X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי האופוריה שהשתלטה עלינו ב-1967 ואחרי מלחמת יום הכיפורים, לא עשינו את חשבון הנפש המתחייב. לא הצהרנו, שאנחנו מכירים בזכותו של העם הפלשתיני לעצמאותו המדינית או אם תרצו חלוקת הארץ לשני עמים
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו. נאנס להצהיר על שטר ללא כיסוי באוניברסיטת בר אילן [צילום: פלאש 90]

ביום הכיפורים בין קטעי תפילה, שמדברים אל לבי עיינתי גם בספרו של פרופסור ליבוביץ "על עולם ומלואו". מצאתי עצמי בעת ובעונה אחת בשני מקומות . האחד אני חייל מילואים במוצב תל שאמס ברמת הגולן בתשל"ג, והשני בביתי בתשע"ב.
אל יום הכיפורים תשל"ג הגענו כשהציבור בישראל הלך שבי אחרי מלל עקר של אשת הברזל, גולדה מאיר שטענה - "אין עם פלשתיני" ואף גילתה באיוולתה זלזול מופגן, יהיר ובוטה כלפי כל הצהרת שלום מצרית. היא הפגינה זלזול ויחס משפיל כלפי מנחם גולדמן, שביקש והתחנן לנסות ולדבר. כיום, שמשקיפים על אותו יום כיפורים, ניתן לומר, למרבה הכאב בוודאות גמורה, שניתן היה למנוע את מאות חללי החינם במלחמת המחדל. 2222 הרוגים, 5596 פצועים. לרשימה זו נוסיף את סבלם של 294 שבויים.
הניסיון לשבת לשולחן הדיונים נדחה, כשגולדה מאיר ממריאה על פני משק של כנפי לאומנות עקרה, שתתבע ביום הכיפורים תשל"ג לעלות עולה מאות צעירים ישראלים. מאות צעירים שמלאך משמים לא בא לקחת את המאכלת מעל ראשם, אלא מצאו את מותם, הצועק אלינו עד היום מחולות סיני, קורבנות שווא ליהירות-הלאומנית של ממשלה בישראל, לאומנות ממנה לא השתחררנו עד היום.
פחות מארבע שנים אחר הלם יום הכיפורים, עם ישראל מפקיד את המפתחות ואת ההגה בידי מנחם בגין. דווקא איש הימין וממשיכו יצחק שמיר אינם אומרים כדוגמת גולדה - אין עם פלשתיני. הם מכירים בזכות העם הפלשתיני, אבל רק זכות לאוטונומיה. הכרה באוטונומיה היא הכלאה של הכרה בזכות הפלשתינים לנהל רק חצר אחורית של חיים עם הכרה מהשפה אל החוץ, שקיים דבר כזה כמו עם פלשתיני.
תוכנית האוטונמיה, כאמור, הייתה הצהרת הכרה שיש עם פלשתיני, אבל היא הייתה למעשה תחבולה בזויה וצבועה להמשיך לקיים שלטון יהודי אלים בעם הפלשתיני.
גם כיום למעשה, כשראש ממשלה בישראל אומר שהוא מכיר בזכות העם הפלשתיני למדינה, נראה שהוא מתכוון לקריקטורה של אוטונומיה פלשתינית תחת שלטון של צבא ישראלי.
אחרי האופוריה שהשתלטה עלינו ב-1967 ואחרי ההתמודדות עם סכנה קיומית לעתידה של מדינת ישראל ביום הכיפורים 1973, לא עשינו את חשבון הנפש המתחייב. לא הצהרנו, שאנחנו מכירים בזכותו של העם הפלשתיני לעצמאותו המדינית או אם תרצו חלוקת הארץ לשני עמים: מדינת ישראל עצמאית בצידה של מדינת פלשתין עצמאית.
רק אל תזכירו לי גמגום מאולץ של ביבי נתניהו, שנאנס להצהיר על שטר ללא כיסוי באוניברסיטת בר-אילן, וכך תבקשו לסתור אותי בטענה - ישראל מכירה במדינת פלשתין עצמאית לצידה של מדינת ישראל.
יום הכיפורים תשל"ג לא היה יום מפנה, אלא אימוץ המשך המצב הקיים, שפירושו מלחמה עד חורמה בינינו לבין העולם הערבי. אומנם, כאמור, זכינו שראש הממשלה, בנימין נתניהו, סחט מעצמו אמירה לא מחייבת ומגומגמת בדבר שתי מדינות לשני עמים. אני מקווה , שביום הכיפורים תשע"ב הוא ערך חשבון נפש איך הצליחה ההונאה הזו עד כה , ועד כמה היא מסוכנת להמשך קיומנו כאן בארץ - במדינה - היקרה לנו , כי היא גוזרת עלינו מלחמה עד חורמה בינינו לבין העולם הערבי.
אם לא נערך חשבון הנפש מתאים, הרי אנו יוצאים לעברה של שנת תשע"ב כשפנינו להנצחת הכיבוש.
רשימה זו מוקלדת במוצאי יום הכיפורים תשע"ב, כשאני מבקש
להעלות שורות מהספר "על עולם ומלואו" של ישעיהו ליבוביץ אך אני מוצא לנכון להקדים . אני מצטט בתחינה ובתפילה שנזכה לעתיד, בו למציאות הקודרת עליה הוא מדבר בכאב רב , לא תהיה אחיזה בחיינו: "בחור בן 18 המגויס כיום לצה"ל אינו מגויס להגנת מדינת ישראל, אלא ללכת לערים ולכפרים ערבים ולהטיל אימה על אוכלוסייתם ...ואם אתה רוצה רק לקיים את המנגנון השלטוני היהודי האלים על עם אחר , אתה חייב להפוך את הש"ב למרכז המציאות הפוליטית...כדי לקיים את השלטון בשטחים. מדינת ישראל איננה מדינה שמחזיקה צבא, אלא צבא שמחזיק מדינה1".
אני חוזר ומביע את משאלתי שהאמת הקודרת של ישעיהו ליבוביץ תימחק בשנת תשע"ב. לשם כך עלינו להתגייס במלוא העוצמה. כשם שיצאו מאות אלפים בקריאה מגייסת ומלכדת - "העם רוצה צדק חברתי" , הרי בשנת תשע"ב קריאה מלכדת של מאות אלפי ישראלים חייבת להיות - "אין צדק חברתי בלי צדק מדיני".

