X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי להבטיח שלחץ המעצמות על אירן יהיה אפקטיבי, לגיטימי לחלוטין שישראל תאותת על אי שביעות רצון מופגנת לגבי פשרות. לדידה, רק הפסקת תוכנית הגרעין האירנית תחשב כהישג. מאידך, על ישראל לקחת בחשבון שפעולה צבאית באירן אינה אפשרית ללא תמיכת המעצמות. לגיטימי לדרוש את המקסימום. לגיטימי להיות חכם ולא צודק אך חובה גם להיות זהירים כדי לא לשבור את הכלים
▪  ▪  ▪
פסגת ה-G8. אין ברירה ולעודד את המעצמות להטיל סנקציות על אירן [צילום: AP]

פתיחת סבב השיחות הנוסף בין המעצמות לבין אירן מעמידה את ישראל בעמדה של "מתנגדת סדרתית". לכאורה, עמדה זו איננה מתיישבת עם רצונן של המעצמות להוכיח שישנה התקדמות, ואירן מוכנה להתמסר למשא-ומתן רציני. חוסר האמון של ישראל בכוונותיהן של מעצמות המערב בעייתי מאוד, אך מאידך יש בעמדתה של ישראל הרבה מן האמת. במשך שנים רבות הצליחה אירן להוליך שולל את המערב ואת הסוכנות לאנרגיה אטומית, במיוחד בתקופתו של ראש הסוכנות הקודם, אל בראדעי. למותר להוסיף מיהו בראדעי ומה עמדתו שלגבי ישראל, במיוחד לאחר חזרתו אל מצרים וניסיונו להיבחר לנשיא הבא. לא תהיה זו הגזמה אם נקבע שבתקופת בראדעי, אירן התקדמה בצורה משמעותית ביותר בפרויקט הגרעיני שלה.
ההסכם, לכאורה, שהושג בין ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית החדש, יוקיה אמאנו, לבין בכירים אירניים, איננו נהיר, לעת עתה. מן הדלפות ניתן ללמוד שההסכם, היה והוא יקוים, רחוק מאוד מלספק את ישראל.
סוגיית הגרעין האירני - הפתרון אינו מעבר לדלת
העיצומים שהוטלו על אירן עדיין אינן גורמות למנהיגי אירן לכורע ברך ולהצהיר על הזנחת תוכנית הגרעין. בתחילת יולי אמורות הסנקציות המשתקות להיכנס לתוקפן, כולל חרם אירופאי מוחלט על יצוא הנפט מאירן, הטלת מגבלות קשות על פעולות פיננסיות של הבנקים האירניים, עד כדי הוצאתם מהמסלקה הבינלאומית. מי שמבין היטב את המשעות של סנקציות אלה הם מנהיגי אירן. אל לנו לראות בהם כאנשים בלתי רציונליים, אף על-פי שהם מונעים מתוך אמונה דתית פנאטית. המשמעות היא מנהיגי אירן ינסו להרחיק את החרב המתהפכת על צווארם על-ידי ויתורים כאלה ואחרים. עד כמה הם תהיינה משמעותיות ומהותיות, אין לדעת כרגע.
מכוני מחקר רציניים ביותר זהירים מאוד בהערכתם לגבי מה שיקרה בזמן הקרוב. בדבר אחד מאוחדים כולם: בסבב שיחות אחד, הנוכחי, וגם אם ההסכם שהושג עם הסוכנות לאנרגיה האטומית, סוגיית הגרעין האירנית לא תגיע לפתרונה באופן מיידי. ראוי שכל המעורבים בנושא יבינו שהפתרון איננו מעבר לדלת. הוא נמצא אך הוא עדיין רחוק.
מותר לישראל להציג את עמדתה הקשוחה מאוד. היא המאוימת הישירה. יחד עם זאת, בהתייחס למורכבותה של הסוגיה האירנית, אסור לישראל להביע אי אמון מוחלט בכוונות המעצמות, במיוחד של ארה"ב. לא נטעה אם נאמר שמנהיגי המעצמות וכל המעורבים האחרים אינם מטומטמים גמורים, ומכאן שהם מבינים היטב את תמרוניה של אירן שנועדו לשטות בהם.
אין ברירה אלא לתת אמון במעצמות
לישראל אין ברירה אלא לתת אמון ולעודד את המעצמות להטיל סנקציות קשות על אירן, היה והשיחות הנוכחיות תיכשלנה. מיטב המומחים בעולם המערבי דבקים בהערכתם שסנקציות כלכליות קשות, עד כדי שיתוקה של אירן וקריסת כלכלתה, יובילו את מנהיגי אירן לחשבון נפש לגבי כדאיות הפרויקט הגרעיני. ישנם סימנים מעודדים המגיעים מאירן. נכון שעדיין אין טעם להרים כוסיות ולשמוח. הנהגת אירן יודעת לבצע פניות פרסה, לשטות ולמשוך זמן, אך לכל אלה ישנו גם "תאריך תפוגה".
