X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין חקק הוביל את השינוי בתפיסת אימוץ ע"י בני זוג חד מיניים, ולאחריו באו פסקי דין אשר המשיכו את דרכו. כיום, הדין מכיר באימוץ על-ידי אם חד מינית, ובמצב בו יהיו שתי אימהות לילד אחד, אשר יירשמו ככאלה
▪  ▪  ▪
נישואים חד מיניים. סוגיית האימוץ התקדמה בארץ [צילום: AP]

בעת האחרונה, המגמה לאפשר לבני זוג חד מיניים (שני גברים או שתי נשים) לאמץ ילד חדש למשפחתם, או לאמץ ילד ביולוגי של אחד מבני הזוג, מתרחבת.
נושא זה נמצא עוד בראשית דרכו, ואולם בשנים האחרונות ניתנו מספר פסקי דין המאפשרים במקרים מסוימים אימוץ ילד על בני זוג חד מיניים. זאת ועוד - לפני ימים ספורים ניתן פס"ד ייחודי אשר קבע כי לילד יהיו שתי אימהות בפועל, ולא אם מאמצת ואם ביולוגית.
מהו המסלול החוקי לאימוץ?
אימוץ בישראל מוסדר בחוק אימוץ ילדים, הקובע כי: "אין אימוץ אלא על-ידי איש ואשתו יחד; ואולם רשאי בית משפט ליתן צו אימוץ למאמץ יחיד - (1) אם בן זוגו הוא הורה המאומץ או אימץ אותו לפני כן;"
עד לאחרונה, בתי המשפט פרשו את המונח "איש ואשתו" כגבר ואישה דווקא, ובשל כך קבעו כי החוק אינו מאפשר אימוץ ילד בידי בני זוג מאותו המין.
הוראה זו חלה גם על בני זוג חד מיניים, בין אם הם רוצים לאמץ ילד שאינו צאצא ביולוגי של אחד מהם, ובין אם אחד מהם מבקש לאמץ את הילד הביולוגי של בן זוגו. בשני המקרים, המדובר באימוץ ילד, וזה היה מותר, עד לאחרונה, רק על-ידי גבר ואישה.
תחילת השינוי בסוגית האימוץ
בשנת 1997 בנות זוג חד מיניות עתרו לבית המשפט לענייני משפחה בדרישה להכיר בהורותן המשותפת על ילדיהן (שנולדו לכל אחת מהן מתרומות זרע אנונימיות). בית המשפט דחה את בקשת האימוץ, אולם אישר צווי אפוטרופסות לבנות הזוג, כל אחת על ילדי השניה, לאחר שקיבל תסקירים המעידים כי זוהי טובת הילדים.
הצו קובע כי כל אחת מבנות הזוג הינה אפוטרופסית על ילדי בת זוגה, כך שאם יקרה דבר מה לאם הביולוגית, לא יהיה אפשר לקחת את הילדים מבת זוגה, והם יישארו אצלה לפחות עד למתן צו אימוץ. כמו-כן, צו האפוטרופסות מאפשר לאם הלא-הביולוגית לעשות פעולות בשם הילדים שילדה זוגתה.
ביהמ"ש המחוזי דחה גם כן את בקשת האימוץ, ועל כן בנות הזוג עתרו לבג"צ, שם הוכרה לבסוף אפשרות אימוץ מסוג זה. פסק דין זה נחשב כפורץ דרך.
מה נקבע בבג"צ בפס"ד חקק נ' היועמ"ש?
בג"צ דן בשאלה העקרונית, האם שתי נשים לא-נשואות, אימהות לילדים, המקיימות מערכת חיים זוגית משותפת, כשירות על-פי דין לאמץ הדדית האחת את צאצאי רעותה.
פסה"ד קבע כי ניתן באופן עקרוני לתת צו אימוץ לבני זוג חד מיניים, והתנאי בו יש לעמוד הינו טובת הקטין. אם לאחר בדיקה מעמיקה בידי גורמי מקצוע יעלה כי האימוץ הינו לטובת הקטין, הרי שהאימוץ יאושר, למרות היות ההורים המאמצים בני זוג חד מיניים.
