X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כן היו כדורים פסיכיאטריים לא היו כדורים פסיכיאטריים - השאלה החשובה באמת היא: האם צוות המומחים שהפקת האח הגדול מתגאה בו, אכן פעל באחריות כלפי הדיירים ולא הפר את חוק זכויות החולה תוך ניצול מצבם המורכב של השוהים בבית האח
▪  ▪  ▪
ד"ר אילן רבינוביץ'. ייבחן אם פעל לכל הפחות באופן סביר [צילום: אמיר כהן]
עו"ד רן שפירא, עו"ד רפאל אלמוג [צילום: יעל צור]

הסערה התקשורתית בנושא "האח הגדול", כאילו קיבלו כדורים פסיכיאטריים בתוכנית, הביאה לתגובות רבות, הן בקרב המעורבים לכאורה, והן בקרב הציבור. ואולם, מעבר לפן החברתי והציבורי, שהינו דיון ראוי לכשעצמו, חשוב להעניק מעט אור על נושא התוקפנות והפגיעה באוטונומיה.
לפי הנטען בפרסומים הרבים בנושא, הפקת "האח הגדול" סיפקה למשתתפים לווי פסיכולוגי ופסיכיאטרי, כפי שגם לדבריה מוענק לווי רפואי כללי. ואולם, הסערה הציבורית קמה בשל הטענה כי הפסיכיאטר שליווה את המתמודדים, העניק להם כדורים פסיכיאטרים בקלות דעת יתרה, ואף תוך ניצול מצבם, ובהיעדר כל הסבר אודות תופעות הלוואי האפשריות של אותן התרופות.
חשוב לומר בראשית הדברים, כי על-פי חוק זכויות החולה, אין להעניק למטופל טיפול ללא הסכמתו המלאה מדעת (למעט מקרים חריגים המפורטים בחוק ועניינם ככלל במצבי חירום). כמו-כן, בהתאם לדין ועל-פי כלל, על מטפל להבהיר למטופל את תופעות הלוואי העיקריות של תרופה, את עיקרי פעילותה.
ככל והרופא אשר פגש בדיירים הרלוונטיים, והעריך את מצבם, סבר כי טיפול מסוים הוא ראוי, והוא החליט להמליץ עליו למטופלים תוך מתן הסבר כנדרש בדין, על פניו ניתן לומר כי אין בכך כל בעיה משפטית. לכך ניתן להוסיף את ההנחה כי קשה מבחינה אובייקטיבית לסבור שאדם (גם אם הוא דייר בבית "האח הגדול"), יאפשר שיוכנסו תרופות לפיו בכוח. לפי דעתי, הדבר גם לא פורסם או נטען. העובדה כי רופא מעוניין לוודא כי מטופל לוקח את התרופה שנכונה לו – דווקא מציגה את הרופא באור חיובי. כל עוד כמובן אין מדובר בשימוש כלשהו בכוח כאמור.
מבחן 'הרופא הסביר'
הנקודה החשובה ביותר שצריך לדעת, הינה שהמבחן האמיתי לבחינת כל הטענות שפורסמו, שייבחן בבית המשפט (אם אכן תוגש תביעה כפי שנכתב), הינו מבחן "הרופא הסביר", ובעניינינו "הפסיכיאטר הסביר".
כל הנושא המשפטי מתמקד בסיטואציות הללו - בהן פגש המטופל את המטפל. מה נאמר שם? האם מה שנאמר הצדיק את מתן הטיפול התרופתי שניתן? לשאלות אלו מן הסתם תהיינה תשובות רק לאחר מעבר על הרשומה הרפואית ושמיעת העדויות הרלוונטיות.
יש ליתן גם את הדעת לנקודה נוספת. שכן, גם בקיומה של רשלנות כלשהי בטיפול, הרי שתביעה המוגשת לבית המשפט הינה בגין נזק. כלומר, גם אם יוכח שהייתה רשלנות בטיפול הרפואי שניתן לדיירים (וזאת כאמור לא ניתן להעריך), הרי הדייר שיבקש לתבוע פיצוי, יידרש להוכיח נזק. נזק לרוב נבחן בעיניים רפואיות גם כן (נכות רפואית שנותרה), למרות שפגיעה באוטונומיה ובשיקול הדעת של המטופל יכולה לכשעצמה להיחשב כנזק.
