X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אל מול המתירנות המינית של דורנו, מציבה התורה את הפתרון הקיצוני של הנזיר. אך דרכה של היהדות אינה בבחירת אף אחד מן הקצוות, אלא בחתירה לשביל הזהב - אליו יכול האדם להגיע רק בכוחות עצמו
▪  ▪  ▪
בניגוד לברון מינכהאוזן, האדם אינו יכול למשוך את עצמו מהביצה

קחו את עמוד השער של (כמעט) כל אתר חדשות או פורטל שמכבד את עצמו, ובדרך כלל תמצאו בו תמונות רבות של נשים מעורטלות ברמה כזאת או אחרת. את התופעה הזאת ניתן למצוא כיום כמעט בכל מקום במרחב הציבורי. פרסומות בוטות מרוחות על בניינים שלמים, על אוטובוסים ורכבות, ועל "קוד הלבוש" הנהוג ברחובותינו אין בכלל לדבר.
גוף האדם הוא יפה ביותר, ללא ספק. אך האם בעיניי המתבונן מדובר בחוויה אסתטית גרידא? משל היו מראות אלה מעין מגדל מרשים או שקיעה מרהיבה באיי הגלפאגוס? אפשר להתחכם ולענות בחיוב, אולם דומה, כי מאחורי הטיעונים הללו מסתתר (או שמא גלוי לגמרי) ניסיון מוצלח לייצר קונטקסט מיני אצל המתבונן. ההקשר בדרך כלל יהיה ברמה מבוקרת, אך עדיין אין דרך קלה מזו כדי למשוך לקוחות.
שמעון הצדיק והנזיר
פרשת "נשא" מספרת את סיפורו של הנזיר היהודי. אדם שמרצונו החופשי מתנזר מהיין, מתנזר מכל מגע עם המתים ומגדל את שערו פרא על-מנת לייצר לו זהות חיצונית מובחנת. יש כאן אולי אקט של בריחה, בעיקר על-רקע החיבור שיצרו חכמים בין הנזיר לבין פרשת האישה הסוטה המופיעות בצמידות. חז"ל אמרו, כי כל הרואה סוטה בקלקולה ראוי שיתנזר מהיין, ואם תרצו - יש כאן קשר בין יין (וחומרים משַנֵי תודעה בכלל) למיניות. ועל תרבות המועדונים בכלל לא דיברנו עדיין.
חז"ל מספרים על נזיר מיוחד שזיהה את מקור הסכנה בו עצמו ולא בסביבתו: "אמר שמעון הצדיק... [מעשה ב]אדם אחד שבא אליי מן הדרום, יפה עיניים וטוב רואי, וקווצותיו סדורות לו תלתלים". שמעון הצדיק מתאר דמות של נזיר יפה תואר שביקש לגלח את שערו. "אמרתי לו: בני מה ראית לשחת שער נאה זה? אמר לי: רועה הייתי לאבי בעירי והלכתי לשאוב מים מן המעיין, ונסתכלתי בבבואה שלי, ופחז יצרי עלי [כי ראיתי עד כמה יפה אנכי] וביקש לטורדני מן העולם. אמרתי לו: ריקא [ריקני שכמוך], מפני מה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך, שסופך להיות רימה ותולעה? העבודה (אני נשבע) שאגלחך לשם שמים. עמדתי ונשקתיו על ראשו, אמרתי לו: כמותך ירבו נזירים בישראל". (מסכת נזיר, דף ד').
מדרש זה ממחיש עד כמה אין לאיש תעודת ביטוח בנושא זה של מעידות על-רקע נושא הצניעות. ישנם אנשים צנועים כלפי חוץ, אך מאוד לא צנועים בהתנהגותם הסמויה מהעין החברתית. קיימים גם אנשים שהתנהגותם הפוכה. כאשר באים לדון בתרבות הכוללת שסביבנו, אי-אפשר שלא לשאול את השאלה, מדוע היא בחורת להציג את האדם דווקא דרך גופו. מה הופך דוגמנית לגיבורת תרבות, שכל תנועה מטופשת שהיא עושה ראויה לדיווח בכל אתרי החדשות?
לצורך ההשוואה: מדוע חוקרים מבריקים בגיל העמידה שתגליותיהם משנים את פניה של הרפואה או הטכנולוגיה, אינם מושכים את תשומת הלב הציבורית באותה מידה? מדוע תנועתיהם של הישראלים והישראליות שזכו בפרסי נובל אינם מדווחים בהרחבה כמו של כוכבני הריאליטי? אני עצמי חייב להודות, כי לפחות בעיני - הללו נשמעים מסקרנים הרבה יותר מהדמויות הנבובות שעל המסך. התבונה האנושית, האישיות המורכבת והמפותלת של האדם, כוח היצירה שבו, הם כל כך אינסופיים, בלתי צפויים ומעניינים; מדוע הם אינם מושכים את תשומת לבנו באותה מידה?
