X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה פרסמה רשות המיסים הוראת ביצוע ביחס להרחבת הפטור ממס לפרויקטים של פינוי בינוי
▪  ▪  ▪
פרויקט פינוי בינוי. ניתן להוכיח ששטח הדירה המופנה גבוה מהשטח המופיע בארנונה [צילום: יח"צ]

פרויקטים של פינוי-בינוי, זוכים להקלות מס מיוחדות הקבועות בחוק מיסוי מקרקעין, ובהן פטור ממס רחב יחסית על מכירת דירות המגורים המפונות בתמורה לקבלת דירות חדשות. הפטור ממס נוסף לפטורים אחרים למכירת דירת מגורים, ואינו פוגע בהם. התנאי לקבלת פטור מלא הוא כי התמורה המתקבלת (דירה חדשה ותמורה כספית נוספת, ככל שישנה), לא יעלו על תקרת שווי שנקבעה בסעיף 49כב לחוק, שהייתה בעבר השווי הגבוה מבין 2 חלופות: 150% משווי דירת המגורים הנמכרת כאשר השווי מחושב ללא זכויות הבניה הנוספות או שווי דירת מגורים חדשה באותו מתחם ששטחה 120 מ"ר.
עם זאת, בחיי המעשה מקרים לא מעטים בהם שטח הדירה המפונה גדול יחסית, ולכן שווי הדירה המתקבלת עולה על תקרת השווי. על-מנת להתמודד עם מקרים אלה תוקן החוק בסוף שנת 2010 (בתחולה רטרואקטיבית מיום 1.1.10) ונקבעה חלופת שווי שלישית, שהינה קבלת דירת מגורים במתחם ששטחה 150% משטח יחידת המגורים הנמכרת ולא יותר מ - 200 מ"ר.
רשות המיסים פרסמה בעבר הבהרה לאופן חישוב שטח הדירה החדשה, לפיה השטח ייקבע בהתאם למפרט הטכני שמצרף הקבלן לחוזה המכירה על-פי התיקון משנת 2008 לצו המכר דירות (טופס של מפרט), כאשר לעניין זה יווספו לחישוב רק שטחי שירות מקורים ולא מרפסות שמש.
קביעת שטח הדירה המופנה
לאור החלופה החדשה (150% מהשטח), רלוונטי לבחון כיצד ייקבע השטח של הדירה המפונה ולא רק הדירה החדשה, כאשר ממילא היתרון הוא ששטח זה ייקבע כגדול יותר, על-מנת לאפשר פטור על קבלת תמורה גדולה יותר.
בתוספת מס' 2 להוראת ביצוע 11/2002 (שפורסמה ביום 12.2.12) קובעת רשות המיסים שהוכחה בדבר שטח היחידה הנמכרת תהיה בהתאם לחשבון הארנונה ובניה שאינה בהתאם להיתר (או שהשטח אינו מעודכן לצורך חיוב ארנונה), לא תוכר לעניין החלופה השלישית.
אין לראות בחשבון הארנונה כהוכחה שאין בלתה
לדעתנו, אף שהרישום בחשבון הארנונה הינו דרך אחת אפשרית, אין הוא הדרך היחידה להוכיח את השטח. רשויות מקומיות שונות נוהגות באופן שונה ביחס לחישוב שטח הנכס, ולעיתים אף אותה רשות נוהגת בשיטות שונות בזמנים שונים, כך שוודאי שאין לראות בחשבון הארנונה כהוכחה שאין בלתה. זאת ועוד, בהתאם לדין ולפסיקה לא מעטה (ר' לדוג' ע"א 471/03 משה אהרוני), המבחן הקובע ביחס להטלת המס הינו המבחן העובדתי.
כך לדוגמה, שאלות כגון האם המדובר בדירת מגורים אם לאו, וכן האם פיצול דירה יצר שתי דירות נפרדות - לא יוכרעו בהתאם לרישום או לדיני התכנון והבניה אלא בהתאם למצב הדברים בפועל. האמור הוכר לאחרונה גם ע"י רשות המיסים בה"ב 6/2011 שעניינו ביחס להוראות השעה ביחס לדירות מגורים. ממילא דין זהה יש להחיל גם ביחס למדידת שטח הדירה.
לפיכך, לדעתנו ניתן בהחלט במקרים המתאימים להוכיח כי שטח הדירה המפונה גבוה מהשטח המופיע בחשבון הארנונה, וכתוצאה מכך להיות זכאים לפטור ממס על תמורה גבוהה יותר.

הכותבים ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין, ואלתר עורכי דין
תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בתים משותפים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרחבת הפטור בפרויקט פינוי בינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
בניית ועשיית המשכן וכליו דרשו מיומניות מקצועיות ולא כל אחד זכה להימנות ביו האומנים הדגולים תחת פיקודם של בצלאל ואהליאב. אחד הדברים המיוחדים שנעשו היו בגדי הקודש לאהרון ולבניו לכבוד ולתפארת. במאמר אתחקה אחר המשמעות של הביטוי "לכבוד ולתפארת" ואטען שלבגדים אלה הייתה לא רק משמעות חיצונית, אלא ואולי בעיקר משמעות פנימית, רוחנית אשר יכולה לשמש לנו גם היום מודל לחיקוי
בעז שפירא
כל מי שעיניו בראשו רואה מיד ובבירור כיצד ההרתעה הישראלית הולכת ונעלמת, כיצד שלטון החוק מאבד מיעילותו וכיצד חיים שלווים של ביטחון הינם במקומות רבים מדי משאת נפש ולא מעבר לכך
חננאל ובר
הנביא, מתפקד כקטיגור לעם, כאשר הכהן מתפקד כסניגורו של העם. הראשון מחובר יותר לה' והשני מחובר יותר לעם. הראשון מוכיח את העם, והשני מבקש רחמים על העם. הניגודים מקשים על תפקידו של איש אחד, ולכן, מעטים היו גם נביא וגם כהן. זו הסיבה שהקב"ה הפריד בין שני התפקידים
גורי גרוסמן
הידיעה על השופט סלים ג'ובראן ושירת התקווה לא שודרה ב'חדשות 10' למרות שלטענת ברוך קרא היא הועברה למערכת. כנראה שב'חדשות 10' נוהגים להסתיר ידיעות מהציבור שאינן תואמות את האג'נדה של המערכת
יוסי דר
הדרישה שערבי גם אם הוא שופט עליון - ישיר את התקווה היא לא פחות מהזוייה. ערבי ששר את מילות התקווה - לא רק שהוא עושה שקר עמוק בנפשו, אלא שהוא גם גורם בכך לזילות ההמנון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il