X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רופאים במחאה מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים [צילום: פלאש 90]
הערות על שביתת הרופאים
מדוע מתדפקים על דלתות בתי הספר לרפואה כל-כך הרבה מועמדים איכותיים? האם מדינת ישראל מוציאה סכום נמוך מדי על הוצאות רפואה, והאם היא מפגרת אחר ההוצאה הציבורית בארצות המתקדמות?
   עופר וולפסון
האוצר מאס בשביתת הרופאים: "נפנה לבית הדין"

   עופר וולפסון
המדינה לביה"ד לעבודה: הפסק שביתת הרופאים

נשיא ביה"ד לעבודה: "שביתת הרופאים לגיטימית"
עופר וולפסון
השופט מיכאל שפיצר סירב להוציא צווי מניעה שישיבו הרופאים לעבודה ותהה: "זו בדיוק השביתה הקלאסית לניהול מו"מ. איך אני יכול למנוע לגמרי את זכות השביתה?" * הרופאים הסכימו להקל בעיצומים אותם תכננו לשבועיים הקרובים
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  חוות דעת מומחה ד"ר אשר בלס (2) - פרשת הפנסיה הגרמנית
  חוות דעת ד"ר אשר בלס - פרשת הפנסיה הגרמנית
  בנק ישראל והמשכנתאות - האיתות האמיתי
  קישוריות? ומה עם התעריף התלת-חלקי?
  עשור להסדר הפנסיה - איפה טעינו?

מאבק הרופאים נמשך. ההערכה הרווחת אצל מרבית הציבור היא שהרופאים צודקים. אולם רצוי להתייחס למספר עובדות המשליכות על שאלת שכר הרופאים.
בדרך כלל מקובל לחשוב שקיים צורך בהעלאות שכר כאשר יש צורך לשפר את רמת המצטרפים החדשים למקצוע. כך למשל נטען בקשר לשכר המורים. אז הושמעה טענה שהשכר הנמוך במקצוע ההוראה מרתיע אוכלוסיות מסוימות מלהצטרף למקצוע, ובפרט גברים. לפיכך, השיפור בתנאי השכר של המורים אמור לתרום להשבחת כוח העבודה המועסק בהוראה.
אולם במקצוע הרפואה, בתי הספר לרפואה מעלים מדי שנה את דרישות הקבלה ואלה עולות כמעט על כל מקצוע אחר במשק. אם אכן תנאי השכר הצפויים הם כה ירודים כטענת הרופאים (ולעניין זה, אין שוני אם תנאי השכר הנמוכים רלוונטיים רק למתמחים ולא לרופאים הבכירים), מדוע מתדפקים על דלתות בתי הספר לרפואה כל-כך הרבה מועמדים איכותיים? ומדוע אחרים שאינם מתקבלים מוכנים להוציא סכומי עתק כדי ללמוד בחו"ל במטרה לחזור ולתפקד כרופאים בארץ?
אפשרות אחרת היא שהעלאת תנאי השכר תגביר לא את האיכות אלא את מספר המתקבלים בבתי הספר לרפואה, כך שלאורך זמן יועסקו יותר רופאים וכך תשתפר רמת הטיפול בחולים. אולם תוצאה זו ניתנת להשגה גם היום, מכיוון שעל כל מקום באוניברסיטאות מתמודדים אולי עשרה מועמדים שהיו שמחים להתקבל גם ללא תוספות שכר.
שאלה אחרת היא האם מדינת ישראל מוציאה סכום נמוך מדי על הוצאות רפואה, ובפרט האם היא מפגרת אחר ההוצאה הציבורית בארצות המתקדמות? לשיטת הרופאים, התשובה היא כן, שכן יש לדידם להעלות גם את השכר וגם את מספר התקנים של הרופאים ובכך תורחב ההוצאה הציבורית לבריאות.
אולם על-פי מחקר של ד"ר מומי דהן בקשר להוצאה הציבורית בישראל, מסתבר כי בניגוד למצב בחינוך שם ישראל מוציאה מעט מדי ביחס להוצאה במדינות המפותחות, דווקא בקשר להוצאות בריאות ישראל ממוקמת במקום גבוה יחסית בהשוואה לממוצע המדינות המפותחות, כאשר מתחשבים בהתפלגות גיל האוכלוסיה בארץ.
קיימת אפשרות שאף שסך ההוצאה לבריאות גבוהה מספיק, רצוי לשנות את הקצאת המקורות בתוך המערכת. כך למשל ייתכן שרצוי כי השכר לרופאים יעלה, בעוד שהשכר לעובדים אחרים במערכת או לחלופין שסל הבריאות - יצומצם. אולם פתרון של העלאת שכר לרופאים והפחתת הוצאות אחרות לא הועלה על-ידי מאן דהוא במשבר הנוכחי, ובוודאי שלא על-ידי הרופאים. בקשר לכך יש לשים לב כי המנהלים של מערכת הבריאות, גם במשרד הבריאות וגם בבתי החולים, הם, רובם ככולם, רופאים במקצועם וניתן היה לצפות שדווקא הרופאים יהיו אלו שיצביעו על מקורות תקציביים חלופיים לחיסכון.
מכל האמור לעיל קיימת חשיבות שמשרד האוצר יעמדו על המשמר בכל הנוגע לדרישות הרופאים, ובכל מקרה יתנה העלאות שכר בשינויים מבניים מהותיים שיביאו לחיסכון במערכת.

הכותב הוא מנכ"ל ERCG למחקר וייעוץ כלכלי ולשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל.
תאריך:  12/06/2011   |   עודכן:  12/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערות על שביתת הרופאים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכל בלוף
אהרן מיטל  |  12/06/11 18:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
מנדלי מוכר ספרים: "היהודי, אצל קהל עדתו עפר ואפר הוא בחייו, ובמיתתו ישתבח ויתפאר במצבה יפה - וכל המתים תמימים וישרים"    האומנם?    יאיר דקל על פטירת סמי עופר
אירית רוזנבלום
סיפורה של מהפכת זכויות קורבנות העבירה המינית עוד לא תם. הנשים נותרו לצד בני זוגן וסירבו להוקיע את התנהגותם, לפעמים גם אחרי הרשעה. האם גם אצלן ייצא המרצע מן השק?
יהודה דרורי
בנושא הגנת העורף עדיין קיים ויכוח אם ההחלטות על "כיפת ברזל" ולא על מערכת ה"נאוטילוס" נבעו מאינטרסים לא רלוונטיים לביצועים של התעשיה המקומית
עו"ד שבתאי אברהם
רבותיי, ההיסטוריה חוזרת ועם ישראל עומד שוב לחוות התקפות טילים, הפעם מאירן, מסוריה, מלבנון ובמשולב מרצועת עזה. ההתנחלויות, המצויות בלב ליבה של ארץ ישראל ובקרבת הערים הערביות, מהוות אם כן ערי מקלט, ערי ביטחון לשם ינוסו תושבי גוש דן והשפלה בעת צרה בדיוק כפי שעשו אז ב-1991
אברהם בן-עזרא
כדי שבצה"ל יוכלו בעתיד להתמודד עם הגירה רבת היקף, באה להם דוגמית בהווה, בגבול הסורי, ומה חבל שלא מבינים שם - איזה מזל נקרה לידי הצבא, שלא צריך להתמודד ישר עם הגירה רבתי ויכול לתרגל את מה שצריך לעשות על מדגם קטן יחסית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il