דווקא כאן, הואיל ומדובר בתוכנית טלוויזיה, הרי שייתכנו ראשי נזק "יצירתיים" יותר כגון מוניטין, פגיעה בשם הטוב וכו'. הדיון, האם ניתן לתבוע כלל בגין ראשי נזק כאלו, והאם בכלל ניתן לקשר אותם למתן טיפול רפואי, הוא דיון מעניין לכשעצמו - אך נפרד.
לסיכום, על-אף כל הפרסומים ו"הרעש התקשורתי" בנושא "האח הגדול", הרי שהנושא המשפטי רפואי הינו די ברור, ומצטמצם לאותן פגישות בין המטופל לבין הרופא, לתלונות שנשמעו ולטיפול שניתן.
ככל והפגישה הזו תיבחן על-ידי עיניים חיצוניות של שופט, תיבחן פעילות הרופא על-פי מבחן "הרופא הסביר" כאמור דלעיל. ככל ויסתבר כי הרופא פעל לכל הפחות באופן סביר, הטענות המשפטיות תדחנה לחלוטין. ככל והטענות תתקבלנה, יעבור הדיון לשאלת הנזק. מעניין יהיה לעקוב אחר ההתרחשויות בזירה המשפטית, ולבחון האם אכן תוגשנה תביעות בנושא.

הכותבים, עורכי הדין רן שפירא ורפאל אלמוג ממשרד עורכי הדין אלמוג-שפירא, מומחים לתביעות רשלנות רפואית ונזקי גוף.
תאריך:  26/03/2012   |   עודכן:  27/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 האח הגדול
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "האח הגדול" ממשיכה להכות גלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עם כל הכבוד - החלטת בית המשפט
איש עצוב  |  27/03/12 18:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכסנדר גולדנשטיין
מול ועד כוחני ואימתני של רכבת ישראל חייבים שרים חזקים ונחושים. אבל אפעס, אין לנו כאלו - יש לנו רק חבורת אימפוטנטים נלוזה שלא עושה דבר וחצי דבר. אולי הבחירות ישמשו להם כויאגרה?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
מבחינה תכליתית תמ"א 38/2 מאפשרת תוצאות טובות הרבה יותר מאשר חיזוק של מבנה קיים ובנייה עליו - מבחינה תכנונית, הנדסית ובטיחותית. אין ספק שיש מקום לעודדן כחלק מהתחדשות עירונית, גם לאור השוואה לעסקות של פינוי בינוי, הזוכות להטבות מס נרחבות, אולם מעטות יוצאות לפועל עקב קשיים פרקטיים
יהודה דרורי
זה הזמן שהממשלה, בהליך מזורז, תגיש לאישור הכנסת הצעת חוק שתאסור על השבתות של שירותים ציבוריים בכלל, וחיוניים בפרט, ותחייב בוררות חובה בכל מקרה של סכסוך עבודה בענפים אלו
אפרים הלפרין
אחרי שהיה חלק מוביל במה שהוא בעצמו מכנה "משחק הדמים", ולאחר שכגורם מקצועי ובעל רישיון, היה חייב להיות הראשון לזהות את משחק הדמים הזה, ולזרוק אות לפח, זורק ד"ר אילן רבינוביץ' את הבוץ על אחרים. "אמרתי לכם", הוא אומר - בלי לקחת אחריות ממשית, בלי לפצות את הנפגעים ובלי לתלות את הנעליים. ועם הציבור העצל והענק של צופי "האח הגדול" הוא ודאי יהפוך לחביב הקהל
יוסף שטח
השכר הגבוה של המנהלים הוא הרסני לחברה, ניהול כספי הפנסיה נעשה ללא ביטחונות ממשיים, חוסר השוויון בהזדמנות למציאת עבודה זועק לשמיים וגם את הטיפול בריכוזיות הצליחו למסמס. מה שהיה הוא שיהיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il