X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם פסקו של בית המשפט העליון, אשר לא מושתת על אמת עובדתית (ולא תמיד תחפוף האמת המשפטית לאמת העובדתית) - אינו סופי, וגילוי עובדות שלא היו ידועות במהלך המשפט - עשוי לשנותו, והיו דברים מעולם
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. עליונותו נוגעת רק להחלטותיו בתחום המשפטית [צילום: פלאש 90]

טעות קריטית בשמו של בית המשפט העליון, משפיעה על היחס שבו זוכה מוסד זה מהציבור, מהיראה, מהכבוד, מהבעת האמון. צריך להבהיר: בית המשפט העליון אינו עליון.
עליונותו של ביהמ"ש העליון מוגבלת, מוגדרת, מותנית, חלקית ביותר ונוגעת רק להחלטותיו בתחום המשפטים וגם זאת אינה עליונות מוחלטת אלא עליונות יחסית. החלטות פסקי הדין היוצאים תחת ידו של בית המשפט העליון אינם האמת העובדתית, אלא הם בגדר אמת משפטית, ובהקשר זה ראוי לצטט את דברי עורך הדין רם אורן) בהקדמה שכתב לספר "תבונת העדות" מאת א' בן עזרא (כותב מאמר זה), בהוצאת "שי".
להלן ציטוט:
"קיים הבדל בין אמת משפטית לבין אמת עובדתית. האמת הצרופה, קרי: אמת עובדתית, היא האמת המשקפת את התרחשות המאורעות בעיניו של מתבונן אובייקטיבי. לעומתה האמת המשפטית הינה דרך התרחשות המאורעות כפי שיא משוחזרת על-ידי השופט על בסיס חומר הראיות שבפניו, כל זאת בכפוף לסדרי הדין ולדיני הראיות".
הבדל זה בין האמת המשפטית לבין האמת העובדתית הוא אשר עלול לגרום לחילוקי דעות של שופטים באותה ערכאה (כולל בערכאת בית המשפט העליון) והוא אשר עלול לגרום, בצד גורמים נוספים אחרים, לקבלת ערעורים של ערכאות שיפוטיות יותר נמוכות.
ההנחה כי בבית המשפט העליון יושבים אנשים חכמים בכל תחום ובכל עניין אינה נכונה. ההנחה כי בבית המשפט העליון יושבים מי שערכי הצדק והמוסר מהווים נר לרגליו יותר מאשר אצל קבוצת אנשים אחרת אינה נכונה, ביחס לקבוצות מתחום: האקדמיה, החקיקה, המדעים, הממשל, ותחומים רבים אחרים.
הנכון הוא רק כי בתחום המשפטי - יש יתרון לבית המשפט העליון, ויתרון זה אינו קיים אלא בהשוואה לבית המשפט המחוזי ולבית משפט השלום.
גם פסקו של בית המשפט העליון, שכאמור לא מושתת על אמת עובדתית (ולא תמיד תחפוף האמת המשפטית לאמת העובדתית) - אינו סופי, וגילוי עובדות שלא היו ידועות במהלך המשפט עשוי לשנותו, והיו דברים מעולם.
האם תחת הסבר זה - אומנם הכול שפיט?!, האם מצב הדברים כמתואר נעלם משופטים המכהנים בבית המשפט העליון?!, מאין העזות של צוות מורם מעם מהבחינה המשפטית בלבד - לטעון לעליונות אחרת, נוספת, בלתי מוגבלת?!

לא מדובר בסופר רם אורן אלא בעורך דין פרטי שמשרדו ברחוב נירים 3 בתל אביב.
תאריך:  19/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט העליון אינו עליון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
טריויאלי ווטסון
נחום שחף  |  19/12/11 11:24
2
כל מילה בסלע.ומה עם ההמצאות
בני בנקר  |  19/12/11 16:16
3
אין דבר כזה: אמת משפטית.
אהוד פרלסמן  |  19/12/11 17:46
 
- כל אמת שאינה עובדתית היא שקר
אב"ע  |  19/12/11 19:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
הייתי עם גדודי בחושנייה כשהגיעה אלינו השמועה הנוראה על ותיקי העמק מגדוד הסיור האוגדתי, שנהרגו ליד הזלדה שלהם בפריצה למובלעת הסורית    שעיה כהן מקיבוץ גבת היה ביניהם    אותו שעיה ששאלתו הנוקבת בשק"ם של אל-עריש, כמה שנים קודם לכן, שינתה את חיי    לזכרו
אהרון רול
אין בנמצא דברים רבים אשר "חובבי ציון" יכולים להשכיל מ"מקעקעי-ציון" בימינו. אך למצער, קיים נושא אחד אשר עליו ניתן לומר "מכל מלמדי השכלתי". מקעקעי-ציון או בתיוגם הנכון: צבר אנשי השמאל הרדיקלי הפוסט-ציוני, למדו בשקידה את הסדקים הקיימים במשטר הדמוקרטי
עקיבה לם
כמו בקיץ האחרון, הנשים ה'אמיתיות' שמוחות על העוולות מתגלות כשליחות במטרה מוגדרת מראש
איתמר לוין
אם פסק הדין במשפטה של שולה זקן בפרשת רשות המיסים היה ניתן היום, יש יותר סיכוי שהיא הייתה מזוכה    שורה של אמירות, החלטות וגם מחוות פיזיות של השופט חיים לי-רן יכולים להעניק עידוד לזקן יותר מאשר לתביעה
עמוס דאי
הר הבית נכבש והפך למקום בשליטה מוסלמית מלאה, ולמדינת ישראל אין שום שליטה על הנעשה בו. הוואקף המוסלמי הוא השליט הבלעדי במקום    הגיע הזמן לשלול מהוואקף את השליטה על המקום, ולפתוח את המתחם לכל מי שרוצה בצורה חופשית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il