X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סלילה אחרי סלילה אחרי סלילה. רחוב יפו בירושלים [צילום: פלאש 90]
רחוב יפו "חוגג" השנה 150 שנה לסלילתו
150 שנה לסלילת הרחוב והתמורות העסקיות-מסחריות שחלו בו מתקופת העותומאנים ועד הרכבת הקלה שהחלה השבוע לפעול בתוואי הרחוב קווים לדמותו של מי שטוען לכתר הרחוב הראשי של ירושלים

"ירושלים של פעם" משתקפת אלינו לעיתים מתוך מצגות הנשלחת אלינו בדואר אלקטרוני. בדרך כלל תמונות העבר של העיר מתחלפות אחת לאחת וברקע נשמעת מנגינה קלאסית או אחדים ממאות השירים שנכתבו על העיר. וכך יוצא שאנו יושבים ומביטים מרותקים בהיסטוריה של עירנו ובתי האבן המוכרים לנו משתקפים בעין המצלמה. ומעבר להתפעלות נותר רק להשוות בין אז לבין היום, בין הישן והחדש. מה השתנה ומה נשאר כה דומה.
במצגת האחרונה בה צפיתי לאחרונה, רוכזו תמונות של רחוב יפו בשנות ה-30 של המאה קודמת. ניתן בבירור לזהות את בניין סנסור עצום הממדים ששימש כבניין המשרדים המפואר ביותר של אותם הימים. מקיפים אותו שני רחובות מרכזיים בעיר של אז וגם של ימינו, רחוב בן יהודה, אשר במשך שנים רבות היה עוד פתוח לתנועת רכבים, ורחוב יפו האגדי - העורק הראשי שהוביל מהעיר העתיקה לכיוון השפלה.
לא רבים יודעים, אך השנה רחוב דרך יפו חוגג 150 לסלילתו. בשנת 1861 החלו בסלילתו של הכביש שהיה אמור להיות הדרך הראשית שתוביל אל נמל יפו, ושימש למעבר סחורות ואנשים הבאים ויוצאים מהעיר שהחלה להיבנות מחוץ לחומות.
במשך השנים נבנו סביב רחוב יפו בתי מסחר ושכונות מגורים. כיום, בחגיגות יום ההולדת ה-150, מקווים תושבי העיר לזכות לראות את סיום סלילתו האינסופית שיביא את הרחוב אל תחנתו האחרונה. כולנו מקווים לראות עוד השנה את התחבורה הציבורית בדמותה של הרכבת הקלה חוצה אותו בנסיעה מהירה. אחרי תקופה ארוכה של חפירות אין קץ, החלפת תשתיות, הרמת מדרכות, ושוב חפירות, ושוב שינוי תשתיות, ושוב כיסוי באספלט שחור או בלבנים משתלבות, הגיע הזמן שתושבי ירושלים יוכלו להמשיך כבעבר ליהנות מהרחוב ולא יראו בו מפגע סביבתי.
יש להניח שמרבית מתושבי העיר הדירו את רגליהם ממרכז העיר בשנים האחרונות. חוסר הנגישות והמחסור במקומות החניה היוו תמיד את הבעיה המרכזית, אך החפירות האינסופיות הכריעו את הכף והציבור הירושלמי העדיף פשוט להימנע מלהגיע למרכז העיר.
רבות נכתב בעיתונות על הסבל שעברו בעלי העסקים במרכז העיר וברחוב יפו בפרט. אך לא רק תושבי העיר ובעלי העסקים סבלו, סבלו גם האנשים המתניידים לעבודה בכל יום בבתי העסק הממוקמים באותו משולש רחובות ידוע סביב רחוב בן יהודה. העובדים, שבאים מדי יום בשעת בוקר מוקדמת אל בית העסק וממהרים איש-איש לביתו בתום יום העבודה, חוו על רגליהם את בנייתה של הרכבת הקלה. לא אחת נאלצו להתמודד עם שינוי מסלולי האוטובוסים, חסימת הכבישים, סגירת מגרשי חניה, ועוד. העובד שיצא מביתו בבוקר לא ידע אם יצליח להגיע לעבודתו בזמן: אוטובוסים עצרו בלי הודעה מוקדמת, הורידו את העובדים מספר תחנות לפני מרכז העיר ואלה נאלצו לעשות דרכם ברגל, מדלגים בזהירות ממדרכה למדרכה המסומנות בסרט סימון המזהיר בפני חפירות, ואיחרו לעבודתם.
