X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התבטאויות של מדינאים בהן מודה המדינאי כי הוא אינו מבין תהליך מסוים, לאות פליאה, הפתעה, השתוממות, אי-הבנה - לעולם לא יעמדו לזכותו כמדינאי, האמור כן להבין, ולפעול בהתאם להבנתו
▪  ▪  ▪
[צילום: משרד הביטחון]

ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מבין מדוע יונתן פולארד לא משתחרר.
נשיא המדינה שמעון פרס לא מבין מדוע יורים טילים לעבר מדינת ישראל לאחר ההינתקות מעזה.
רבים מהמנגיגים הפוליטיים בקרבנו - אינם מבינים מדוע החמאס לא משחרר את גלעד שליט.
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, לא הבין בשעתו, מדוע ראש כנופיות הטרור ערפאת דחה את הצעתו הנדיבה ביותר [ויתור על השטחים הכבושים וחזרה לגבולות 1967] - כתנאי להכרה במדינת ישראל.
כל אלו אם אירועים מדיניים, חלק מתהליכים, שכל מדינאי צעיר וכל סטודנט למדיניות ויחסי חוץ - לומד להבין ולנתח, כדי לדעת כיצד לפעול.
השגיאה הכי נפוצה באי ההבנות מדיניות, שלעתים הן עצובות ולעתים הן קריטיות וגורמות לנזק מדיני - היא ניסיון להבנת הצד הנגדי על-פי דפוסי החשיבה של הצד של המתבונן והמנסה להבין. אין להסיק דבר בדרך זו. ההבנה של הצד הנגדי יכולה להתקיים רק תוך אימוץ דפוסו החשיבה שלו, והרקע לכך.
מי שלא מבין - אינו יכול לטפל בנושא הבלתי מובן מלכתחילה, וצריך לטובת עצמו ולעתים גם - ובעיקר - לטובת שולחיו, לחפש לו עיסוק אחר.
עורך דין שאינו לוקח בחשבון בצורה נכונה תהליכים משפטיים, בסופו של יום ייכשל והדבר יהיה על חשבונו ובעיקר גם על חשבון שולחו.
מהנדס קונסטרוקציות חייב להבין כהלכה את מערכות הבניין ואת התוכנות לחישוביו - עמידות מול כוחות אופקיים, נשיאת עומסים חדשים ועוד, גם כאשר הבניין קיים, ישן, ואין בנמצא כלל חישובים סטטיים, וככל שאינו מבין - עליו להתרחק מהבעיה הן כמתכנן והן כיועץ [במקומותינו למרבה הצער והאירוניה - כמתכנן המהנדס אכן מתרחק, אך כיועץ בנושא שאינו מבין - הוא נצמד].
כך צריך לעשות גם מדינאי.
אלא שמדינאי הוא "מקצוע" פרוץ ובדרך כלל הוא נבחר ציבור - ורוב הציבור סכלים, שמינוייהם אינם בהכרח מוצלחים, להבדיל מהסמכת מהנדסים, עורכי דין, שמאים, רופאים ועוד, אשר תלויים בעיסוקיהם בקבלת רישיונות הכרוכים במבחנים הכוללים סטאג' ומטלות נוספות בטרם ההסמכה.
האמירה כי הציבור ישפוט [בבחירות הבאות] היא חסרת כיסוי ומועטת סיכוי; הציבור ישכח, יטעה, לא יבין במה מדובר, יסונוור וישקול שיקולים זרים. התקווה היא בהגינותו האישית, ביכולתו ובכישרונו של אותו מדינאי שדרך בחירתו לקויה, ועדיין קיימת האפשרות כי לא בהכרח התוצאה פגומה.
לאמור: ציבור של סכלים יכול לבחור נבחר ראוי כמו גם מי שאינו ראוי כדי להנהיגו, ובמקרה הראשון - כל ציבור יוכל להיווכח ביתרון של הנבחר הראוי.
הקביעה של רמת החשיבה של הציבור - לא באה כדי להעדיף שיטה אחרת זולת דמוקרטיה לבחירת נציגים בכנסת. נראה כי אין דרך אחרת, ואין משטר עדיף על דמוקרטיה.

הכותב הוא בעל תואר שני במדיניות ציבורית מטעם אוניברסיטת תל אביב
תאריך:  24/06/2011   |   עודכן:  25/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי-הבנות במדיניות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תצלום לא מובן. מי פה ראש ממשלה ל"ת
אהוד ברק או ביבי?  |  25/06/11 00:36
2
אי הבנת הנקרא במזרח השימון החד
קורןנאוה טבריה  |  26/06/11 03:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
עם התעצמות המדיניות הניאו ליברלית אנו עדים לכך שהעבודה, כקטגוריה חברתית מובחנת, למעשה התאיידה    את מקומם של הסכמים קיבוציים תופסים במקומות רבים תחליפים, שפוגעים אנושות בזכויות הסוציאליות של העובדים
ראובן שליט
במאמרי הקודם (בין המקל לגזר) התייחסתי למעמדה הבעייתי של ישראל ככלי ריאל-פוליטי בעימות בין הציוויליזציה המוסלמית והמערבית    אך אל לנו לשכוח שמתחת למחשבה האינטרסנטית והריאל-פוליטית ישנו רובד עתיק ומצחין של אנטישמיות אמוציונאלית המתבטאת בעיקר בתרבות המוסלמית החדשה מחד-גיסא ובשיח האנטי-ציוני של השמאל האירופי מאידך-גיסא
יוסף אורן
אשכול נבו להוט לבשר כי החזון הציוני נכשל, וכי את הישראלים הפוסט-טראומטיים יש לשקם ב"נוילנד" הרחוקה והבטוחה, שאותה התכוון כנראה לצייר כאוטופיה, אך ללא הצלחה
שלמה פרלה
משבר האירו, או משבר הכלכלה היוונית, הוא יותר ממשבר כלכלי - הוא משבר הסולידריות האירופית, ודרך הסדקים חודרים להם רוחות ושדים מן העבר
מרדכי קידר
מדוע נעצר "האביב הערבי", ומה אומרים בעזה על עבאס ופיאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il