X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
לתמיכה המסיבית של המשטר באירן יש תפקיד מרכזי בהישרדותו של אסד בשלטון אירן חוששת כי נפילתו של בשאר תביא לקריסת מעמדה במזה"ת ותסתום את הגולל על שאיפתה להקים סהר שיעי בעולם הערבי
▪  ▪  ▪
אסד. אינטרס בשרידות משטרו
בסירובו לשנות כיוון ולהפסיק את הרג אזרחיו חופר בשאר אסד את קברו.

בעוד ששליטים כמו מועמר קדאפי, חוסני מובארק וזין אל עבדין נפלו, וגם עלי סאלח מתימן בדרך ליפול, נשיא סוריה בשאר אלאסד עדיין בשלטון, וממשיך להיאבק עליו זה תשעה חודשים.
כיצד ניתן להסביר את התופעה?
  • שלטון המיעוט העלאווי בסוריה נתמך על-ידי הצבא. 10 מתוך 12 הדיוויזיות בצבא סוריה הן בפיקודם של עלאווים. בניגוד לצבאות אחרים שסירבו לירות על מפגינים, הצבא הסורי ממשיך לקטול את עמו ללא רחמים.
  • מול השלטון העלאווי של אסד ניצבת אופוזיציה שסועה ומפולגת ל-52 קבוצות אתניות, דתיות, עדתיות, מקומיות ופוליטיות. בכל פעם שהן מתכנסות לשם גיבוש עמדה אחידה ולהכריז על תוכנית פעולה משותפת, הם נכשלים. גם התיווך הטורקי אינו מצליח לאחות את הקרעים ביניהן.
  • בסוריה יש קבוצות המעדיפות את המשטר הקיים, כי מבחינתם הוא הרע במיעוטו. קבוצות אלו כוללות את המעמד הבינוני העירוני הנהנה מזכויות יתר ומהטבות כלכליות, וכן את חלק מן המיעוטים כמו הדרוזים והנוצרים החוששים מהשתלטותם של "האחים המוסלמים", שתגרום לתוהו ובוהו כפי שקרה בעירק אחרי נפילתו של סדאם חוסיין. לכן קבוצות אלו אינן נוטלות חלק במרד - תופעה המקבלת ביטוי בשתי הערים הגדולות - חלב ודמשק - שהן שקטות יחסית.
  • בסוריה יש רק מעט נפט. זוהי הסיבה לכך שארגון נאט"ו אינו ממהר להתערב צבאית כפי שעשה בלוב העשירה בנפט איכותי המוזרם למדינות אירופה בדרך קצרה וזולה בצנרת תת-ימית.
  • לסין ולרוסיה יש אינטרס בשרידות משטרו של בשאר. רוסיה מוכרת נשק לסוריה ואירן משלמת. שינוי המשטר יסכן את עסקות הנשק, משום שקיימת אפשרות שהמשטר החדש יקבל נשק ממדינות המערב.
בנוסף, שאיפתו של ולדימיר פוטין היא להחזיר את השפעתה של רוסיה במזרח התיכון, בדומה לצארים הרוסיים שתמיד שאפו לאפשר לרוסיה גישה למים החמים. סוריה היא המדינה הערבית היחידה המאפשרת את העצמת הנוכחות הרוסית במזה"ת, ונמל טרטוס הסורי הפך בסיס רוסי בים התיכון.
לסין אומנם אין אינטרסים ישירים בסוריה, אך היא קונה נפט מאירן, שלוחצת עליה שלא לפגוע במשטר הסורי שהוא בן-בריתה.
  • לתמיכה המסיבית של המשטר באירן יש תפקיד מרכזי בהישרדותו של אסד בשלטון. אירן חוששת כי נפילתו של בשאר תביא לקריסת מעמדה במזה"ת ותסתום את הגולל על שאיפתה להקים סהר שיעי בעולם הערבי. נפילתו של בשאר - המשענת העיקרית של אירן בזירה הערבית - תחליש את גרורותיה של אירן: חיזבאללה, חמאס, הג'יהארד האיסלאמי וחלק מן השיעים בעירק. משטרו של אחמדינג'אד מגיש סיוע נדיב לבשאר הנאמד על-פי מקורות מערביים ב-6 מיליארד דולר, המסייע לו לדכא את המורדים.