האופטימיים רואים בחזונם פריחה מחודשת של מרכז העיר בעקבות פתיחת הרכבת הקלה. חדי העין ובעלי חוש עסקי רגיש רואים כבר כעת בחידוש המדרחוב ובתי הקפה החדשים שנפתחו לאורכו את הסנוניות הראשונות המבשרות על תחילתה של תקופה חדשה.
חשוב שנזכור שגם לנוכח התפתחות מרכזי מסחר אחרים בעיר - מתחם ממילא, הקניון במלחה, והמרכזים המסחריים בתלפיות ובגבעת שאול, כנראה אין ולא יהיה כמו מרכז העיר.
רחוב יפו - שהוביל פרדות עמוסות סחורה ואת חיילי גנרל אלנבי משחרר העיר, נכבש על-ידי מזחלות הטנקים בתהלוכות ובמצעדים של צה"ל בתחילת המדינה וספג את הדף פיגועי התופת הקשים בזמן האינתיפאדה - מייחל עתה למעט עדנה.
אולי עכשיו, לאחר 150 שנה, עם סיום עבודות הרכבת הקלה, יוכל לשוב ולשמש את אשר ייעדו לו בתחילה, ולהיות העורק הראשי של ירושלים.

הכותב הוא סמנכ"ל אל-עד סוכנות לביטוח אשר משרדיה ממוקמים ב-48 השנים האחרונות במרכז העיר.
תאריך:  26/08/2011   |   עודכן:  26/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רחוב יפו "חוגג" השנה 150 שנה לסלילתו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אצלנ בכסף הזה בנו רכבת טרנס-סי
ראספוטין בן מדביד  |  26/08/11 12:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
האגודה לתרבות הדיור    לתת את הנשמה. לתת את הלב    עגל הזהב? לא במחוזותינו    לא על המזל לבדו    וגם על אקולוגיה רוחנית    פרשת רְאֵה
אברהם בן-עזרא
אין שום בסיס מוסרי ליצירת קשרים עם רודנים כדוגמת קדאפי, אסד או מובארק, שכל אחד מהם עריץ ושליט בדרך הטרור וההרג כלפי בני עמו, לא רואה את עניים ומצוקתם כבני אדם ממטר, וכל מעייני רוחו מתרכזים ומתכנסים להנאותיו, לעושרו הפרטי, לכבודו, ולהנצחת דמותו על חשבון המון בני אדם רעבים ונשלטים
אביתר בן-צדף
"מנהיגי" המחאה יותירו אחריהם אדמה חרוכה, אכזבה והרבה אנשים מנוצלים, שהלכו אחריהם בעיניים עצומות, מבלי לבדוק בציציות ה"מנהיגים" הללו    לנין דיבר על השוטים השימושיים - התמימים, שאינם מתעניינים מי מנצלם לצרכיו    כל מהפכה צריכה שוטים שימושיים כשמן לגלגליה    היינו עשרות שנים במשטר כלכלי קוואזי-קומוניסטי, שהותיר אחריו ארץ זרועה במלח    כיוון ששמירה על מסגרת התקציב חשובה, כדי למנוע את הפיכתנו ליוון מספר 2 - יש לקצץ בביטחון בצורה חכמה
יוסף עברון
63 שנה לאחר כינונה של מדינת ישראל - עריה מופגזות יום אחר יום באין מפריע, גבולותיה פרוצים יותר מאי-פעם, וחרפת ההבלגה של תקופת טרום המדינה מאומצת מחדש, ועד כמה שזה לא ייאמן - על-ידי ממשלה בראשותה של תנועת הליכוד, ממשיכתה הרעיונית של תנועת החרות מיסודו של הארגון הצבאי הלאומי, ששבירת מדיניות ההבלגה הייתה מהסיבות המרכזיות להקמתו    שר הביטחון לשעבר, פרופ' משה ארנס, מגיב על המצב הביטחוני
נסים ישעיהו
עם העזתים לא עשינו אומנם הסכמים ישירים, אבל עם הרשות הפלשתינית שלכאורה שלטה בעזה, כן חתמנו על הסכמים. חוץ מזה, הסכמנו עם עצמנו שאם הם רק יעזו לירות לעברנו אחרי שנשאיר להם את כל השטח, אחרי שננקה את כל רצועת עזה מיהודים, אנחנו נגיב במלוא העוצמה והעולם יהיה אתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il