X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחאה החברתית לא תשיג את יעדיה, אם לא תמצא דרך למלא את הקופה הציבורית שהלכה והתרוקנה בעשורים האחרונים. מדיניות המיסוי היא בעיה עולמית, כאשר בעולם כולו ניתן לראות שיש ירידה קיצונית במס שמוטל על העשירים. צדק חברתי יושג רק אם המדינה תוכל לממן אותו. שינוי במדיניות המיסוי הוא הדרישה המרכזית שצריכה לדרוש תנועת המחאה
▪  ▪  ▪
המחאה החברתית. צריכה לדרוש שינוי במדיניות המיסוי [צילום: פלאש 90]

הדרישה בעולם לצדק חברתי גוברת, לאור הפערים שנוצרו בין העשירים לבין אזרחים אחרים שעובדים יותר ולא זוכים לתנאי רווחה בסיסיים. הנתונים מראים שהאחוזון העליון בעולם מחזיק בכמעט 50% מכל המשאבים בעולם, והעשירון העליון מחזיק במעל 80% מהמשאבים הללו, כששאר האנשים הפשוטים נאבקים על הפירורים. הפערים האלה הם תוצר של מדיניות שעודדה את העשירים ודיכאה את שאר המעמדות בחברה - מדיניות המיסוי בעולם. במילים אחרות, העובדה שאנחנו לא זוכים לתנאי רווחה בסיסיים מהמדינה, נובעת בעיקר בגלל שלמדינה אין מקורות מימון כדי לספק את השירותים האלה. שינוי מקיף בשיטת המיסוי הוא לכן תנאי הכרחי לצדק חברתי, וחייבים לדרוש עכשיו שינוי שכזה.
בשלושת העשורים האחרונים מערכת המיסוי העולמית עברה שינויים, שגרמו לחוסר האיזון בין עשירים לעניים. הורדה מתמשכת בנטל המיסוי על העשירים והעברת הנטל הזה לאזרח הפשוט הייתה הקו המנחה של המדיניות הזאת, כשבעיקר בלטה ההורדה במיסי חברות, הפחתה במיסוי על שכר העשירים, והעובדה שלא הוגדל המיסוי על ההון. המדיניות הזאת מבוססת על תפיסה אידיאולוגית שהצמיחה היא חזות הכול, גם אם המדיניות מגדילה פערים, דוחפת מיליוני אנשים למעגל העוני ומשתקת את מוסדות המדינה.
ההורדה במיסוי על שכר העשירים ממחישה את הבעיה, וחשוב לומר שהיא מקור מרכזי לפגיעה בכלכלה העולמית. החל משנות ה-70 המיסוי על שכר העשירים ירד בעולם כולו, כאשר על-פי דוחות ה-OECD היה מקובל אז להטיל מס בגובה 90-60 אחוז על שיאני השכר, והיום המס בקושי עומד על 30-40 אחוז. בארה"ב הירידה הייתה דומה, כאשר הנשיא רייגן הוריד את המיסוי מ-70% ל-28% בלבד. המשמעות של הירידה הזאת במיסוי על שכר העשירים היא עצומה, כי היא גורמת לירידה גדולה במשאבי המדינה. המיסוי על בעלי ההון הוא מקור הכנסה מרכזי של מדינות (מהווה בין שליש לחצי מכלל מהכנסות), ופגיעה בו משמעותה פגיעה ישירה בקופה הציבורית, ושיתוק של מוסדות המדינה (ארה"ב נמצאת בפשיטת רגל). הדוגמה של וורן באפט, מיליונר יהודי אמריקני, שטען בגיחוך שאחוז המס שהוא משלם הוא נמוך מזה שמשלמת המזכירה שלו, ממחישה כמה חמורה הבעיה.
