רשתות המזון, בעיקר במחלקות טואלטיקה וגם ברשתות הפארם, יוצאות יותר ויותר במבצעי מחיר "ברורים ופשוטים", אשר לכאורה עושים לנו סדר רב בראש ומקלים עלינו את הקנייה, האומנם?
בדיקה של מחירי המוצרים ללא מבצע ואחר מבצע, מראה שבחלק מהמקרים מוצרים שניתן לרכוש אותם במחיר רגיל של 8.99
שקל, לפתע סווגו למדור 10 שקלים או במילים אחרות - מחירם התייקר. אומנם "רק שקל", אך באחוזים לא מבוטלים.
הרשתות, אשר מתכננות את הפעילות שבועות ולעיתים מראש, דואגות לייקר את המוצרים, כך שבעת הפעלת המבצעים, אנו הצרכנים אכן נראה ונחוש ב"הפחתת המחיר". אולם זהו בעיקר תרגיל של התחכמות, אשר מייקר את המוצר לפני, על-מנת להורידו אחר כך.
הרשתות אשר יוצאות בפעיליות שיווקיות אלה, מארגנות כמות גדולה ומכובדת של מוצרים לכל קטגוריית מחיר, כך שיוצא שבמבצעים אלה לוקחים חלק מאות פריטים אשר ברגע נתון מקבלים מחיר "אחיד".
האם באמת נראה לך שהרשתות מפסידות כסף ממבצעים אלה? שהרי אם התשובה היא חיובית, מדוע הן ממשיכות בו?! מבצעים אלה הפכו את מוצרי העשרה שקלים למוצרים יקרים יחסית, שהרי כמה זה עולה? רק 10!
במציאות לוקחת הרשת מספר קטן של פריטים ומורידה להם את המחיר, לפעמים גם ב-50%, ו"משכנעת אותנו" שכל המוצרים אכן במחירים מדהימים, דבר שכמובן אינו תואם את המציאות.
כמו תמיד, ישנם מבצעים כדאיים, אך יש לזכור שהם במיעוט ושרוב המוצרים קיבלו בדרך "פוש קטן" ועליית מחיר בדרך למבצע. מבצעים "פשוטים" אלה, מדליקים אצלי נורת אזהרה שמזהירה אותי שלא להתפתות בקלות ל"מבצע".
היום, יותר מתמיד, אני נזהר ובודק היטב את כדאיות הקנייה, לא מתרשם ממחיר המוצר על גבי תווית המחיר, מה שנקרא מחיר לפני ולא משיעור ההנחה. מה שאני בודק, זה את המחיר נטו בהשוואה למחיר המוצר במקום אחר והכי חשוב - האם בכלל המוצר נחוץ לי בבית, או שזה עוד מוצר אשר מצטרף למחסן הקטן שיש לי במזווה ואשר כמעט תמיד 25% מיותר, נזרק ואינו בר-שימוש.