X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש ממש בטענה שעם ישראל, כמי שסבל רדיפות מאז שעבוד מצרים ועד לשואה, חייב לנהוג בצורה אחרת כלפי נרדפים, סובלים וחלשים
▪  ▪  ▪
ילדי עובדים זרים בישראל [צילום: פלאש 90]

השבת אנו קוראים את פרשת "ויחי", שלמעשה מהווה הקדמה לספר שמות ולשעבוד מצרים. ביום חמישי השבוע גם נציין את צום י' בטבת, שנקבע בידי הרבנות הראשית כיום הקדיש הכללי לזכר נספי השואה.
פעמים רבות אנו שומעים את הטיעון, כי מאחר שאנו עם שעבר את השואה וחש על בשרו את טיבה של אפליה, של איסור החזקת רכוש ושל נעילת שערים, הרי שאנו צריכים לגלות רגישות פי שבעתיים מאחרים. נשאלת השאלה האם טיעון זה הוא הלכתי ומחייב, או שמקורו במוסר קלוקל המנוגד לתורת ישראל ?
מחד-גיסא ניתן לטעון, כי הטיעון הזה אינו מופיע בשום מקום בהלכה במפורש, ואין אנו מוצאים עיקרון מחייב מסוג זה. מאידך, ניתן להביא שלושה סוגים של מקורות לפיהם מדובר בטיעון מוסרי מחייב, הנובע כל כולו מתוך תורת אמת. סוג אחד של מקורות הוא ההכרה האלוקית בתחושה המוסרית הטבעית. עוד לפני ההצדקות מפסוקים כאלה ומדרשות כאלה, לימדו אותנו הראשונים, כי ה"מושכל" הוא ראש וראשון לכל הראיות. הרגש המוסרי הפשוט הוא לזכור באופן מתמיד את ההשפלה ואת הדחייה שנעשו כלפינו ולא לשכוח אותם לעולם.
התורה מלאה ברעיון זה
אולם, אין לנו צורך להתבסס על תחושות מוסריות בלבד. התורה מלאה ברעיון זה. רבות מהמצוות בתורה המבוססות על זיכרון יציאת מצרים מדגישות עיקרון זה. בנוסח עשרה הדיברות שבפרשת "ואתחנן" נאמר, כי השבת היא זכר לעבדות שלנו, ובשל כך אנו מחויבים להעניק יום מנוחה לעבדינו. בפרשיית עבד עברי שבספר דברים אומרת התורה: "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויפדך ד' אלוקיך, על כן אנכי מצווך את הדבר הזה היום". באיסור אונאת הגר אומרת התורה לא פעם: "וגר לא תלחץ, ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" ועוד ועוד. כדי להסיר ספק נאמר, כי כל מה שנלמד מפסוקים אלה הוא עיקרון בסיסי ולא הלכות מפורטות (למשל: ניתן לטעון כי "גר" הוא דווקא גר צדק, וכך משמע מהתרגום).
העיקרון הבסיסי של משמעות הזיכרון ההיסטורי הוא החשוב לדיון כאן. פלפולים וחילוקים אפשריים כמו בכל נושא בתורה, אולם לא ניתן להכחיש, כי פשוטו של מקרא מלמד שמי שעבר את גלות מצרים אינו יכול לעשות זאת לאחרים. במצרים לא היינו "גרי צדק מצריים" ואף לא גרים תושבים, אלא נחשבנו כאויב להם ("ונוסף גם הוא על שונאינו"), ואת אותו הדבר אסור לנו לעשות לאחרים.
לעולם לא יישכח מאתנו הסוג השלישי של המקורות, והוא מהות התורה על-פי הלל הזקן שאמר: "מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך". גם כאן ניתן לחלק בין "חברך" היהודי ובין שאר בני אדם, ואף על-פי כן לא ניתן להכחיש את העובדה, שיסוד המוסר לא נולד מהטיעון הקנטיאני אלא מדברי מייסד בית הלל, והחובה שלא לעולל לאחר את אשר שנוי עליך. זו דרכה של תורה, וזו דרכם של הנאמנים לדבר ד' וההולכים בדרכי אבות. אברהם אבינו התפלל אפילו על אנשי סדום וביקש להצילם.
לא בכל דבר צריך לוותר
האם הדבר שולל מאבק לאומי כנגד מי שמבקש להכרית אותנו? האם הדבר אומר, כי בעסקים או בתחומים כלכלים אדם נדרש לוותר כדי לא לגרום צער לאחר? התשובה היא כמובן שלילית. אל לנו להעלים עין מפני הסכנות שיש במזימות של חלק מאויבינו. גם בעסקים ישנה חובה להתנהל במוסריות, אך לא להגזים אל מקומות בהם הפרט מזיק לעצמו על חשבון טובת האחר.
הדברים הכתובים לעיל אינם באים לעסוק בשאלה המעשית, אלא אך ורק בכדי לקבוע את נקודת המוצא, והיא: עם שעבר את השואה ואת כל ההיסטוריה של מאות השנים האחרונות, אסור לו לעולל דברים דומים לאחרים. אסור לו להידמות בתקנות ובחוקים לתקנות ולזוועות שהופעלו כנגדו. כאשר זו נקודת המוצא התורנית, הלכתית והמוסרית ניתן להתחיל לדון גם בשאלה המעשית.

הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
תאריך:  03/01/2012   |   עודכן:  04/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תסמונת הלחי השנייה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו סבלנו- כן? חייבים להמשיך
זקן  |  4/01/12 12:59
2
מוסר קלוקל המנוגד לתורת ישראל
???  |  4/01/12 14:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יעקב אריאל
באופן פרדוקסלי ככל שהאדם פחות מאמין, כך הוא יותר מבקש ודורש לגבי מה שיקרה בעתיד. משום כך הוא גם פחות פועל בעולם
אברהם בן-עזרא
אפשר לאמץ על-פי התורה את השיטה לקיצור השפה ולהפעילה על שמות מקומות שהם פשוטים וללא חילוקי דעות לגבי יישום השיטה בהם. לא רק בזכות הקיצור, אלא גם בזכות יופי השפה העברית
בלפור חקק
עשרה בטבת הוא המועד שבו זוכרים את קרבנות הנאצים וקוראים לזכרם את הקדיש. זכרון השואה נמתח בחוויה הישראלית בין שתי תחנות בלוח השנה שלנו: עשרה בטבת הוא יום הזיכרון המסורתי, וכ"ז בניסן הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה
טל פבל
בחינת קובץ הודעת הפריצה לאתר ספורט ONE עולה כי הוא מכיל סוגי קבצים שונים והוא תוצר של פריצה לסמפר אתרים. מקבצים אלו ניתן לדלות מידע על הפריצה לפי סדר המיקום בקובץ המכווץ
עו"ד זיו שרון, עו"ד אורית קוך, עו"ד ניר הורנשטיין
בשאלה אימתי יש להוון את שווי המכירה, ולמרות דברי הוועדה בפסה"ד בעניין המכון הגיאופיסי, כאילו לא צריך להיות הבדל בין נישומים שעושים אותה עסקה אך מנסחים את ההסכם האחרת, הרי בפועל ניתן משקל רב לאופן הצגת העסקה במסגרת ההסכם בין הצדדים
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il