X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יכין הירש (משמאל) עם שאול דישי בלובי של סינמטק ת"א - מאי 2010, לפני הקרנת סרטו התיעודי של שאול דישי 'היה מונדי – אגרוף אדם בקיר בטון' [צילום: אלמה דישי]
"יכין לא הכין את זה": קרן-אוֹר סוררת ומיותרת אחרונה
טקסט, תצלום משותף ושיר לזכרו הטרי של איש הסרטים, הצלם, המבקר והבמאי יכין הירש שהלך השבוע לעולם אחר

אומרים שהוא היה בן 75 במותו, אני אומר הוא היה בן 75 בחייו עד מותו.
עד עולם – מאז שזה קרה – אזכור אותו תמיד כש"קרן-אור" סוררת, מיותרת, תחדור לאיזשהו חלל הקרנה חשוך של סרט כלשהו – לא חשוב איזה, לא חשוב אם הוא טוב או רע, לא חשוב אם עשו אותו לפני שנות אור או שעדיין לא עשו אותו בכלל, למשל עד לרגע זה.
היינו רואים סרטים באולמות קטנטנים, מיוחדים להקרנות מוקדמות, לפני שהסרט יוצא בהקרנות מסחריות. זה היה או במרתף של אלנבי 32 – "תיבת נוח", או אצל "פאולי" ברחוב בר-כוכבא.
גם כשההקרנה הייתה מתחילה בזמן או באיחור קבוע – תמיד היו לה גם מאחרים או כאלה שהיו יוצאים ממנה באמצע או לפני הסוף, בדרך כלל גברים, בדרך כלל לשירותים – וזה היה מטריף אותו, כל יציאה וכל כניסה כזאת הייתה משגעת אותו, מוציאה אותו מהריכוז (ומהפוֹקוּס) בגלל אותה הפרעה של קרן-אור מיותרת שהייתה מבליחה לָאוּלָמוֹן הקטן ו"גונבת" לו את החדות והנראוּת הטובה של התמונה.
ולא חשוב באיזה סרט - ליכין הירש, הצלם, קרן אור מיותרת הייתה בבחינת פטיש-אוויר רועם באמצע קונצרט בהיכל התרבות שעוד לא גמרו לשפץ. האדם הרגיש ונעים ההליכות הזה היה משתגע והופך לנרגן ורגזן על מעולל השערוריה הוויזואלית ההרסנית הזאת, שבסך-הכל לא הצליח להגיע בזמן להקרנה, או חייב היה לצאת ולהטיל את מימיו בשירותים המצחינים.
יכין הצלם רצה "שקט ויזואלי". הוא רצה שהאולם, גם אם הוא אוּלָמוֹן רעוע ומוזנח, יהיה בבחינת 'קאמרה אובסקורה' והוא בתוכה מאחורי נקב האישונים של העדשה.
ואתם יודעים מה?! לא רק זה הפריע לו - לימים, כשפסקו ההקרנות המוקדמות בָּאוּלמוֹנִים הרעועים ועברו לקומפלקסים הגדולים, נושא השיחה שלו היה הפורמט של הפריים בו מוקרנים הסרטים, היחסיות בין הרוחב לאורך של המסך – אם היא, לפי מה שהתכוון הצלם והבמאי - או שהיא סתם מה שמתאים במקרה למקרין, גם זה היה 'מטריף' אותו. הוא רצה לראות את הסרט בשקט, בניקיון ויזואלי מוחלט – בדיוק כמו שהיוצרים רצו שהוא יראה אותו.
ולא רק באולמות זה הפריע לו, זה 'הרס' אותו גם בבית, בצפייה בטלוויזיה הפרטית בערוצי הסרטים – ואז הוא הוציא את תלונותיו לכיוונם של הזכיינים, אם אלה הם בכבלים, בלוויין, או סתם "באוויר". נחת זרועו לא הניחה להם, גם בקיטורים ואפילו בכתיבת מכתבי-תלונה של: "תנו לי לראות את הסרט כמו שעשו אותו, אל תגעו לי בו".
יכין עצמו, שהיה מומחה אדוק ונלהב של קולנוע ואמנות בכלל, גם צילם סרטים, גם תיעודיים וגם עלילתיים. אני עבדתי איתו בשניים או שלושה. הראשון היה "סופו של מילטון לוי" של נסים דיין בשנת 1979, אחר-כך באו "רומן זעיר" ו"הרימו עוגן" שביים דני וולמן, שם הוא שימש כצלם מצלמה שנייה לצידו של אילן רוזנברג. בעבודה היה יכין שקט, לא נרגן ולא רגזן – שקט, נחמד, מרוכז בעבודתו ואפילו חייכן ושמח. הוא ידע מה הוא אוהב, והוא עשה את מלאכתו באומנות של נזיר קדוש.
הפעם האחרונה שנפגשנו הייתה לפני כשלושה-ארבעה שבועות בהקרנה של סרט גרמני "עיילה", שעשה במאי טורקי בקולנוע דיזנגוף (שמשום מה למרות ההודעות על כך עדיין לא נסגר והפך ל'סופר-פארם'). יכין הגיע עם אשתו ציונה וישב בשורה שלי. כשראיתי אותו, מיד שׁוּב נזכרתי כמובן ב"פאולי" ובאותה קרן אור סוררת ומיותרת; שאלתי אותו "אם הוא זוכר אותה?!" – "את מי?!", הוא שאל אותי מחייך. "את קרן האור המיותרת שתמיד הייתה מפריעה לך ב'פאולי' או ב'תיבת נוח'?!", אמרתי לו. הוא צחק במלוא פניו, "מי זוכר שהיה 'פאולי'?!", אמר, והאולם מיד החשיך, הסרט הגרמני/טורקי התחיל להתנגן בעיניים ובאוזניים – בלי שמישהו באולם יעז להפריע, להוציא הגה או מילה, מלבד לצאת פה ושם (כשזה ממש הכרחי) לשירותים המרווחים קצת יותר.
יהי זכרו של הצלם, הבמאי והקולנוען רווי התרבות הנכונה יכין הירש ברוך!!!
ומבחינתי, מיד עם דבר הידיעה על מותו:
"האקשן הוא כזה..." / שאול דישי
אתה מת בלי להודיע,
אתה מת בלי להשאיר הודעה,
אתה מת בלי לקבל הודעה על 'קח',
אתה מת בלי לקבל הודעה מראש-השנה
או מראש-הממשלה הבריטי,
אתה מת בלי שאף-אחד הכין, מכין, יָכִין
אוֹתְךָ –
או אוֹתָךְ (צִיּוֹנָה)
לזה.
לזכרו הטרי והחם של הצלם ואיש הסרטים יכין הירש שמת פתאום בתחילתו של קיץ.

