X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחאה וועדת טרכטנברג התייחסו לכסף ולא לתוכן החינוך. דוגמאות רבות מראות שהישראלי המצוי אינו מציית לחוק ולשלטים. הנורמה היא לא לציית. תרבות זו חלה על כל שכבות האוכלוסיה ופוגעת לא רק באיכות החיים, אלא גם במערכות חיוניות. הדגשת הציות והמשמעת היא בחינם
▪  ▪  ▪
חינוך קלוקל [צילום: AP]

המחאה החברתית, כמו תשובות ועדת טרכנטנברג, התייחסה לנושא החינוך רק דרך הכסף ולא התייחסה לתוכנו. להלן נושא אחד חשוב ביותר ומהותי לחיינו, שאינו דורש תוספת תקציבית אלא רק התייחסות וטיפול.
תופעות שכיחות שאנו נתקלים בהן יום-יום:
בפארק כושר, באחד הישובים המבוססים במרכז הארץ, ישנו שלט שהמתקנים מיועדים לבני 14 ומעלה והנה מתיישב ילד בן 4 על מתקן, שהוא גם מסוכן עבורו. אני מעיר לו שהמתקן אינו מיועד לילדים והוא עונה למה? אני יכול. אני מעיר לאמו, שנראית משכילה והיא משיבה: אז מה, זה לא מפריע, כולם עושים את זה וכיו"ב. אני אומר לה ואיפה החינוך לציית לשלט, לחוק, לנורמה? היא לא מבינה על מה אני מדבר.
באותו ישוב ישנה בריכת נוי מגודרת וסביבה שלטים: "אסור להיכנס למים". בימים חמים, נכנסים ילדים רבים עם הוריהם לבריכה להשתכשך במים.
בישוב מבוסס אחר, נראה מכוניות רבות, ג'יפים מפוארים, חונים על המדרכה. ליד שפת מדרכה אדום-לבן, חונים כמובן כבכל ערי הארץ. במקרים לא מעטים הם יחסמו נתיב, פשוט יעצרו לזמן מה להוריד ילד לבית ספר/לגן, לקנות מוצר בחנות (זה כבר 10 דקות) ויצפצפו על כל העולם. חס וחלילה שיחנו במקום מותר, שהוא במרחק יותר ממאה מטר מהיעד. חס וחלילה לנסוע עוד מאה מטר ולהסתובב בכיכר העגולה, עדיף כמובן להסתובב במקום ולעצור את התנועה ברחוב, שלא לדבר על חציית קו לבן.
במועדון הספורט: יש 10 חניות לנכים. ישאירו אחד פנוי, אך תשעה יחנו ללא תו נכה. בג'קוזי יהיה שלט: "הכניסה מותרת לגילאי 18 ומעלה" - כמובן שנערים ייכנסו, עם הוריהם. בסאונה יהיה שלט שאסור באיסור חמור לשים מגבת על התנור - נראה מגבות. באחת המקלחות יש שלט: "מקלחת זו אינה מיועדת לילדים". כמובן, יהיו ילדים עם הורים.
בפארק הלאומי יהיה שלט "אזור אסור לדיג". נראה אנשים שדגים. אזור אסור למנגל - יעשו מנגל. אסור לשחק על הדשא בכדור - ישחקו. אסור ללכת עם כלב שאינו קשור - ילכו עם כלבים לא קשורים.
בקניון שבעת הכוכבים יש בריכת דגי נוי יפה. לידה שלט: "נא לא להאכיל את הדגים". אנו נראה ילד ליד הוריו מאכיל את הדגים. בים - שלט: "מקום אסור לרחצה" - נראה רוחצים. מקום אסור למשחקי כדור - נראה משחקים. מקום אסור לנסיעת כלי רכב - נראה כלי רכב נוסעים.
ביער קרן הקיימת - יש שלט שלא להדליק מדורה או מנגל - כמובן שנראה הורים וילדים שעושים זאת. יש שלט יפה: "לזרוק את האשפה לפח" - האשפה תהיה בכל מקום. שלט "להיזהר באש" - ידליקו סיגריה וישליכוה. בחצרות יש שלט: "אין לזרוק פסולת בניין. העבריין ייענש" - יש פסולת.
השיא הוא בדרכים. בכל יום אנו נתקלים בעשרות עבירות תנועה, של אחרים כמובן, בנהיגה תזזיתית, במיוחד של צעירים וצעירות (אין היום הבדל), במעבר מנתיב לנתיב, בגניבת רמזור, לעתים באדום מלא. יש תור ארוך בנתיב הימני ובשמאלי לא - ייסעו כמובן בשמאלי ויתפלחו לימני לפני הפנייה ימינה. אם נעיר - במקרה הטוב נקבל מבט של בוז, או קללה ולרוב תשובה מיתממת. בשעות העומס נראה רכבים שנכנסים לצומת וחוסמים אותו. כל זה נעשה על-ידי בעלי מכוניות פאר וג'יפים ומכוניות מעמד הביניים. איני מתייחס כמובן לנהגים המיומנים של המוניות ושל האוטובוסים, "מלכי הכביש". המעניין הוא שאת זכותם הם יודעים לתבוע בקול ובצפצוף תקיף.
