X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העין הציבורית צריכה להיות פקוחה ומלוא תשומת הלב נתונה, כדי שלא יקומו כפטריות חברות קבלניות לפרויקט אחד - ויפגעו בכך בזכויות הדיירים ובאיכות המגורים בארץ
▪  ▪  ▪
חובת הקבלן היא לבנות בהתאם לכל דין [צילום: פלאש 90]

בתביעת דיירים נגד קבלן בניין, קיימת הבעיה של זהות הנתבעים. בתחום זה, יש יזמים המקימים חברות קבלניות שמראש הוקמו כדי לבנות בניין אחד או שכונה אחת, ולאחר מכן - כמה שיותר מהר, "יותר טוב" - החברה שהוקמה תתפרק, ואחריותה כלפי הקונים תפוג כי לקונים לא תהיה כלל כתובת והם לא יוכלו להפנות את תלונותיהם בדבר ליקויי בניה ואי התאמות לשום גורם בעל יכולת פירעון.
כמובן שתקנת השוק אינה סובלת מצב שכזה, אך הדברים נעשים בפועל ולמעשה, ובמקרים רבים - בעידוד או לכל הפחות בהסכמה של מוסדות ציבוריים, כמו בנקים, רשם החברות (שיכול ואף צריך לעכב פירוק חברות מסוג זה כל עוד לא ברור מה גורלם של רוכשי הדירות וכל עוד רוכשי הדירות זכאים לממש את תביעותיהם), ועוד.
אם הקבלן חברה בע"מ, יתכן כי במהלך התביעה האורך מספר שנים, החברה תתפרק ו/או תשתנה, ופסק דין נגדה לא יהיה בר ביצוע. מסיבה זו ומסיבות אחרות יש והתובעים כוללים בכתב התביעה לא רק את החברה הבונה, אלא גם את מנהלה, המתכנן ואחרים.
כך נעשה גם בתביעת דיירים מזכרון יעקב (דרורי ואחרים) נגד החברה הקבלנית (חדד בע"מ ואחרים), תביעה שהתנהלה בבית משפט השלום בחדרה.
בפסק הדין, פטר השופט את הנתבעים הפרטיים מחבות כלשהי, ועל כך הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה (ע"א 2574/01 אמיר דרורי ואחרים נגד חדד בע"מ ואחרים, שופטים: סגן הנשיא ד' ביין, ש' וסרקרוג, א' רזי, נפסק ביום 26 מרץ 2002).
בית המשפט המחוזי קיבל במישור העקרוני את טענת המערערים לפיה יש לבחון את אחריות הנתבעים הפרטיים (בעלי חברת הבנייה) בנזיקין, וכה נפסק:
"השופט קמא לא התייחס לעילה הנזיקית. מאחר שהצדדים הטילו על בית המשפט במפורש את חובת ההנמקה, ובית המשפט לא עמד בחובה זו, ככל שמדובר בעילה הנזיקית, הרי שיש מקום להתערבותנו הגם שמדובר בהליך על דרך הפשרה. בשים לב לאמור, אנו מורים על החזרת התיק לבית המשפט קמא, על-מנת שיקבע ממצאיו בשאלת האחריות הנזיקית של המשיבים 2 ו- 3".
המשיבית 2 ו-3 הם בעלי החברה הנתבעת. את הדיירים יצגה בתיק זה עו"ד צהלה הלוי.
ראה גם ע"א 4612/95 מתתיהו נ' שטיל, פד"י נ"א (4) 769, שם נקבע ע"י ביהמ"ש העליון כי בהתקשרות שבין החברה הקבלנית לבין התובעים, המעורבות שך מנהלי החברה חרגה מהשגרה כמנהלי חברה, עד כדי כך שהם היו אחראים באופן אישי וחבית חובת הזהירות כלפי הקונים.
ראה גם ע"א 451/66 קןרנפלד נ' שמואלוב, פד"י כ"א חלק ראשון עמ' 310, שם קבע בית המשפט העליון כי חובת הקבלן היא לבנות בהתאם לכל דין, וזו חובה מקצועית. לפיכך, מנהלי החברה בהתנהגותם ובמחדליהם - משלא היו בעלי הידע המקצועי הנדרש - אחראים כלפי הקונים לפי פקודת הנזיקין.
העין הציבורית צריכה להיות פקוחה ומלוא תשומת הלב נתונה, כדי שלא יקומו כפטריות חברות קבלניות לפרויקט אחד - ויפגעו בכך בזכויות הדיירים ובאיכות המגורים בארץ.

תאריך:  03/06/2012   |   עודכן:  03/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 צהלה הלוי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחריות האישית של מנהל חברה קבלנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
בכל דור ודור קמים לנו פרשנים ומומחים לדמוקרטיה המבהירים עד כמה המושג הנפוץ וכביכול ברור, יש לו משמעויות שונות על-פי תפישת הפרשן. השימוש בנוסח של "פגיעה בדמוקרטיה" נעשה כה נפוץ ונדוש, עד כי איבד למעשה כל ערך או השפעה ציבורית. פרשנים, אנשי ציבור ופוליטיקאים ותיקים ומתחילים מרבים להשתמש ב"דמוקרטיה" ככלי שביר, מאוים, למרות חוסנו והיסטוריה של מאות בשנים
נורית גרינגר
כל יהודי צריך לדעת כי הציונות היא לא יותר ולא פחות, מאשר ההגדרה העצמית של העם היהודי, וכי יהדות היא כמו כיסא הנתמך על שלוש רגליים - הלאום, הדת והארץ; יהודים שלא חושבים כך צריכים לראות את עצמם כמסייעים לאויבי ישראל במסעם המתמשך של דה-לגיטימציה של המדינה היהודית
איתמר לוין
בנימין נתניהו וממשלתו לא עושים כמעט דבר אם אינם נאלצים לעשות זאת: בנושא המסתננים, בבעיית הביטחון האישי, בזירה המדינית, בשאלת ההתנחלויות, בתחום הכלכלי ובסוגיית חוק טל. הדבר המבהיל ביותר הוא, שמדובר בכל נושא ובכל תחום ובכל עניין, עד כי נראה שזו המדיניות העקבית היחידה של ממשלת נתניהו
אפרים הלפרין
לגמרי לא ברור אלו אינטרסים מובילים את שלטון החוק. היועץ המשפטי לממשלה, המפכ"ל, ראש אח"מ - הסמלים של שלטון החוק - נראים כאילו הם נלחמים בכל כוחם נגד שלטון החוק. חייבים לשים לעניין הזה סוף. היועץ המשפטי לממשלה חייב ללכת הביתה, המפכ"ל חייב ללכת הביתה, ראש אח"מ חייב ללכת הביתה. מיד!
עמוס דאי
ראש ממשלתנו ה"ימני" בנימין נתניהו מדבר גבוהה-גבוהה על זכותנו ההיסטורית ומרדים את עדר בוחריו התמים בעזרת כוח השכנוע שלו, קולו העמוק והכריזמה שלו, ובפועל מקיים את אג'נדת השמאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il