הכותב הוא משורר, צלם, תסריטאי, במאי ומפיק סרטים תיעודיים(!) ועלילתיים(!!)
תאריך:  09/06/2011   |   עודכן:  09/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"יכין לא הכין את זה": קרן-אוֹר סוררת ומיותרת אחרונה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד
אמנון אבן-טוב  |  11/06/11 00:17
2
לפני הכל הוא צילם את "השמלה"
חטיאר  |  11/06/11 00:43
 
- החטיאר צודק
ברונסון, צ'ארלס  |  11/06/11 06:21
3
אהבתי אותו ואני בוכה על מותו.
ג'אד נאמן  |  11/06/11 16:54
4
"בן 77 היה עם תוכניות לעוד 33"
ציונה שמשי  |  26/06/11 04:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
כדי להגיע אל הפסגה צריך, לא אחת, לירוק דם. אבל יש גם מי שמגיע אליה דרך המזל. כמו, למשל, אלכסנדר פלמינג, מגלה הפניצילין, או וינסטון צ'רצ'יל, מנהיגה האגדי של בריטניה במלחמת העולם השנייה    סיפור לדוגמה של יד רוחצת יד
חיים נתיב
בבחירות האחרונות עמדו בפנינו שתי אפשרויות - נדרשנו להכריע בין נבחרת יוצאי השב"כ והמוסד (קדימה) לבין נבחרת יוצאי הסיירת (ליכוד ועבודה)    האין מדובר בהפיכה צבאית?!
אורנה רב -הון
במאמר "בליליא דכלה" מכתבי הזוהר מתוארים כולנו, כל בני האדם, ככלה של הקדוש ברוך הוא, ואנו מתקינים את עצמנו כדי להתאחד עמו בלילה הזה, התאחדות שתטהר אותנו לנצח
מנשה בן-מאיר
תגובה למאמרו ב"הארץ" של גדעון לוי "דרכון שני לכל פועל ב"הארץ": צפויה כאן, אולי, מלחמת דמים, אבל לא שואה. ומלחמה - אפשר למנוע, על-ידי מאבק של יום-יום, אך לא על-ידי הכנת נתיבי הימלטות
דודו אלהרר
בעיית הגבולות בין שתי המדינות תהפוך לשולית והיא תיפתֵר בישיבה אחת. אבל אין טעם להמשיך לפנטז משום שראשוני המתנגדים לפתרון הזה יהיו הערבים ואנשי השמאל ההזוי. כי הם רוצים אך ורק פתרון בלתי אפשרי - מצד אחד, מדינה שתהיה גם מדינה יהודית, גם דמוקרטית וגם מדינת כל-אזרחיה היהודים והערבים, שתהפוך ברבות הימים בהכרח למדינה דו-לאומית ובהמשך למדינה ערבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il