הערות:

1. ישעיהו ליבוביץ , "על עולם ומלואו", הוצאת כתר , עמ' 20-21.

כותרת המאמר – מתוך ספרו של ישעיהו ליבוביץ , "על עולם ומלואו", הוצאת כתר , עמ' 50.
תאריך:  11/10/2011   |   עודכן:  11/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל לאומיות לשם לאומיות - סופה רצחנות
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
אין צדק חברתי בלי צדק מדיני
ישעיהו ל.  |  11/10/11 15:06
2
לאומנות שהעלת עולות. של נער
אבני  |  11/10/11 15:55
3
קיצוניות סופה רצחנות
איש עצוב  |  11/10/11 16:16
 
- "נזקי" השמאל , שלדבריך קיצוני
לאיש העצוב  |  11/10/11 19:39
 
- השמאל אשם בקורבנות אוסלו
איש עצוב  |  11/10/11 23:55
 
- לאיש עצוב
איתן ק.  |  12/10/11 06:42
4
בלי צדק מדיני אין צדק חברתי
צדק צדק  |  11/10/11 20:07
5
למה הכל פה-לא הגיוני?
החלמאי  |  11/10/11 21:21
6
למה אין מדינה פלשתינית לפני 67 ל"ת
תזכיר לנו אידיוט  |  11/10/11 23:51
7
מעניין, וחשוב אבל...
מד' ליונה עיוורת  |  12/10/11 00:01
8
מעשיות קלינסקי.....
י.ש  |  12/10/11 09:26
 
- י.ש יופי של תגובה
י.ש....  |  13/10/11 19:14
9
קשקוש.גולדה צדקה בראיה הסטורית
אלישמע  |  13/10/11 13:44
 
- אלישמע אתה צודק
לאלישמע  |  13/10/11 20:36
 
- גולדה צדקה לגבי הפלסטינים
בן טיבוגה  |  13/10/11 21:13
 
- אלישמע ואתה צודקים
לבן טיבוגה  |  14/10/11 07:52
 
- איך פועל סטליניסט?
אלישמע  |  14/10/11 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
2,700 משפחות הנופלים במלחמת יום הכיפורים זכאיות ליותר. בעבר עלה הנושא לדיון וכבר גונתה הממשלה לפחות פעמיים בגין אי-התייחסות לאירוע הזה. זאת בושה ואטימות. בושה לחוסר הרגישות
אריה אבנרי
ד"ר כ"ץ לא נזקק לוועדות חקירה ולמומחים למיניהם כדי לזהות כבר בראשית שנות החמישים את הבעיות החברתיות החמורות שהמדינה הצעירה התמודדה איתם. שירת חייו החברתית נפסקה מוקדם מדי. הוא יכול היה ללא ספק להוסיף ולתרום רבות לחברה הישראלית שחבה לו הרבה כל-כך
מחמד אבו שריקי
התושבים הערבים של לוד קיוו לשינוי אווירה עם כניסתו לתפקיד של מאיר ניצן, היו"ר החדש של הוועדה הקרואה    בפועל - המציאות לא השתנתה. הרס הבתים נמשך ואיתו גם ההזנחה וסבל המשפחות
אברהם בן-עזרא
שילוב חובת הקונה לשלם את מלוא מחיר הממכר עם חובת המוכר למסור ולהעביר את הממכר לבעלות הקונה איננו מתקיים רק כאשר חיובי הקונה והמוכר אמורים להתבצע באותו הזמן. השילוב משקף, כאמור, את אומד-הדעת של צדדים לעסקת מכר טיפוסית
אמציה חן
מסתבר כי למרות מלחמת יום הכיפורים לא למדנו דבר וגם לא חצי דבר. ההפך מזה - מאז ועדת אגרנט ומחאת אשכנזי השתרש אצלנו הליך קבוע שתחילתו במחאה ציבורית מרשימה, והמשכו בהקמת ועדות חקירה לבדיקת כישלון צורב, או בדיקת סוגייה חברתית-כלכלית כוועדת טרכטנברג. די בעיון קליל כדי להבחין כי למחאות ולוועדות החקירה לדורותיהן עומד מכנה משותף אחד - התעלמות מהתפקוד העלוב של כל דרגי הביצוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il