מסקנות:
א. היקף התופעה ומשמעותה - אפשר להכביר בדוגמאות. אין צורך במחקרים, זה נראה לעין כל. המכנה המשותף לכולם הוא הנורמה הלא נורמטיבית של אי-ציות לחוק, לשלט, לנורמה, זה טבוע באזרח הישראלי. בחינוך הדתי המצב הוא קצת יותר טוב, אך גם שם אין הקפדה על רשות הרבים, דרך ארץ, בין אדם לחברה ולרשות. מדהים היקף התופעה. היא לא רק בשכבות מעוטות-היכולת, זו התנהגות האליטות וכמובן מעמד הביניים. זה עם ישראל כיום. אז אם בעבר ציינו בחיבה את הצבר שלו שתיים-שלוש תכונות שובביות - מתפלח, לוקח מהפרדס או מהלול - היום זה כבר כל תחומי החיים. זה לא רק הכביש, זה גם השכונה והעיר ואחר-כך זה מתפשט לכל תחומי החיים - במילוי טופס, בהצהרה, והגרוע ביותר - זה מטפטף גם למערכת הביטחון שלא נוהגים לפי הנהלים, לפי מה שצריך, ואז קורות התקלות ואז יש צורך בוועדות חקירה שמציינות את הכשלים בכל המערכות ודבר אינו עוזר למנוע את הכישלון הבא. דוגמאות: השריפה בכרמל, השריפה במגדל שלום, השריפה באיקאה - מערכות שלמות לא עובדות כי אין משמעת!
ב. התרופה היא בחינוך: לרוע המזל גם אין אכיפה, אך גם אם תהיה היא לא תשרש את הנורמה והתרבות של אי-ציות. זה צריך להתחיל בגן, בבית הספר היסודי והתיכון. וכמובן גם בבית ההורים. זה לא כרוך בתקציבים, בתוספת שעות, לא מותנה במחקרים. זה כרוך בתשומת לב המורים, בחמש דקות ביום, בלשנן את חשיבות הציות ולהקפיד על קיום הציות. זה דורש מודעות לנושא. דורש הכנת המורים לעניין כי הם גם חלק מעם ישראל. זה דורש הסבת תשומת לב ההורים, שמוכנים להשקיע ולהוציא סכומים גדולים על חינוך ילדיהם, אך אינם מוכנים/יכולים נפשית לומר לילדם שיש שלט שאומר שזה אסור וצריך לכבד זאת. זו איכות החיים שלנו. זו התרבות שלנו. קצת שובבות, היא כמו קורטוב של מלח המוסיפה טעם, ואילו נורמת חוסר הציות כיום, כמוה כהמלחת כל התבשיל, כל מי השתייה, עד שנעשים לא ראויים לאכילה ולשתייה.
לתשומת לב שר החינוך, אנשי האקדמיה בחינוך, המורים המחנכים. אנשי האוצר, אנשי התקשורת.

תאריך:  17/10/2011   |   עודכן:  17/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחאה החינוכית-תרבותית שלא הייתה ולא נשמעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כוח. דברים נכונים!
זכה לחינוך  |  17/10/11 23:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
מה כדאי לדעת על הפוליטיקה? מדוע הסוציאליזם המהפכני הוא כישלון? מאיזו חשיבה יש להתנתק? לאיזו אמירה יש להתחבר? ומאיזו סיסמה יש להסתייג?
בעז דרומי
שלושת העיתונים הוותיקים, הנֵהֶגים ומודפסים רוחנית ופיסית במתחם מאוד קטן וצר בלב תל אביב, מעולם לא ממש ניסו להיות תקשורת, אלא השתדלו להיות הם עצמם ולכפות דעתם עלינו, עָם ישראל הקרוב, ובעיקר הרחוק
משה חסדאי
מתגלה לעין כל ולאור היום עוצמת השנאה והמרד כנגד כל מה שריח יהדות וזקיפות קומה לאומית נודף ממנו. הבגידה הלאומית ושנאת האחים מרימה את ראשה ומתחצפת ללא כחל ושרק. הרוע והריקבון המוסרי והערכי מרים ראשו ומתעטף בצעיף של צדק חברתי. אבל החוצפה הזו כבר כל כך בוטה עד שקל להבחין במזימה החתרנית
פרופ' נפתלי רוטנברג
קשה להשתחרר מהרושם שגם פלשתינים שוחרי שלום כנוסייבה המצהירים על מחויבותם לפתרון שתי מדינות לשני עמים לא ממש מתכוונים לשני עמים. הם מדברים על מדינה אחת ללאום הפלשתיני לצד מדינת ישראל שתתקיים כישות מדינית אזרחית ובבוא היום תהפוך למדינה דו-לאומית
דן אלון
כחייל צעיר הבאתי את החבר הכי טוב שלי לתאג"ד וראיתי איך הקו הירוק על המוניטור מצביע על העובדה שחציית הקו הירוק היא לא רק מוסרית וערכית, היא פיזית ומוחשית. נשאלת השאלה איפה עובר הקו? בשחרור אלף רוצחים תמורת חייו של חייל חטוף אחד, או אולי בכלל שחרור השטחים בתמורה לחיי 7 מיליון אזרחים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il