המצב המשפטי באשר לילד שאומץ בחו"ל ע"י בני אותו המין
בשנת 2000 חייב בג"ץ את שר הפנים, במסגרת פס"ד ברנר-קדיש נ' משרד הפנים, לרשום זוג לסביות בעלות אזרחות ישראלית כשתי אימהותיו של ילד שילדה אחת מהן בארצות-הברית. הרישום נעשה מכוח צו אימוץ זר שניתן לאם הלא-ביולוגית בקליפורניה, שם אימוץ שכזה מותר ע"פ החוק. מאחר שצו האימוץ לא נפסל בישראל, נקבע בפסק הדין כי משרד הפנים לא רשאי לבחון האם הוא נכון או לא, ויש לבצע הרישום על-פי מה שכתוב בצו.
מהי ההלכה כיום?
ביחס לאימוץ ע"י בני זוג חד מיניים: פסק דין חקק הוביל את השינוי בתפיסת אימוץ ע"י בני זוג חד מיניים, ולאחריו באו פסקי דין אשר המשיכו את דרכו. כיום, הדין מכיר באימוץ על-ידי אם חד מינית, ובמצב בו יהיו שתי אימהות לילד אחד, אשר יירשמו ככאלה.
ביחס להורות ביולוגית ע"י בני זוג חד מיניים
לפני מספר ימים, ניתן פס"ד בנושא תרומת ביצית והפרייתה אצל בנות זוג חד מיניות. במקרה דנן, ביצותיה של נ' הושתלו ברחמה של ת' , אשר ילדה את בנם. בעוד המדינה טענה כי ע"פ הנהלים- תורמת ביצית לא נחשבת כאימו של הילד, טענו בנות הזוג כי מדובר באם גנטית, ולא אם מאמצת, וכי מונח זה מפחית מזכויותיה וזכויות הילד. כב' השופטת עליסה מילר קבעה כי שתי הנשים הינן אימהותיו הגנטיות של הילד.
אולם, יובהר כי עקב נוהלי משרד הבריאות כיום, לא ניתן עוד לבצע הפריית ביצית של אישה ברחמה של זוגתה, ועל כן המדובר במקרה כמעט יחידני, שאינו יכול להיחשב כפורץ דרך למקרים רבים אחריו.

הכותב הוא בעליו של משרד עו"ד דרור, משרד בוטיק לענייני מעמד אישי על גווניו השונים, לרבות גירושין, מזונות, משמורת, רכוש , אבהות, אימוץ, אפוטרופסות, וצוואות וירושות.
תאריך:  07/03/2012   |   עודכן:  07/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עליסה מילר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגיית ההורות אצל בני זוג חד-מיניים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - ראוי, ראוי ראוי, חוסר התפעלות, צביעות, רוס"ר רוסי חדש, "קידוש" וזיכרון
עידן יוסף
האשמותיו ההזויות של סער שינפיין על כדורים פסיכיאטריים שניתנו לו בניגוד לרצונו הן המשך התנהלותו המטורפת גם לאחר שיצא מן הבית
יהודה דרורי
אני מעריך די בביטחה כי כל הדיבורים אצלנו ואצל האמריקנים בדבר "מתקפה קרובה", זה חלק ממערכה של דיסאינפורמציה ומלחמת עצבים כנגד האירנים וגם...לשכנוע האירופאים להצטרף למערכת העיצומים נגד אירן
משה חסדאי
הספר 'אחוות הכאב' הוא מגילת הגבורה של כולנו. זה סיפור אופטימי שבא מן המקום הקשה ביותר בחיים. מן השכול. כתבה אותו רוני לרנר, אשר משפחתה שכלה את בנם בפיגוע הטרור בקפה "מומנט" בירושלים
אבינעם הרש
אלפי הפליטים בדרום תל אביב והמצוקה שבה הם חיים היא חבית נפץ חברתית שהמדינה טרם השכילה להתמודד איתה, ושקיים חשש לא קטן שלא ירחק היום שבו היא תתפוצץ לנו בפנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il