באיחור.
חברי הלשכה מעוניינים בתקופה ארוכה יותר להעסקת כוח עבודה איכותי במחיר זול. במקרים לא מעטים משכורות המתמחים נמוכות משכר מינימום ולא משולמות שעות נוספות תוך הפרה בוטה של החוק. עורכי דין מסוימים מגוונים דרכים לניצול המתמחים, ובהן הגדרת מתמחה כמשרת אמון, אי דיווח על שעות נוספות, העסקה מעל 58 שעות בשבוע ללא היתר שר התמ"ת, בצד הפעלת מרות ואיומים. לא פלא שלאחרונה, בעקבות פשיטת פקחי משרד התמ"ת, יחקרו ראשי משרדים באזהרה, ותמשך הגשת תביעות מתמחים לשעבר כנגד המשרדים שבהם התמחו ונוצלו. הניצול הפך לדרך חיים גם בגופי אכיפת החוק.
מתמחים בבית משפט מחוזי נאלצו לתבוע את הנהלת בתי המשפט לתשלום שכרם, ורק בצו בית הדין לעבודה שולם המגיע להם. נקבע כי הנהלת בתי המשפט העלימה עיין מהפרת חוק מתמשכת. גם הפרקליטות, שתפקידה להביא לדין מפירי חוק, ניצלה מתמחים במשך שנים, עד שבית הדין לעבודה בירושלים פסק לאחרונה כי יש להפסיק את הפרת החוק והניצול ולשלם להם תמורה מלאה . לא שמענו כי בעקבות פסק הדין ננקטו צעדים כנגד האחראים בהנהלת בתי המשפט ובפרקליטות.
הטענה כי רמת חלק מהמכללות נמוכה היא עניין למועצה להשכלה גבוהה ולא לניצול מעמד מונופוליסטי, והפתרון לה אינו ביצירת מגבלות אלא באכיפת איכות. נראה כי גם הכשלת מספר גבוה של בוגרי משפטים בבחינות הלשכה נובעת מהמניעים האמורים. לאמירות כי ריבוי עורכי הדין מביא לבעיות אתיות בקרב צעירי המקצוע אין על מה להסתמך.
עיון ברשימת עו"ד המורשעים בדין משמעתי ואף בפלילי, מעלה כי אחוז עוה"ד הוותיקים שהורשעו במעילה בכספי לקוחות, הפרת חובת נאמנות, הטעיית בית המשפט ועוד כיוצא באלה עולה בהרבה על מספרם של צעירי המקצוע. אי העמדה לדין, לאחרונה, של חבר כנסת שהודה בעבירות חמורות בעיסוקו כעורך דין ותיק, מעוררת תהיות לגבי שיקול הדעת של היוע"מ לממשלה ולאו-דווקא לגבי רמתם של צעירי הלשכה.

תאריך:  02/06/2011   |   עודכן:  02/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכה במתמחים והצל את המקצוע
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
נכון - והלשכה עוד מגינה עליהם
יעקב פודים  |  2/06/11 09:31
2
להגביל מס'שעות עבודה שבועיות
מתמחה אינו עבד!  |  2/06/11 09:36
3
צריך לסגור את הלשכה  ל"ת
נירית התוהה  |  2/06/11 12:53
4
השוק מוצף בעו"ד זבל
נכנסו זבל כעו"ד  |  2/06/11 14:01
5
עוד צעירים מורדים את הרף
ריבקי  |  2/06/11 15:09
6
איפה היועץ?
מתמחה לשעבר  |  4/06/11 00:00
7
הותיקים באוטובוס
עורך דין  |  4/06/11 00:30
8
השכלה
עו"ד תל אביבי  |  4/06/11 07:54
9
מאז יעקב פודים רק פורח
יוסף המוכיח בשער  |  20/11/12 11:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הרב (הרברט) דובין, אמן הציור הקוביסטי, קנה את עולמו בשנות ה-60 של המאה החולפת, כשנמנה עם חבורה נכבדה של אמנים ויוצרים שביקשו להטביע חותם שליו ורגוע על אמריקה רוויית המתח שלאחר מלחמת וייטנאם    עכשיו הוא נטה את אוהלו בארץ ופתח ביפו גלריה מרשימה, שבה הוא מציג את מבחר יצירותיו מלאות הצבע והרגש
יהונתן דחוח-הלוי
סאלם אבו שנאר, שנהרג על-ידי צה"ל בצפון רצועת עזה, אינו מוגדר כמי שהשתתף בלחימה בעת שנהרג בפרסומים של ארגוני זכויות אדם    בדיקת המקורות הפלשתינים הגלויים מעלה, כי מדובר בפעיל גדודי חללי אל-אקצה, בעל עבר טרוריסטי עשיר, שנהרג בעת לחימה נגד כוח צה"ל
רלי פנחס
צריך לקצר את החופש הגדול, אין פה שאלה בכלל, הוא ארוך ומייגע, הילדים יוצאים מאיפוס וההורים יוצאים מדעתם. רצף החופשות של הקיץ והחגים הוא בלתי נסבל ורצוי לפרוס אותו אחרת. עד כאן אני מסכימה עם משרד החינוך, אבל למה למען השם הם מודיעים על זה בסוף חודש מאי?
נורית גרינגר
בסיר השקרים שהערבים הכינו לישראל מצוי גם השקר שהיהודים גירשו מהארץ את ערבים. אם כך, צריך להשוות את המקרה של תושבי מזרח פרוסיה במלחמת העולם השנייה למה שקרה לערבים במלחמת השחרור
עו"ד ירון קידר
המציאות שבה ישנם ארגונים הפועלים למטרות חברתיות והם עסקים כלכליים רגילים, ואילו ארגונים ללא כוונת רווח מפעילים גופים שהם עסקים לכל דבר, מחייבת שינוי בדרך הסיווג של ארגונים וחברות, לא רק על-פי דרך ההתאגדות שלהם אלא על-פי אופן הפעילות של התאגיד ומטרתו, על-מנת לזהות האם מדובר בגוף הפועל למטרות חברתיות-ציבוריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il