X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוב הרכישות מוחלטות על-פי רצון ראשי הצבא הממשלה מאשרת את העסקות ללא שמיעת דעות שונות של מומחים כאשר כל מטוס קרב חמקן מדגם אף-35 נושא תג מחיר של כ-137 מיליון דולר, השאלה צריכה להיות תמיד: האם זה שווה את המחיר?
▪  ▪  ▪
החמקן מדגם אף-35. רכישה מוצדקת? [צילום: לוקהיד מרטין]

הדילמה היא לא חדשה, אבל בכל פעם היא מטרידה יותר ויותר. השאלה פשוטה: האם מערכת נשק שאנחנו קונים היום ושתהפוך למבצעית בשנים הקרובות, תהווה את התשובה לאיום באותו זמן? האם ההשקעה האדירה מוצדקת כפי שהיא נעשית?
ממשלת ישראל החליטה בשנה שעברה לרכוש 20 מטוסי קרב חמקניים מדגם אף-35 מתוצרת החברה האמריקנית לוקהיד מרטין, במחיר כולל של כ-3 מיליארד דולר.
הממשלה אישרה את העסקה כמעט בלי לשמוע דעות שונות. בארה"ב, לפני רכישה בהיקף כזה או אפילו קטן בהרבה, מזמינים את ראשי הצבא לשימועים בקונגרס. במשך שעות מציגים לפניהם שאלות קשות. הגנרלים עתירי הכוכבים על המדים המגוהצים בקפידה יושבים מול המצלמות, מזיעים ונאלצים להשיב על שאלות לעתים קשות מאוד. בישראל זה לא פועל כך, בעיקר בכל הקשור לעסקות של רכישת מטוסים עבור חיל האוויר.
האם יש דרך להחליט מה יהיה הצורך של כוח מזוין בעתיד באזור כמו המזרח התיכון, רק על סמך הרצון של המפקדים שתמיד מטבע הדברים רוצים את ה"צעצועים" היקרים ביותר בחנות? כאשר כל מטוס קרב חמקן מדגם אף-35 נושא תג מחיר של כ-137 מיליון דולר, השאלה צריכה להיות תמיד: האם זה שווה את המחיר?
מה אומרים המומחים
כאשר מנסים לענות על שאלה כה מכרעת, צריך לקחת בחשבון את המצב במזרח התיכון מול האויבים הפוטנציאליים המסכנים באמת את ישראל. צריך לזכור כי לישראל יש את חיל האוויר החזק ביותר באזור ובין החזקים בעולם. הסכנה הממשית כיום היא מאירן, מדינה על סף הצטיידות בנשק גרעיני. במקביל, לאירן יש חיל אוויר עם יכולות מוגבלות מאוד. האם ישראל צריכה להשקיע במטוס קרב חמקן שנושא תג מחיר של 137 מיליון דולר לחתיכה?
התשובה, על-פי מומחים רבים, היא שלילית. הם אומרים כי הצי הנוכחי של מטוסי הקרב המופעלים על-ידי חיל האוויר הישראלי יכול עם מערכות לוחמה אלקטרונית מתאימות להשיג את אותו אלמנט של הפתעה.
מחיר גבוה וללא תחרות
אבל השאלה לא מתמקדת רק בחיל האוויר. חיל הים הישראלי רוצה קורבטות טילים חדשות. חיל השריון הישראלי רוצה יותר טנקי מרכבה 4. האם דרישות אלו מבוססות על "ניסיון המלחמה האחרונה"? לו היה דיון בוועדות הכנסת שיש בהן לא מעט גנרלים בדימוס, ייתכן שהתוצאה הייתה שונה. כיום הכל פועל כמעט רק על-פי רצון ראשי הצבא. הם מבחינתם צודקים. אבל כאשר האיומים רבים כל-כך וכאשר הדרישות המבצעיות מסובכות כל-כך, צריך שיהיה מי שישאל את השאלות הקשות ביותר. הבעיה היא מסובכת. כל זרוע של צה"ל רוצה את מערכת הנשק הטובה ביותר הזמינה כיום או שתהיה זמינה בעוד מספר שנים.
צריך לומר בצורה ברורה - הנושא הוא מסובך בכל העולם, אבל בישראל זה אפילו מסובך יותר. ראשית, מצבנו הביטחוני תמיד על סף עימות צבאי. שנית - ולא פחות מסובך - היא העובדה שרוב תקציב הרכש של צה"ל מקורו בכספי הסיוע הביטחוני של ארה"ב. עם מתנות כאלה ישראל מחויבת לרכוש כמעט רק מערכות מתוצרת ארה"ב. זה לא שמישהו עושה כיום מטוס קרב חמקן טוב יותר מהאף-35 האמריקני, אבל ישראל היא שוק "שבוי" עבור תעשיות הנשק האמריקניות. ללא תחרות, הכללים משתנים או אפילו יותר גרוע - אין כללים.
אף אחד מחוץ למערכת לא יכול להתיימר לדעת איזו מערכת נשק צריכה אחת הזרועות של צה"ל. אבל כאשר מחיר מערכות הנשק המרכזיות אדיר, וכאשר יש צורך בכל-כך הרבה סוגים שונים, צריך לשאול את הלקוחות - חילות האוויר, הים והיבשה - את השאלות הנוקבות. זה תפקידה של הכנסת, אבל היא לא ממלאת אותו.

