X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לזרוק את האשמה על המצב לפתחם של גופים ממשלתיים שונים זו בדיחה. הממשלה היא הקובעת, הכנסת היא המחוקקת וכל הפקידים חייבים למלא אחר החוקים, כלשונם וככתבם. ראש הממשלה והשרים מחויבים לוודא ביצוע ומי שאיננו עומד בכך, חייב לשלם את המחיר
▪  ▪  ▪
מעמד הביניים. הטמבל של החברה בישראל [צילום: פלאש 90]

מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בה פרס את תוכניתו לפתרון בעיית הדיור, יש בה כדי לנסות ולהרגיע את השטח, לסלק את האוהלים ולהנמיך את גובה הלהבות אשר עלולות, מבחינתו, להביא לקריסת ממשלתו. ראש הממשלה, מר נתניהו, איננו אשם במצוקות החברתיות, וודאי שאלה לא התחילו לפני שנה או שנתיים. בעניין זה לא שפר מזלו של ראש הממשלה והמחאה החברתית התפרצה. לומר שהממשלה אינה אחראית ולזרוק הכל על כל הממשלות האחרות, זו מלאכה קלה.
נניח שחלילה ישראל נדרשת למלחמה, כי אז כל הטענות על העבר אינן מחזיקות מים. מי שנבחר למנהיג חייב לדעת היטב שיש לו אחריות עצומה. לכן, ראוי לא להשתמש ב"נשק" שחוק זה. ואם כבר מזכירים את העבר, ראש הממשלה הנוכחי היה שר אוצר בממשלת שרון ולפני כן, ראש ממשלה, החל משנת 2001.
הברברת לא תסייע לפתרון השחיקה המתמשכת של מעמד הביניים. מילים יפות אינן תוכנית עבודה. הכל ידוע למקבלי ההחלטות ואף אחד איננו יכול לברוח מאחריות. מתוך רצון להוכיח שהבעיה לא צצה היום, ומאידך ההתעלמות של הפוליטיקאים ממצוקות מעמד הביניים אשר קורס תחת עול המסים, העבודה, השירות הצבאי וכולי, והוא איננו מוכן להמשיך לחיות כך, יובא בהמשך תמצית מסמך שהוכן על-ידי מרכז המחקר של הכנסת עבור ועדת הכלכלה עוד בשנת 2008. ישפוט כל אחד את האמירות של היום, את ההבטחות וינסה לשקלל את התוצאות הצפויות.
ועוד הערה קצרה: לזרוק את האשמה על המצב לפתחם של גופים ממשלתיים שונים זו בדיחה. הממשלה היא הקובעת, הכנסת היא המחוקקת וכל הפקידים חייבים למלא אחר החוקים, כלשונם וככתבם. ראש הממשלה והשרים מחויבים לוודא ביצוע ומי שאיננו עומד בכך, חייב לשלם את המחיר. ולהלן תמצית המסמך:
"בשנים האחרונות במיוחד החל משנת 2001 נרשמה האטה בפעילות ענף הבניה בהשוואה לעשור הקודם. האטה בקצב העלייה לארץ וצמצום משמעותי בסיוע הממשלתי לזכאים גרמו להקטנת הביקושים וכתוצאה מכך לירידה בקצב שיווק הקרקעות והתחלות הבנייה. ההאטה בהתחלות הבנייה שהייתה כנראה גבוהה מההאטה במכירות גרמה לירידה מתמשכת במלאי שאינו מכור. ההאטה מאפיינת במיוחד את הבנייה באזורי הפריפריה ואת הבנייה הרוויה, והיא בולטת בעיקר על-רקע ההתפתחויות הבאות במשק הישראלי... שנוצרו כאן כשלי שוק משום שבפועל ביקושים אלו לא התממשו ברוב אזורי הארץ ומספר התחלות הבנייה ממשיך לרדת (כשל שוק הוא מצב שבו כל גורם בשוק ממקסם את העדפותיו אך התועלת הציבורית הכללית אינה מיטבית).
ניתן לומר שהממשלה אינה משיגה את יעדי הסיוע המוצהרים על-ידה , קרי שיכון מחוסרי דירה, פתרון מצוקת הדיור ופריסת האוכלוסין. ניכר כי הממשלה נעדרת ראייה מערכתית וארוכת-טווח מספקת בכל הקשור למדיניות הבינוי והשיכון. הדבר בא לידי ביטוי בשנים האחרונות בשלל החלטות ממשלה ומהלכים שאינם עולים בקנה אחד עם יעדיה המוצהרים של הממשלה, ואף תורמים להשגת תוצאות הפוכות מן הנדרש. המשך מגמה זו עלול להביא להתמרמרות חברתית, להמשך התרחבות הפער החברתי ואף לעידוד הירידה מהארץ.
