X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשם שהדעות הקיצוניות מצד "החרדים לדת" פסולות, כך פסולות גם הדעות ההפוכות, המבקשות להחרים את כל מי שאינו כמותם בדיוק
▪  ▪  ▪
סטטוס-קוו מוסכם וממנו להמשיך ולהתפתח [צילום: פלאש 90]

אף פעם לא התגעגעתי לבוטות של טומי לפיד, במיוחד לא לבוטות האנטי-דתית שלו, וגם כיום היא אינה חסרה לי כהוא זה. אלא שיש במקומותינו מי שדואג לפצל ולפלג את הציבור על כל עניין וכל נושא, והתחושה לאחרונה היא שלא מדובר במקרה או בהצטברות מקרית, אלא ביד מכוונת.
אריה אפלטוני (מעריב-דעות, 25.12.11) מכנה זאת "השיטפון החרדי שסוחף את המדינה"; לא דובים ולא יער. הויכוח בשאלת אופיה של מדינת ישראל ומקומן של הדת, המסורת, התרבות והאתוס היהודי בה ובהתנהלותה בחיי יום-יום קדם למדינה, והוא הולך ונמשך מאותם ימים ועד ימינו אלה. אפלטוני טועה כרבים אחרים כשאינו לוקח בחשבון שרוב הציבור הישראלי אינו חילוני "להכעיס", וספק אם הוא לגמרי חילוני. רמות הזיקה למסורת ולדת שונות בקרב חוגים שונים ומתפרסות על פני ספקטרום זיקות רחב מאוד.
שעה שספקטרום הזיקות בישוב לא השתנה ביסודו כבר מאה שנים ויותר, השינויים הדמוגרפיים בישראל מצביעים על מתאם גבוה מאוד בין שיעור הריבוי הטבעי במגזרים שונים של האוכלוסיה לבין הזיקה הדתית שלה. התפתחות זו יוצרת מאזן דעות חדש בישראל וגורמת לכאורה לשינוי בסטטוס קוו "הישן" של החיים בצוותא בין פלגים חרדיים או דתיים לבין קצה האחר של קשת הדעות בשאלת הזיקה בין דת למדינה, להלן: הפלגים השמאלניים. בעבר היו פלגים אלה נותני הטון בחברה הישראלית גם משום שהיו בה רוב וגם משום שנחשבו, בצדק או שלא בצדק, לאליתה החברתית שלה. מציאות זו משתנה; במלחמת יום הכיפורים (1973) ניתן לכך ביטוי מוחץ בתחומי "הבנת" נושאי החוץ והביטחון של ישראל. במהפך 1977, ניתן לכך ביטוי פוליטי מוחץ בעלייתו של הימין בראשות הליכוד לשלטון בישראל, ומאז הסכם אוסלו מתמקד הנושא בשאלת הדרכים לפתרון הסכסוך הישראלי ערבי, שבמוקדה סוגיית החלוקה מחדש של ארץ ישראל. ויכוח פוליטי זה מקבל בשנים האחרונות ציביון של "מיקוד" גיאוגרפי: מדינת ישראל מול "מדינת ת"א". לאחרונה מקבל שינוי זה תאוצה, בהשראת השינויים במאזן הדמוגרפי המשקף גם שינויים במאזן הפוליטי בשאלת ארץ ישראל. פן נוסף של שינוי זה ראינו במחאת "רוטשילד" של הקיץ האחרון, כשתחת הסיסמא "צדק חברתי" ביקשו לעצמן שכבות חברתיות חזקות יחסית חיזוק נוסף ע"ח הדרתן של שכבות חלשות יותר ממוקד המאבק.
ניתן לצפות שהסלידה וההתנגדות בציבור הרחב לרוחות הפוסט-מודרניות המבטאות חיקוי מתוך התבטלות של התרבות הנוצרית, לצד מדיניות התכחשות ליהדות ולהיסטוריה היהודית בנימוקים שונים שמוקדם הוא "פרגמטיזם פוליטי", תגברנה. תגדל השאיפה לחדול מוויכוחי הסרק בינינו לבין עצמנו, תגדל השאיפה לחידוש האחדות לנוכח אירועי האזור והאי-יציבות העולמית ותגבר הנטיה למשוך את מדינת ישראל לעבר חיזוק הזיקה להיסטוריה, לתרבות ולמוסר היהודי, ולעבר השקפות עולם שמקורן בבית פנימה. עם שאיפות אלה, אפשר שתנסינה לרכוב, כמו בל שינוי חברתי, גם גישות קיצוניות ומניפולטיביות. מאלה אנו חייבים להזהר, ואותן יש להדיר. אולם לא מדובר כאן בגל, ואיננו נקראים למלחמת תרבות.