תאריך:  07/06/2011   |   עודכן:  07/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיל הים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מפקח על תוכניות הרכש של צה"ל?
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
אתה את הדיונים בודעת חו"ב? ל"ת
ראובן.ש  |  7/06/11 10:15
2
מה רע במטוסים הרוסיים?
תמה  |  7/06/11 10:34
3
כשיש ממשלה ניתן להחליט
הממשלה חלשה  |  7/06/11 10:52
4
כי רק משהב"ט עפ"י חוק יכול
לשלם שוחד  |  7/06/11 10:58
 
- בעיסקה של 3מיליארד $ אני כלל
לא אתפלא אם % 5  |  7/06/11 13:26
 
- ודאי שאתה צודק ועוד, לכן יש
רכש כזה  |  7/06/11 16:21
5
F35 מטוס מיותר. ויש לוותר על
הסיוע האמריקאי!  |  7/06/11 11:47
6
תגובה ל 2
מרק  |  7/06/11 11:55
7
השאלה היחידה היא:
דיוגנס  |  7/06/11 12:46
8
הלינק שיעשה לאגוזי בית ספר....
ירון זכאי  |  7/06/11 14:01
9
לבדוק לאלתר אם ברק או בנותיו
מושחתים נמאסתם  |  7/06/11 16:12
10
זליכה לחשבות משרד הביטחון
א ל י  |  7/06/11 17:59
11
כנסו דחוף
666  |  7/06/11 20:57
12
ארה"ב אסרה על השבחת המטוסים
דן ה  |  8/06/11 01:43
13
במבנה העקום בו כל מערכת "מתכס"
פועה  |  8/06/11 11:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
מה היא אותה מלחמת עולם שלישית בעיניו של אפרים הלוי, שעמד בראש המוסד במשך קרוב לארבעים שנה, פגש ראשי מדינות, סוכני מודיעין, אישים בעלי השפעה, ובעת ובעונה אחת היה מעורה באינספור מבצעים, קטנים כגדולים, במשך קרוב לחמישים שנה?
איתמר לוין
איזה כיף שיש חרדים: אפשר להאשים אותם בכפיית שעון הקיץ ובהפסדיה של אל-על. אלא שבחינה רצינית יותר של העובדות מעלה, שבשני הנושאים הללו - החרדים לגמרי לא לבד. למעשה, כל שומר מצוות מסכים איתם
ראובן לייב
פרופ' ישראל הימן, העניו ואציל הנפש, שהלך לעולמו בתחילת השבוע, שבע ימים ופעילות, נודע כמלאך הגואל של אלפי ילדים בארץ הזאת, שחבים לו את חייהם בזכות כושר האבחון הנדיר שבו ניחן, בעוד רופאים אחרים כבר הספיקו להרים ידיים
עו"ד יראון פסטינגר
נראה כי מאיר דגן החליט כי בהיותו "המושיע הלאומי" הוא יכול לאמץ את דרכיה של ענת קם, לגנוב את סודות המדינה ולהעבירם לתקשורת
רועי אורן
בימים אלו מתכוננת ישראל למשט הטורקי הבא    אסור להכנות הצבאיות ללקות בחסר    אלו פעולות נעשו עד כה למניעת שיבושים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il