  • ההמונים במדינות ערב חצו את מחסום הפחד, והם מפגינים ונהרגים. אך בכל זאת, היחס האכזרי של השלטונות - מרתיע. כנופיות המשטר הסורי כורתות ראשים ומשליכות גופות לתעלות וגוררות פצועים מדממים.
גורמים אלה אומנם משהים את נפילת המשטר בסוריה, אך לא לעולם חוסן. גם המשקיפים ששלחה הליגה הערבית ומזכירה נביל אלערבי - אין באפשרותם לשנות את תמונת המצב או את גורלו של אסד, היות שדיווחיהם אינם משקפים את מה שקורה בשטח. מודעים לכך לא רק המורדים, אלא גם העיתונות הערבית התוקפת את ראש המשקיפים הסודני, גנרל מוחמד דאבי, המבוקש על-ידי בית הדין הבינלאומי על חלקו בפשע של רצח עם בדארפור. במאמר מערכת ב-3.1.2012 קורא העיתון "אל-שרק אל-אווסט" הסעודי למזכיר הליגה הערבית להשיב את משקיפיו מסוריה ולפנות למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה למעורבות בינלאומית, על-מנת להציל את העם הסורי ולא את אסד.
משטרו של אסד כן ייפול, היות שאיבד את הלגיטימיות שלו בזירה הפנימית, הבינערבית והבינלאומית. בשאר מציע רפורמות, אך רוב העם אינו מעוניין בהן אלא אך ורק בהפלת המשטר. בסירובו לשנות כיוון ולהפסיק את הרג אזרחיו המורדים בו חופר המשטר הסורי את קברו.
משטרו של בשאר מת ב-20 בפברואר, 2011 כשפרצו המהומות, וקבורתו רק מתעכבת.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  08/01/2012   |   עודכן:  08/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עד מתי ישרוד?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אסד ירד מהשלטון בתוך 90 יום.
צביקה 5  |  12/01/12 15:46
2
פרשן מזה"ת או דובר אלקאעידה?
השואל...  |  15/01/12 09:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי כהן, עינת קדם
המדיניות הממשלתית מקפחת את האוכלוסיה הכי מוחלשת מקרב האוכלוסיות. כ-112 אלף נכים נאלצים להתקיים מקצבת נכות המותאמת לרמת החיים של שנת 1990, מתוכם כ-46 אלף נכים חמורים ביותר שלא מסוגלים לעבוד בשל נכותם הקשה. מטה הפעולה של הנכים מזהיר: מדיניות המותירה את הנכים חסרי האונים מול מצוקה כלכלית, תביא בסופו של יום להתפרצות חברתית אלימה
אלי פולק, ישראל מידד
כולנו יודעים שיש כאן מוסר כפול    התקשורת מסמנת קהילות מסוימות, בעוד שבו בזמן, בשמו של הקוד הלא כתוב של התקינות הפוליטית, היא לא תעז להזכיר אחרות
עו"ד יוסי דר
ישנו גורם קריטי אחד המשחק תפקיד מכריע בכל חטיפה, והוא בהחלט ניתן לריסון באופן ממשי: התקשורת. אם נתבונן בחטיפות שארעו בעבר, נמצא שהתקשורת היא זו שתמיד חברה אל הרגישות המיוחדת שלנו לגורל החטופים, וכך שתיהן - התקשורת והרגישות - ליבו זו את זו ושיחקו לידי החוטפים שהאמירו את המחיר באופן שתיסכל אותנו עד ייאוש
יובל ברנדשטטר
בחלוף השנים התייבש האגן הדרומי של ים המלח, ושאיבת המים מן האגן הצפוני העמוק הרבה יותר ביחד עם שקיעת מלחים גרמה לעליית המפלס עד כדי סיכון מקבץ בתי המלון ליד בריכה חמש, אשר גם בהם הושקע הון עתק    הפתרון שעליו הוסכם כולל קציר המלחים מן הקרקעית, והשאלה הייתה מי ישלם בעד הפתרון היקר
אלישע פורת
הפואמה ה'פאראפסיכולוגית' מאת שמעון הלקין על יוסף חיים ברנר מרתקת ומלאת השראה, דווקא משום מה לא נחקרה ולא הוארה כראוי. דווקא היסוד המיסטי שבה, 'הקול' של יעקב רבינוביץ המת, ה'מכתיב' למשורר החי את שירתו, מפתיע, בלתי שגרתי ומושך לקריאה נוספת ולמחשבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il