כשם שהדעות הקיצוניות מצד "החרדים לדת" פסולות, כך פסולות גם הדעות ההפוכות, המבקשות להחרים את כל מי שאינו כמותם בדיוק. טומי לפיד ומשנתו אינם משקפים את הגישה הנכונה לטיפול בהתפתחות זו. כשם שהדרת נשים אינה באה בחשבון לא מטעם הצדק ולא מטעם הפרקטיקה החברתית-לאומית, כך הדרת כל מי שאינו "חילוני מוצהר" או "שמאל מתקדם" אינה באה בחשבון.
על הגישה הנכונה עמד כבר בן-גוריון, שביקש לייצב סטטוס-קוו מוסכם וממנו להמשיך ולהתפתח זה לצד זה על בסיס של הדברות. בשאלות של אמונה ואידיאה, אלימות מילולית, שיסוי מניפולטיבי, התעלמות מהמציאות והפיכתה לשחורה משחור, אנטגוניזם רפלקסיבי, והעדפה שיטתית של המפריד על המשותף - הן "גישות אחיתופל", המשקפות התנשאות, חוסר סבלנות וחוסר סובלנות שאינם מובילים לתוצאה חיובית אלא להחרפת הקיטוב והניגודים. יש חוגים המבקשים למנף קיטוב זה למטרות זרות, דומני שאף אחד מהם לא באמת מבקש את טובתה של ישראל.
מאידך-גיסא, ההפגנה האחרונה (27.12.11) בבית שמש, מצביעה על הכיוון הנכון: איחוד מירב הכוחות סביב תהליך של הדברות מתוך כבוד הדדי למציאת פשרות מעשיות דינמיות, לפי צרכי השעה. אולם הפגנות הן דרך להבעת מחאה, אבל אינן דרך להדברות. אין טעם להרבות בהן משום שמהן לא תנבע הבנה משופרת והסכמה על דרך. הדרכים הקיצוניות עשויות לספק הישגים קצרי מועד ולמראית עין; בדמוקרטיה פורמלית, זו חרב פיפיות.

תאריך:  30/12/2011   |   עודכן:  30/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
המשימה הכי חשובה שהיה עליכם לבצע, אומר לנו הקב"ה, זו שהייתה מביאה לי הכי הרבה קורת-רוח, הייתה לאהוב איש את רעהו, לחיות באהבה ואחווה, בלי אינטרסים, לאהוב את הזולת רק משום ש-כמוך - גם הוא הבן שלי
גיל נתן
הכל קשור לפוליטיקה    אלה שחולקים את ממונם עם הזולת, שבעים מפרוסת עוגה אחת    כשאומרים שקיפות - אל תצפה שתמצא אותה, כשאומרים הגינות - אל תמתין לקבלה    זה לא כרטיס ביקור שיעשה אותי    פני הדור כפני המנהיגות
ח"כ איתן כבל
בשנים האחרונות עמדה ההסתדרות מהצד בזמן ששוק העבודה בישראל הפך לג'ונגל נצלני ומבזה    ההסתדרות מעדיפה לסגור עסקות עם נציגי הממשלה ועם בעלי ההון ונציגיהם מאשר למלא את שליחותה    אין יעד פוליטי ראוי יותר מאשר ההסתדרות
ירון כהן
מהי חשיבותו של ביטוח רפואי? האם הוא מכסה אותך בנזקי גוף שונים העלולים להתרחש עקב פציעה, תאונה, מחלה, אסון וכדומה? למה כדאי לרכוש ביטוח סיעודי כבר בגיל צעיר?
נסים גבאי
מוקדנית במשטרה שפקפקה בדבריה של נאנסת הוכיחה לנו מחדש כי המשטרה מפקירה אותנו לגורלנו. מה שהכי מכעיס הוא שאף נציג חוק ולא חשוב מאיזו רשות - מחוקקת, אוכפת או שופטת - לא פוצה פה ומצפצף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il