X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם השבועות האחרונים מוכיחים כי קיימת מלחמת תרבות במדינת ישראל בין החילוניות לדתיות? ואולי השאלה עצמה נובעת מנקודת מוצא המחפשת עימות בין המחנות? אפשר להסתכל על האירועים האחרונים גם מזווית אחרת
▪  ▪  ▪
לא לריב, להתאחד [צילום: יח"צ]
שפת היריבות:
היא פוגעת ביסוד הרוחני העמוק ביותר של "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". זוהי שפה שמונעת התברכות הדדית של שיטה מחברתה. היא משקיעה משאבים רבים במאבקים המונעים התרכזות בבנייה. היא מסוכנת גם בשל האלימות הפוטנציאלית הגנוזה בה. היריבות סודקת את החברה ומאפשרת לאויב האמיתי לחדור בעד סדק זה. היא ממלאת את הקיום האנושי בשנאה, בקנאות, בחתירה לכוחניות וברעש נורא של התכתשות

"שירת נשים", "הדרת נשים", החלטת המטכ"ל לפקח על ביקור של רבנים אצל תלמידיהם בצבא, החלטה שלא להתיר יציאתם של חיילים מטקסים בהם ישנה שירת נשים. יש האומרים, כי גודש סוגיות אלה, שעלו לכותרות בזמן האחרון, הוא הוכחה לכך שישנה במדינת ישראל מלחמת תרבות.
כמדומני שהשאלה האם הנחה זו מדויקת, או שמא מדובר רק בצירוף מקרים, איננה השאלה הנכונה. הסוגייה האמיתית העומדת כרגע על הפרק היא השאלה איזו תבנית קיומית אנו מעוניינים להחיל על היחסים שלנו עם מערכות השלטון במדינת ישראל, מערכות המשפט, הצבא ואמצעי התקשורת. בדברים הבאים אני מבקש להציע את התבנית של זוגיות, ואף טוען שרוב מוחלט של הציבור בישראל מעוניין בכך, כולל מערכות השלטון והחוק, וזאת בניגוד לתחושה ההולכת ומתפשטת בציבור כאילו מדובר בתבנית של יריבות.
מהי התנהלות של יריבים? זוהי התנהלות המפתחת שפה של "אנחנו" ו"הם". המונח "הם" כולל את כל מי שמקבל החלטות שאינן נראות בעינינו, למשל: בית המשפט העליון המקדם מערכת ערכים זרה המנוגדת למה שאנו מאמינים בו. "הם" זה גם הצבא, שגם ממנו עולים קולות צורמים הרואים בנוכחות הדתית בצבא איום, וכן היותו זרוע לפינוי התיישבות - ולכן ממילא חובה להילחם נגדו. "הם" זו המשטרה, המחלקה היהודית בשב"כ וכל גורמי אכיפת החוק. "הם" זו גם התקשורת, שהיא כמובן בעלת מגמה שמאלנית ושאיננה מדווחת אלא יוצרת מציאות כפי שנוח לה וכולי.
הכל נתפש כקונספירציה
טרמינולוגיה כזו, של יריבים, משפיעה בראש ובראשונה על קריאת המציאות. ממילא כל אירוע ועמדה נקשרים זה בזה. דברים חריגים מתפרשים לפתע כעמדת הרוב. הכל מתוכנן וקונספירטיבי. מספיק שעיתונאי אחד או אפילו טוקבקיסט יכתוב דבר מה, כדי שזה יוכלל ויהפוך לכלי ניגוח. ראייה זו מאומצת בידי שני הצדדים, וקריאת המציאות אצל שניהם מחייבת להשחיר כל דבר, לא לשים לב למורכבות ולגיוון.
טרמינולוגיה של יריבים גם איננה מתירה לחצות קווים או לשתף פעולה בדברים שמסכימים בהם, וזאת בשל העובדה ששיתוף פעולה מעניק לגיטימציה ומעצים את מי שמתנגדים לו. אצל יריבים ישנו בירור מתמיד על כל אחד האם "לנו אתה אם לצרינו". מאמצים רבים מושקעים כדי לשמור על "טוהר המחנה" ובמאבק בכל מי שסוטה מהדרך, סימונו כבוגד והכרזת מלחמה נגדו.
יריבות כמובן חותרת גם להכרעה, וזאת בשל העובדה שקשה לנהל סכסוכים לאורך זמן. הכרעה, במקרה זה, פירושה ניצחונו של האחד וכשלונו של האחר. הבעיה עם ההכרעה היא, שבתוכה קיים הפוטנציאל להתפרצות הסכסוך הבא. החתירה להכרעה עלולה להתדרדר אף לאלימות, ולא פעם בשני המחנות ישנם כאלה הרוצים שלשם דברים יגיעו. החתירה להכרעה יוצרת שפה קשה וחזקה, ובסופו של דבר מביאה לפילוג. היא מטפחת את התקווה שהצד השני ייעלם, ובונה זהות לאור חלום וחזון זה.
לחשוב כמו בחיי זוגיות
המחיר של שפת היריבים נראה בעיני כבד מאוד. בראש ובראשונה, היא פוגעת ביסוד הרוחני העמוק ביותר של "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". זוהי שפה שמונעת התברכות הדדית של שיטה מחברתה. היא משקיעה משאבים רבים במאבקים המונעים התרכזות בבנייה. היא מסוכנת גם בשל האלימות הפוטנציאלית הגנוזה בה. היריבות סודקת את החברה ומאפשרת לאויב האמיתי לחדור בעד סדק זה. היא ממלאת את הקיום האנושי בשנאה, בקנאות, בחתירה לכוחניות וברעש נורא של התכתשות.
