X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלו שינויים עברה הוראת המתמטיקה מאז שנות ה-50 ועד היום? מדוע בשנות ה-2000 משלבים יותר הבנת הנקרא בשאלות חשבוניות? למה לא נבדקת איכות המורה המלמד? ומהי הסיבה לכך שההפרטה בחינוך היא תהליך בלתי נמנע?
▪  ▪  ▪
מה ואיך מלמדים את הילדים שלנו? [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

בשבוע שעבר, בסופרמרקט השכונתי, קניתי רשימת מוצרים קצרה שעלותם הכוללת הגיעה בדיוק ל-342 ש"ח. נתתי לקופאית הצעירה שני שטרות של 200 ש"ח וחיפשתי בכיס עוד 2 ש"ח, "כסף קטן". לא רציתי לקבל מטבעות כעודף. לכן, ביקשתי שלושה שטרות של 20 ש"ח. הקופאית קיבלה את הכסף והסתכלה אל הקופה הרושמת (ממוחשבת), ואלי, מבלי לדעת מה לעשות. היא לא הבינה, קראה למנהלת המשמרת כדי שתעזור לה. כשהמנהלת הסבירה לה, לדעתי, הקופאית לא ממש הבינה את ההסבר.
העניין פעל אצלי כ"טריגר". כמי שצמח במשפחה שבה מתמטיקה, מחשבים ותנ"ך היו חשובים בה והיו מנת חלקה מאז שנות החמישים, ובעצמי, במשך השנים, כתבתי תוכניות לימוד ראשונות, במדעי המחשב, גם בארץ וגם בחו"ל, שאלתי את עצמי בתדהמה בפעם המי יודע כמה, מה קורה כאן? למה זה קורה? אלו שינויים עברה הוראת המתמטיקה/חשבון/פסיכומטרי/מחשבים מאז שנות ה-50 ועד היום? התבוננתי פעם נוספת, חלקית, במיוחד בחינוך הממלכתי, בתכנים, במעשים ומה מצאתי? אציין שאין לי במערכת ילדים, אבל יש לי בה נכדים.
מורים ומנהלים חסינים מ"בקרת איכות"
חלק מהדברים שמצאתי הם שישנם מצבים שאינם בודדים, שבהם התלמידים יודעים את החומר טוב יותר מהמורים. שוב ושוב שאלתי את עצמי לא מעט שאלות, רובן ישנות, סוג של מה נשתנה? האם השתנה? איך ולמה זה קורה? מה תוצאותיו והשלכותיו דווקא של מצב זה? ממה זה נובע? האם זה עקב היחס לתלמידים שהפך להיות חסין מכל ביקורת של המורים? או להפך? מדוע עדיין בשנת 2012, המורים ומנהליהם עדיין חסינים מכל ביקורת באיכות ההוראה בהגנת הארגון המקצועי? מדוע גם היום, כשיש העלאה במשכורת, מקבלים אותה למעשה כל המורים ללא ההבדל לאיכות ההוראה האינדיבידואלית של המורה? והפקחים, מדוע חלקם עדיין מורים שכשלו וקיבלו "בעיטה למעלה" כי אי-אפשר לפטרם?
עוד בילדותי, לימד אותי פרופסור ידוע בעולם המתמטיקה, המחשבים והגיאופיזיקה, קרוב משפחה, כשאמר לי: "שים לב, לפני שהתלמיד/הסטודנט עונה את תשובתו לשם קבלת הציון, בבחינה, השאלה בה, מעידה, קודם כל, אלף עדים, על רמתו של המורה". כלומר, מספיק לקחת מבחן (מבחנים) כדי להבחין מה תהיה איכות התלמיד הצפויה. מכאן שלא פניתי לתוצאות מבחן בינלאומי זה או אחר, וגם לא פניתי לניתוח תוצאותיו, דבר סטנדרטי. פניתי דווקא אל שאלות ששואלים מורים, במערכת החינוך. פניתי אל חומרי הלימוד. מתוך מאגר גדול, מצאתי כמה "פנינים" ראויות להערה ולהארה. אז איך אומר ההוא בטלוויזיה... "הישארו איתי... יצאנו לבדוק..."

דוגמאות לתהליך השינוי בהוראת החשבון/מתמטיקה:

מורים, תלמידים, הישגים וגם תרומה לקהילה

תהליך ההפרטה: יזום, יעיל ומוכח

תאריך:  03/02/2012   |   עודכן:  03/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת החינוך הממלכתית - מהיכן ולאן?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
המצב העגום של מערכת החינוך היש
דר' אמנון טיל  |  3/02/12 17:42
2
תיקון הקישור ל"ת
דר' אמנון טיל  |  3/02/12 22:40
3
מה הקשר דר טיל?
בן צבי  |  4/02/12 00:42
 
- תשובה לבן צבי
דר' אמנון טיל  |  5/02/12 17:58
 
- טיל - מספיק לדקלם כמו ברוסיה
בן צבי  |  6/02/12 07:28
4
יש צדק בדברים, אבל...
כתומית  |  4/02/12 20:08
5
בשביל מה אתה כותב מאמרים?
אהוד פרלסמן  |  4/02/12 22:55
6
חינוך פרטי
ג'ודית  |  8/06/12 16:28
 
- דעתך זכותך אבל הגזמת או לא הבנ
בן צבי  |  15/06/12 19:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
כאשר דבקים בקבעונות החשיבתיים - ממשיכים לדבר שלום כלפי מי שמכריז מלחמה. ואפילו כאשר ההכרזה של האויבים מתגרה במיוחד, כגון העתרת שבחים על ראשי רוצחי תינוקות בעריסה, גם אז מה שיש למנהיגינו לומר זה ש"דיבורים כאלה אינם מועילים לתהליך השלום" או ל"בניית אמון" ועוד שטויות מהסוג הנדוש
שולמית קיסרי
חיים רמון, צחי הנגבי ועמרי שרון - ביוגרפיה של שלושת המוקיונים    למה הפושעים רוצים לחזור? מה יש להם להציע?    וגם: מה יש לחדשים בפוליטיקה להציע?
יואב בלום
לאור תוצאות הפריימריז בליכוד, מיהר סער להשתחוות בפני אנשי פייגלין ולבקש את חסדם. אבל הפייגלינים לא פראיירים, הם יודעים היטב לזהות בלופרים ודורשים תשלום ״במטבע״ ברור ומובן ולא בכפל לשון וזיגזוג    האם ייכנע סער ללחצים ויצהיר מעל כל גבעה ותל: חדל סדר נסיגות?
אהוד פרלסמן
במרכז הארץ ובצפונה עלתה כמות הגשמים שירדו עד עתה בכ-10% על הכמות הממוצעת לעונה זו, וגם הכינרת כבר עלתה ב-65 סנטימטרים. עם זאת, ניסיון העבר מלמד שעדיין מוקדם לשמוח, כיוון שתחילת השנה אינה מעידה על אחריתה
אורי אליצור
חוק טל מנסה להתחיל להתיר את התסבוכת שנוצרה במשך כל שנותיה של המדינה מהחיבור בין הציבור החרדי והחברה הישראלית. זו דרך ארוכה שתימשך לפחות 30 שנה. מי שרוצה צדק עכשיו מבקש בעצם להמשיך לריב לנצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il