X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביצוע חיפויי האבן צריך להיות יציב לאורך זמן כמו קיים הבניין, ולכן צריך להקפיד על קיום הוראות התקן החל ולהימנע מהקלות שעלולות לגרום לאסונות. סטייה מהנורמה מותרת רק כאשר היא מגובה בחישוב סטטי ובבדיקות האמורות להבטיח מצב עתידי - כולל עמידות הדבקים לאורך שנים, סוג חומרי העיגון, ועוד
▪  ▪  ▪
חיפויי האבן צריך להיות יציב לאורך זמן [צילום: איציק וולף]

מבוא
ביצוע חיפויי אבן בבניין יכול להיות מוקד אטרקטיבי מהבחינה האדריכלית אך גם יכול להיות מוקד לצרות צרורות לדיירי הבית. כאשר לא מקפידים על ביצוע נכון של אבני החיפוי, תוך המצאת "בדיקות משולבות" או רעיונות אחרים שכל מטרתם להיפטר מקיום הוראות התקנים החלים, עלולות אבני חיפוי להתנתק ממקומן ולגרום לפגיעה בגוף וברכוש, וכן גם לצבור כתמי רטיבות וקורוזיה כהים בפני האבנים, דבר שהוא לא רק מכוער אלא גם סימן לבאות - כי קורוזיה תגרום בסופו של דבר להינתקות אבני החיפוי במשך הזמן.
התקנות והתקן
על-פי תקנה 14.03 לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל - 1970, נקבע כדלקמן:
14.03 התקנת חיפוי תיקונים: התשס"ז (מס' 2), התשס"ט (מס' 3)
(א) התקנת חיפוי על חזיתו של בנין או על קירותיו הפנימיים או החיצוניים, תיעשה בהתאם לתקן ישראלי אם קיים לגבי סוג זה של חיפוי; לא קיים תקן כאמור, יותקן החיפוי באופן שימנע את נפילתו של החיפוי מחזית הבנין או מקירותיו ושיבטיח את בטיחות הבנין ובטיחות השוהים בתוכו ובסביבתו.
(ב) השימוש באבן טבעית לחיפוי ייעשה בהתאם לתקן ישראלי ת"י 2378 חלק 1 - קירות מחופים באבן טבעית: אבן טבעית לחיפוי ודרישות כלליות ממערכת החיפוי; התקנת חיפוי מאבן טבעית בקיבוע רטוב, תיעשה בהתאם לתקן ישראלי ת"י 2378 חלק 2 - קירות מחופים באבן טבעית: קירות מחופים בקיבוע רטוב.
(ג) התקנת חיפוי מפסיפס או מאריחי קרמיקה על חזיתו של בנין או על קירותיו החיצוניים, תיעשה בהתאם לתקן ישראלי ת"י 1555 חלק 1 - מערכת פסיפס ואריחי קרמיקה לריצוף ולחיפוי בבנינים: חיפוי חוץ.
עינינו הרואות כי בהתאם ל סעיף קטן א' התקנות מחייבות ביצוע החיפוי בהתאמה לתקנים הישראלים הקיימים, ועוד, כי בהתאם לסעיף קטן ב' - ביצוע חיפויי אבן טבעית יוגבל להתאמה לתקן 2378 חלק 1, והתקנת אבני חיפוי בשיטת הקיבוע הרטוב מוגבלת להוראות התקן 2378 חלק 2.
האמור בתקנה הנ"ל תחת סעיף קטן א' - "לא קיים תקן כאמור, יותקן החיפוי באופן שימנע את נפילתו של החיפוי מחזית הבנין או מקירותיו ושיבטיח את בטיחות הבנין ובטיחות השוהים בתוכו ובסביבתו" - עלול להטעות, וכבר טעו בכך מומחים העלולים להטעות גם את בית המשפט.
הנה, כך סובר המומחה, יש לי דרך קלה, מהירה ובטוחה, לאשר חיפוי אבן ובלבד שאצליח לשכנע את בית המשפט כי שיטת החיפוי שונה במידת מה מהקיבוע הרטוב, כי אז אשתחרר מהחובה לקיים את דרישות התקן 2378.2.
ובדרך זו, ממציאים מומחים שיטה משולבת, מנותקת מהוראות התקן, משוחררת מהגבלות ברורות, וכל מה שחל עליה הוא - שהאבן תהיה היום חזקה בהידבקותה לבניין ולא חשוב מה יהיה מחר... כי הרי הדיון המשפטי כבר יסתיים.
ראשית יש להבהיר כי אין שיטה משולבת. מדובר בהמצאה לצורך הגנה על ביצוע קלוקל של חיפוי.
שנית יש להדגיש כי הוכחת חוזק כיום, באמצעות בדיקת שליפה - אין בה הבטחה לחוזק עתידי, ובדיקה מסוג זה אינה מהווה תחליף למכלול הבדיקות הננקטות על-ידי מכון התקנים או מעבדה מאושרת אחרת בהתאם להוראות התקן.
בדיקת שליפה היא בדיקת המאמץ הנדרש כיום לשחרור האבן מהקיר, אך בדיקה זו מפספסת את בדיקת מצב העיגון לאורך זמן. יש מצב בו הווים המחברים את האבן לרשת או העוגנים המחברים את הרשת לבניין - מחלידים, או עשויים מחומר שלא יעמוד בתקינותו לאורך זמן בגלל קורוזיה, בין בגלל סוג האביזרים, בין בגלל חשיפותם של אביזרי העיגון למזג אוויר הרסני, והיו דברים מעולם.
בדיקה תקנית אמורה לתת מענה לחוזק החיפוי לאורך זמן כי הפריטים הנבדקים הם מגוונים וכוללים גם את סוג הפלדה של הווים והעוגנים, גודלם, מיקומם וצורתם, את הרשת ותכונותיה הגיאומטריות והחומריות, את מידת הבטון המהווה מילוי והדבקה וגם מהווה מגן נגד קורוזיה, ולאור כל זאת יש להניח כי מדגם שעומד בדרישות התקן - מעיד על חיפוי שיאריך ימים ביציבותו כחיי הבניין עצמו.
לא כן בבדיקת שליפה, כי חוזק שליפה כיום - לא מעיד ולא מוכיח דבר לגבי החוזר מחר. חוזק השליפה מתאים לבמנים ארעיים, כמבני תערוכות שהם מוקמים מלכתחילה לפרק זמן קצר, ככל שמבנים מסוג זה מחופים אבן, כי אם בהם חוזק השליפה מעיד על יציבות - נתון זה מספק; כעבור זמן קצר המבנים מיועדים לפירוק כי מלכתחילה הוקמו לטווח קצרצר.
סיכום ומסקנות
ביצוע חיפויי האבן צריך להיות יציב לאורך זמן כמו קיים הבניין, ולכן צריך להקפיד על קיום הוראות התקן החל ולהימנע מהקלות שעלולות לגרום לאסונות.
בדיקת שליפה לא אומרת דבר לגבי התנהגות חיפוי האבן בעתיד ואינה מבטיחה כי בעוד 5 או 10 שנים החיפוי יתערער למרות שהבדיקה הייתה חיובית מבחינת המשתמש.
סטייה מהנורמה מותרת רק כאשר היא מגובה בחישוב סטטי ובבדיקות האמורות להבטיח מצב עתידי - כולל עמידות הדבקים לאורך שנים רבות, סוג חומרי העיגון, ועוד כיוצא בזה בהתאם לשיטת החיפוי.
סתם כינוי חדש - כגון: "שיטה משולבת" - לא מכשיר את החיפוי ולא מהווה תחליף לביצוע ולבדיקות בהתאמה לתקנים.