הכשלים בשוק הדיור מתאפיינים במצוקה ממשית בפלח השוק הבינוני-גבוה, הנובעת מעודף ביקוש לדיור ועליית מחירים (בעיקר באזורים ירושלים, תל אביב וסביבותיה והשרון) וכן בהתכווצות של פלח השוק הבינוני-נמוך בשל עודף היצע של דירות וירידת מחירים מתמשכת )בעיקר בפריפריה ובפריפריה של המרכז(. כשלי השוק הללו מסבירים במידה רבה מדוע קיים צורך במעורבות ממשלתית בשוק הדיור בישראל. לכן, נדרשת בחינה מחודשת של מדיניות הבינוי והשיכון של הממשלה, תוך עיצוב אסטרטגיה רב-שנתית להסרת חסמים ולהבטחת מלאי תכנוני זמין שניתן יהיה לשווקו מיידית בעת הצורך בכל אזורי הארץ.
נדרשים צעדי מדיניות הן בצד ההיצע הן בצד הביקוש, על-מנת לגשר על עודפי הביקוש באזורי הביקוש ולממש את פוטנציאל הביקושים בפריפריה תוך צמצום עודפי ההיצע לדיור. כמו-כן, לאור התנאים המשתנים במשק הישראלי ובחברה הישראלית ולאור צורכי השעה, נדרשת בחינה מחודשת של אופן מעורבות הממשלה בשוק הדיור, ובפרט בשוק ההלוואות לטווח ארוך. ראוי לבחון חלופות שמתאימות את מנגנון הסיוע במשכנתאות לתנאי השוק הקיימים ולנקוט בצעדים חדשניים לעידוד הבנייה להשכרה."
("מצוקת הדיור בישראל"), הכנסת, מרכז המידע והמחקר, המחלקה לפיקוח תקציבי, מוגש לוועדת הכלכלה של הכנסת, מרס 2008).
מדדי העוני והאי-שוויון מלמדים כי בישראל שיעורי העוני והפערים בחלוקת ההכנסות הם מהגבוהים במדינות המפותחות. שיעור העוני בקרב משקי-הבית בישראל בשנת 2008 היה 19.9%, לעומת ממוצע של 10.6% במדינות ה-OECD. בהקשר זה מעניין לבחון את גודלו של מעמד הביניים בישראל, בעיקר לאור הצמיחה המהירה יחסית בשנים האחרונות ולאור הרפורמה במס הכנסה...הנתונים מעידים כי שיעור המשפחות העניות בישראל גבוה במידה ניכרת מן השיעור הממוצע במדינות המפותחות, וכי חלקו של המעמד הבינוני בישראל קטן מחלקו במדינות המפותחות".
מי שרוצה להעמיק, מוזמן לעיין או ללמוד את המחקר המוזכר לעיל. אז יבינו האזרחים שיש כאן מגמה מאוד ברורה של שחיקת מעמד הביניים שהפך להיות הטמבל של החברה בישראל הסוחב על גבו את האחרים ללא שום הצדקה. לכן, היזהרו שלא יעבדו עליכם!.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  28/07/2011   |   עודכן:  28/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היזהרו - מנסים לעבוד עליכם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
היזהרו-עובדים עליכם!-מי שאומר
קורןנאוה טבריה  |  28/07/11 12:15
 
- תגובה
צ'לו   |  28/07/11 22:20
2
אם הממשלה תפטר את הפקידים
זקן  |  28/07/11 13:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יונה דה-לוי
נשאלת השאלה, כיצד מדינת חוק שבה שולטים דיני ה-due process of law על-פי התוספות 5 ו-14 לחוקת ארה"ב, לפיהן אין לשלול מהפרט חיים, חופש או רכוש ללא הליך משפטי תקין שמייצג את מושג ההגינות המשפטית היסודית וכולל כמובן את ה-procedural due process - נהגה כפי שנהגה וחיסלה את הטרוריסט
עו"ד דניאל חקלאי
היכולת לבקר בקביעות את ישראל מחד-גיסא ולסתום את הפה מאידך-גיסא כאשר מדובר במדינות המבצעות באחרונה פשעים נגד אזרחיהן - הינה יכולת המלמדת על צביעות קשה. לנגד עיני המבקרים הסלקטיביים לא עומדים כללי המוסר או המשפט הבינלאומי אלא אינטרסים כלכליים ופוליטיים מובהקים
אמילי לנדאו, שמעון שטיין
המשתתפים ממצרים ממשיכים להדגיש כמעט אך ורק את הנושא הגרעיני, ומצביעים על הסטאטוס של ישראל כמדינה שאינה חברה באמנת ה-NPT כמגבלה המרכזית - אם לא היחידה - למימוש WMDFZ במזרח התיכון
גלעד שטרן, עינב יוגב, יורם שוייצר
ההתפתחויות האחרונות במצרים רק מחדדות את הצורך בבחינה מעמיקה של המצב על-ידי הגורמים המדיניים והביטחוניים בישראל, זאת לנוכח האפשרות של תפנית אסטרטגית ביחסים בין ישראל למצרים, העלולה לחייב הערכות צבאית וביטחונית מחודשת אל מול החזית הדרומית
צבי גלברד
בועת הנדל"ן התנפחה לממדים מבהילים - הגיע הזמן לפוצץ אותה    חייבים להמשיך במאבק כי נתניהו ושרי הליכוד לא מבינים דרך אחרת    ואיך כל זה קשור למחדל המסתננים והזרים הבלתי חוקיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il