אולם אפשר אחרת. אפשר להסתכל על הוויכוחים כמחלוקת המתרחשת בעולם הזוגיות, ולהפעיל עליה כללים בסיסיים של גישור וייעוץ זוגי. אין מדובר בהסתכלות נאיבית המתעלמת מן המציאות, אלא באפשרות אמיתית לא פחות מזו הקודמת.
הדבר מתחיל קודם כל בקריאת המציאות ובפרשנות העובדות. אחד הלימודים החשובים לחיי זוגיות משפחתית הוא להוציא מהלקסיקון את הטיעון "תמיד אתה כך וכך". הסתכלות שכזו ביחס להתנהלות הכללית, תצליח להבליט גם את תרומתו האדירה של בית המשפט העליון לנושא זכויות האדם וחירותו, ואפילו את ההתברכות של ההתיישבות ביש"ע מהמעמד המשפטי הבינלאומי שבית המשפט העליון העניק לה בזירה הבינלאומית.
תפישה כזו גם הופכת את הצבא מהתארגנות להשפלת דתיים, לגוף הרוצה בכנות להתנהל בצורה אחידה ללא פלנגות או קבוצות לעניינים שונים. הביטויים והניתוחים לפיהם כאילו הצבא מעוניין להעביר אנשים על דתם ולכן אנו נמצאים בשעת השמד, עשויים להתחלף בתמונה מדויקת יותר המצליחה להסתכל על הדברים גם מנקודת מבטו של הצבא, ומתוך אמון, כי קיים רצון טוב של כל הצדדים לבנות חיי זוגיות משותפים. והדברים נכונים גם ביחס למערכות הנוספות.
הסתכלות זו אינה עוצמת את העיניים מלראות גם את הכשלונות, את הרוע והמאבקים. היא גם אינה מאמינה בהושטת הלחי השנייה, בנאיביות או בהתעלמות מן העובדות. להפך. היא קוראת את המאורעות כולם בצורה אחרת, מציעה לפרק אותם אחרת ולהסתכל עליהם כפי שבני זוג מסתכלים על זוויות הראייה השונות של כל אחד מהם: באמון, בניסיון להבין את הצד השני.
זוהי הסתכלות שרואה חשיבות עליונה בקיום משותף, ולכן היא מחפשת הסדר שאין בו מנצחים ומנוצחים, אלא דרך שכולם יכולים לחיות בה, למרות שמלוא תאוותם אינו מתמלא. בכך היא מפלסת את הדרך להשפעה הדדית, לתרומה של כל צד למערכת הכללית, ולשפה בונה ומחזקת. אפשר גם לוותר, אפשר גם להתפשר, אפשר גם לחתור להסכם כולל מתוך אמון ששני הצדדים מעוניינים בו.

המאמר מוגש באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הדרת נשים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיריבות לזוגיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זו אכן זוגיות אבל מתדרדרת לגרו
אלישמע  |  12/01/12 16:12
2
אתה טועה
ע.ג.  |  12/01/12 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרצה הכטר
הצעת החוק המבקשת להגביל את חופש הביטוי על-ידי איסור פלילי של השימוש בסמלי השואה הנאצית בשיח הציבורי, עושה עוול לעם שסוע מבחינה אידיאולוגית שהזיכרון הקולקטיבי שלו רווי טראומות היסטוריות. באגודה לזכויות האזרח מותחים ביקורת על הצעת החוק, והצדק עימם. עם זאת, הטיעון של האגודה אינו משכנע דיו
הרב ישראל רוזן
אנו נתבעים כיום לחזק את התא המשפחתי והקהילתי, והסבת זוגות נשואים יחדו לשלחן חתונה, בשכנות לידידים ומכרים או בני זוג רב-דוריים - תורמת לכך. אנו מתראים כזוגות במסיבות ובאירועים שונים, והיפרדות מאולצת דוקא בחתונה יש בה יותר מסלסול של יוהרא ויצירת נוגדני הלכה מיותרים
עפר דרורי
חוק חינוך חינם לא היה קורה אמלא החלטת נתניהו, שלא היה מחליט אלמלא ועדת טרכטנברג, שלא הייתה מוקמת אלמלא המחאה החברתית    השגת השקיפות על התנהלות משהב"ט - אף נחשב להישג גדול יותר
איתן קלינסקי
ח"כ דב חנין היה הראשון שתקף את ההסדר שיצר מצד אחד מנגנון, המתמרץ כריית מלח ועקב כך הסבת יותר נזקים לאזור ים המלח. מצד שני לא הקימו קרן לשיקום ופיתוח ומסרבים להתחייב לפיתוח האזור בעקבות הגדל התמלוגים
נסים גבאי
יאיר לפיד כדוגמה - כביכול לא יכול להיות ראש ממשלה רק כי צנח משיא רייטינג ציבורי, לקלחת הציבורית הפוליטית. האומנם?    האם יש בכלל נוסחה להצלחה או לכישלון בתפקיד ציבורי רם ונישא בישראל, או שמא תמיד יהיה לתככים הפוליטיים את הכוח האולטימטיבי לקבוע גורלנו?!
רשימות נוספות
האם יש לך חזון?  /  הרב רפי פוירשטיין
תסמונת הלחי השנייה?  /  הרב יובל שרלו
תיפח רוחם של מחשבי קיצין  /  הרב יעקב אריאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il