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יישום ובדיקות של חיפויי אבן בבניינים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מיהו מומחה????? ומה באמת צריך
cvt  |  12/01/12 18:51
 
- תגובה
אב"ע  |  13/01/12 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכסנדר גולדנשטיין
נועם שליט קיבל במשך שנים שכר מסטף וורטהימר מבלי שנאלץ לעבוד. האם יהפוך ללוביסט נאמן בכנסת? משה מזרחי יצטרך לגייס תרומות על-מנת לקבל מקום גבוה במפלגת העבודה. מאיפה יגייסן והאם יאזינו לו בסתר. שאלות ותהיות אודות הכוכבים החדשים של שלי
הרצל חקק
מי שקורא בשירי קומיי נפעם משירי האהבה הקסומים, מטייל עמו ברגעים של שגרה שהופכים לרגעים של תעצומות נפש. בשיריו של קומיי - פינות מציאות, שנראות כסמטאות שוליות עוברות מטמורפוזה - ובמטה קסם הופכות לקרן אור של חסד וחמלה. הקורא חש בכוח השירה, המלים משיבות נפש
רועי כהנוביץ
מדוע מייחסים את החיסול האחרון באירן לפעולה משותפת עם המג'אהדין ח'לק? מי עומד בראש הארגון ומתי הוא החל לפעול?. הכירו את הארגון החתרני נגד המשטר באירן
צ'לו רוזנברג
לדרוש ניסיון פוליטי עשיר מאדם שזה עתה נכנס לפוליטיקה, זו רשעות. רבים מבין הפוליטיקאים התחילו את הקריירה הפוליטית שלהם מייד לאחר שעזבו את התקשורת או עסקו ביעוץ תקשורתי : שלי יחימוביץ', סילבן שלום, אורי אורבך, טומי לפיד, נחמן שי, ורבים אחרים. כולם קפצו לעגלה הפוליטית מכיסא עיתונאי. מישהו ידע מראש מה כישוריהם? ודאי שלא
הרב יובל שרלו
האם השבועות האחרונים מוכיחים כי קיימת מלחמת תרבות במדינת ישראל בין החילוניות לדתיות? ואולי השאלה עצמה נובעת מנקודת מוצא המחפשת עימות בין המחנות? אפשר להסתכל על האירועים האחרונים גם מזווית אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il