מהפכה ערכית באה מן החוץ
אין ספק שמדובר בחידה מרתקת. כיצד דור אנושי כה אינטליגנטי, שבוי עדיין (ברובו כמובן) בבידור העונה לצרכים הראשוניים שבו? מדוע תהליך העידון הפרוידיאני שהוביל למהפכה הטכנולוגית, לא הוביל במקביל למהפכה רוחנית-תרבותית?
כאמור, פרשת השבוע שלנו מציינת שני מוקדים קיצוניים. את פרשת סוטה, המציינת את המשפחה המתפרקת בגלל ניאוף וחשדות מרקיבים, ומאידך - את תגובת הקיצון של הנזיר, שמנסה להתמודד עם מציאות זו באמצעות בריחה מהבלי העולם הזה. האמת של היהדות איננה נמצאת בקצוות, אלא במיצוע של שני הכוחות הנדמים כסותרים.
אולם בשונה מאשר אצל פרויד, ביהדות הדרך לאמצע איננה טבעית, הדרגתית או מפתחת. האבולוציה השכלית שהובילה למהפכת התקשוב, לא תוביל לשינוי ערכי מקביל, משום שערכים גבוהים אינם צומחים בהדרגתיות, אלא נוצרים באמצעות מהפכה, כמו זו של מתן תורה בהר סיני. מהפכה ערכית תמיד באה מן החוץ כדי לשנות את רוח האדם.
הקצוות הסותרים של הסוטה והנזיר, אינם מתיישבים מעצמם לשביל הזהב המפורסם, בדיוק כמו שהברון מינכהאוזן איננו יכול להוציא את עצמו מהביצה באמצעות משיכה בציצית שער ראשו. השינוי התרבותי של האדם מחייב יד חיצונית שתטלטל אותו ותעקור אותו, במידה מסוימת, מעולמם המשכר והנבוב של הצרכים הראשוניים.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/05/2012   |   עודכן:  30/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי יעלה את רוח האדם?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כבוד הרב פוירשטיין
אנה מירושלים  |  30/05/12 13:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
מאהל המחאה של יהודי אתיופיה מול ביתו של ראש הממשלה, משמש ככלי למאבק צודק כנגד הגזענות וגם כנכס תרבות של הקהילה האתיופית. ביום חמישי הקרוב עיריית ירושלים מתכוונת לסגור את מאהל המחאה. כתושב השכונה אני קורא לעירייה להימנע מסגירת המאהל, שממנו ניתן ללמוד גם על ערכים דמוקרטיים חשובים של מאבקים חברתיים, וגם על התרבות המופלאה של אחינו האתיופים
רועי אורן
פיתוח וירוס ה'פליים' הוא שלב נוסף במלחמת הסייבר הניטשת מול אירן. האם זה יצליח? ימים יגידו...
אלי קרבצ'יק
גזענות של יפי נפש היא גזענות כפולה. קצת כלפי האפריקנים, שנתפסים בפטרונות כמסכנים שלא צריכים לקחת את גורלם בידם, אך בעיקר כלפי יהודים. אלה נתפסים ככנופייה פחותת ערך של תוקפנים בורים שצריכים לוותר על ביתם למען השחורים. על כן יש להציף את המדינה במסתננים - גם חיסלת את העצמאות הלאומית של היהודים, גם דאגת למסכנים באפס מחיר מכיסך וגם הרגשת טוב עם עצמך
גרשון אקשטיין
על ישראל להפעיל את המודיעין הצבאי ולרכז מידע על הטייסים שהפציצו בשנים האחרונות את כפרי הכורדים ללא רחם, את שמות ההנהגה הצבאית הבכירה, לרבות ארדואן, ולהעביר כתבי אישום נגדם לבית הדין הבינלאומי בהאג
שולמית קיסרי
העולם היה יפה רק בששת ימי הבריאה, כאשר בכל יום נולד עוד דבר חדש, יפה ומופלא, שלא היה מעולם, וגם איש אחד ואישה אחת. אחר-כך התחיל להיות מכוער. נחש, תפוח, שקרים ראשונים... וגם שליט שטובח בבני עמו וצורר עם כוונות להשמידנו
רשימות נוספות
השקרן שבפנים  /  הרב דוד סתיו
"בחקותי" - הגרסה האופטימית  /  רפי פוירשטיין
יהודים, מזומנים וכלכלה עולמית  /  הרב איתן זן-בר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il