עד עתה, המדיניות של ירושלים הוכיחה את עצמה. ראש הממשלה ושר הביטחון הצליחו "להבהיל" את מנהיגי המעצמות תוך יצירת אווירה של ערב יציאה לפעולה צבאית נגד אירן, בניגוד לעמדתן. יחד עם זאת, אסור להשתעשע במחשבה שמדיניות ההפחדה יכולה להמשיך עוד הרבה זמן. יש להיזהר מיצירת תחושה של מלל ומעשים אין.
לגיטמי להיות פסימי; חשוב להיות זהיר
כדי להבטיח שלחץ המעצמות על אירן יהיה אפקטיבי, לגיטימי לחלוטין שישראל תאותת על אי שביעות רצון מופגנת לגבי פשרות. לדידה, רק הפסקת תוכנית הגרעין האירנית תחשב כהישג. מאידך, על ישראל לקחת בחשבון שפעולה צבאית רבת היקף ומוצלחת באירן אינה אפשרית ללא תמיכתן של המעצמות, ובעיקר ארה"ב שהצהירה מפורשות שאופציה צבאית כן נמצאת על השולחן. אין טעם להיכנס לפרטים, אך כל המומחים מאוחדים בקביעה זו, כולל הצמרת הביטחונית של ישראל, בעבר ובהווה.
לגיטימי לדרוש את המקסימום. לגיטימי להיות פסימיים. לגיטימי להיות חכם ולא צודק. חובה גם להיות זהירים כדי לא לשבור את הכלים.

תאריך:  23/05/2012   |   עודכן:  23/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדרישה הישראלית לגיטימית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל עוד אובמבה נשיא,כל
ההבטחות חרטא  |  29/05/12 01:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות - לא על הפרוזק לבדו: מי אמר שהמדינה בדיכאון?    תקשורת עויינת? לא תמיד    הצדק צריך להיראות    חֶלם זה כאן    הרכבת הקלה? לא בהוצאה הציבורית    המין החזק במתמטיקה    ואיך לא, נעלה את ירושלים על ראש שמחתנו    לקינוח עיתונאי קטן וגם חידה
משה חסדאי
אפשר לחזור ולבדוק את הבלמים של הרכב של משפחת אטיאס, ואת הכביש, ואת הטסט, ועוד פרטים טכניים שגם הם חשובים. אבל אפשר גם אפשר וחייבים להבין את המסר מעולם המתים: איבדנו את הבלמים. איבדנו את הבלמים בחברה הישראלית ובמדינת ישראל. הבלמים שאיבדנו, הם הלכידות הלאומית סביב החוקה שלנו, הלא היא חוקת התורה. הבלמים שאיבדנו הם ההסכמה הלאומית סביב עקרונות מגילת הכרזת העצמאות של מדינת ישראל
פסח רויטמן
כבר נאמר שהחדשות הטובות הן שאין חדשות. זה מה שקורה בארץ בשבועיים האחרונים. אין חדשות אמיתיות ולכן אנו עוסקים בעניינים משניים
נרי אבנרי
בקריאה רדודה, שורות אלה עלולות להתפרש לא נכון. בקריאה מעמיקה ניתן להבין שמדובר בעניין של "חיים ומוות"... אתגר לשרוטים המכורים לריגושים חריגים...
הלל ויס
שלטון ה"חוק" - כוחות הביטחון והתקשורת, שעוסקים בהחרבת בתי יהודים - נידון לחורבן וזאת בזמן שכל העם היהודי נגזרה עליו גזרת כליון בדקות ספורות ולא ביום אחד כמו גזרת המן. שלטון שכזה הוא שלטון חולה נפש, שיש לכלוא אותו בבית חולי רוח
רשימות נוספות
ארה"ב: אירן תיבחן על-פי מעשיה  /  איציק וולף
ברק: אסור להשאיר לאירן חלון או סדק  /  איציק וולף
אמאנו: הושג הסכם לפיקוח על הגרעין האירני  /  איציק וולף
למה מינו אותו בכלל?  /  עו"ד משה גולדבלט
אזרח לא מפוחד  /  אברהם פכטר
הפיוזים הקדושים של השמאל  /  שאול רוזנפלד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il