קונצרן המזון הגדול בישראל הוא תנובה. תנובה אשר עלתה על "המוקד" לאחרונה, נתפסת בעייני כול כחלב, כאשר בפועל היא חולשת על תחומים רבים נוספים, כמו בשר, דגים קפוא וטרי, ביצים ועופות לצד פעילות של "חברות קטנות" אחרות כמו סנפרוסט, אוליבייה, הרדוף, אדום אדום, ענבי ציון ועוד.
הבשר הקפוא למשל אינו עומד בחזית הצרכנית משום שהוא מופנה בעיקר לתחום המוסדי, קרי מסעדות, בתי מלון והארחה ומטבחים גדולים.
אחד התחומים "השקטים" והרדומים ביותר בשוק המזון בישראל הוא דווקא שוק העופות, גם שם לתנובה ישנה אמירה. הישראלי אשר נחשב אחד מצרכני העוף הגדולים בעולם וצריכתו לנפש מגיע לכ-48 ק"ג לנפש, הרבה מעבר לצרכן האנגלי או האוסטרלי, מאמין במוצר דל שומן זה וצורך מעל ממנו מעל 65% מסה"כ סל הבשר הכולל שלו.
שוק העופות מוגדר כשוק על-ידי מומחים כאחד
הקרטלים הגדולים בשוק המזון הישראלי, שכן עופות מהווים כ-8-11% מסך ההוצאה הקמעונאית על מזון בישראל, תלוי ברשת (נתון גבוה שאין לו תקדים !) ומהעובדה שכול שרשרת השיווק נשלטת, פחות או יותר על-ידי אותם הגורמים ובעלי עניין, אשר כול מטרתם היא "לייצב מחיר" ולהשיא את הרווח שלהם.
שרשרת שיווק זו כוללת את מכוני התערובת הגדולים, המגדלים וכמובן את המשחטות, אשר הן אלו אשר "מתמרנות ומסדרות לנו את מחירי הקניה".
הידעתם למשל, שבישראל של שנת 2011 קיים מחירון עופות, אשר מוגש לרשתות השיווק מידי שבוע, אשר נמצא
כמעט זהה בין המשחטות השונות, נקודה המעלה ספקות ושאלות, אולי קיים תיאום בניהן?.
האם המועצה לענף הלול מעורבת בתיאום מחירים זה ובהנצחת הקרטל?, האם הממונה על ההגבלים בדק נושא זה בעבר או בהווה?
האם לעובדה שמשקלו של העוף בסל ההוצאה שלנו כה גבוה, לא מחייב בדיקה מקיפה ויסודית על הנעשה בתחום, אשר לכול הדעות הופך את הקוטג' לננס וגמד?.
אז מה אתם אומרים? - חשבתם שמחיר העוף אצלנו הוא נמוך ותחרותי?, אז איך עונים אצלנו בישראל של 2011? - אז חשבתם!