אם לא די בכך עשירי העולם נהנו גם מהטבות מס נוספות, כשגם במיסים אחרים חלה ירידה. מס החברות הוא דוגמה לכך, כאשר במדינות ה-OECD המס ירד בממוצע מ-40 אחוז בשנות ה-80, ל-28 אחוז בלבד היום. המנהיגות בעולם גם לא עשתה מספיק כדי להטיל מיסוי שיאזן את החוסר בקופה הציבורית, כמו למשל מיסוי על רווחי הון או מיסוי פרוגרסיבי אחר, ולכן והקופה הציבורית הלכה והתרוקנה.
העולם כולו סובל עכשיו מאותה "מחלה", כשישראל לא יוצאת דופן, למרות ההצלחה הכלכלית שלה במונחים של צמיחה. תסמיני "המחלה" בעולם בכלל ובארץ בפרט הם שהעשירים הולכים ומתעשרים, והמדינה והאזרחים נהיים יותר עניים. בישראל המצב הוא אפילו קיצוני יותר, כאשר המס על שכר העשירים הוא מהנמוכים בעולם, והוא עומד על 28 אחוז בלבד. כמו-כן מס החברות כאן הוא מתחת לממוצע כשהוא עומד על 24 אחוז בלבד, ונמצא כל הזמן במגמה של ירידה.
התוצאה היא שהקופה הציבורית של ישראל הולכת וקטנה, ואם לוקחים בחשבון גם את הוצאות הביטחון של המדינה, אז מובן למה אין למדינה מספיק כסף כדי להעניק שירות בסיסי לאזרח.
צדק חברתי מחייב אותנו לדרוש הרבה יותר מיסים מהעשירים, דבר שיפחית את הפערים וגם יוביל לכך שקופת המדינה תתמלא ותוכל להעניק יותר רווחה לאזרחים.

תאריך:  06/10/2011   |   עודכן:  06/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיסוי על העשירים - התנאי לרווחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בורות
שמוק ארוך  |  7/10/11 09:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
הפשיזם האנטישמי השמאלני בשבדיה לא הצליח לגייס יותר מ-218 שמות לחתום על חרם על מוסדות אקדמיים ישראלים    האוכלוסיה השבדית מבינה כיום טוב יותר את העמדה הישראלית ביחס לערבים
יובל לובנשטיין
מרבית תחנות הדלק היום אינן סתם תחנות דלק אלא הפכו למרכזים מסחריים משגשגים. חנויות הנוחות שבתחומן מוכרות מוצרים מסוגים שונים במחירים מופקעים ומוגזמים. אם גם אתה חש אי-נוחות בחנות נוחות, אז נצל את כוחך כצרכן, נטוש אותה ולהבא הצטייד בכריך מהבית
ציפי לידר
בשולי הכותרות: אבן יכולה להרוג    למי יש יותר כבוד לבתי הכנסת?    איפה שבועת הרופאים?    איפה הפסיכיאטרים?    לאום יהודי בלי דת? אין חיה כזאת    ולקינוח - פורת לא לבד. על כל אלה ברשימה שלפניכם
עו"ד נבון קצב
לכאב ליבי נמצא עם ישראל בתקופה זו במשבר ערכי עמוק של עיוותים חברתיים, של חוסר צדק, של התרחקות מיסודות התורה ושל עידוד "ערכים חברתיים" הזרים לה, תוך פעילות נמרצת של חלקים מתוך העם למסור חלקים מארץ ישראל ומירושלים לידי ישמעאל המבקש עדיין מלחמה. תקופה רעה עליה דיברו גם הנביאים ירמיהו ועמוס
דן אלון
התאגידים והממשלות המבקשים להיכנס אל המדיה החברתית מייצרים דינאמיקה שמתקבלת לעיתים בחום אצל באי המסיבה של המדיה החברתית, ולעיתים בקרירות ואפילו בנקמנות. מה שתעשה על-מנת להכנס אל המסיבה, חשוב לא פחות מאשר איך תנהג במשתתפיה כאשר כבר תהיה בתוכה. האם תצא בסוף הערב כמו דפני או כמו זהבית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il